Erfaringer rundt Suzuki TL1000S - Kjøpt! - Bilder.

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Erfaringer rundt Suzuki TL1000S - Kjøpt! - Bilder.

Legg inn av Monstr »

Hei godtfolk! :-)

Til neste vår er det tid for ny sykkel. Det er derfor viktig å starte undersøkelsene et år i forveien! :-)

Min onkel har en 1997 modell TL1000S. Han har eid denne siden 2001, og den har nå gått ca 45 000km uten nevneverdige problemer. Dog har jeg sett (lest) at det er litt blandede erfaringer rundt denne sykkelen.

Tenkte derfor at det kanskje var litt lettere å samle litt info her, enn å måtte lese et og annet innlegg i 300 forskjellige tråder.

Ser at bakdemperen er noe som går igjen, ved at den blir for varm pga at den ligger for nærme bakre sylindervegg. Samt at det er litt dårlige bremser foran. Dette bør vel kunne løses med en 6-stemplet calipter fra TL1000R? Har også lest litt om at enkelte synes injectionsystemet er litt tregt? Er det forskjell på de forskjellige årsmodellene her? Evnt feil er vel som regel rettet på garantien for lenge siden? :-)

Jeg synes selv TLen er en utrolig kul sykkel, som tar seg godt ut både utseendemessig og lydmessig. De er jo også helt rå lyd i dem. Rimelige i innkjøp er de jo også, noe som har litt å si for en nyutdannet stakkar som ikke tjener gull og grønne skoger enda! :sorry

Fint om det går ann å få både positive og negative erfaringer fra dere der ute. :-)

På forhånd takk for alle svar! :-)
Sist redigert av Monstr den 01 jul 2015, 16:31, redigert 2 ganger totalt.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Erfaringer rundt Suzuki TL1000S?

Legg inn av LordShaft »

Har dessverre veldig lite erfaring og tips å komme med her. Men vil anta at der sitter noen sjeler på dette forumet som kan dele sin kunnskap. Det er utvilsomt en utrolig fet sykkel. Lyden i denne er bare helt fantastisk :redface

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Erfaringer rundt Suzuki TL1000S?

Legg inn av Monstr »

Takk for svar! :-)

Skal høre med dem. :-)

Om noen andre har erfaringer, så er det bare å slenge det ut! Så jo ut som om du hadde undersøkt litt, Elolz. :-)

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Erfaringer rundt Suzuki TL1000S?

Legg inn av Monstr »

Igjen, takk for svar! :-)

Har lest meg litt rundt på diverse sider, og det jeg synes er vanskelig er at det er så forskjellige meninger om endel ting der.

Ser at de som eide dem da de kom er misfornøyde med en del ting, mens de som har eid dem nå og i senere tid (typ 2005-->) virker til å være mer fornøyd med hvordan sykkelen er. Leste litt her:

http://www.motorcyclenews.com/bike-revi ... -reviews=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Det jeg ser er jo at de fleste er veldig fornøyd av brukerne, og at de fleste angrer på at de byttet den ut. På meg virker det som at det meste av gjengangerfeilene er reparert og byttet ut med forbedrede deler?

Har tenkt litt på både SV1000s og TL1000R. Ren blir litt dyr i forhold til hva man får. Jeg har en kamerat som har en, og den har det vært vannvittig mye plunder med. :-( Har også inntrykket av at de er mye hardere kjørt enn Sene. :-) Dog er det kule sykler, men forsikringen er jo helt spinnvill på dem :vs :-)å Ser de får som ligger på Finn.no ligger fra 45 000 til 79 000,-. For meg blir 70 - 80 000 for en sykkel fra 1999 litt mye.

Det med bremser foran har jeg hørt har vært en gjenganger ja. Jeg har lest at mange bytter fra de 4-stemplede S-bremsene til 6 stemplede R-bremser og at dette gjør saken mye bedre.

Mitt største ankepunkt er vel egentlig bakdemperen, elfeil og rammesprekker. Ikke noe kult å miste dempingen fordi varmen slår den ut, eller at ramma knekker!

Jeg er enig med deg angående SV1000S. Den sittestillingen var noe merkelig. Må prøve en annen en for å se om det bare var den første jeg kjørte som var rart justert, eller om det er noe som går igjen. :-)

Virkelig vanskelig når så mange har så forskjellige meninger om en sykkel. Frister sånnsett å bare beholde FZSen også, men den er verdt mye mer som A2-reg enn som fulleffekt. Frister også å kjøre 1000ccm når man har lov til det! :thumleft :prop:

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Erfaringer rundt Suzuki TL1000S?

Legg inn av gorbys »

Veldig mange som setter på superbike bars på sv1000s for å gjøre sittestillingen litt mer oppreist.
Min hadde helibars når eg kjøpte den så eg har aldri prøvd den original. Helibars gav iallefall veldig god sittestillingen da de er høyere og vinkelen er rettere.
No har eg bytta til gsxr framgaffel og da putta eg på woodcraft clipons med 3" riser, så langt vil eg sei desse var bedre enn helibars.
Basert på det som kommer frem her ville eg valgt SV1000S over tl1000s. Bedre dempere og bremser og ikkje knekker ramma på dei. Ser bedre ut og synes eg. :-)

Toven

Re: Erfaringer rundt Suzuki TL1000S?

Legg inn av Toven »

Elolz skrev:Siden du er fornøyd med din sykkel, hva med en FZ1? Denne har ligget utpå en stund nå, så burde la seg gjøre å få prutet den ned til 75k ihvertfall? :-k Full servicehistorikk. Virker som mye sykkel for pengene:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=57195222

Ikke frist han til en il4, når det svermer V i hans tanker. Vi trenger flere frelste! :knegg :prop:

perhjalmar
Innlegg: 31
Registrert: 20 feb 2012, 16:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA
Sted: Svelvik

Re: Erfaringer rundt Suzuki TL1000S?

Legg inn av perhjalmar »

Min hadde Øhlindemper bak, yoshipotter og powerkommando, gikk bra, var bygd om til streetfighter. Så jeg kan ikke si noe om kjørestillingen. Mange er nok byttet demper på.

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Erfaringer rundt Suzuki TL1000S?

Legg inn av Monstr »

Tror nok min neste sykkel blir en V-twin ja! Nå har jeg hatt en haug med ensylindrede motorer siden jeg var 10 år, så det er jeg ferdig med for en liten stund! :-) Har jo snart hatt rekkefirer i to år, så da må en jo nesten prøve seg på en V-twin!

Det jeg liker best med TL1000s er at den ser brutal ut, og låter brutalt! :-) :-)å :prop:

Smiler hver gang min onkel fyrer sin, og han er kjempefornøyd. Han har jo tross alt hatt sin i 14 år, og kjørt den 43 000km.

Jeg får liksom ikke den samme følelsen av å se på en SV1000. Missforstå meg rett - det er flotte sykler, men jeg savner litt det bruttale utrykket! :-)

Er det noe spesielt sted ramma på TLen pleier å sprekke, i den grad det er vanlig? :-)

FZN1 blir dessverre litt for dyr for en nyutdannet stakkar som er i etableringsfasen. :sorry

Det er også det med moment som jeg synes er ålreit. Jeg har en jobb som gjør at jeg ikke kan kjøre som en tulling, og sånn er det jo ofte med rekkefirere (spesielt 600ccm) at det må piskes for å gå bra. Skjer jo ingenting under 6 000rpm! :P :p

Jeg koser meg gløgg ihjel på en svingete vei i 80 km/t. Det å ligge i 250km/t på en motorvei gir meg liksom ingenting. Derfor jeg har vært fornøyd med Fazeren, og tenker at en TL må være ypperlig til den slags bruk! :-)

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Erfaringer rundt Suzuki TL1000S?

Legg inn av TBI81 »

Daniel V skrev: Jeg får liksom ikke den samme følelsen av å se på en SV1000. Missforstå meg rett - det er flotte sykler, men jeg savner litt det bruttale utrykket!
TL er jo en kultsykkel i mye større grad en SV og er på jo helt klart mer brutal på alle måter. Ble vel ikke kalt widowmaker uten grunn. Forøvrig helt enig i det du skriver her, det er noe mer med TL. TL var i mange mange år min favorittsykkel. Det folk skriver om bremser, dempere osv ville jeg ikke bekymret meg så mye over. Det originale bør være byttet ut og oppgradert uansett :-)

EDIT: Om jeg skulle jaktet TL nå så ville jeg heller satset på en R enn en S.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Erfaringer rundt Suzuki TL1000S?

Legg inn av gorbys »

Toven skrev:
Ikke frist han til en il4, når det svermer V i hans tanker. Vi trenger flere frelste! :knegg :prop:
Amen!

Skulle vel ha lagt til tidligere; mykje av det du leser av tester er jo skrevet av proffer som pisker utstyret langt hardere enn det vi gjør, til vanlig bruk trur eg ikkje eg ville bekymra meg. Dempere bør vel uansett byttes å tilpasses fører og da er vel det meste gjort :-)

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Erfaringer rundt Suzuki TL1000S?

Legg inn av Monstr »

Har vel bare en ting å si: :thumleft :prop:

Skulle jeg handlet i dag, hadde jeg helt klart tatt en grundig titt på denne:

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=58699598" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Erfaringer rundt Suzuki TL1000S?

Legg inn av biker7 »

Løp og kjøp: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Erfaringer rundt Suzuki TL1000S?

Legg inn av Monstr »

Ren blir nok for dyr å forsikre for mitt vedkommende, dessuten er jeg litt aventende mtp det med all plasten osv. :-)

Planen nå er vel egentlig å sitte litt på gjerdet, å kjøpe hvis jeg kommer over en god TLS og sette den bort til lagring til neste vår. Da altså bare ha brann og tyveri på den frem til A2 blir til A 14. mai 16. :-)

Nå skal jeg bare forhøre meg litt med noen TLS eiere, så får vi se hva sommeren bringer. Yamahaen blir uansett beholdt denne sesongen. Er utrolig glad i den sykkelen! :)

Ser også at alle TL1000Sene som ligger på Finn.no nå ligger til 45 000,-. Skulle nesten tro alle selgerne hadde pratet med hverandre. Ingen av dem har blitt solgt enda, så tipper reel pris vil ligge på rundt 38 000 - 40 000,- sånn egentlig. Så de fleste TLene lå til 45 i fjor også, så man får bare vente til bruktmarkedet har fått justert seg etter de nye MC-avgiftene. Nå som nye sykler har blitt såpass mye billigere skal man få slite med å selge gamle fulleffektere til den prisen de lå på i fjor. Jeg har uansett god tid, og det er helt klart kjøpers marked omdagen. :-)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Erfaringer rundt Suzuki TL1000S?

Legg inn av KåreDump »

Har hatt -97 TL1000S, ufattelig morsom sykkel, når den funka. Min hadde vært i en velt, og første motoren "eksploderte" etter 10mil... Den ikke helt seriøse forhandleren bytta motor. Den nye motoren hadde sansynligvis også vært velta og røyk etter kort tid den med.

Forhandler gikk konkurs før jeg fikk bytta den andre motoren. Henta en nyere motor fra Sverige (2000mod), og den funka feilfritt til sykkelen ble solgt.

Så jeg hadde tre motorer i løpet av den tiden jeg eide sykkelen.... men motorene skal normalt være skuddsikre.
Elolz skrev: TL1000S: får mye pepper for dempere, dårlige bremser, dårlig injectionsystem og dårlig mapping mye backfire, sprekker i svingarm/ramme, i tillegg til elektriske problemer. Vært en haug med recalls på de. De fleste anbefaler TL1000R istedenfor, der skal de fleste problemene være fikset.
Kjenner igjen problemene med "backfire" ved kald motor og kjølig vær.
Bakdemperen har fått ufortjent mye pepper, på bane er den ubrukelig i høy temp, men på vei opplevde jeg ingen problemer.

At bremsene skal være dårlige må være en spøk, av de syklene jeg har prøvd er det bare Buell som er mer stopie-vennlig enn TL'n!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Erfaringer rundt Suzuki TL1000S?

Legg inn av Monstr »

Takk for fyldig svar! :-) Godt å se at noen har noe godt å si om dempere og bremser. Som sagt, vanskelig med denne sykkelen for det er så delte meninger! :-)

Svar