Hvordan håndheves evt regler for parkering av MC?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Hvordan håndheves evt regler for parkering av MC?

Legg inn av gsx750_80 »

For noen minutter siden fikk jeg bot for å ha parkert i periferien av torget på Stjørdal.
Den lille Kawasakien sto hensynsfullt parkert, dvs den blokkerte ingen dør eller naturlig gangvei.

Biler benytter P-skive. MC er ikke tiltenkt slike. Så, uansett har ikke parkeringsvaktene samme
grad av kontroll over parkeringstid for MC. Skulle tro de ikke var så nøye. I helgene feks, står
motorsykler ofte parkert på torget, og det hadde ikke falt meg inn at det var ulovlig.
På torsdagskvelder fra kl. 19 er torget fullt av amcars, mc og andre kjøretøy.

Uansett: Parkeringsvakten hadde antakelig hjemmel for å gi meg bot.

Det jeg lurer på er: Praktiseres parkeringsregler "hardt" andre steder? Der jeg arbeider gis biler bøter
i stor stil, for ikke å parkere lovlig, mens MC står langs vegger og rundt omkring uten at jeg har registrert bøtelegging
av tohjulinger (selv om det kan ha skjedd).

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hvordan håndheves evt regler for parkering av MC?

Legg inn av TBI81 »

Dessverre "svært forskjellig" så aldri helt lett å vite ..

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hvordan håndheves evt regler for parkering av MC?

Legg inn av gsx750_80 »

TBI81 skrev:Dessverre "svært forskjellig" så aldri helt lett å vite ..
Nei, det er vel noe av problemet, at det er ulike praksiser ute og går.

Jeg antar at man prinsipielt skal parkere på oppmerkede parkeringsplasser, på et sted som Stjørdal,
siden de tross alt ikke har fri parkering.

En interessant praksis foregår i Trondheim; Når Rosenborg har hjemmekamp kan folk tilsynelatende parkere
fullstendig villt, dvs inne i rundkjøringer og oppe på fortau, uten at det skrives bøter. I nærheten av Lerkendal
stadion, vel og merke.
Det kan høres usannsynlig ut, men det er faktisk sant.
Det har jeg observert ved selvsyn, så sent som for noen uker siden.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Hvordan håndheves evt regler for parkering av MC?

Legg inn av cosmogs »

Må innrømme at jeg aldri tar noen sjanser og parkerer på godkjente P-plasser og løser billett, dersom det ikke er oppmerket MC parkering tilgjengelig. Fester billetten på sykkelen etter beste evne og tar et bilde av den for sikkerhets skyld.
Jepp, også om det er hjemmekamp på Marienlyst. ;-)
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hvordan håndheves evt regler for parkering av MC?

Legg inn av RuneMC »

Svært variabel praksis er svaret.

I stor-Oslo generelt strengt.
På områder med bedrifter - variabelt - noen kan ha tilrettelagt MC-parkering og evt tillate fri parkering overalt hvor det ikke er til hinder.

Der du kan få gjennomslag er punktet for "Mangelfull skilting". Dvs P-reglene skal være skiltet ved innkjøring eller på stedet. Her er det mange private som synder. Ved firmaet mitt har jeg f.eks. etterlyst bedre skilting, men det har ennå ikke kommet etter 2-3 år. Vi som jobber her vet at om man parkerer på gateplan blir det gule dekorasjoner, men ikke lett å vite for tilfeldig besøkende at de må ned i P-huset til gratis MC-parkering.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Hvordan håndheves evt regler for parkering av MC?

Legg inn av evike »

På jobb hos meg (parkeringshus ved sykehus) spiller det ingen trille om en kjører sykkel eller bil. Bot skal du værsågod få! Har du parkert utenfor regelverket så er det bot.

Siste idiotiske hos oss er at parkeringsvakta påpekte at neste gang ville jeg få bot for å stå på tvers av MC-plassene innerst mot veggen (det var eneste tilgjengelige plassen da det stod MC'er "ytterst" på plassene og jeg klarte å lirke meg inn innerst mot veggen, vel vitende om at jeg kom til å være alene på MC-parkeringen innen arbeidstida mi tok slutt på kveldstid).
Tror Q-park dama hos oss er beryktet, men sånne finnes jo over alt tydeligvis.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hvordan håndheves evt regler for parkering av MC?

Legg inn av TBI81 »

Spurte ei parkeringsvakt i Bergen i fjorsommer om parkering på fortau og det var for henne helt greit å stå på fortauet så lenge man ikke stod i veien. Mange sykler som tok opp plass og ble til hinder måtte jo selvsagt slås ned på, men var det godt med plass så var det helt greit. Andre plasser (og personer, sikkert) er slike parkeringer big no-no ..

Parkerte på tvers ved en betalingsautomat på oppmerket bilparkering for å ta liten plass ved en kafè i Trondheim sentrum for et par år siden, uten lapp, og parkeringsvakten gikk rett forbi (jeg satt rett ved på uteservering - brukte å gjøre dette på solsiden også). Har aldri løst ut parkeringslapp for sykkel og aldri fått bot. Prøver dog å bruke sunt bondevett. Av og til ;-)
Sist redigert av TBI81 den 07 mai 2015, 12:35, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Hvordan håndheves evt regler for parkering av MC?

Legg inn av Elruts84 »

Var utfor en hendelse for ikke lenge siden.

Da sto jeg på en slags "tråsykkel" parkering (I Stavanger) hvor jeg var greit plassert, men på ingen måte oppmerket plass eller lignende. Hadde en "skal bare en kjapp tur og kjøpe..." tanke bak parkeringen. Da jeg la hjelmen fra meg og begynte og gå kom en parkeringsvakt. Han spurte om jeg hadde lovt å stå der. Nei sa jeg. Hvorfor jeg gjorde det da. Så svarte jeg bare kan jeg stå en annen plass ikke langt fra her jeg er nå? Ja hvis jeg flyttet sykkel 30 meter, så var jeg utenfor syklende/gående trafikk, så ville jeg ikke få bot. Men det var vertfall ikke en lovlig plass eller oppmerket plass.
Han sa takk og jeg sa takk.

Det er vel noe i det at vi er motorisert kjøretøy som "kan" være til fare for syklende og gående. Men like vel er de medgjørlige slik at vi ikke trenger å kjøre langt til nærmeste lovlige oppmerkede park plass.

Men er nok variabelt fra plass til plass og hvilken parkerings vakt som er på jobb. Men vi prøver vel som oftest og finne en plass hvor vi på ingen måte står i veien for noen som helst.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Dykkeren
Innlegg: 94
Registrert: 30 okt 2011, 17:36
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E

Re: Hvordan håndheves evt regler for parkering av MC?

Legg inn av Dykkeren »

Forskjellig praksis på parkering. Forstår deg slik at du har parkert utenfor oppmerket P-plass og da er det helt opp til den enkelt P-vakt (noen er greie og andre ikke).

Husk, er dere flere som parkerer på oppmerket P-plass, så holder det at en løse 1 billett (så lenge alle står inne i den oppmerkede plass. Min kone fikk nylig bot da hun hadde parkert ved siden av meg (jeg løste billett). Klagde til Selskapet og fikk medhold (tok 3 dager fra jeg sendte inn klagen m/bilder). Dette var på et sted hvor det ikke var oppmerket i det hele tatt.

Her er mine argumenter:
På vegne av eier klager undertegnede på ilagte parkeringsvgift. Begrunnlsen for klagen er som følger:
1.
På parkeringplassen var det parkert 2 motorsykler (MC). Disse 2 MC opptar kun 1 parkeringsplass. Av den grunn betales det kun for 1 MC hvor billet synlig plasseres på MC. Denne fikk heller ikke kontrollavgift, noe som viser at kontrolløren har sett dette. Bilde 1
2.
Generelt så betales det pr. plass og ikke pr. kjøretøy, ref.fortolkning av parkeringsplass. Ut i fra dette, så betaler vi alltid for 1 MC når vi kun opptar 1 plass.
3.
På deres oppslåtte infotavle så står det i § 2 at motorvogn skal plasseres innenfor det oppmerkede felt. På deres kontrollavgift så oppgies grunnen til ileggelsen ”Billett ikke synlig i frontruten § 3/4. Dermed bekrefter kontrolløren at MC var parkert på parkeringsplass på riktig sted. På bilde 1, sees parkering tydelig at disse 2 MC og at de kun opptar en parkeringsplass.
4.
I Standardvilkår for privat parkeringshåndhevelse sier § 10.2 Særskilte frafallsgrunner pkt. C sitat ”Mangefull skiltning og /eller oppmerking foreligger ved brudd på vilkårenes punkt 3.1. Det er ingen oppmerking på stedet og dermed legger parkerende til grunn at i parkeringsplass er den plassen 1 bil tar (ref. deres eget oppslag (bilde 2).

På vegne av oventstående ber jeg om at kontrollavgiften slettes.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hvordan håndheves evt regler for parkering av MC?

Legg inn av gsx750_80 »

TBI81 skrev:Spurte ei parkeringsvakt i Bergen i fjorsommer om parkering på fortau og det var for henne helt greit å stå på fortauet så lenge man ikke stod i veien. Mange sykler som tok opp plass og ble til hinder måtte jo selvsagt slås ned på, men var det godt med plass så var det helt greit. Andre plasser (og personer, sikkert) er slike parkeringer big no-no ..

Parkerte på tvers ved en betalingsautomat på oppmerket bilparkering for å ta liten plass ved en kafè i Trondheim sentrum for et par år siden, uten lapp, og parkeringsvakten gikk rett forbi (jeg satt rett ved på uteservering - brukte å gjøre dette på solsiden også). Har aldri løst ut parkeringslapp for sykkel og aldri fått bot. Prøver dog å bruke sunt bondevett. Av og til ;-)
Ja, det er flere her som deler ulike erfaringer, og det er helt tydelig at praksis varierer. I likhet med deg har jeg parkert
på Solsiden i Trondheim, i likhet med mange andre, og unngått bøter.

Jeg ser at jeg tilsynelatende har fått bot etter paragraf 14 i Parkeringsforskriften; Det er forbudt å stanse
"helt eller delvis på fortau, gangveg eller sykkelveg".

Jeg kan ikke skjønne at sykkelen stod på noe som kan klassifiseres som gangveg eller sykkelveg, siden den sto flere meter inne på den åpne plassen. Fortau oppfatter jeg som noe som går langs en veg, vanligvis inntil denne.

Mao mener jeg det kan bestrides at boten er skrevet ut på korrekt grunnlag.

Er parkeringsvakter pliktig til å gi korrekt begrunnelse? Dersom det skulle være tilfellet, er det noe jeg muligens
vil forsøke å argumentere med.

Ellers: Takk for interessante erfaringer, delt av flere her. Uansett utfallet av "min" sak, ser jeg ut fra det flere skriver,
at jeg antakelig må være atskillig mer forsiktig for ettertiden, i håp om å unngå slike irriterende bøter.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Hvordan håndheves evt regler for parkering av MC?

Legg inn av kuleberg »

Husker jeg fant frem et kart over mc-parkeringer her i Kr.sand på kommunens hjemmeside for noen år siden. Men det er som sakt jaggu ikke lett for fremmede å vite hvor man kan parkere

Brukeravatar
PiaP
Innlegg: 26
Registrert: 31 mai 2015, 12:13
Motorsykkelen din: Harley-Davidson sportster 1200, 1994

Re: Hvordan håndheves evt regler for parkering av MC?

Legg inn av PiaP »

q-park er beryktet overalt!!!

I Trondheim har det forsvunnet ca 150 p-plasser i sentrum, for biler. Det gledelig er at mange av disse har blitt omgjort til mc-plasser :-)

Enig, det er helt umulig å vite hvor man kan parkere når man ikke er kjent...
If you follow all the rules you miss all the fun
- K. Hepburn

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hvordan håndheves evt regler for parkering av MC?

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:
TBI81 skrev:Spurte ei parkeringsvakt i Bergen i fjorsommer om parkering på fortau og det var for henne helt greit å stå på fortauet så lenge man ikke stod i veien. Mange sykler som tok opp plass og ble til hinder måtte jo selvsagt slås ned på, men var det godt med plass så var det helt greit. Andre plasser (og personer, sikkert) er slike parkeringer big no-no ..

Parkerte på tvers ved en betalingsautomat på oppmerket bilparkering for å ta liten plass ved en kafè i Trondheim sentrum for et par år siden, uten lapp, og parkeringsvakten gikk rett forbi (jeg satt rett ved på uteservering - brukte å gjøre dette på solsiden også). Har aldri løst ut parkeringslapp for sykkel og aldri fått bot. Prøver dog å bruke sunt bondevett. Av og til ;-)
Ja, det er flere her som deler ulike erfaringer, og det er helt tydelig at praksis varierer. I likhet med deg har jeg parkert
på Solsiden i Trondheim, i likhet med mange andre, og unngått bøter.

Jeg ser at jeg tilsynelatende har fått bot etter paragraf 14 i Parkeringsforskriften; Det er forbudt å stanse
"helt eller delvis på fortau, gangveg eller sykkelveg".

Jeg kan ikke skjønne at sykkelen stod på noe som kan klassifiseres som gangveg eller sykkelveg, siden den sto flere meter inne på den åpne plassen. Fortau oppfatter jeg som noe som går langs en veg, vanligvis inntil denne.

Mao mener jeg det kan bestrides at boten er skrevet ut på korrekt grunnlag.

Er parkeringsvakter pliktig til å gi korrekt begrunnelse? Dersom det skulle være tilfellet, er det noe jeg muligens
vil forsøke å argumentere med.

Ellers: Takk for interessante erfaringer, delt av flere her. Uansett utfallet av "min" sak, ser jeg ut fra det flere skriver,
at jeg antakelig må være atskillig mer forsiktig for ettertiden, i håp om å unngå slike irriterende bøter.
Jeg klagde på gebyret, og fikk for en måneds tid siden beskjed om at min klage "imøtekommes".
Jeg skulle anta at det er ensbetydende med at jeg fikk medhold, og burde få mine 500.- retur. Jeg kan ikke se at det har skjedd, foreløpig, og får vurdere å etterlyse beløpet om jeg ikke registrerer det i nettbanken snart.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Hvordan håndheves evt regler for parkering av MC?

Legg inn av Lauri »

Parkeringsavgift er jo en leie av plassen/grunnen. Grunnen eies av noen. Det var i oldies-dager at man ga bort noe gratis.

Her i Nordens Paris oppretter kommunen p-plasser for mc f.o.m mai måned og ut september: parkometre fjernes og mobile skilt settes opp.

Utenom disse plassene må man betale "leie" og det gjøres ved å løse billett, putte den i en liten plastpose og henge møkka opp i bremseklemma. På forhånd knipser man et bilde at billetten ved kjennemerke med smart'mob'n :prop:
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvordan håndheves evt regler for parkering av MC?

Legg inn av Snikendeugle »

evike skrev:På jobb hos meg (parkeringshus ved sykehus) spiller det ingen trille om en kjører sykkel eller bil. Bot skal du værsågod få! Har du parkert utenfor regelverket så er det bot.
Det ser jeg absolutt ikke noe galt med :-k
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar