Adventure sykler blir de kjedlige?
Adventure sykler blir de kjedlige?
Vurderer KTM Adventure 1190 men er litt bekymret for at den høye kjørehøyden på adventure sykler tar bort litt av morroa med å kjøre.
Har bare prøvd Kawasaki Versys 1000 i sjangeren og den har ganske lik høyde som KTM og man merker fort at man sitter høyt i svingene, men samtidig så er syklene smidig på sin egen måte?
Er det bare jeg som er rar og låst meg fast på "sports" sykler?
-edit
Bør vel kanskje legge til at jeg glad i kjøre langturer
Har bare prøvd Kawasaki Versys 1000 i sjangeren og den har ganske lik høyde som KTM og man merker fort at man sitter høyt i svingene, men samtidig så er syklene smidig på sin egen måte?
Er det bare jeg som er rar og låst meg fast på "sports" sykler?
-edit
Bør vel kanskje legge til at jeg glad i kjøre langturer
Sist redigert av laban den 08 mai 2015, 20:32, redigert 1 gang totalt.
- cosmogs
- Innlegg: 306
- Registrert: 05 jul 2014, 22:09
- Motorsykkelen din: Speed Triple RS
- Sted: Drammen
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Ikke noe rart med det, vi har alle forskjellige preferanser og livet hadde vel vært litt kjedelig om alle gjorde likt?
Selv kunne jeg aldri tenke med en adventure, men jeg har ingen problemer med å se at de for andre nær er perfekte.
Test så mange du kan, og kjør den du liker best!
Selv kunne jeg aldri tenke med en adventure, men jeg har ingen problemer med å se at de for andre nær er perfekte.
Test så mange du kan, og kjør den du liker best!
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Det er nok mest smak og behag, men hvis du ser på videoene til f.eks Ojda og Busa Trond, så kjører begge de to Triumph Tiger Explorer, og de pleier å ligge foran og kjøre fra oss andre på tur
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37936
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Artig spørsmål!
Og det er ikke ironisk ment .
Jeg synes ikke adv.sykler er kjedelige. Heller det motsatte. Nettopp pga. den høyreiste kjørestillingen og det brede styret som absolutt har sine fordeler ved aktiv svingkjøring.
Å sitte høyt med god oversikt på en overraskende lettkjørt sykkel som de fleste adv.sykler er, gjør at kjøreturene aldri blir kjedelige.
Og det er ikke ironisk ment .
Jeg synes ikke adv.sykler er kjedelige. Heller det motsatte. Nettopp pga. den høyreiste kjørestillingen og det brede styret som absolutt har sine fordeler ved aktiv svingkjøring.
Å sitte høyt med god oversikt på en overraskende lettkjørt sykkel som de fleste adv.sykler er, gjør at kjøreturene aldri blir kjedelige.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
laban skrev:Vurderer KTM Adventure 1190 men er litt bekymret for at den høye kjørehøyden på adventure sykler tar bort litt av morroa med å kjøre.
Har bare prøvd Kawasaki Versys 1000 i sjangeren og den har ganske lik høyde som KTM og man merker fort at man sitter høyt i svingene, men samtidig så er syklene smidig på sin egen måte?
Er det bare jeg som er rar og låst meg fast på "sports" sykler?
-edit
Bør vel kanskje legge til at jeg glad i kjøre langturer
Er nok mange fler en deg som har betenkeligheter i forhåld til adventuresykkler. Totalt ubegrunnet spør du meg. Koser meg mer med aktiv kjøring på tigern enn lavere mer "veiorienterte" mc'r.
70000 km på 3 år med Explorer, for så å kjøpe en ny adventure sier vel nok om mine erfaringer
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- cosmogs
- Innlegg: 306
- Registrert: 05 jul 2014, 22:09
- Motorsykkelen din: Speed Triple RS
- Sted: Drammen
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Det skal dere ha, dere adventurister, dere kjører mye og langt.ojda skrev:laban skrev:Vurderer KTM Adventure 1190 men er litt bekymret for at den høye kjørehøyden på adventure sykler tar bort litt av morroa med å kjøre.
Har bare prøvd Kawasaki Versys 1000 i sjangeren og den har ganske lik høyde som KTM og man merker fort at man sitter høyt i svingene, men samtidig så er syklene smidig på sin egen måte?
Er det bare jeg som er rar og låst meg fast på "sports" sykler?
-edit
Bør vel kanskje legge til at jeg glad i kjøre langturer
Er nok mange fler en deg som har betenkeligheter i forhåld til adventuresykkler. Totalt ubegrunnet spør du meg. Koser meg mer med aktiv kjøring på tigern enn lavere mer "veiorienterte" mc'r.
70000 km på 3 år med Explorer, for så å kjøpe en ny adventure sier vel nok om mine erfaringer
Hvilket klart viser at dere trives særdeles godt på doningene deres.
Har lagt merke til at det finnes en rekke mer "sportslige" modeller for salg hvor km er ekstremt lav, nærmest ubrukte.
Mens "normalen" på fleste adv jeg ser for salg stort sett ligger på 20 000km i året!
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Adventure sykler blir de kjedlige?
Jeg fikk låne med meg KTM 1190 Adventure R fra torsdag til søndag forrige helg, og jeg kan love deg at det ikke er en kjedelig sykkel å kjøre. Du har krefter i massevis, og forhjulet kommer lett opp bare ved å vri på gassen.
Når det gjelder svingvillighet så vil jeg si den klarer seg meget bra. Med bredt styre er det lite styreinput som skal til for å hive den fra side til side.
Er du ute etter en leken sykkel som også er fin på langtur tror jeg ikke du gjør feil hvis du velger KTM 1190 Adventure. :)
Når det gjelder svingvillighet så vil jeg si den klarer seg meget bra. Med bredt styre er det lite styreinput som skal til for å hive den fra side til side.
Er du ute etter en leken sykkel som også er fin på langtur tror jeg ikke du gjør feil hvis du velger KTM 1190 Adventure. :)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Bjerknez
- Innlegg: 23008
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Man kan nok kjøre mer eller mindre like aktivt (fort i svingene) med en Adventure sykkel, inntil man beveger seg over i det ekstreme, noe jeg tror de færreste gjør. I mine øyne er hovedforskjellen på en Street sykkel som jeg har til Explorer/Tracer sittestillingen og demperne. Jeg liker rett og slett ikke svampete dempere når jeg kjører aktivt. Jeg sier ikke at det bør utgjøre noen trussel, men jeg vil ha litt feedback fra underlaget. Man føler også at man lener seg mye mer når man sitter høyere. igjen, så bør ikke dette ha stor betydning og går mer på følelsen og hva man er vant med.
Så til daglig bruk langs vei med aktiv kjøring blant aktive og erfarne MC folk så vil nok en Explorer/Tracer etc. fint holde følge med de som har litt mer svingvillige sykler. Det går mye på sjaføren og erfaringen tror jeg.
Så klart... setter man to proffe og jevngode førere på hver sin sykkel som feks. Explorer og en R-sykkel så vil nok R-sykkelen vinne i svingene, men det er få av oss som er proffe kjørere (vi bare tror vi er det noen ganger) og da handler det hele om hvordan man vil oppleve ferden og ikke hvor fort det gå gjennom svingene til enhver tid... tror jeg...
Jeg er litt i begge leirene... Det kommer an på hva man blir vant til
Så til daglig bruk langs vei med aktiv kjøring blant aktive og erfarne MC folk så vil nok en Explorer/Tracer etc. fint holde følge med de som har litt mer svingvillige sykler. Det går mye på sjaføren og erfaringen tror jeg.
Så klart... setter man to proffe og jevngode førere på hver sin sykkel som feks. Explorer og en R-sykkel så vil nok R-sykkelen vinne i svingene, men det er få av oss som er proffe kjørere (vi bare tror vi er det noen ganger) og da handler det hele om hvordan man vil oppleve ferden og ikke hvor fort det gå gjennom svingene til enhver tid... tror jeg...
Jeg er litt i begge leirene... Det kommer an på hva man blir vant til
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37936
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Dette var nettopp en utfordring med Triumph Tiger 1050'en jeg hadde og som jeg anser som en sportslig adv.sykkel.Bjerknez skrev: [snip] Jeg liker rett og slett ikke svampete dempere når jeg kjører aktivt. [snip]
Bakdemperen på denne holdt ikke mål i forhold til hva sykkelen var i stand til og ble byttet ut med en Nitron Sport demper, som transformerte sykkelens retningstabilitet betydelig ved kraftpådrag.
Gode dempere er viktige.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Har kun erfaring med 2012 V-Strom 650 og den var nå alt annet enn kjedelig :) Kjørte like hardt med den som med min noværende SV1000.
Den lange fjæringsveien er heller ingen ulempe når en pløyer over norske fjelloverganger og riksveier
Den lange fjæringsveien er heller ingen ulempe når en pløyer over norske fjelloverganger og riksveier
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
At en adv er litt mer lettsvingt enn de fleste r-sykler er en logisk konsekvens av bredere styre, store hjul og annen gaffelforsprang.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Adventure sykler blir de kjedlige?
@Bjerknez: selvfølgelig vil en reinspikka R-sykkel kjøre fortere enn en Adventure sykkel, ellers hadde det jo vært Adventure sykler de kjørte i MotoGP.
Men da jeg gikk fra GSX 650f til TDM'en kunne jeg holde høyere hastighet på favorittveiene med den, selv om GSX'en er mer gateorientert enn TDM. Det samme gjelder flere andre mer sportslige sykler jeg har kjørt også. Alt kommer an på hva man føler seg mest komfortabel med.
Men da jeg gikk fra GSX 650f til TDM'en kunne jeg holde høyere hastighet på favorittveiene med den, selv om GSX'en er mer gateorientert enn TDM. Det samme gjelder flere andre mer sportslige sykler jeg har kjørt også. Alt kommer an på hva man føler seg mest komfortabel med.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
-
- Innlegg: 47
- Registrert: 29 sep 2013, 11:14
- Motorsykkelen din: 2016 Ducati Multistrada 1200S
- Sted: Rennebu, Sør-Trøndelag
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
Du bør også vurdere Ducati Multistrada, prøvekjørte den nye modellen igår og synes da den var morsom å kjøre ihvertfallVurderer KTM Adventure 1190 men er litt bekymret for at den høye kjørehøyden på adventure sykler tar bort litt av morroa med å kjøre.
Knut Erik Halgunset
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Sted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Adventure sykler blir de kjedlige?
At ADV sykler blir kjedelige tror jeg ikke er noe å bekymre seg for. Tvert i mot tror jeg en gjennomsnittlig sjåfør lettere kjører både raskt og godt med en slik sykkel, kontra en R-sykkel, på vanlig vei. Det harmonerer ihvertfall godt med mine egne erfaringer.
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------