Elbil ut av kollektivfeltet, hva med MC

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
pappan
Innlegg: 47
Registrert: 08 aug 2013, 00:34
Motorsykkelen din: BMW F650GS
Sted: Oslo

Elbil ut av kollektivfeltet, hva med MC

Legg inn av pappan »

Lurer på om MCister kan bli lidende av at Elbiler blir kastet ut av diverse kollektivfelt. Spesielt ifbm om tunneloppussingene i hovedstaden:
http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfun ... elt-i-oslo

Viktig at vi ikke blir fanget i noen paragrafer. Det vil være for fristende å benytte seg av disse feltene, selv om det ikke er lov. Lanesplitte litt innom lissom...

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Elbil ut av kollektivfeltet, hva med MC

Legg inn av RuneMC »

Jeg håper det ikke blir aktuelt.

For MC er det også snakk om bedre sikkerhet, pluss at vi generelt ikke skaper kø slik elbilene gjør.

Vi har også et par rimelig greie miljø-argument:
- bruker mindre bensin enn (bensin)bil
- bruker ikke diesel som skaper luftforurensning lokalt i byene
- effektiv bruk av vei- og parkeringsplass i byene
- omtrent null slitasje på veiene pga lav vekt

Ad samkjøringsfelt (som også er diskusjonstema) er det også avklart at MC kan kjøre i disse da MC med sjåfør er god nok utnyttelse i den sammenheng.

Men ja, blir det helt "texas" i forbindelse med kø-kaos i Oslo grunnet tunnelstengninger neste 4 årene, så kan det tenkes at enkelte strekninger skiltes "Gjelder kun buss i rute". Det finnes jo noen slike strekninger i sentrale Oslo.

E18 - Sandvika til Lysaker må de gjerne kaste ut Elbilene, det er her de skaper mest kø/forsinkelse. Noen av de finner jo overhodet ikke gasspedalen (eller-hva-det-nå-heter-i-en-elbil) og kjører ikke fortere enn 60 km/t uansett om det er klar bane i kollektivfeltet. Og med litt kø av elbiler, så er det fort ned i 40 km/t eller full stopp ifbm påkjøringsfeltene.

Hvis det kommer forslag om å fjerne MC fra kollektivfeltene der vi har opparbeidet rettigheter per idag (fra før elbilene fikk noen fordeler) så blir jeg gjerne med på protest-aksjoner.
Her må vi ellers være litt årvåkne da Vegvesenet er litt "sneaky" i forhold til å innføre nye ulemper om vinteren når vi er litt i "dvale".
Sist redigert av RuneMC den 20 mai 2015, 15:36, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Elbil ut av kollektivfeltet, hva med MC

Legg inn av mortenolb »

Min mc bruker ikke mindre drivstoff enn bil :P Min generelle oppfatning er at det er få som gjør det? :-k

Brukeravatar
pappan
Innlegg: 47
Registrert: 08 aug 2013, 00:34
Motorsykkelen din: BMW F650GS
Sted: Oslo

Re: Elbil ut av kollektivfeltet, hva med MC

Legg inn av pappan »

Må innrømme at jeg kjører noen "Gjelder kun buss i rute" i Oslo i dag, og tenker at jeg har gode argumenter for det. Det er vel fort gjort at de benytter denne kjente skiltingen nå også... Noen i NAF eller NMCU som burde slenge seg på kanskje?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Elbil ut av kollektivfeltet, hva med MC

Legg inn av RuneMC »

mortenolb skrev:Min mc bruker ikke mindre drivstoff enn bil :P Min generelle oppfatning er at det er få som gjør det? :-k
Jojo, men gjennomsnittlig bruker den mindre :janikk
Min bruker rundt 0,4 på den typen kjøring (ned mot 0,3 hvis det ikke hadde vært så mye stopp/start pga elbiler), som er mindre enn bilens 0,7 (dvs nærmere 0,8 tipper jeg i køkjøring)

Nyere MC'er har også fått ganske effektive motorer: F.eks. Honda NC 750 (0,3) og nye BMW 1200 motoren (0,4)

Scootere som endel bruker til pendling ligger vel i området 0,2-0,3

Skal forresten bli artig å se om tunnel-stengningene er koordinert med f.eks. NSB's planlagte "sommerruter" (som varer ca 1 mnd mer enn alle andre har ferie) eller det årlige buss-for-tog kaoset. Jeg tipper det ikke er noen planlegging på kryss der...
Sist redigert av RuneMC den 20 mai 2015, 15:59, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Elbil ut av kollektivfeltet, hva med MC

Legg inn av jhn »

En mc forurenser mere enn bil.
Mc-produsentene henger langt etter bil-produsentene

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Elbil ut av kollektivfeltet, hva med MC

Legg inn av RuneMC »

@jhn - det blir litt kategorisk da.

De fleste bensinbiler ligger på 0,7-1 l/mil i køkjøring. Står aircondition på for fullt så går det kanskje en dl til(?)
Hybridbiler ligger lavere.
Dieselbiler ligger lavt i forbruk men slipper ut mye kreftfremkallende stoffer og partikler som skaper en lokal forurensning som er spesielt ugunstig i byer. (For ikke å snakke tunneler).

MC-motorer har stått lenge på stedet hvil og kunne vært mye mer effektive, men det begynner jo å skje litt når nyeste R1200GS bare bruker 0,4. (Forrige motorgenerasjon lå vel på 0,5 og hadde 25hk mindre)
Bilen min med 1,2L bensinmotor tipper jeg bruker rundt 0,8 i kø - det kommer jo av at den har mye mer vekt - et par tonn stål og metall å drasse rundt på.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Elbil ut av kollektivfeltet, hva med MC

Legg inn av Juicebox »

Forbruket på mc er jo mer enn bil med tanke på vektforskjellen? Og antall passasjerer den kan ta med, om man ikke kjører i Asia... :scratch
Om man kan regne det slikt da? Eller er det mer riktig å sammenligne med antall hk?
For jeg tenker at det er mer effektiv å kjøre en bil på ca 1.2 tonn 1 mil på 0.7 l bensin enn en mc på 250kg og bruker 0.4 l på samme distanse?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Elbil ut av kollektivfeltet, hva med MC

Legg inn av mortenolb »

Min bruker vel 0,5-0,6 liter på mila, og det samme gjør bilen min :-)å

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Elbil ut av kollektivfeltet, hva med MC

Legg inn av jhn »

En motor avgir mange flere giftige gasser enn CO2, og av en eller annen merkelig grunn slapp en mc ut MYE mere av omtrent alle gasser, bortsett fra CO2 ... der var mc omtrent på høyde med biler.
Jeg har sett et par tre forskjellige tester på dette. Den mest underholdende var det mythbusters som sto for.
De testet tre forskjellige biler, og tre forskjellige mc'r fra de tre siste ti-årene, og resultatet overrasket i alle fall meg.
På flere av gassene lå en mc flere hundre % høyere enn bilen.

Jeg har ikke noen link til noen av testene desverre, og husker ikke hvilke gasser det dreide seg om :sorry

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Elbil ut av kollektivfeltet, hva med MC

Legg inn av RuneMC »

@Juicebox - Så du mener at drivstoff-forbruket skal divideres på vekten av kjøretøyet, sånn at en lastebil som bruker 5 liter diesel per mil blir sett på som mer miljøvennlig enn en MC ??? Jeg tror ikke de som bor i byen vil være enig med deg der.

Tror vi må huske at totalt sett blir det mindre drifstoffbruk per person om man erstatter en tung bil (med fører og 3-4 tomme seter) med en MC. Dvs at jeg velger å bruke MC framfor bil har ihvertfall en miljøgevinst både subjektivt og objektivt. Det medfører også mindre plassbehov i trafikken og det er gull for alle parter.

En kan godt tvinge MC'ene tilbake til vanlige kjørefelt og forby lanesplitting, det blir jo veldig fleksibelt og bra hvis en MC plutselig må bidra like mye til køen som en bil. Det er en sjelden bil jeg ser i morgenrushet som har 2 stk, dvs fører og passasjer. Enda sjeldnere å se noen med 2 eller 3 passasjerer.

Men OK, dropp akkurat drivstoff-debatten da (Det var da voldsomt som MC folk ønsker å "skyte seg selv i foten"...). Nok av andre gode grunner til at vi bør kunne fortsette å bruke kollektivfeltet. Den beste grunnen er at vi ikke hindrer bussene og enkelt kan kjøre ut på veiskulder om det kommer utrykningskjøretøy. Men misunnelsen er en sterk drift, så kan hende det kommer utspill om at MC'ene også må ut.

Jeg tror vel helst at vi beholder rettigheten til å bruke kollektivfeltet medmindre noe spesielt skulle skje.

@jhn - Mythbusters testen ble "Busted" https://rideapart.com/articles/busting- ... ion-claims

@mortenolb - du må jo skifte til V-Strom, 0,1-0,2l/mil lavere forbruk! Selv om du kjøper splitter ny V-Strom så betaler dette seg ned i løpet av få år - åsså får du en superpraktisk pendlersykkel :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Elbil ut av kollektivfeltet, hva med MC

Legg inn av Juicebox »

Vel.. nå har jeg sammenlignet det mellom bil og mc. Det jeg mener er at motorene på biler er langt mer effektive enn mcmotorer med tanke på forbruk. Har ikke så mye peiling på lastebiler.
Det er det samme som problemet med teslaen... er det mer effektiv å kjøre en tesla på 2 tonn til butikken 200 meter unda, eller en vanlig bil i samme klasse på 1.4 tonn?

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Elbil ut av kollektivfeltet, hva med MC

Legg inn av ATWindsor »

mortenolb skrev:Min mc bruker ikke mindre drivstoff enn bil :P Min generelle oppfatning er at det er få som gjør det? :-k
Min MC bruker endel mindre enn en bil om jeg kjører den som biler blir kjørt, men det gjør jeg ikke, så den bruker nesten like mye.

Ellers: MCer har jo "alltid" hatt lov til å bruke kollektivfeltet sammen med mopedister og syklister, tror neppe det blir endret. (men man vet jo aldri hva politikere drømmer opp)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Elbil ut av kollektivfeltet, hva med MC

Legg inn av mortenolb »

RuneMC skrev: @mortenolb - du må jo skifte til V-Strom, 0,1-0,2l/mil lavere forbruk! Selv om du kjøper splitter ny V-Strom så betaler dette seg ned i løpet av få år - åsså får du en superpraktisk pendlersykkel :thumleft

Pfff! Jeg driver ikke å pendler! :D

-Morten-
Innlegg: 10
Registrert: 20 mai 2015, 08:55
Motorsykkelen din: siste sykkel Honda CBR600
Sted: Fannrem,s ør trøndelag

Re: Elbil ut av kollektivfeltet, hva med MC

Legg inn av -Morten- »

Jeg vurderer å kjøpe meg en pendlersykkel CBR300R så håper det fortsatt blir lov å kjøre i kolektivfeltet! men som sakt man vet aldrig!

Svar