Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av Isbilen »

Siden jeg tok lappen i 2013 og hentet ut sykkel, har jeg fått meg noen mil i salen. Ganske mange, faktisk. Problemet er at mange av de milene er pendlerstrekning til og fra jobb, og det er grenser for hvor mye aktiv kjøring man får til i kollektivfeltet. Som småbarnsfar er det i tillegg vanskelig å få innvilget de lange turene, så jeg forsøker å cruise litt på kveldene etter at ungene er lagt. Mye bra småturveier i nærområdet, og jeg bor fem min unna Tyrigrava, så gamle Mosseveien er flittig brukt både som pendlerstrekning og når jeg er ute og "råner".

Noe av moroa er litt raske svinger, og synes det er gøy å teste grensene for hvor langt ned jeg kommer. Kyllingstriper fremdeles, men det er ikke mange millimeterne igjen. Allikevel, i det siste fikser jeg tydeligvis ikke svinger like godt som før. Det "satt" godt i fjor, og jeg synes sesongen begynte bra, men nå...... Pfffft. Var ute en tur nå og kjørte det som fantes av gode og kjære svingete veier, men dette var rene sorgen. Synes alt av kurver blir hakkete, må gjete gjennom svingen og på toppen kunne jeg sverget på at det var sand i hver eneste høyresving. Synes jeg glipper bak hele tiden :( Turen ble til slutt endt med å ligge på førerplass i litt under fartsgrensa fra Tusenfryd og hele veien hjem i kveld, angsten for at det kom til å gå til helvete ble for stor. Aktiv kjøring ble det ihvertfall ikke :'-(

Aner ikke hva dette er for noe... Mental greie? Ut og kjøre svinger til de sitter igjen? Noe teknisk på sykkel som må sjekkes ut i morgen? Kantete dekk? Støv på veiene? Dårlig karma? Overtenning?

Aarrgh. Pils og rett i bingen tror jeg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av Snikkeren »

Se Twist of the wrist vol. 2. Så tar du deg en kjøretur etterpå. Kan nesten garantere at det løsner litt da. :)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av mortenolb »

Kan jo være dekka som har mista sin optimale form?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av LordShaft »

Tja, noen dager så sitter det bare ikke.... Det er likt for oss alle! Men kan jo være at dekkene dine er utslitt. hvilke dekk kjører du på? Er det kjørt langt på? Er det noe som plager deg for tiden? Har du mye å tenke på? Er mye som kan spille inn i forhold til å ha en god eller dårlig dag på biken :redface

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av Isbilen »

Skal se filmen ja. Allerede tenkt tanken.

Morten; mulig. Bak er det så og si nytt, men foran.... Bra med spor, men vinterlagringa sin tilstandsrapport kunne melde at det var kantet og burde byttes. Jeg syntes det så bra nok ut, forhørte meg litt om hvor viktig det var å bytte og endte med å la være. Mente dengang (mars) at kjøreegenskapene ikke var dårligere enn tidligere men hey.... Hva vet jeg, kan ha endret seg uten at jeg merket noe, kan kanskje ha noe med saken å gjøre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av thewiz »

Sliter selv med å kvitte meg med de den siste cm-ern med kyllingstriper. Prøver å ha godt nedlegg og føler jeg klarer det fint, men likevell har jeg 1 cm igjen. Problemet jeg har er det ikke er behov for mer nedlegg når jeg kjører, må jeg virkelig rive løs enda mer? Har jo godt over 120km/t på landeveiene med releativt krappe svinger.

Nå er det kanskje ikke ment at man skal kvitte seg med kyllingstriper på veien, er jo ikke akkurat trygt hvis man kommer rundt en blind sving med kneet i asfalten. =;

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av Isbilen »

Lordshaft : småbarnsfedre har altfor mye å tenke på :-D

Dekkene kommenterte jeg rett over her... Bak er nytt fra august-ish i fjor, foran... Tja. Før jeg kjøpte sykkelen før sesongen. Men masse mønster. Kantet foran. Foran har vel fått 5-6 tusen av meg, bak cirka halvparten. (Gjetning)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av mortenolb »

Jobber med kyllingstripa på fordekket :knegg

Bilde

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av Isbilen »

Wiz; skjønner, og er enig. Tror det jeg tenkte mer på er at når svingen sitter, så kommer nedlegget avhengig av fart og kurve. Trygg Isbil gir god fart, god kurve og pent nedlegg. Hovedproblemet mitt er at kurven er blitt dårlig. Jeg må "gjete" gjennom svingen og det ødelegger mye. I beste fall hakker jeg meg gjennom svingen og kommer ut med dårlig plassering, i verste fall ender jeg med utforkjøring eller som grillpryd på en bil :-(


Sent from my iPhone using Tapatalk
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av LordShaft »

Det kan være greit å begynne med dekket... Hvilket dekk sitter på sykkelen. Er det et sport dekk (langt hissigere profil) eller er det et sport touring dekk?
Noen dekk er mye vanskeligere å kjøre på kanten med, og er strengt talt helt unødvendig på landeveien. Med riktig teknikk kan du kjøre med hele siden av dekket i en rundkjøring i 50 km/t :roll

Jeg føler langt flere burde fokusere på riktig sporvalg og holde jevne kurver. Med det er en helt annen diskusjon :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22944
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror det sitter mentalt. Jeg har selv vert inne i en periode hvor målet var å fjerne kyllingstripene. Jeg har vel touchet dekkkanten så formelt sett er vel kyllingstripa tatt, men man ser tydelig en rand helt ytterst. Altså den siste millimeteren. Dog har jeg ikke noe behov for å fjerne den helt. Ikke fordi jeg ikke har lyst eller ikke tør, men fordi jeg føler jeg mangler de rette svingene for å få det til skikkelig.

Dog har jeg måttet jobbe meg gradvis nedover og ofte kommer man til et punkt hvor man føler at grensen er nådd og at man vil få problemer hvis man lener seg mer over. Det er nettopp dette punktet man må overvinne og da må man finne noen passende svinger samt sette opp tempoet litt og bare knekke den lenger ned noen ganger. Sykkelen tåler det fint, bare det ikke er grus i veibanen. Kjør strekningen en gang først for å forsikre deg om at veien er fri for slikt svineri.

Ofte er det også lettere å kjøre sammens med andre hvor man føler man blir "pushet" litt. Hvis du vil så kan jeg gjerne prøve og pushe deg litt hvis du vil det på noen fine veier. Ikke for at JEG er noen ekspert (langt her i fra) men mer for at det er lettere og trå til litt når man har noen som jager litt bak.

Men det er viktig at man kjører dekkene varme først og at lufttrykk og alt ellers er på stell.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av 45316 »

Det er ikke blikket ditt som faller ned for å kontrollere at du ligger riktig i svingen? Har av og til tatt meg selv i det og da har gjerne kjøringa vært slik du beskriver.

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av Isbilen »

Er Pilot Power 3 foran og bak.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av Tommas »

Støtter en liten titt på twist of the wrist 2.

Jeg hadde mye rusk på begynnelsen av sesongen i år, men med litt fokus på sittestilling, blikk og gassskontroll så sitter svingene bedre og bedre igjen.

Litt løs og ledig i armene, blikket godt gjennom svingen og sitte godt "festet" med bena rundt tanken.

Langt fra Rossi, men har det gøy i det minste ;-)

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av thewiz »

På min sykkel har jeg Dunlop Qualifier, det er vel meg bekjent et sportsdekk. Dekket er riktignok fra 2011, men har ikke sett mange kilometer.

Svar