Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av ATWindsor »

simpson skrev: Haha, du er jammen meg en skøyer du.
Når det gjelder å trekker meninger ut av ræva eller komme med påstander du ikke kan noen om eller har kunnskap om, så jeg læregutten i forhold til deg.
Det har du bevist i mange diskusjoner.
Hadde det bare vært så vel, oppegående folk vil se at mine påstander er bygd på forskning og solide data, mens du bare slenger ut påstand etter påstand, og nekter å underbygge en eneste en av de, det hadde jo vært fint om du selv tok litt lærdom av det men du ser til å være så innbarket i Dunning-Kruger-kjøret at du ikke ser det selv.

En ting er å mene at å støye er greit, men å løpe rundt å late som dette ikke er til ulempe for samfunnet og deretter foreta den diskusjonsmessige ekvivalenten av et lite barn som stikker fingrene i ørene og roper "la-la-la", når det påpekes konkret hvordan disse ulempene manifesterer seg er noe annet. Fakta forandrer seg ikke bare fordi du synes den er ubehagelig.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av DrGreve »

Hele debatten rundt "tøff" og høy lyd på mc får meg til å tenke på Titanic. De monterte 4 skorsteiner på skuta, men kun 3 oppfylte sin hensikt. Den "blinde" fjerde mente kontruktørene ga inntrykk av fart og kraft. Det samme kan man si om eksosanlegg som bråker unødig. Den har kun til hensikt å få oppmerksomhet for oppmerksomhetssøkende personer. Personlig syns jeg de er latterlige :)
Jeg er tilhenger av å følge norsk lov, selv om jeg er uenig i en del lovhjemler.
Jeg har en kompis med en HD med raka rør og han tør ikke å starte den utenfor huset når kjerringa har vært på nattskift :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av simpson »

ATWindsor skrev:
simpson skrev: Haha, du er jammen meg en skøyer du.
Når det gjelder å trekker meninger ut av ræva eller komme med påstander du ikke kan noen om eller har kunnskap om, så jeg læregutten i forhold til deg.
Det har du bevist i mange diskusjoner.
Hadde det bare vært så vel, oppegående folk vil se at mine påstander er bygd på forskning og solide data, mens du bare slenger ut påstand etter påstand, og nekter å underbygge en eneste en av de, det hadde jo vært fint om du selv tok litt lærdom av det men du ser til å være så innbarket i Dunning-Kruger-kjøret at du ikke ser det selv.

En ting er å mene at å støye er greit, men å løpe rundt å late som dette ikke er til ulempe for samfunnet og deretter foreta den diskusjonsmessige ekvivalenten av et lite barn som stikker fingrene i ørene og roper "la-la-la", når det påpekes konkret hvordan disse ulempene manifesterer seg er noe annet. Fakta forandrer seg ikke bare fordi du synes den er ubehagelig.
Hvordan kan du påstå att dette er fakta? Basert på det enkelte påstår er grunnleggende forskning?
Dette er ikke en påstnd som er utbredt, bevist/motbevist eller overprøvd av andre.
Derfor kan de som lagde rapporten komme med akkurat sånne påstander som du kommer med og være vel vitende om at så lenge det ikke finnes noe som dokumenterer det motsatte er de trygge.
Det finnes rapporter om alt mellom himmel og jord, som forskere har brukt årevis på å "bevise" uten andre faktisk gidder å betvile eller motbevise.
Det finnes milliarder av mennesker som mener oppriktig at Jesus lever eller at Allah skal bli født av en mann så de går med bukser som er tilpasset mannefødsel så de er klare når det skjer.
Det er mange gale folk der ute.

Hvis dette virkelig var ett så stort problem, hvorfor gjør ikke Norge og andre land tiltak for å redde ti tusen vis av liv?
Kanskje ikke forskinga har fått bred støtte som du kanskje ønsker at den hadde fått?
Må være tungt for deg å tro så intenst på noe når ingen andre enn deg og de som overbeviste deg om dette gjør det.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av ATWindsor »

simpson skrev:
ATWindsor skrev:
simpson skrev: Haha, du er jammen meg en skøyer du.
Når det gjelder å trekker meninger ut av ræva eller komme med påstander du ikke kan noen om eller har kunnskap om, så jeg læregutten i forhold til deg.
Det har du bevist i mange diskusjoner.
Hadde det bare vært så vel, oppegående folk vil se at mine påstander er bygd på forskning og solide data, mens du bare slenger ut påstand etter påstand, og nekter å underbygge en eneste en av de, det hadde jo vært fint om du selv tok litt lærdom av det men du ser til å være så innbarket i Dunning-Kruger-kjøret at du ikke ser det selv.

En ting er å mene at å støye er greit, men å løpe rundt å late som dette ikke er til ulempe for samfunnet og deretter foreta den diskusjonsmessige ekvivalenten av et lite barn som stikker fingrene i ørene og roper "la-la-la", når det påpekes konkret hvordan disse ulempene manifesterer seg er noe annet. Fakta forandrer seg ikke bare fordi du synes den er ubehagelig.
Hvordan kan du påstå att dette er fakta? Basert på det enkelte påstår er grunnleggende forskning?
Dette er ikke en påstnd som er utbredt, bevist/motbevist eller overprøvd av andre.
Derfor kan de som lagde rapporten komme med akkurat sånne påstander som du kommer med og være vel vitende om at så lenge det ikke finnes noe som dokumenterer det motsatte er de trygge.
Det finnes rapporter om alt mellom himmel og jord, som forskere har brukt årevis på å "bevise" uten andre faktisk gidder å betvile eller motbevise.
Det finnes milliarder av mennesker som mener oppriktig at Jesus lever eller at Allah skal bli født av en mann så de går med bukser som er tilpasset mannefødsel så de er klare når det skjer.
Det er mange gale folk der ute.

Hvis dette virkelig var ett så stort problem, hvorfor gjør ikke Norge og andre land tiltak for å redde ti tusen vis av liv?
Kanskje ikke forskinga har fått bred støtte som du kanskje ønsker at den hadde fått?
Må være tungt for deg å tro så intenst på noe når ingen andre enn deg og de som overbeviste deg om dette gjør det.
Igjen så finner du bare masse ting, har du lest rapporten? Hva vet du om forskning innen temaet, hvordan vet du at det ikke er forsøkt overprøvd? Det virker ikke engang som du har fått med deg at rapporten er basert en mengde individuelle forskningsprosjekt?

Skjønner du ikke forskjell på forskning og religion?

Norge og andre land gjør ikke tiltak? Er det et forsøk på å være morsom? Innbiller du deg i fullt alvor at det ikke gjøres tiltak mot støy fra myndighetene?

Igjen så bare fabrikkerer du påstander om emner du ikke vet noe om, dette er jo bare en pinlig seanse. Du fortsetter bare gang på gang å finne på nye påstander du ikke aner om er riktig eller ikke. Er din troverdighet så dårlig på andre ting også? Er det vanlig for deg å bare finne på ting ut av det blå på alt mulig, eller er det bare støy?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av simpson »

Ditt dårlige forsøk på hersketeknikk fungerer ikke på meg.
Av alle som skriver her inne, må jeg innrømme at du er vel en av ytterst få som jeg ikke tar seriøst uansett hva du kommer med av påstander.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av jhn »

Er det virkelig dødeligheten dere oppfatter som det essensielle i diskusjonen? Hva med sånne enkle og direkte ting som ubehagelig, plagsomt og til dels smertefullt ... er det helt uviktig?

Men for de som nekter for helseproblemene, her er noe av det Arbeidstilsynet sier om støy.
Man kan selvfølgelige avvise dette som svada og humbug, men man bør vel da prøve å sannsynliggjøre det på en eller annen måte?

"Hva er støy?
Støy er definert som uønsket lyd, og disse deles gjerne inn i to typer:
1.Irriterende støy fra f. eks. ventilasjonsanlegg, vifte i PC-en og lignende.
2.Skadelig støy fra støyende omgivelser > 80 dB (A) og impulslyd > 130 dB (C)."


"Når oppstår hørselsskader?
Hørselstap som skyldes støy på arbeidsplassen er den vanligste yrkesskaden i Europa. Omlag halvparten av meldingene om yrkessykdom Arbeidstilsynet mottar er meldinger om hørselskader.
Hørselsskade kan oppstå når:
◾Du stadig utsettes for sterk støy: Langvarig støybelastning vil redusere hørselen gradvis. Det første symptomet er som regel at evnen til å høre høyfrekvente toner blir svekket. Dersom det ikke gjøres noe for å redusere støynivået kan skaden utvikle seg videre, og det vil bli vanskelig å høre lyder i de lavere frekvensområdene også. Hørselstap forårsaket av støy er uhelbredelig.
◾Du utsettes for impulslyd: Impulslyd er meget sterk og kortvarig støy som eksplosjoner, slaglyd, skudd fra gevær, spikerpistol og lignende. Regelverket setter en grense på 130 dB (C) PEAK for impulslyd i en normal arbeidssituasjon. Impulslyd kan gjøre umiddelbar og uopprettelig skade på hørselen, både i form av hørselstap og kronisk øresus (tinnitus)."


"Annen helserisiko

Støy virker inn på flere ting enn hørselen, og kan være helsefarlig selv når den ikke medfører hørselstap. Støy kan blant annet:
◾påvirke hjerte og karsystemet.
◾gi høyere blodtrykk.
◾bidra til muskelspenninger, fordøyelsesbesvær med mer.
◾påvirke ufødte barn.
◾bidra til stress, selv når lydnivået er relativt lavt.
◾virke irriterende, trettende og redusere konsentrasjonsevnen og oppmerksomheten.

Økt risiko for ulykker

Støy øker også risikoen for ulykker:
◾Støy gjør det vanskeligere å høre og forstå signaler riktig.
◾Fare- og varselsignaler kan overdøves.
◾Arbeidstakere kan distraheres.
◾Støy bidrar til stress, noe som øker belastningen og risikoen for at det gjøres feil i arbeid som krever oppmerksomhet.
◾Det er viktig å være oppmerksom på den økte risikoen for ulykker når man foretar risikovurderinger av støy."


Alt dette har jo vært diskutert høylydt i mange år, med varierende mellomrom. Det kan vel ikke være ny viten for så mange av dere?
Riktignok snakk om arbeidslivet her, men det burde ikke bety noe.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78245#Når

Danske
Innlegg: 39
Registrert: 09 jun 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Ingen p.t.

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Danske »

Ser det er et emne der engagerer folket ;-) med fare for å puste til ilden ...anbefalinger til hvor en får købt slip on til bra pris ....?

Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Jompa »

Danske skrev:Pratet med http://vanceandhines.com/" onclick="window.open(this.href);return false; og de bekræfter. Slip on er for udseende og lyd. Thats it. En nævnte eksos ikke må gå bak baghjul. ..ser masse som går bak på YouTube. Hvad er problemet med det ?

Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk
Hvis du først skal kjøpe nytt eksosanlegg for utseendes skyld, skal du vel ikke ha et digert kloakkrør stikkende ut bak ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Cutless »

simpson skrev: Om en sykkel har 90 db eller 95 db utgjør ingen forskjell.
Det utgjør en forskjell. Jeg fant ikke spesifikt for 90 vs 95, men dette gir en indikasjon: 90 db er 4 ganger så høyt som 70 db, 100 db er 8 ganger så høyt som 70 db.

Kilde: http://www.industrialnoisecontrol.com/c ... amples.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av jhn »

Danske skrev:Ser det er et emne der engagerer folket ;-) med fare for å puste til ilden ...anbefalinger til hvor en får købt slip on til bra pris ....?

Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk
:D Nei ... det er ikke emne som engasjerer meg mest. Men merkelig og til dels uforståelig argumentasjon er ganske artig.
Har dessverre ikke noe annet råd enn internett ... rett og slett.
... jo, et råd til har jeg ... ikke spør om noe mc-relatert på et mc-forum :vs


PS. Jompa har selvfølgelig rett mtp lengda. :prf

Danske
Innlegg: 39
Registrert: 09 jun 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Ingen p.t.

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Danske »

Jompa skrev:
Danske skrev:Pratet med http://vanceandhines.com/" onclick="window.open(this.href);return false; og de bekræfter. Slip on er for udseende og lyd. Thats it. En nævnte eksos ikke må gå bak baghjul. ..ser masse som går bak på YouTube. Hvad er problemet med det ?

Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk
Hvis du først skal kjøpe nytt eksosanlegg for utseendes skyld, skal du vel ikke ha et digert kloakkrør stikkende ut bak ?
Det er jeg enig i. Tenkte der var noget farligt ved det he he


Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av tagesk »

DrGreve skrev:Hele debatten rundt "tøff" og høy lyd på mc får meg til å tenke på Titanic. De monterte 4 skorsteiner på skuta, men kun 3 oppfylte sin hensikt. Den "blinde" fjerde mente kontruktørene ga inntrykk av fart og kraft. Det samme kan man si om eksosanlegg som bråker unødig. Den har kun til hensikt å få oppmerksomhet for oppmerksomhetssøkende personer. Personlig syns jeg de er latterlige :)
Jeg er tilhenger av å følge norsk lov, selv om jeg er uenig i en del lovhjemler.
Jeg har en kompis med en HD med raka rør og han tør ikke å starte den utenfor huset når kjerringa har vært på nattskift :lol
+1

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av simpson »

Cutless skrev:
simpson skrev: Om en sykkel har 90 db eller 95 db utgjør ingen forskjell.
Det utgjør en forskjell. Jeg fant ikke spesifikt for 90 vs 95, men dette gir en indikasjon: 90 db er 4 ganger så høyt som 70 db, 100 db er 8 ganger så høyt som 70 db.

Kilde: http://www.industrialnoisecontrol.com/c ... amples.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
At det forskjell vet alle.
Men at det stryker med folk om sykkelen bråket 5 desibel mer er svada.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av tagesk »

simpson skrev: Men at det stryker med folk om sykkelen bråket 5 desibel mer er svada.
Det tror jeg også.

Men dét er ikke noe argument for å plage folk.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av LordShaft »

plage folk? helt alvorlig, klarer du/dere å høre forskjell på 90db vs 95db (siden det er diskutert her)
I så fall, hvis du/dere blir plaget.... er det da lyd generelt som plager deg/dere? Eller er det bare motorsykkel? Eller diskuterer dere på vegne av andre? Som dere konkluderer med blir plaget av støyen eksosanlegget produserer :scratch

Så om du bor relativt utsatt for trafikk her i Norge. Ja for gøyen sin del, la oss si her i Bergen. Hvor ambulansen, politi og brannvesen har relativt hyppige mengder utrykninger hver eneste dag hele året. Her snakker vi et db nivå som er LANGT høyere en på effektanlegget til en sykkel som suser forbi langt sjeldnere. Plager dette dere også?

Svar