Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av jhn »

ATWindsor skrev:
jhn skrev: En litt snodig sak, uten noen direkte sammenheng med trådens tema ... det påstås (husker ikke hvor) at om du øker Nm, så økes hk prosentvis like mye ... men ikke motsatt :scratch
Er det noen som skjønner det?
Den påstanden er feil. (forutsatt at man ikke øker effekten med å kunne ta ut mer turtall, men i denne sammenhengen her, dvs utskift av potte, så er det feil)
Som sagt ... "uten noen direkte sammenheng med trådens tema"
Jeg vet ikke om det stemmer, men man finner det sikkert ut ved å regne litt på et par eksempler.
Men om du kan forklare, så slipper vi å regne :prf

mekkern
Innlegg: 7621
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av mekkern »

NOE skjer når du fjærner motstand i eksosalegget... :mk

[video]https://www.youtube.com/watch?v=kOvMzjkgWEg[/video]
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av ATWindsor »

jhn skrev:
ATWindsor skrev:
jhn skrev: En litt snodig sak, uten noen direkte sammenheng med trådens tema ... det påstås (husker ikke hvor) at om du øker Nm, så økes hk prosentvis like mye ... men ikke motsatt :scratch
Er det noen som skjønner det?
Den påstanden er feil. (forutsatt at man ikke øker effekten med å kunne ta ut mer turtall, men i denne sammenhengen her, dvs utskift av potte, så er det feil)
Som sagt ... "uten noen direkte sammenheng med trådens tema"
Jeg vet ikke om det stemmer, men man finner det sikkert ut ved å regne litt på et par eksempler.
Men om du kan forklare, så slipper vi å regne :prf
Antallet hestekrefter er ca (1,9/10000)*Dreiemoment*Turtall. Så øker du dreiemomentet 10% så øker hestekreftene 10%, andre veien, så er det jo to variable, dreiemoment og turtall, så du kan feks øke hestekrefter 10% uten å øke dreiemomentet, men da må turtallet økes 10%.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6993
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Jompa »

Det er lengde, diameter og utforming ( Bøyer, sammenføyning) på grenrørene som påvirker effekten.
Lyddemperen påvirker bare effekten hvis den struper eksosstrømmen.
Skal man oppnå noe med å bytte eksosanlegg, bortsett fra lyd og utseende. må innsprøyting/forgassere også mappes/justeres som flere allerede har nevnt.
Aller viktigst med 4/1-anlegg og andre uoriginale anlegg er at rør-enden(e) IKKE skal stikke ut bakom bakdekket. :[-X
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Toven

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Toven »

Delkevic oppgir dyno med økning til sv650:

Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av LordShaft »

Ja men en slik graf kan jeg også tegne på en datamskin.... legge på en bedre streng, som gir inntrykk av langt bedre effekt over hele registeret. Har du noe å motbevise hoxen med? :mk

Jeg har skiftet eksos på min, uten å montere power commander og få den mappet i benk. Så min går sannsynligvis dårligere enn den ville gjort med originalt anlegg.

Toven

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Toven »

Nei var på ingen måte ment som at det har effekt av den grunn. Klart de kan tegne for å selge.
Men kanskje for å drive diskusjonen videre, driver flere produsenter å tegner i paint?

Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23094
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Bjerknez »

Aner ikke så mye om dette, men i følge min forhandler (som sikkert ikke er spesielt objektiv) sa at jeg fikk 4-5 HK'er ved å velge Arrow potte til Streeten inkludert mapping. Yamaha Tracer skulle vist få 9 HK'er meg Arrow annlegg. 4-5 HK'er mer enn med Acrapovic. Inkludert mapping så klart. Hvorfor aner jeg ikke, og jeg vet heller ikke om det har noen merkbar effekt etc. Jeg gjorde dte mest for lyden :thumleft

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av MH434 »

Hei igjen folkens... :vs
Som mange av dere er innpå, så øker ikke effekten, eller detter noe særlig ved montering av slip on.
Mann får kanskje "bedre" lyd og "finere" sykkel av det, men der er også forskjellige meninger :roll

På min tidligere ZX10R fjerna jeg katalysator'n, og det ga økt effekt opp til 5k og fra 8k - redline. Det gjorde at effektkurven føltes veldig linær, men det ble jo mye mer lyd som sikkert ikke alle satte like stor pris på :P :p
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av LordShaft »

MH434 skrev:Hei igjen folkens... :vs
Det var jaggu faen lenge siden :vs

Hur leget?

Danske
Innlegg: 39
Registrert: 09 jun 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Ingen p.t.

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Danske »

Bra stemning på det spm ser jeg :-)

Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk

Danske
Innlegg: 39
Registrert: 09 jun 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Ingen p.t.

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Danske »

Pratet med http://vanceandhines.com/" onclick="window.open(this.href);return false; og de bekræfter. Slip on er for udseende og lyd. Thats it. En nævnte eksos ikke må gå bak baghjul. ..ser masse som går bak på YouTube. Hvad er problemet med det ?

Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av MH434 »

LordShaft skrev:
MH434 skrev:Hei igjen folkens... :vs
Det var jaggu faen lenge siden :vs

Hur leget?
Har vært innom å kikket litt innimellom, men har hatt veldig lite tid til sykkelrelatert interesse om dagen... :sorry
Men kan si jeg savner sykkel og alt det innebar, så blir nok en to hjuling igjen snart, dog ikke en værsting sykkel for gate bruk. Også blir det nok en banesykkel itillegg :knegg
Du farter rundt mer enn noengang? :P :p
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av LordShaft »

Det viktigste er å komme seg litt ut på 2-hjul. Ja her går alt som vanlig. Kjører så mye jeg får tid til... neste mandag kjører vi en gjeng sørover til Alpene. Så får vi se hvilket valg jeg blir å ta til høsten. Mulig jeg bytter i noe mer tur orientert :redface

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av ATWindsor »

Det er jo lov å håpe at politiet etterhvert begynner å slå ned på dette med effektpotter, men det ser ikke sånn ut.

Svar