Side 1 av 3
Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?
Lagt inn: 05 jul 2015, 20:52
av ATWindsor
Jeg har testet noen sykler i det siste, med høye og lave vindskjermer, er det bare meg som ikke føler vindskjermer gjør så mye? Høye vindskjermer er bare plagsomt, fører til masse vindstøy, lave vindskjermer virker ikke så som gjør så mye? Er det jeg som gjør noe rart eller har misforstått noe her? Er det vind på hodet de skal hindre? Vind på brystet? Noe annet? (Jeg er 191).
Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?
Lagt inn: 05 jul 2015, 21:08
av thewiz
Poenget er å deflektere vind. Hvordan dette fungerer i praksis på hver sykkel varierer i stor grad. En vindskjerm skal som regel deflektere vinden bort fra brystkasse / hodet.
Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?
Lagt inn: 05 jul 2015, 21:26
av Toven
Skjerme for vind... :-)å
Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?
Lagt inn: 05 jul 2015, 22:33
av ZZR-Erling
Kjør en nakensykkel i 110 noen timer..
Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?
Lagt inn: 05 jul 2015, 22:34
av hakhap
ZZR-Erling skrev:Kjør en nakensykkel i 110 noen timer..
110 går fint men øver 130 så sliter iaf jeg å legger meg da ned på tanken, så bra jeg nå klarer dette.
Men vindskjerm er av navnet får skjerma mot vind

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?
Lagt inn: 05 jul 2015, 22:53
av ATWindsor
Elolz skrev:Jeg er 184 høy. På de syklene jeg har hatt, har double-bubble vindskjerm hjulpet veldig på.
For hodet eller brystkassa?
Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?
Lagt inn: 05 jul 2015, 22:55
av ATWindsor
ZZR-Erling skrev:Kjør en nakensykkel i 110 noen timer..
Synes ikke en nakensykkel har så veldig mye mer vind enn feks min suzuki sv650, men den har riktignok en ganske pinglete vindkjerm. Er det noen av min høyde som har høye skjermer som ikke lager masse buldring i hjelmen? Er det bedre å bare gå for en lav skjerm?
Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?
Lagt inn: 05 jul 2015, 22:58
av Toven
For min nakne sv650 er bobiler/vogntog/kassebiler hjertelig velkomne til å ligge forran på e18 - for å få en pause fra vinden

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?
Lagt inn: 05 jul 2015, 23:03
av ATWindsor
Bare får å få litt kontekst, jeg spør ikke for å være morsom, men blir nok ny sykkel på meg ganske snart, og jeg lurer litt på om jeg skal drite helt i vindskjerm, ha en fra leverandøren, eller se etter noe tredjeparts-greier, og hva slags størrelse eventuelt.
Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?
Lagt inn: 05 jul 2015, 23:03
av Snikkeren
På KTM 1290 SA'en er det ganske stor vindskjerm. Når jeg har den i øverste posisjon er det fint lite vindstøy å snakke om. Jeg er da 175 cm høy. Men når det regner blåser heller ikke vannet så lett av visiret.
Setter jeg den i nederste posisjon blåser vannet lettere av visiret, men det er ørlite vindstøy også da. Men fremdeles mindre enn det beste jeg fikk til på TDM'en.
Når jeg kjørte på bane hadde jeg den konstant i nederste posisjon. Måtte jo ha minst mulig vindmotstand for best mulig fart da.

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?
Lagt inn: 06 jul 2015, 00:01
av RuneMC
Originale braketter til vindskjermen på V-Strom'en gjorde at vindskjermen produserte mye turbulens som traff toppen av hjelmen, når farten beveger seg over 80 = støy.
Med Madstad braketter får jeg nå løftet skjermen opp og vinklet den noe bakover.
Det har to effekter - mer luft kommer inn ved nederste kant og flyter opp på baksiden av vindskjermen slik at det ikke blir et undertrykk der som produserer turbulens.
Mindre turbulens generelt. Vindskjermen var mer vertikal tidligere og det produserer også turbulens.
Nå har jeg en jevnere luftstrøm som har merkbart mindre turbulens, samtidig som den verner godt for vær og insekter.
Fortsatt ikke perfekt - det blir det nok aldri på MC - men merkbart mer behagelig.
Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?
Lagt inn: 06 jul 2015, 00:20
av Haymaker
Toven skrev:For min nakne sv650 er bobiler/vogntog/kassebiler hjertelig velkomne til å ligge forran på e18 - for å få en pause fra vinden

Uff. Det verste jeg vet er å ligge bak disse.
Det kastes jo sporadiske luftmasser som gjør meg ustabil.
Da foretrekker jeg en jevn strøm av vind

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?
Lagt inn: 06 jul 2015, 00:27
av Bjerknez
Jeg må si meg litt enig med TS her. Jeg har ennå til gode å kjøre en sykkel med en 100% fungerende vindskjerm ut fra hva jeg krever av en vindskjerm. Men det skal også sies at jeg nok foretrekker å få vinden jevnt fordelt på kroppen (uten vindskjerm).
Hvis man er allergisk mot vind så er det vel kun de store GoldWing syklene etc. som man faktisk kan kjøre nærmest i regn uten å bli våt eller få vind i håret?
Jeg hadde en Cruiser som hadde en gedigen vindskjerm (les: husmorvindu) og selv om jeg ikke kjørte med denne så satt jeg den på den dagen jeg skulle levere sykkelen og joda, den funket mot vinden, men du store det røsket og reiv i sykkelen av turbulensen og passerte jeg en trailer så følte jeg nesten at vindskjermen skulle løsne og sykkelen bli kastet i grøfta. Bare en følelse, men dog. Jeg kjørte i regnet den dagen og det var ikke akkurat lett å se noe gjennom en gedigen vindskjerm dekket av regndråper når jeg også hadde visiret nede med regndråper på. Rett og slett en litt småskremmende opplevelse.
Vindskermen på Tracer fungerte heller ikke optimalt, selv om den var mye mindre. All vind traff toppen av hjelmen og jeg føltes nesten som jeg så dobbelt når jeg passerte 80km/t. Den sto også på det øverste hakket. Dog tok jeg meg ikke bryet med å justere den lenger ned for å prøve det.
Men slike små vindskjermer slik som feks. Street Triplen har funker bra. Forhindrer ikke at du får vind på deg, men det forhindrer vertfall i det miste at du får skitt og smuss in nsteder som er vanskelig å få ren i etterkant.
Nei... jeg foretrekker nakensykkel, enkelt og greit

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?
Lagt inn: 06 jul 2015, 00:33
av cannon
Vindskjerm (kåpeglass) og særlig doublebouble har til hensikt å forbedre aerodynamikk, samt sikkert litt komforthensyn for fører. Store høye pleksiglass på touringsykler er vel aller mest for komfort.
Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?
Lagt inn: 06 jul 2015, 10:29
av jhn
RuneMC skrev:Originale braketter til vindskjermen på V-Strom'en gjorde at vindskjermen produserte mye turbulens som traff toppen av hjelmen, når farten beveger seg over 80 = støy.
Med Madstad braketter får jeg nå løftet skjermen opp og vinklet den noe bakover.
Det har to effekter - mer luft kommer inn ved nederste kant og flyter opp på baksiden av vindskjermen slik at det ikke blir et undertrykk der som produserer turbulens.
Mindre turbulens generelt. Vindskjermen var mer vertikal tidligere og det produserer også turbulens.
Nå har jeg en jevnere luftstrøm som har merkbart mindre turbulens, samtidig som den verner godt for vær og insekter.
Fortsatt ikke perfekt - det blir det nok aldri på MC - men merkbart mer behagelig.
"Originale braketter produserte mye turbulens" ... jeg er ikke overbevist om at det stemmer. Jeg byttet også til Madstad, og byttet mellom to skjermer levert av Suzuki. Det hjalp ikke.
Nå har jeg MRA Vario-screen. elns og Madstad, og har ikke antydning til turbulens eller annen vindstøy.
Har jo lest et sted at det er speilene som produserer turbulens, og eneste mulige løsning er å bytte disse.
Det viste seg å ikke stemme.
Andre påstår at det er den flagrete Gore-Texen som er synderen, og at skinn er løsningen.
For å vitenskapelig kunne forklare hva som skjer tror jeg man må være i vindtunnel.
Det er nok en haug med til dels ukjente og "tilfeldige" variabler som avgjør støynivået ... tror jeg.
Men i alle fall ... etter flere år med prøving er det endelig helt perfekt opp til 120-130.