Turtallsspørsmål

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Turtallsspørsmål

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Sånn generellt sett, hvor høyt RPM kan man kjøre med i strekk på en vanlig totakts mc (125cc) før motoren går til h*******?

I 80 Km/t har sykkelen min rundt 7-8000 RPM, sliter så høyt turtall på motoren ekstra kjapt? Vanligvis når jeg kjører i tettsteder hvor fartsgrensen er lavere så har jeg veldig, veldig lavt turtall (Rundt 3-4000 rpm)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Turtallsspørsmål

Legg inn av Jompa »

En "perfekt" motor kan kjøres i timevis på høyt turtall uten å slites veldig mye.
Med perfekt mener jeg stempel og cylinder som har nøyaktig riktig klaring, kjøling som gir rett temperatur og jevn temp, god smøring, veivlager som er tipptopp, god balanse i motoren så den virerer minst mulig.
Nå er det vel ikke mange gamle motorer som oppfyller alle disse kriteriene ?
8000 rpm er uansett ikke veldig høyt på en noenlunde frisk 2-takter, så hvis motoren går pent
uten mye mekanisk skrammel og vibrerer lite, er det bare å gi gass.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Turtallsspørsmål

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Jompa skrev:En "perfekt" motor kan kjøres i timevis på høyt turtall uten å slites veldig mye.
Med perfekt mener jeg stempel og cylinder som har nøyaktig riktig klaring, kjøling som gir rett temperatur og jevn temp, god smøring, veivlager som er tipptopp, god balanse i motoren så den virerer minst mulig.
Nå er det vel ikke mange gamle motorer som oppfyller alle disse kriteriene ?
8000 rpm er uansett ikke veldig høyt på en noenlunde frisk 2-takter, så hvis motoren går pent
uten mye mekanisk skrammel og vibrerer lite, er det bare å gi gass.
Ok, kjenner en god del vibrering, spesiellt når man nærmer seg 90-100. Høres også ut som om noe henger løst og skramler når man kommer opp i høy fart (Som en liten ring som sitter fast i en snor som slamrer mot et eller annet)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Turtallsspørsmål

Legg inn av Jompa »

Nøkkelringen som skramler ?
Helt sikkert ikke fra motorn.

Har du bytta stempel og ringer ?
Ringene kan lage en ganske kraftig ping-lyd hvis det er stor klaring i ringsporene.
Har du speil på sykkeln ?
Hvis det vibrerer så mye at det er umulig å se noe i speilet, er det for mye.

Vet ikke om det er samme på Yamahaen din, men Suzuki TS100 ER, eller ER100 som vi sa,
var ikke noen turtallsmaskin.
Selv om den ble trimma fikk den bare ett visst turtall, hvor høyt vet jeg ikke for de hadde ikke turteller.
Selv med 125 cc sylinder gikk den ikke høyere. Og de motorene gikk stygt.
50 - kubikkern kunne man kjøre på nesten 12000 rpm.
Det hvinte noe grusomt, men den tålte det. ( som oftest)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Turtallsspørsmål

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Jompa skrev:Nøkkelringen som skramler ?
Helt sikkert ikke fra motorn.

Har du bytta stempel og ringer ?
Ringene kan lage en ganske kraftig ping-lyd hvis det er stor klaring i ringsporene.
Har du speil på sykkeln ?
Hvis det vibrerer så mye at det er umulig å se noe i speilet, er det for mye.

Vet ikke om det er samme på Yamahaen din, men Suzuki TS100 ER, eller ER100 som vi sa,
var ikke noen turtallsmaskin.
Selv om den ble trimma fikk den bare ett visst turtall, hvor høyt vet jeg ikke for de hadde ikke turteller.
Selv med 125 cc sylinder gikk den ikke høyere. Og de motorene gikk stygt.
50 - kubikkern kunne man kjøre på nesten 12000 rpm.
Det hvinte noe grusomt, men den tålte det. ( som oftest)
Har ikke speil på, men så ille er det nok ikke. Ska sette på speilan å ta en prøvetur. Det kan godt hende at det er nøkkeln som klirre.

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Turtallsspørsmål

Legg inn av mekkern »

Jompa skrev:

Vet ikke om det er samme på Yamahaen din, men Suzuki TS100 ER, eller ER100 som vi sa,
var ikke noen turtallsmaskin.
Selv om den ble trimma fikk den bare ett visst turtall, hvor høyt vet jeg ikke for de hadde ikke turteller.
Selv med 125 cc sylinder gikk den ikke høyere. Og de motorene gikk stygt.
)
Litt "ringing/klirring" kan det ofte bli når luftkjølte motorer er litt romslige i sylinder/stempel/fjærer,vannkjølte er stillere.
Yamaha pleier å gå ganske stille egentlig.


fullt mulig å trimme opp turtall/effekt på en ER100 motor..selv om de er dårlig balanserte. Orginale "butter" de på rundt 6500
Byttet ut reedventilen med en halv fra CR125 og filet opp "piston-intake" og justerte portinga (cdi tenninga til X50 passer rett på)-laget nytt ekspansjonskammer og sveiset om insuget til en 36mm mikuni-Montert i ei omsveist TS-X50 ramme gikk den som en 80 crosser...
jeg gearet den om en gang for å teste men da den toppet over 140 målt med bil sa jeg stopp...gearet til 120 var den artig..

Edit:svinghjulet derimot løsnet stadig vekk hvis man lå lenge på 10 000+på is kjøring(speedway bane)..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Turtallsspørsmål

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Glemte å si at: Cylinder har vært kjilt/skrapt opp en gang i tia, så den er borret opp ørlite granne, stempelet er nytt, med større stempelringer slik at kompressjonen ikke blir dårlig.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Turtallsspørsmål

Legg inn av Jompa »

Er stempelet større enn det gamle ?
Første overdimensjon eller "stage 1" er i de fleste tilfelle ,5 mm større i diameter.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Turtallsspørsmål

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Jompa skrev:Er stempelet større enn det gamle ?
Første overdimensjon eller "stage 1" er i de fleste tilfelle ,5 mm større i diameter.
Nei, bare stempelringer er større for å kompensere for det som er borret bort.

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Turtallsspørsmål

Legg inn av mekkern »

Da er det ikke rart det skrangler-du må også ha stempel som passer boringen.
er den boret +0,5mm må både stempel og fjærer byttes.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Turtallsspørsmål

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

mekkern skrev:Da er det ikke rart det skrangler-du må også ha stempel som passer boringen.
er den boret +0,5mm må både stempel og fjærer byttes.
Om man ikke bytter stempel, slites den fortere? Husker egentlig ikke hvor mye den var borret opp, men siden det skrangler så er det vell mellom 0,5-1mm.

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Turtallsspørsmål

Legg inn av Voksen »

Som mekkern skriver så må du jo også bytte til større stempel. Uten å være for påståelig så er det vanskelig å øke sylinderdiameteren så lite at en kan bruke samme stempel. Å hone en sylinder er jo noe annet, men her er det jo boring det er snakk om.

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Turtallsspørsmål

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Voksen skrev:Som mekkern skriver så må du jo også bytte til større stempel. Uten å være for påståelig så er det vanskelig å øke sylinderdiameteren så lite at en kan bruke samme stempel. Å hone en sylinder er jo noe annet, men her er det jo boring det er snakk om.
På lavere turtall merker jeg ingenting, og den går fint, så er det noen hast å bytte eller kan jeg ta meg god tid?

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Turtallsspørsmål

Legg inn av Rune75 »

ThemotorsykkelGuy skrev:
Voksen skrev:Som mekkern skriver så må du jo også bytte til større stempel. Uten å være for påståelig så er det vanskelig å øke sylinderdiameteren så lite at en kan bruke samme stempel. Å hone en sylinder er jo noe annet, men her er det jo boring det er snakk om.
På lavere turtall merker jeg ingenting, og den går fint, så er det noen hast å bytte eller kan jeg ta meg god tid?

Hvis den faktisk er borret og det samme stempelet er brukt omigjen, så har du ikke god tid. Det virker imidlertid ganske usannsynlig at den er borret og det samme stempelet er brukt. Det ville klappret noe voldsomt helt fra tomgang. Finn ut 100% sikkert om det er snakk om honing eller borring. Ved honing skal det i utgangspunktet ikke byttes til større stempel.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Turtallsspørsmål

Legg inn av Jompa »

Oppskrift:
Av med topp og cylinder.
Bruk mikrometer, evt digitalt skyvelære og mål diameter på stempel og cylinder.
Mål flere plasser og skriv ned målene.
Stemplet har litt større diameter nede enn oppe, og skal ha det.
Sjekk målene dine mot "service-limit" på din sykkel.
Stemplet skal være over minstemål, cylinderet under maks og klaringa innenfor en toleranse.
Hvis du mangler verktøy eller er usikker på hvordan det skal måles, kan du ta med deg delene til
en lokal mekker eller verksted å få hjelp :scratch
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar