Min rf600r stoppet plutselig

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Jhansen2007
Motorsykkelen din: Suzuki rf 600 r

Min rf600r stoppet plutselig

Legg inn av Jhansen2007 »

På vei fra jobb i går kutter plutselig motoren uten å fjuske først. Det var strøm til alle lamper + lys, men starteren var død. Fant ei av fem sikringer som var gåen, og ved bytte røk den ene etter den andre. Jeg har nylig kjøpt sykkelen og har ikke instruksjonsbok eller annen beskrivelse. Kanskje noen her har samme sykkel og kan fortelle hva de fem sikringene går til, slik at jeg kommer på sporet av feilen. På forhånd takk !

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Re: Min rf600r stoppet plutselig

Legg inn av DrGreve »

Tipper du har en kraftig jordfeil i ladekretsen som omfatter generator, regulator og startrelè. At flere sikringer ryker tyder på at feilen ligger før de forskjellige kretsene. Du må gå over all kabling for å se om du finner feilen. En så stor jordfeil må være målbart hvis du har multimeter.
Jeg har tilfeldigvis liggende manualen og den kan du laste ned her:
https://www.dropbox.com/s/e24rvc7d3fp59 ... l.pdf?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Lykke til.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve

Legg inn av DrGreve »

Sjekk også jordkabel fra batteri og at festeskruen til kabelen på starteren er godt nok isolert.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Jhansen2007

Tusen takk for gode råd og servicemanualen, veldig bra ! Tenker dette tar noen dager, men kommer tilbake så snart jeg har funnet feilen.

Jhansen2007

Da går Rf'en som før ! Hva som var feil vet jeg faktisk ikke. Jeg strippet ned sykkelen og kontrollerte alle kabler, electroclean i alle koblinger jeg kom til, byttet alle sikringer inkl. hovedsikring. Koblet sammen alt og sykkelen startet som normalt. Får se når det blir våtvær igjen om det samme skjer igjen.

Jhansen2007

Problemet oppsto på nytt, denne gangen i morges når jeg skulle ut å kjøre. Sykkelen startet, men stoppet p.g.a lavt turtall som normalt. Ved neste start dro startmotoren litt for så å ikke slå inn i det heletatt. Samme sikring som før ryker (den i midten) som jeg har funnet ut har med tenningen å gjøre, ser også i koblingsskjema at den går til vifte og rele til fotstøtta, ellers vanskelig å følge dette koblingsskjema. Kan det være feil i coilene ? Håper på svar fra folk med erfaring med denne sykkelen :)

Brukeravatar
DrGreve

Legg inn av DrGreve »

Det du kan prøve på for å se om du kan isolere problemet er å dra av kontakten på termosensoren nede på radiatoren og skrape av litt isolering på begge kablene som går ned til sidestøttebryteren og legge en liten ledning som bro mellom kablene. Deretter drar du av en av kontaktene nede på støttebryteren slik at du isolerer en eventuell kortslutning der.
Sidestøttebryteren må slippe strøm gjennom for at sykkelen skal starte og det gjør, eller skal gjøre når støtta er i øvre stilling.
Sett i en ny sikring og prøv å starte

Bilde

Jhansen2007

Det er nok mest sannsynlig releet til sidestøtta. Ved å koble over den starter sykkelen i gir også. Bestiller nytt rele. Takker for hjelpen :)

Brukeravatar
DrGreve

Legg inn av DrGreve »

Se det, bra at det løste seg :thumleft

Bilde

Svar