Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27453
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 31 jul 2018, 20:30

Nyttig og god info, dette, KawaKjetil.
Akkurat det vi er ute etter i en tråd som denne :thumleft
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 134
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
MC: Honda CRF250L

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade » 08 aug 2018, 22:06

Da har jeg gjort det samme som deg @AJ ruta om min Tutoro kjedesmører til rett bak fremdrevet :)
Tutoro sett fra siden.jpg
Tutoro på fremdrev.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27453
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 08 aug 2018, 22:14

Nomade skrev:
08 aug 2018, 22:06
Da har jeg gjort det samme som deg @AJ ruta om min Tutoro kjedesmører til rett bak fremdrevet :)
Den løsningen der ser veldig bra ut :prf . Mye bedre enn den forrige løsningen du hadde.
Bare pass på at ikke dysa vrir seg ut av stilling pga. varmen der framme. Det skjedde hos meg, men ekstra stripping løste problemet.
Ser ut som du har sørget for god "armering" av dysa.
Veldig bra!

Så langt har denne løsningen hos meg ført til langt mindre oljeavkast på bakfelgen og synlig bedre smøring av kjedet.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

WikingTnT
Innlegg: 664
Registrert: 13 des 2015, 13:22
MC: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av WikingTnT » 09 aug 2018, 09:32

Heisan

Jeg holder på med å skifte kjede og oppdaget at det er sendt med klink-lås , ikke de med hulspiss for bla BT-verktøy men helt butt i enden.
Er litt skeptisk på å gå på med peen-hammer/dor - mothold etc - gjorde jo dette i gamle dager og vet mange gjør det fortsatt men merkelig så tander man blir med åra.. :gk
Skal jeg prøve å få tak i et lås med hulspiss eller er det piece of cake - hva mener folket ?
Kjede er forøvrig RK 525 XW-ring Ultraversterkt.
kjede 1.jpg
kjede 2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 134
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
MC: Honda CRF250L

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade » 10 aug 2018, 11:49

RPM på kjede, hva er vanlig på en motorsykkel? Finnes det noen kalkulatorer på dette?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27453
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 15 sep 2018, 22:23

Nomade skrev:
08 aug 2018, 22:06
Da har jeg gjort det samme som deg @AJ ruta om min Tutoro kjedesmører til rett bak fremdrevet :)
Er litt spent, må jeg innrømme...
Hvordan synes du den nye løsningen fungerer?
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 5613
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
MC: Harley Davidson Electra Glide Classic
Sted: Alta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Jompa » 15 sep 2018, 23:06

Nomade skrev:
10 aug 2018, 11:49
RPM på kjede, hva er vanlig på en motorsykkel? Finnes det noen kalkulatorer på dette?
Motor turtall delt på primærgearing delt på gearing I aktuelt gear så finner du turtallet på utgående drev.
Del antall tenner på utgående drev med antallet ledd på kjeden, og vips, så har du turtallet på kjeden.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 5090
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern » 15 sep 2018, 23:20

Bilde

Hvis en ser på oppbyggingen av et kjede så ser en at det er et sted det ikke er smørefilm fra det interne fettet:
Mellom bussing og roller (blå hylse). Dette er et området som også må smøres for lav friksjon og lang levetid. Det vi smører med her smører også kontaktflaten mot drev.

Tørrhet i dette området gir også slitasjen som gjør at kjedet ‘rasler’.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 134
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
MC: Honda CRF250L

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade » 16 sep 2018, 14:57

AJ skrev:
15 sep 2018, 22:23
Nomade skrev:
08 aug 2018, 22:06
Da har jeg gjort det samme som deg @AJ ruta om min Tutoro kjedesmører til rett bak fremdrevet :)
Er litt spent, må jeg innrømme...
Hvordan synes du den nye løsningen fungerer?
Jeg er godt fornøyd, lite oljedråper å observere i nærliggende områder. Men har ikke kjørt så mye etter montering, må også få tatt en grundig vask snart slik att jeg får sett bedre etter. Justerte også litt ned på dryppventilen, men jeg føler meg sikker på att dette er en mer optimal plassering på en slik type sykkel ihvertfall :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27453
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 21 sep 2018, 13:15

Etter å ha lest lovordene til haakeik i en annen tråd her inne, slang jeg inn en bestilling på Profi laseren.
Fikk den i dag og da bar det ut i garasjen for å sjekke kjedet, som faktisk var bittelitt ut av stilling. Nok til at jeg gjorde en justering slik at den rød laserstråla traff kjedet på samme sted på leddet ved bakdrevet og rett bak framdrevet.
Veldig lettvint og veldig praktisk. Så :thumleft herfra for denne hendige lille saken:
Profi tool.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27453
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 09 okt 2018, 18:25

13258 km. så langt denne sesongen etter dagens tur:
kmstand okt18.JPG
En god del mindre enn de siste årene, men årets sesong startet dårlig med oljesvetting og påfølgende garantirep. på nysykkelen, som jeg hentet i april.
Andre hendelser gjorde også at det ble mindre kjøring.
Men uansett har det blitt drøye 13K og TUTORO chainoiler'n ble montert etter få kjørte km. Og i dag sjekket jeg slitestatusen på kjede og kjedeglideren på fremre del av sving/bakgaffelen.
Ingen synlige tegn på slitasje. Halve naglen i kjedeleddet er fortsatt like synlig i halvmåneåpningen, som da sykkelen var ny.
Rullelyden i kjedet er også knapt hørbar etter kjøring. Hvilket betyr at kjedet er godt smurt og lite slitt.
KjedeWI.JPG
Jeg har fortsatt stor tro på at jevn kjedesmøring under kjøring er bedre enn å olje eller spraye kjedet hver 3-500 km.

Skal bli interessert å se neste sesong om et blir behov for drivlinjebytte eller om kjede og drev går enda en sesong.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 268
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
MC: 94' Triumph, 76' Laverda 750 SF2
Sted: Asker området

Trenger O-ring og X-ring kjeder smøring?

Legg inn av haakeik » 18 jan 2019, 01:16

O-ring og X-ring kjeder er pr. definisjon vedlikeholdsfrie, da de er ferdig smurt og o-/x ringene holder smøringen på plass.
De fleste vasker og smører kjedene sine i den tro at det er behov for det og kjedene og drevene varer lenger. Jeg gjør også det, men er det nødvendig?
En kjedeekspert på et Laverda forum påstår følgende:
1. Du trenger i ikke å smøre et O-ring eller X-ring kjede
2. Skal du vaske det, bruk en fille og diesel.
3. Smører du kjedet vil det bli lettere for støv og annet dritt å feste seg på kjedet, noe som fører til større friksjon og slitasje.

Nå vil mange protestere og si at man må smøre for at det ikke skal bli slitasje på kjede og drev når de møtes. Det er jo metall mot metall.
Men det er jo bevegelige ruller på kjedet, som gjør at friksjonen som oppstår når kjede møter drev, er minimal.
4. Eneste grunn til å smøre et o-ring eller X-ring kjede er for å redusere lyden, for de som synes det er plagsomt.

Hva mener folket? Det høres ut som fornuftige argumenter, men er de det?

Les gjerne diskusjonen her: https://www.laverdaforum.com/forum/inde ... 784.0.html

mekkern
Innlegg: 5090
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern » 18 jan 2019, 08:05

"quote:Nå vil mange protestere og si at man må smøre for at det ikke skal bli slitasje på kjede og drev når de møtes. Det er jo metall mot metall.
Men det er jo bevegelige ruller på kjedet, som gjør at friksjonen som oppstår når kjede møter drev, er minimal."

Med den argumentasjonen er det ikke behov for å smøre et rullelager...

Han "eksperten" går i mot hele industrien og fysikkens lover...
det ER en grunn til at produsenter av både mc og kjeder/drev spesifiserer vedlikehold som innbefatter smøring.
[youtube]http://www.didchain.com/maintVid.html[/youtube]

etter arbeid i industrien med kjeder og 40 år med 2hjulinger er ikke jeg i tvil.....Smøring må til.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27453
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Trenger O-ring og X-ring kjeder smøring?

Legg inn av AJ » 18 jan 2019, 19:01

haakeik skrev:
18 jan 2019, 01:16
Nå vil mange protestere og si at man må smøre for at det ikke skal bli slitasje på kjede og drev når de møtes. Det er jo metall mot metall.
Men det er jo bevegelige ruller på kjedet, som gjør at friksjonen som oppstår når kjede møter drev, er minimal.
4. Eneste grunn til å smøre et o-ring eller X-ring kjede er for å redusere lyden, for de som synes det er plagsomt.

Hva mener folket? Det høres ut som fornuftige argumenter, men er de det?

Les gjerne diskusjonen her: https://www.laverdaforum.com/forum/inde ... 784.0.html
Jeg skal innrømme at jeg alltid har hatt fokus på det første du nevner ovenfor, nemlig at metall mot metall må ha smøring for å minimere slitasje.
Men så skal jeg samtidig innrømme at jeg fikk en liten aha! opplevelse av det andre du nevner, nemlig leddrullene som selvfølgelig vil rulle på drevtennene og dermed gjøre slitasjen minimal. Den har har jeg faktisk ikke tenkt på tidligere... :redface .

Likevel har jeg tro på at smøring, spesialolje fra Tutoro i mitt tilfelle med Tutoto Automatic Chainolier, bidrar til minimal slitasje som følge av metall mot metall og at leddene holder seg smidige lengre med jevn oljepåføring under kjøring på O/X ringene slik at disse ikke blir tørre med risiko for å sprekke eller slites i stykker.

En annen fordel man merker godt om man sjekker med og uten smøring ved å snurre bakhjulet mens sykkelen står på bakhjulsstøtte eller midtstøtte, er kjedelyden. Langt mer dempet med smøring enn uten, helt klart.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 565
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
MC: Din MC her

Re: Trenger O-ring og X-ring kjeder smøring?

Legg inn av Rune75 » 18 jan 2019, 19:31

haakeik skrev:
18 jan 2019, 01:16

En kjedeekspert på et Laverda forum påstår følgende:

4. Eneste grunn til å smøre et o-ring eller X-ring kjede er for å redusere lyden, for de som synes det er plagsomt.

Lyden kommer jo av friksjon så hvis det bråker mer så slites det mer.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester