Føles som bakhjulet sklir ut mot siden

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Betterinpale
Innlegg: 11
Registrert: 05 aug 2015, 19:19
Motorsykkelen din: Honda cbf 125 2010

Føles som bakhjulet sklir ut mot siden

Legg inn av Betterinpale »

Jeg har en Honda cbf 125 som er kjøpt brukt. Når jeg kjørte den hjem fra selgeren føltes det ut som bakdelen/bakhjulet av sykkelen kjørte/sklei ut mot høyre side. Dette skjedde spesielt når jeg kjørte sakte eller bremset. Da trodde jeg det var pga utrolig slitte dekk, men etter å ha fått byttet begge dekk føles det fremdeles som om det samme skjer. Av og til kjennes det ut som om jeg kjører skeivt om det gir noen mening.

Noen som har opplevd noe lignende eller vet hva problemet kan være? Eller kan det være slik det er med den sykkelen? Har kjørt cbf på kjøreskolen og den føltes ikke slik ut..

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Føles som bakhjulet sklir ut mot siden

Legg inn av RuneMC »

Kan vel være verdt å la et verksted ta en sjekk - høres ikke bra ut.

Enten er det noe enkelt eller så vil du sikkert trenge en faguttalelse for å komme noen vei med selger...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Betterinpale
Innlegg: 11
Registrert: 05 aug 2015, 19:19
Motorsykkelen din: Honda cbf 125 2010

Re: Føles som bakhjulet sklir ut mot siden

Legg inn av Betterinpale »

Elolz skrev:Er kjedet stilt inn riktig, altså på likt hakk på svingarmen på begge sider? Hvis du ser bakfra på kjedet, går det noenlunde rett mellom bakdrev og framdrev, eller går det i bue mot en av sidene?

Har du depotstøtte eller noe så du får opp bakdekket og kan spinne det rundt og se om du merker noe rart?

Er bakbremsekaliper festet skikkelig og fungerer normalt?

Ellers kan det vel være noe internt inni hjulet som er løst, f.eks hjullagre som ligger å "flyter". :-k


Er ikke så veldig god mekanisk, men takk for svar, skal sjekke det ut og se om jeg finner noe. Eller så får jeg dra til mekaniker og få det sjekket ut som nevnt over. Hadde sykkelen inne hos makaniker når hjulene ble skiftet, men de merket tydeligvis ikke at noe var galt da.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Føles som bakhjulet sklir ut mot siden

Legg inn av mortenolb »

Mtp at det må justeres på nytt når du har hatt av hjul, så er nok dét i orden. Har den vært utfor ulykke før? Kunne jo hende den er skeiv. Evt prøv å sett fordekket rett, legg deg foran og se om hjula står rett bak hverandre :p

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37888
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Føles som bakhjulet sklir ut mot siden

Legg inn av AJ »

På linje med Elolz; kan nesten virke som at hjulet står skjevt i svingarmen. Dvs. at kjedejusteringen er ulik.
Tror det kan være lurt å sjekke dette i første omgang.

Målemerkene på svingarmen på hver siden av hjulet skal være likt. Nå er disse målemerkene ikke alltid liker lette å lese. Derfor kan det være lurt å bruke målebånd på begge sider fra et punkt som er det samme på hver side av sykkelen. Måle herfra til et tilsvarende likt punkt på bakhjulsakselen.
På millimeteren likt begge sider og hjulet er korrekt innstilt :prf .

Ellers ønsker jeg deg velkommen hit til MCsiden.no, som jeg tror må være det meste aktive forumet for MC-folk her i landet :vs .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6957
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Føles som bakhjulet sklir ut mot siden

Legg inn av kjellv »

Kjenn på mutteren til hjulakselen. Den skal være fast!

Betterinpale
Innlegg: 11
Registrert: 05 aug 2015, 19:19
Motorsykkelen din: Honda cbf 125 2010

Re: Føles som bakhjulet sklir ut mot siden

Legg inn av Betterinpale »

For å gi noe mer info om saken kan jeg jo si at jeg vanligvis ikke merker det ved høye hastigheter, tenker rundt 50/60 km/h og oppover. Selgeren sa han hadde vært i en ulykke for en stund siden men alt som var ødelagt var blitt fikset.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Føles som bakhjulet sklir ut mot siden

Legg inn av mortenolb »

Kan det være psykisk? Jeg har hatt litt samme følelsen på min i år når jeg kjører middels sakte i sving. Har ikke klart å finne noe feil :scratch

Betterinpale
Innlegg: 11
Registrert: 05 aug 2015, 19:19
Motorsykkelen din: Honda cbf 125 2010

Re: Føles som bakhjulet sklir ut mot siden

Legg inn av Betterinpale »

mortenolb skrev:Kan det være psykisk? Jeg har hatt litt samme følelsen på min i år når jeg kjører middels sakte i sving. Har ikke klart å finne noe feil :scratch
Det jeg lurer litt på også.. Det er ikke alltid jeg kjenner det og når jeg begynner å kjenne det føles det plutselig ut som om bakhjulet er helt på siden av sykkelen. Jeg kjører ofte med en motorsykkel bak meg, hun har ikke lagt merke til det.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Føles som bakhjulet sklir ut mot siden

Legg inn av RuneMC »

OK, verksted for å bytte hjul da vil jeg ta det for gitt at hjulet monteres riktig, pluss at de kjenner etter at hjullagrene er fine (bør være standard ved hvert hjulbytte).

Men verksted vil ikke gjøre så mye mer hvis det kun er hjulbytte, så en generell sjekk av alle hjullager/styrelager kjede og drev, etc - og (det store spøkelset) å eliminere at sykkelen ikke er rammeskeiv etter ulykke - det kan være verdt noen kroner for sjelefreden...
Sist redigert av RuneMC den 05 aug 2015, 20:51, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Føles som bakhjulet sklir ut mot siden

Legg inn av mortenolb »

Vil nok ikke være synlig uansett. Kan muligens være svingarmlager. Har du midtstøtte?

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Føles som bakhjulet sklir ut mot siden

Legg inn av Geiroe »

Du må nok forklare deg litt mer presist, er det kun i venstresving den føles litt ullen? Min er har tydelig vært i en ulykke en gang, den går vel ikke helt rett, men føles ikke "rar" for det.
Du må nok prøve å sjekke noe ut av saken. Selv om de har skiftet dekk, så ta ikke for gitt at de har sjekket hjullager, og om det er slakk noe annet sted. Still deg opp på sykkelen, ta tak i styret og prøv å "riste" fra side til side, kjennes den fast og fin er den iorden, kjennes den veldig løs, kan du jo begynne sjekke litt, og kanskje få en mekaniker til å se på den.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Betterinpale
Innlegg: 11
Registrert: 05 aug 2015, 19:19
Motorsykkelen din: Honda cbf 125 2010

Re: Føles som bakhjulet sklir ut mot siden

Legg inn av Betterinpale »

Geiroe skrev:Du må nok forklare deg litt mer presist, er det kun i venstresving den føles litt ullen? Min er har tydelig vært i en ulykke en gang, den går vel ikke helt rett, men føles ikke "rar" for det.
Du må nok prøve å sjekke noe ut av saken. Selv om de har skiftet dekk, så ta ikke for gitt at de har sjekket hjullager, og om det er slakk noe annet sted. Still deg opp på sykkelen, ta tak i styret og prøv å "riste" fra side til side, kjennes den fast og fin er den iorden, kjennes den veldig løs, kan du jo begynne sjekke litt, og kanskje få en mekaniker til å se på den.
Jeg kjenner det egentlig best på rett vei, med lav hastighet.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Føles som bakhjulet sklir ut mot siden

Legg inn av thewiz »

En visuell sjekk kan avsløre mye rart, såfremt du vet hvordan det skal se ut i utgangspunktet.

Sjekk at kjedet ditt er rett, altså ved å undersøke justeringen på det. Ellers kan det være bremsekalipper. Kanskje det til og med kan være bulk i felgen din? Hvem vet, lite info å gå etter her.

Spinn bakhjulet rundt er vel kanskje det beste du kan gjøre, da ser du om hjulet ruller rett og uten hindringer.

Hvor holder du til? Sikkert noen fra MC forumet i nærheten som kan hjelpe deg ;-)

KawaKjetil

Re: Føles som bakhjulet sklir ut mot siden

Legg inn av KawaKjetil »

Betterinpale skrev:Selgeren sa han hadde vært i en ulykke for en stund siden men alt som var ødelagt var blitt fikset.
Ikke for å være pessimist, men jeg ville sjekket hvor skadet den har vært. Skal lite til å få skjev ramme, gafler eller svingarm.

Svar