Er det noen her inne som vet hvem som kan rette spilefelg?
Gjelder min 1200 GSA.
Er ca 3-5mm kast, og merkes spesielt i høyresving under 60 km/t. Samt ved bremsing på sporet vei inn mot feks lyskryss.
Trodde først det var dekket, men målte felgen i går.
Rette spilefelg?
Re: Rette spilefelg?
Ikke sett det ordet før, er det eikerfelg? Hvis det er slike kan det være Spinnin Wheel på Mysen kan ordne det. De fikset min bakfelg ved å sleppe/stramme på eikrene.
Sent from my D6503 using Tapatalk
Sent from my D6503 using Tapatalk
Ja, eiker eller spiler. Jeg kaller det spiler :-)
Skal høre med Spinnin Wheel på mandag. Var innom min forhandler idag, og de mente det var for lite å rette og at det ofte var både høyde og sidekast i sånne felger. Det kunne like godt være dekket sa de. Har jo også lurt på det siden det kun merkes i høyresving samt på sporet vei på høyre side av dekket.
Byttet til nye Tourance Next for ca 100 mil siden, etter å ha slitt ut et par med samme.
Har et par halvslitte Tourance i garasjen jeg kan bytte over til på mandag. Da vil jeg få svar på om kastet i felgen er utslaget eller om det er det nye dekket.
Men når det gjelder spiler/eiker. Her er bilde fra en hard innbremsing med en R100GS i Hardanger i sommer... må ha vært noen løse spiler/ eiker her. Ikke å spøke med
Han kom seg ikke til Lillehammer og grusveier som var målet!
Skal høre med Spinnin Wheel på mandag. Var innom min forhandler idag, og de mente det var for lite å rette og at det ofte var både høyde og sidekast i sånne felger. Det kunne like godt være dekket sa de. Har jo også lurt på det siden det kun merkes i høyresving samt på sporet vei på høyre side av dekket.
Byttet til nye Tourance Next for ca 100 mil siden, etter å ha slitt ut et par med samme.
Har et par halvslitte Tourance i garasjen jeg kan bytte over til på mandag. Da vil jeg få svar på om kastet i felgen er utslaget eller om det er det nye dekket.
Men når det gjelder spiler/eiker. Her er bilde fra en hard innbremsing med en R100GS i Hardanger i sommer... må ha vært noen løse spiler/ eiker her. Ikke å spøke med

Han kom seg ikke til Lillehammer og grusveier som var målet!
De gir litt mer etter ved offroad kjøring enn støpte felger. Er vel stort sett det som er fordelen. Støpte felger får sprekker, noe jeg ikke tror spilefelger får.
-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
Selv er jeg ikke så sikker på at spillefelger er veien å gå ved mye landeveis kjøring.
Note4

Note4
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Om ikke verkstedet kan få felgen innenfor 1 mm i aksiell og radiell retning, er det de som ikke kan jobben.
Men du hadde jo allerede tenkt å spørre et annet verksted.
En fordel med eikefelg er lavere vekt (som oftest) enn støpt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Ja, jeg tar gjerne imot tips om noen vet om gode felgrettere nærmere vestlandetJompa skrev:Om ikke verkstedet kan få felgen innenfor 1 mm i aksiell og radiell retning, er det de som ikke kan jobben.

Tenker det samme som deg Jompa, de må kunne klare å få felgen innenfor en mm begge veier.
Har selv drevet litt med dette for over 30 år siden da far min drev sykkelbutikk og verksted. Men litt lettere å dra en skjevhet ut av en tynn tråsykkelfelg enn en kraftig mc felg! Og jeg vil helst ikke ha et resultat som bildet jeg la ved

- Kjellrf
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Det å justere eiker er nok en litt bortglemt ferdighet, men alle mekanikere burde egentlig kunne det, da det inngår i serviceplan å sjekke det på alle sykler med eiker.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Motorsykkelen din: yamaha FZR 1000 87
Du kan sjekke om kast er i felg eller dekk enkelt uten å ta av hjulet. løft opp hjulet med depostøtte, midtstøtte alt etter som. bruk et måleur med magnetfot. om du ikke finner noe magnetisk å feste den i funker det helt fint å holde skikkelig på foten mens en kompis snurrer på hjulet. Da er det bare å sjekke både aksialt og radialt og du vet hvertfall hvor mye skjevt det er. innenfor en mm bør det absolutt være. Husk å gjør ren felgen først så ikke dekkrester og annet påvirker målinga.
Problem solved - case closed!
Har snakket med diverse forhandlere som ikke anbefalte å stramme spilene. Dette pga måten BMW felgene var sveist på. McHuset Nydal mente jeg burde være forsiktig med å stramme spilene. Arvid på McMarine i Bergen kunne gjøre det, men han ville først snakke med Per på Nydal :-)
På BMW var det ikke uvanlig med det kastet jeg har i felgen. På feks Honda er limit etter at felgen er spilet om 0,2mm!
Mange forskjellige innspill, og med pris på ny felg til kr 10333,- i bakhodet, uten bremseskiver! tenkte jeg å prøve det billigste først
Tok idag med meg forhjul til noen gamle kollegaer fra dekksbransjen på tidlig 80 tall. Hadde med meg et halvslitt Tourance og tenkte å hive dette på.
Ikke gjør det! Okei, hva gjør jeg da? Knekk inn dekket og drei det 180 grader på felgen, smør godt så det smeller ut i felgen.
Okei, did so. Dekket smalt skikkelig ut (trykket opp i 5,5 bar), jeg for hjem og balanserte... ut på prøvetur. Alles in ordenung
Lessons learned. Mange forskjellige og sikkert gode råd rundt om. Men de som driver med dette til dagen og har en mannsalder i dekksbransjen hadde det beste tipset
De fortalte bla at de ofte måtte gjøre dette på bilfelger etter at kunden kom tilbake og klaget. Da kompenserte ubalanse i dekket for ubalanse i felg.
No blir det en langtur imorgen uten noe "risting"
Edit; etter litt nøyere måling enn øyemål ble fasit 0,9 mm.
Har snakket med diverse forhandlere som ikke anbefalte å stramme spilene. Dette pga måten BMW felgene var sveist på. McHuset Nydal mente jeg burde være forsiktig med å stramme spilene. Arvid på McMarine i Bergen kunne gjøre det, men han ville først snakke med Per på Nydal :-)
På BMW var det ikke uvanlig med det kastet jeg har i felgen. På feks Honda er limit etter at felgen er spilet om 0,2mm!
Mange forskjellige innspill, og med pris på ny felg til kr 10333,- i bakhodet, uten bremseskiver! tenkte jeg å prøve det billigste først

Tok idag med meg forhjul til noen gamle kollegaer fra dekksbransjen på tidlig 80 tall. Hadde med meg et halvslitt Tourance og tenkte å hive dette på.
Ikke gjør det! Okei, hva gjør jeg da? Knekk inn dekket og drei det 180 grader på felgen, smør godt så det smeller ut i felgen.
Okei, did so. Dekket smalt skikkelig ut (trykket opp i 5,5 bar), jeg for hjem og balanserte... ut på prøvetur. Alles in ordenung

Lessons learned. Mange forskjellige og sikkert gode råd rundt om. Men de som driver med dette til dagen og har en mannsalder i dekksbransjen hadde det beste tipset

De fortalte bla at de ofte måtte gjøre dette på bilfelger etter at kunden kom tilbake og klaget. Da kompenserte ubalanse i dekket for ubalanse i felg.
No blir det en langtur imorgen uten noe "risting"

Edit; etter litt nøyere måling enn øyemål ble fasit 0,9 mm.
- Kjellrf
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
PÅ Kawa'n min hadde jeg kast/bulk i ene felgkanten, var innenfor toleransene på høyre side, men kast på venstre. målte du begge sider?
Medlem av Tønsberg mc klubb