Dual spark VS. One spark... eller Triple spark ??

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Dual spark VS. One spark... eller Triple spark ??

Legg inn av L-NA »

Jeg har i grunn ikke tenkt så mye på dette, før jeg selv hadde en sykkel i garasjen me injection, 4 ventiler, og to tennplugger, borret inn i en liten topp.
Begynner ikke dette å bli litt i meste laget for et liten MC?
Jeg har selvfløgelig "Googlet" dette, og ser at både hensikt, og "tanken bak" angående dette varier. Historisk så var"Dual Spark" i bruk allerede under krigens dager, og da helst som en extra sikkerhet i fly motorer. Men nå er det vel ikke det som er årsaken til at det blir brukt i MC. Jeg ser bla at det påståes en økning på ca 10% i form av HK, og 5% ørkning i torque. Men det er også mange varrierende forklaringer og oppfatninger av dette. Bla,annet om det pluggene skal tenne samtidig..? event Hvorfor ikke???

Noen som har noen gode forklaringer på dette, eller kan si noe om fordeler, eller gjerne bakdeler med det ene eller det andre??

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Dual spark VS. One spark... eller Triple spark ??

Legg inn av cannon »

Hensikten med flere tennplugger er å øke sannsynligheten for at gassene forbrennes totalt og fort nok.
Hensikten med flere ventiler er :
- innsug: bedre fordeling og fylling av forbrenningskammer før kompresjon, samt bedre kjøling i toppen og mindre motstand i innsugstakten
- eksos: mer effektiv tømming av forbrenningskammer grunnet større eksosåpning og dermed mindre motstand i utblåsingstakten

Det har også vært laget sykler med 5 ventiler: 3 inn og 2 eks.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Dual spark VS. One spark... eller Triple spark ??

Legg inn av jhn »

Jeg så vel noe greier en gang at om hvordan, og hvor fort, bensin/luftblanding spredte seg i sylinderen, var avhengig av utformingen av stempel og topp ... har de kontroll på dette, vet de vel hvor de skal tenne hvilken gnist?
Har de det ikke, blir det bare gjetning, men vil sikkert bidra likevel til gode eksplosjoner.
Marginale greier.
Timing is everything

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Dual spark VS. One spark... eller Triple spark ??

Legg inn av L-NA »

Men brukes dette i dag ene og alene for å øke effekten, eller er det "dual ignition" også, slik at det er to helt uavhenge systemer. Og vil ikke dette sammen med 4 ventiler, og innsprøytning være med på å øke risikoen for sprekk dannelser i Toppen...over tid?? Spesielt i en liten MC topp?

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Dual spark VS. One spark... eller Triple spark ??

Legg inn av omaas »

For å få mest mulig areal på innsug og eksosventiler kan det bli for liten plass/bruddstyrke osv. for å ha pluggen sentralt og pluggen må settes ut i kanten av brennkammeret noe som gir "skjev" forbrenning. For å rette på dette setter mann inn en ekstra plugg på motsatt side.

Honda NTV650 motoren med 3 ventiler er et godt eksempel på motor som ikke har plass i senter for plugg.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Wsename
Innlegg: 2
Registrert: 07 sep 2015, 10:25
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Dual spark VS. One spark... eller Triple spark ??

Legg inn av Wsename »

It was really great.

Svar