Batteri flatt - igjen
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38917
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Batteri flatt - igjen
Velger å bruke denne tråden selv om batteriet ikke er flatt, men slet mer enn før i vår etter vinterlagringen i kald garasje.
Siden har det funka helt fint, men av og til høres det ut som starteren nøler litt for motoren fyres i gang. En ikke helt ukjent KTM"hikke", som ikke nødvendigvis knyttes til svakt batteri/lav spenning.
Selv har jeg liten kunnskap og enda mindre interesse for elektronikk og sånt, så tenker jeg det er like greit å spørre her i forumet og håpe på klargjørende svar fra folk med peiling.
Så da spør jeg:
Har jeg målt batterispenningen korrekt, slik det er vist på bildet:
Målt etter en kjøretur på ca. 1 mil. Ingen startproblemer før turstart. Heller ikke etter gjentatte start og stopp, for å sjekke, i løpet av turen.
Er 12,75 innafor? Dvs. tyder målingen på at batteriet er i godt hold fortsatt?
Viser for øvrig fra 14,1 til 14,3 under kjøring.
Siden har det funka helt fint, men av og til høres det ut som starteren nøler litt for motoren fyres i gang. En ikke helt ukjent KTM"hikke", som ikke nødvendigvis knyttes til svakt batteri/lav spenning.
Selv har jeg liten kunnskap og enda mindre interesse for elektronikk og sånt, så tenker jeg det er like greit å spørre her i forumet og håpe på klargjørende svar fra folk med peiling.
Så da spør jeg:
Har jeg målt batterispenningen korrekt, slik det er vist på bildet:
Målt etter en kjøretur på ca. 1 mil. Ingen startproblemer før turstart. Heller ikke etter gjentatte start og stopp, for å sjekke, i løpet av turen.
Er 12,75 innafor? Dvs. tyder målingen på at batteriet er i godt hold fortsatt?
Viser for øvrig fra 14,1 til 14,3 under kjøring.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Batteri flatt - igjen
Alt dette er i orden, over 12,70 måles uten motor igang og 14,30 lading med motor igang
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38917
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Batteri flatt - igjen
Ok, da kan jeg senke skuldrene
Da holder nok dette batteriet denne sesongen også.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Batteri flatt - igjen
Feil som går igjen hos mange og dukker opp etter mange år er dårlig jording, se på jordingsledninger og stram til skruene som fester kablene. Sjekk kabel og feste mot motor.
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38917
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Batteri flatt - igjen
+ og - kablene på batteriet er sjekket og strammet til litt ekstra.
Kabel til motor er glatt oversett... Får sjekke den i morra.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 7823
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Batteri flatt - igjen
Sjekk hva volt du har når starter går- DET forteller hva batteriet kan levere av effekt.
Ladespenningen er ok.
Ladespenningen er ok.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24132
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Batteri flatt - igjen
Jepp. Jeg hadde nøyaltig samme problem som AJ for litt siden. Hvilespenningen (målt spenning uten last med tenning av) var bra. 12.8V. Men starter slo ikke inn når jeg slulle starte. Jeg slo på twnningen og målte igjen, å da viste batteriet 11.6V. Altså tålte ikke batteriet lasten med tenningen på.
Hvis starteren faktisk går rundt, så mål spenningen mens den gjør det. Jeg husker ikke helt, men spenningen bør ikke synke noe særlig under 11.6V når starteren går?
Dette er et ganske typisk tegn på at batteriet ditt begynner å hangle litt AJ. Forutsatt at alle kabler sitter som dem skal etc. :)
Re: Batteri flatt - igjen
På personbil vil batteri volt falle til mitt på 11 tallet når du kjører motor på starter, kanskje litt lavere akkurat i innslagsøyeblikket som @Bjerknez viser til over her.
I tilfelle jeg har utført tilsvarende test på motorsykkel er det så lenge lenge siden så der måtte jeg få hjelp til avlesing. Siterer:
I tilfelle jeg har utført tilsvarende test på motorsykkel er det så lenge lenge siden så der måtte jeg få hjelp til avlesing. Siterer:
Bruk voltmeter for å overvåke batteriets spenning under motorstart på motorsykkel. Et godt batteri vil holde en spenning over 9,6 volt mens startmotor går og komme seg inn i 12 volt område når startmotor har stoppet. Hvis det ikke går raskt tilbake er det uvanlig og batteriet må kanskje byttes.
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24132
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Batteri flatt - igjen
Ok, er nok riktig det som Dypen siterer over.dypen skrev: ↑22 mai 2024, 08:10 På personbil vil batteri volt falle til mitt på 11 tallet når du kjører motor på starter, kanskje litt lavere akkurat i innslagsøyeblikket som @Bjerknez viser til over her.
I tilfelle jeg har utført tilsvarende test på motorsykkel er det så lenge lenge siden så der måtte jeg få hjelp til avlesing. Siterer:
Bruk voltmeter for å overvåke batteriets spenning under motorstart på motorsykkel. Et godt batteri vil holde en spenning over 9,6 volt mens startmotor går og komme seg inn i 12 volt område når startmotor har stoppet. Hvis det ikke går raskt tilbake er det uvanlig og batteriet må kanskje byttes.
-
- Innlegg: 7823
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Batteri flatt - igjen
Kommer man ned p 9 tallet så vil man kunne få problemer med at elektronikken ikke fungerer riktig - ref. Bmw og ABS
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 815
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: BMW 1250
- Bosted: Vestfold
Re: Batteri flatt - igjen
Det er ikke bare volten som sier tilstand til batteriet. Her et bilde av start kapasitet på et tilsynelatede "friskt" batteri som viser 12,75 volt når jeg måler det med voltmeter. Men har kun 57 % start kapasitet når jeg sjekker med batteritester.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.
39972km på 4 sesonger
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.
39972km på 4 sesonger
- Bjerknez
- Innlegg: 24132
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Batteri flatt - igjen
Sikkert ikke dumt og ha en slik liggende :)
- Domino
- Innlegg: 1142
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Batteri flatt - igjen
Ja... Nå må man handle seg en ny dings på Biltema. Igjen.