Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Dekktråden

Legg inn av Busa Trond »

Kan se at Bridgestone har kommet med noen nye dekk for 2012.
Battlax hyper sport S20. Sports dekk som det er forbedret levetid på, og som også skal fungere bra på vått føre. Tror Honda 1000RR blir levert med disse orginalt.
Prisen på dem har jeg ikke funnet enda.

Legger ved en skryte video fra Bridgestone
[video]http://www.youtube.com/watch?v=nDyhQXvV ... detailpage[/video]
Sist redigert av Busa Trond den 22 jan 2012, 20:34, redigert 1 gang totalt.

mekkern
Innlegg: 7648
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dekktråden

Legg inn av mekkern »

Brustein(bridgestone) har jeg dårlig erfaring med-spesielt på vått..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Re: Dekktråden

Legg inn av Mysterion »

hørt om disse batlax dekkene. noen sier dem leverer dekk for nysalg sykkler + en type for ettermontering? men da med samme merking.
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
MT-03
Innlegg: 26
Registrert: 08 nov 2011, 20:07
Motorsykkelen din: Yamaha MT-03

Re: Dekktråden

Legg inn av MT-03 »

Michelin Pilotroad 3 eller Metzler Sportec M5 Interact blir mine neste dekk :)

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Erfaringer med Pirelli Scorpion MT90 dekk?

Legg inn av Twister »

Hei.
På Tripstern ( Dirt/Street tracker) tror jeg at jeg skal koste på meg andre dekk en de utslitte 15 år gamle cruiserdekka som sto på.. :knegg

Så siden denne trackerstilen er litt offroad orientert... ønkser jeg meg dekker som står litt i stil...
Ser ikke for meg å bruke mye tid i skogen, men ønsker å kunne følge etter de som velger å ta en grusvei en gang i mellom.. :thumleft
Så gatebruk er nok 95% av tiden..

JEg har lest at mange er fornøyd med Pirelli Scorpion MT90 dekk.. Noen som har erfaringer?

På nordendekk.no kan jeg få kjøpt et sett til kr 2200 levert hjem. Så det må jo annsees som rimelig? ( noe som passer meg godt nå :sorry )

Inspill på andre rimelige dekker med riktig "look" og ikke minst kvalitet på asfalt mottes med stor takk:-)
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Erfaringer med Pirelli Scorpion MT90 dekk?

Legg inn av Crinos »

Michelin Anakee 2 er jo kanskje noe som passer for deg?
Men er usikker på prisen. Koster 142 USD på Amazon av alle mulige steder. http://www.amazon.com/Michelin-Anakee-A ... B001TGWI4U" onclick="window.open(this.href);return false;


Du har også Dunlop 491 Elite II som kanskje kan ha riktige look.. Men de koster nok litt mer.
Har kjørt på samme dekk på HD'n min (bare det het noe annet, fordi det står Harley-Davidson med store hvite bokstaver på siden). Veldig gode dekk på det meste av føre!
http://www.rockymountainatvmc.com/p/50/ ... cycle-Tire" onclick="window.open(this.href);return false;
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Erfaringer med Pirelli Scorpion MT90 dekk?

Legg inn av ojda »

Anakee II gjør en kjempejobb på grus, og tørr asfalt.
På våt asfalt er de spesiellt bra til å være on/offroad.
Mc Oslo har bra pris på disse, eller en av onlinebutikkene.
Anbefales på det sterkeste om du finner dine dimensjoner.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

mekkern
Innlegg: 7648
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Erfaringer med Pirelli Scorpion MT90 dekk?

Legg inn av mekkern »

Avon Gripster... også valget til mange MC bud..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Erfaringer med Pirelli Scorpion MT90 dekk?

Legg inn av Twister »

Takk for innspill.. :thumleft

Begge de sist foreslåtte alternativene, hadde desverre ikke begge mine dimensjoner...
(100/90-19 og 120/90-18)

Men jeg fant et annet alternativ som heter Dunlop Trailmax, disse har begge dimensjoner: http://www.dunlopmotorcycle.eu/dunlop_e ... ailmax.jsp

Fritt omlagt og avbalansert hos dekkteam lokalt fikk jeg en pris på kr 2600... det må vel være ganske edruelig?

Men er de gode nok... ? vil jo ikke ha noe som slipper i alle svinger heller... ?
Jeg resonerer egentlig slik:
Jeg er fersk fører og passe gammel, så jeg blir nok normalt sett redd lenge før dekka slipper i en sving... Men det er jo de marginene som kanskje skiller en nestenulykke fra en ulykke...
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

mekkern
Innlegg: 7648
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Erfaringer med Pirelli Scorpion MT90 dekk?

Legg inn av mekkern »

jeg følger de fleste i trafikken med disse.. kan kjøre plenty fort med de i sving også...:
http://www.michelin.no/motorsykkeldekk/michelin-t63

så de du linker til funker nok bra nok hvis du ikke skal kjøre roadracing..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Erfaringer med Pirelli Scorpion MT90 dekk?

Legg inn av ole m. »

Pirelli Scorpion MT 90 A/T duger i massevis på asfalt, jeg vet om folk som har kjørt med kneskrap på Rudskogen med disse på en KTM 990 Adventure. De fungerer greit på grusveier også, men de har selvfølgelig mindre grep enn dekk med mer knaster.

Vær oppmerksom på at det er forskjellige Scorpion-dekk fra Pirelli, sjekk betegnelsen nøye før du bestiller. Pirelli Scorpion MT 90 A/T ser slik ut:

Bilde

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Erfaringer med Pirelli Scorpion MT90 dekk?

Legg inn av Twister »

Hei igjen.
Mekkern; Da var det som jeg trodde... det er nok ikke dekkene som begrenser meg... :-k
Ole m: Nordendekk hadde kun bakdekk i A/T og fordekk i S/T.

Det virker som de forandrer utvalget hele tiden... Jeg hadde skrevet ut en huskeliste derfra med både Michelin Cirac og et annet par.. Disse fant jeg ikke igjen nå...

Uansett har valget falt på et par Dunlop Trailmax
Trailmax_tcm386-52682.jpg
Disse får jeg for ca 2200 på felg levert hos en lokal forhandler.. 1-2 uker ¨å vente, men det går greit...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Erfaringer med Pirelli Scorpion MT90 dekk?

Legg inn av joo »

Twister skrev: Mekkern; Da var det som jeg trodde... det er nok ikke dekkene som begrenser meg... :-k
.
Stemmer nok det.
Har funnet ut at hvis ikke jeg selv aktivt går inn for å bli en bedre fører på grus har det ikke så ufattelig mye å si hva slags gummi som omslutter felgene :-#
Ikke at jeg vil bli en grusguru i satt alder, men vil gjerne nyte ymse underlag bedre. Ligger mange opplevelser langs eller i enden av grusveger!
Oppdaget at on/offroad-dekk henger bedre i svinger på asfalt enn jeg strengt tatt er komfortabel med samtidig som egen teknikk på løst underlag ikke jobber optimalt med tanke på grep, kontroll og komfort... Derfor har jeg handlet en rimelig sak som jeg ikke skal ha panikk for å miste ned.

Og klart looken på dekkene har betydning når man bygger doningen for et bestemt stuk! Det som er bra er at dekkene stadig blir bedre. Kompromiss i dag er langt fra så enten/eller som da jeg var ung.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Erfaringer med Pirelli Scorpion MT90 dekk?

Legg inn av Bringisen »

Jeg har Scorpion dekkene orginalt på min F800GS og bakdekket er jeg foreløpig fornøyd med , henger bra med både på tørt og vått. Når det gjelder fordekket er jeg ikke fullt så fornøyd da jeg føler at det slipper litt lett ved krappe nedlegg i lav fart. Som f.eks i rundkjøringer , har vært nedi med foten opp til flere ganger. Virker som om det spretter litt selv med riktig lufttrykk og justert demper. Jeg hadde Metzeler Tourance på min forrige R1200GS og var mer fornøyd med dem enn Scorpion dekkene. Vil nok bytte til Metzeler Tourance straks Scorpion dekkene er utslitt. På den andre siden har Scorpion dekkene fått svært gode kritikker i diverse tester , så det kan godt være det bare er meg som er tulling :knegg
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Robert
Innlegg: 1
Registrert: 13 feb 2012, 21:23
Motorsykkelen din: Vulcan 1500 1992

Re: Dekk igjen ..

Legg inn av Robert »

Hei.

Har nettopp satt på nytt bakdekk på min Vulcan 1500 92. Dekkdim er oppgitt til 150 90 15 og jeg bruker den dimensjonen. Bruker forøvrig Metzeler. Dyrt men godt.

Svar