De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av AJ »

Nå har vi en tråd om barn som sitter bakpå MC'en.
Men ingen tråd, så vidt jeg husker, om og for de som ikke kjører MC selv, men sitter bakpå.

Vet om flere her inne som er 'påsittere' og hvordan det er vet ikke jeg siden jeg aldri har vært MC påsitter selv...

Så får vi se om erfarne og mindre erfarne MC passasjerer har ting de vil ta opp, erfaringer de vil dele og ellers andre ting om det å være passasjer på MC'en på korte såvel som lange turer...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av Erman »

Jeg satt på med instruktør et par ganger da han skulle gi meg følelsen av å sitte bakpå mens jeg kjørte.
Holdt på å dette av setet...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av Bjønnavind »

Jeg har tilnærmet ingen erfaring som passasjer, og den lille tiden jeg har tilbrakt bakpå har skremt meg. Mest fordi jeg ikke sitter med styret i henda selv, og har full kontroll! :p

Jeg har alltid fast rutine om å snakke med passasjeren før turen begynner dersom jeg ikke har hatt vedkommende bakpå før. Dersom han eller hun er nybegynnere så tar vi drillen angående viktigheten av at man blir med ned i svingen, klemme sammen lårene ved oppbremsing, ikke flytte unødvendig på hofta osv. Det pleier å funke bra det, og jeg har aldri sett noe annet enn entusiastiske smil i sidespeilene! :-)

Jeg tror at om man tar med en passasjer som ikke adlyder, eller vet om disse tingene kan både passasjeren og føreren bli skremt, i værste fall skadd. Det er viktig at det oppleves trygt for oss begge, selv om det resulterer i mere "mas" om å få være med på tur! (Men det er bare koselig) :prf

Brukeravatar
Raggi
Innlegg: 14
Registrert: 15 apr 2012, 23:26
Motorsykkelen din: Bakpå TDM 900

Re: De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av Raggi »

Dinne tråden måtte no vere til mej :-)
Ej føle mej ganske so erfaren med å sitte bakpå, sjøl om det kan vere litt skummelt til tider når nåkken (Les: Snikkeren..) teke nedi med potta.. Joda, ej føle mej trygg på na altso, og det e viktig for den so e bakpå. Ej he hørt at ej e en flinke passasjer, kan ha me å gjer at ej he littepitt erfaring med å køyre sjøl.. først moped og so låning av første sykkelen til Kjetil. :thumleft

Det fine med å sitte på e at en fe sjå so masse ta naturen rundt m.m, uten å tenke på irriterandes bila, campingvogne eller andre ting som e i veien.. som en av en eller anna grunn berre MÅ køyre forbi. Nåkken so kjenne sej igjen?? :prop:

Konkulsjonen må no vere at det e heilt topp å sitte på, sjøl om det frista litt å prøve sjøl. Og so må ej legge til at Snikkaren tenkte ikkje berre på sej sjøl når han kjøpte ny sykkel, men også på dama so skulle sitte på. Ej sitte veldig godt der bak, med god støtte for ryggen og en knevinkel som legg til rette for ok blodsirkulasjon. Fått beskjed på at ej må reise mej opp innimellom, men det virka litt skummelt enda :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av AJ »

Raggi skrev:Dinne tråden måtte no vere til mej :-)
Velkommen hit til MCsiden.no, Raggi :vs
Og jada! fikk idéen til tråden da jeg fikk vite av Snikkeren at du skulle eller allerede hadde registrert deg her på forumet :P :p
Derfor hyggelig at du hopper i det og poster slik du nettopp gjorde. Veldig bra! :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Raggi
Innlegg: 14
Registrert: 15 apr 2012, 23:26
Motorsykkelen din: Bakpå TDM 900

Re: De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av Raggi »

AJ skrev: Velkommen hit til MCsiden.no, Raggi :vs
Og jada! fikk idéen til tråden da jeg fikk vite av Snikkeren at du skulle eller allerede hadde registrert deg her på forumet :P :p
Derfor hyggelig at du hopper i det og poster slik du nettopp gjorde. Veldig bra! :thumleft
Takketakk,berre hyggelig :thumleft

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av Bjønnavind »

Velkommen til forumet Raggi! :) Du får øvelseskjøre med Snikkeren da vettu. La han sitte bakpå litt! :thumleft

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av Snikkeren »

Bjønnavind skrev:Velkommen til forumet Raggi! :) Du får øvelseskjøre med Snikkeren da vettu. La han sitte bakpå litt! :thumleft
Så var det det med å stole på den du sitter på med da. :knegg

He he. Neida. Vi får se. Jeg må tenke litt (les veldig mye)på det. :-k :eh
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av Bjønnavind »

Snikkeren skrev:
Bjønnavind skrev:Velkommen til forumet Raggi! :) Du får øvelseskjøre med Snikkeren da vettu. La han sitte bakpå litt! :thumleft
Så var det det med å stole på den du sitter på med da. :knegg

He he. Neida. Vi får se. Jeg må tenke litt (les veldig mye)på det. :-k :eh
Hahaha!! :lol

Nå må du ha litt tillit til Raggi her da! Det er bare én måte å bli flink på vettu! :gk

(Men jeg skjønner deg veldig godt, jeg ville aldri sluppet kjerringa mi løs på Goldwingen...)

Hva med å skaffe Raggi en mellomklasse å øve seg på? Det er lov å kjøre hver sin sykkel så lenge kommunikasjon og "L" er i orden vel? :scratch

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av Snikkeren »

Kun hvis vi overstiger tillatt totalvekt på sykkelen. Og da er jeg redd det blir vanskelig å finne sykkel, selv om jeg har noen kilo for mye. Raggi er liten og nett. Så dere hvordan jeg reddet meg inn igjen der?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av Bjønnavind »

Snikkeren skrev:Kun hvis vi overstiger tillatt totalvekt på sykkelen. Og da er jeg redd det blir vanskelig å finne sykkel, selv om jeg har noen kilo for mye. Raggi er liten og nett. Så dere hvordan jeg reddet meg inn igjen der?
Bravo! :=D>

Jeg tror Raggi i dette øyeblikket returnerer til garasjen med slegga etter Snikkerens fantastiske redning!! Hehe.. :knegg

:8-[

Brukeravatar
Raggi
Innlegg: 14
Registrert: 15 apr 2012, 23:26
Motorsykkelen din: Bakpå TDM 900

Re: De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av Raggi »

Ja, det va det da. Va nåkken so lovte mej at ej skulle få køyre masse berre han fekk kjøpe dinne nye sykkelen... men gløymte det når han fekk den :P Men he no lova på nytt no, so fe me sjå :prf

Syns ej ser nåke skreve med veldig lita skrift... kremt kremt.. :P

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av Bjønnavind »

Raggi skrev:Ja, det va det da. Va nåkken so lovte mej at ej skulle få køyre masse berre han fekk kjøpe dinne nye sykkelen... men gløymte det når han fekk den :P Men he no lova på nytt no, so fe me sjå :prf
Lovt er lovt!! Da må han holde ord! Men et gammelt ordtak sier det at "ødelegger du den, har du kjøpt den! :gk

Raggi skrev:Syns ej ser nåke skreve med veldig lita skrift... kremt kremt.. :P
Hæ..? :8-[

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av Kawasaki »

Snikkeren skrev:Kun hvis vi overstiger tillatt totalvekt på sykkelen. Og da er jeg redd det blir vanskelig å finne sykkel, selv om jeg har noen kilo for mye. Raggi er liten og nett. Så dere hvordan jeg reddet meg inn igjen der?

Bare for raggi å lage litt mere mat til deg,så er du vel der snart :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av Snikkeren »

Bjønnavind skrev: Bravo! :=D>

Jeg tror Raggi i dette øyeblikket returnerer til garasjen med slegga etter Snikkerens fantastiske redning!! Hehe.. :knegg

:8-[
Hmm. Slegge, Raggi, og garasje? Tror jeg må ut en tur og sjekke at Gliset har det bra. :eh :knegg
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar