Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå..."

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå...

Legg inn av SuperMorten »

Det er ikke så lenge siden jeg tok kjøretimer og kjørte opp til A. En stor del av kjøretimene mine ble gjort med to sykler. Jeg og kjørelærer på hver vår sykkel. Dette hadde ikke noe med vekt eller plass å gjøre, for en og annen gang satt han på med meg. vi hadde alltid kommunikasjon.
Er det andre regler for kjøreskoler?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå...

Legg inn av Intruder »

Har skrevet det før og kan gjenta det : Slik jeg har tolket Vegvesenets skriv kan jeg kjøre bak kandidaten når
vi har kommunikasjon.
Samt at han skal ha gulvest med L,jeg bruker gul med "Ryk & Reis MC" :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Re: Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå...

Legg inn av rerell »

Snikkeren skrev:@rerell: Synes det er litt vanskelig å tolke akkurat §2-4. Kan det kanskje tolkes som at ledsager må kjøre motorsykkel dersom han ikke skal sitte på elevens motorsykkel?
Jag har också tänkt den tanken, men den tolkningen baseras på en förutsättning som inte står där, nämligen att §2-4 bara gäller om §2-2 inte kan uppfyllas. Det som faktiskt står är ju tvärtom: §2-2 gäller bara i den grad inget annat følger som motsier den.

Man kan ju iaf konkludera med att forskriften är dåligt skriven när den öppnar för så fundamentalt olika tolkningar. Så får det bli upp till var och en att tolka reglerna intill de prövas i rätten och vi får ett "facit". Har inte letat bland gamla dommar, kanske detta har prövats... jag tvivlar på det.

Förövrigt anser jag att det är både mer morsomt och framförallt tryggare för alla att man kör på varsin MC vid övningkörning. Att sitta bakpå ger sämre översikt för ledsagaren och gör MC'n mindre manövrerbar för föraren. Att som ledsagare tryggt kunna överta kontrollen över en MC i en nödsituation tror jag kräver träning som de allra flesta förare/ledsagare-par inte har, och därmed ser jag inte poängen med att sitta bakpå (som ledsagare), ur ett trafiksäkerhetssperspektiv. Men detta är ju bara en "bonus" för min tolkning. :lol

Brukeravatar
dagkr
Innlegg: 29
Registrert: 28 aug 2011, 22:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS

Re: Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå...

Legg inn av dagkr »

En kompis og jeg ble faktisk stoppet i trafikkontroll øvelseskjørende på hver vår sykkel i fjor høst ett par uker før jeg skulle kjøre opp.

Representanten fra vegvesenet tok oss i å ikke ha kommunikasjonen i orden, men jeg kunne dokumentere på telefonen at vi hadde hatt dialog med handsfree store deler av turen.

Det ble mye blaing i bøker og en politimann som også var på plassen ble involvert. Mere blaing og diskusjon mens jeg stod og beit negler sikker på at jeg mistet muligheten til å kjøre opp det året.

Etter mer enn ti minutter konkluderte de med at dette ikke var lov da sykkelen min var registrert for to og at han jeg øvelseskjørte med skulle ha sittet på med den sykkelen jeg øvelseskjørte på. Hadde den derimot vært registrert kun for en person skulle vedkommende kjørt egen sykkel.

Heldigvis konkluderte de med at dersom jeg aksepterte å avslutte øvelseskjøringen der og da, og satte igjen sykkelen til en person med gyldig førerkort kom og hentet den så skulle de droppe å anmelde saken. Jeg var ganske rask i å akseptere dette, og fikk lappen to uker senere. Dette gjorde ihvertfall at jeg fikk et godt inntrykk av ordensmakten. :thumleft

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Re: Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå...

Legg inn av rerell »

dagkr skrev: Etter mer enn ti minutter konkluderte de med at dette ikke var lov da sykkelen min var registrert for to og at han jeg øvelseskjørte med skulle ha sittet på med den sykkelen jeg øvelseskjørte på. Hadde den derimot vært registrert kun for en person skulle vedkommende kjørt egen sykkel.
Ja detta är den "populära" tolkningen, och som sagt också SVV's officiella tolkning. Jag skulle gärna hört om de kunde presentera en bra förklaring till varför §2-4 inte gäller.
Jag är ledsagere i år också (för en annan person) och jag kommer fortsätta köra egen MC. Om jag blir tatt kommer jag neka till brott intill det motsatta är fastslått i domstol, eller någon kan servera en förklaring/tolkning jag tror på. :knegg

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå...

Legg inn av Pollti »

Er det riktig da ? Nå har jeg ikke Hysevognkortet foran meg. Dette diskuterte jeg med Jalmar ifjor men da endte vi opp med å falle hårfint under grensen for max last. Når det gjelder Ordensmaktens tolking av reglene er jeg ikke videre imponert. Jeg troppet opp hos Sheriffen for et par år siden med disse spørsmålene og gikk derifra nesten like forvirret som da jeg kom inn døra. Vi tapet L på refleksvesten og la trøstig i vei med Telenor familie og ørepropper. Det gikk bra.
I år som KB skal ha tunglappen så bruker jeg rompa som sugekopp, vester har vi med rød L også. Men vi kjører uten vest og på hver vår mc også når redselen tar ånkli tak i hjertet mitt. En skal være bra uheldig for å bli stoppet av Politiet her hvor vi bor ihvertfall. :scratch

Brukeravatar
dagkr
Innlegg: 29
Registrert: 28 aug 2011, 22:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS

Re: Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå...

Legg inn av dagkr »

Siden jeg har gjort galt selv så skal jeg ikke ta en formanende bedrevitende tone, men jeg tror at det å bli stoppet av politiet når man er ute og øvelseskjører "på ulovlig vis" er det jeg ville vært minst bekymret for.

Tenk hvis det skulle skje noe og man som "ulovlig" øvelseskjørende skulle være så uheldig å skade seg selv eller andre. Både helsemessige- og materielle skader kan bli ganske dyre i dagens Norge. Da har man desverre ikke mye sjanser mot forsikringsselskapenes advokater og man risikerer å ende opp med erstatningskrav og egne tap som kan svi ganske godt. Dette bør man ihvertfall tenke på dersom man samtidig trekker med andre som stoler på at en selv har kunnskapen om dette.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå...

Legg inn av Geir »

Intruder skrev:Har skrevet det før og kan gjenta det : Slik jeg har tolket Vegvesenets skriv kan jeg kjøre bak kandidaten når
vi har kommunikasjon.
Samt at han skal ha gulvest med L,jeg bruker gul med "Ryk & Reis MC" :thumleft
Tja, du kan jo tolke i øst og vest, men du må nok forberede deg på en liten diskusjon med øvrigheten hvis dere blir stoppet... :-k
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå...

Legg inn av Geir »

dagkr skrev:En kompis og jeg ble faktisk stoppet i trafikkontroll øvelseskjørende på hver vår sykkel i fjor høst ett par uker før jeg skulle kjøre opp.

Representanten fra vegvesenet tok oss i å ikke ha kommunikasjonen i orden, men jeg kunne dokumentere på telefonen at vi hadde hatt dialog med handsfree store deler av turen.

Det ble mye blaing i bøker og en politimann som også var på plassen ble involvert. Mere blaing og diskusjon mens jeg stod og beit negler sikker på at jeg mistet muligheten til å kjøre opp det året.

Etter mer enn ti minutter konkluderte de med at dette ikke var lov da sykkelen min var registrert for to og at han jeg øvelseskjørte med skulle ha sittet på med den sykkelen jeg øvelseskjørte på. Hadde den derimot vært registrert kun for en person skulle vedkommende kjørt egen sykkel.

Heldigvis konkluderte de med at dersom jeg aksepterte å avslutte øvelseskjøringen der og da, og satte igjen sykkelen til en person med gyldig førerkort kom og hentet den så skulle de droppe å anmelde saken. Jeg var ganske rask i å akseptere dette, og fikk lappen to uker senere. Dette gjorde ihvertfall at jeg fikk et godt inntrykk av ordensmakten. :thumleft
Så lenge nyttelasten ikke overskrides eller sykkelen er registrert for bare en person så skal ledsager sitte på samme sykkel som lærekandidaten. Dette i følge telefonsamtale med en sensor på Stord trafikkstasjon i dag - har skrevet med om det tidligere i tråden. For oss som skal være ledsagere på lett mc er det bare å kle på seg blyforkleet så ordner det seg... :thumleft
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå...

Legg inn av Geir »

Pollti skrev:Er det riktig da ? Nå har jeg ikke Hysevognkortet foran meg. Dette diskuterte jeg med Jalmar ifjor men da endte vi opp med å falle hårfint under grensen for max last. Når det gjelder Ordensmaktens tolking av reglene er jeg ikke videre imponert. Jeg troppet opp hos Sheriffen for et par år siden med disse spørsmålene og gikk derifra nesten like forvirret som da jeg kom inn døra. Vi tapet L på refleksvesten og la trøstig i vei med Telenor familie og ørepropper. Det gikk bra.
I år som KB skal ha tunglappen så bruker jeg rompa som sugekopp, vester har vi med rød L også. Men vi kjører uten vest og på hver vår mc også når redselen tar ånkli tak i hjertet mitt. En skal være bra uheldig for å bli stoppet av Politiet her hvor vi bor ihvertfall. :scratch
Hysesungen til guttungen - GT125R - har nyttelast 103 kg. Jeg veier 85 kg med kjøreutstyr og guttungen 95 kg med kjøreutstyr. De 20 kg som han overskrider vognkortets "vekt av fører" på 75 kg - altså 20kg - trekkes av på tilgjengelig nyttelast slik at den reduseres til 83kg. Dvs. at jeg med mine 85kg er for tung og dermed ikke har lov til å sitte på og dermed må kjøre egen sykkel. Rett og slett genialt! :thumleft
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå...

Legg inn av Onsløv »

Geir skrev:
Pollti skrev:Er det riktig da ? Nå har jeg ikke Hysevognkortet foran meg. Dette diskuterte jeg med Jalmar ifjor men da endte vi opp med å falle hårfint under grensen for max last. Når det gjelder Ordensmaktens tolking av reglene er jeg ikke videre imponert. Jeg troppet opp hos Sheriffen for et par år siden med disse spørsmålene og gikk derifra nesten like forvirret som da jeg kom inn døra. Vi tapet L på refleksvesten og la trøstig i vei med Telenor familie og ørepropper. Det gikk bra.
I år som KB skal ha tunglappen så bruker jeg rompa som sugekopp, vester har vi med rød L også. Men vi kjører uten vest og på hver vår mc også når redselen tar ånkli tak i hjertet mitt. En skal være bra uheldig for å bli stoppet av Politiet her hvor vi bor ihvertfall. :scratch
Hysesungen til guttungen - GT125R - har nyttelast 103 kg. Jeg veier 85 kg med kjøreutstyr og guttungen 95 kg med kjøreutstyr. De 20 kg som han overskrider vognkortets "vekt av fører" på 75 kg - altså 20kg - trekkes av på tilgjengelig nyttelast slik at den reduseres til 83kg. Dvs. at jeg med mine 85kg er for tung og dermed ikke har lov til å sitte på og dermed må kjøre egen sykkel. Rett og slett genialt! :thumleft
Men hvordan er det med din sykkel da? Kan han ikke kjøre din sykkel? Nå kvalifiserer nok "guttungen" til noen under 20, og kanskje til og med under 18 slik at det bare er A1 han skal ha.

Men dersom en voksen person skulle kjørt opp, hvordan hadde dette stilt seg da?
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå...

Legg inn av Geir »

Onsløv skrev:
Geir skrev:
Pollti skrev:Er det riktig da ? Nå har jeg ikke Hysevognkortet foran meg. Dette diskuterte jeg med Jalmar ifjor men da endte vi opp med å falle hårfint under grensen for max last. Når det gjelder Ordensmaktens tolking av reglene er jeg ikke videre imponert. Jeg troppet opp hos Sheriffen for et par år siden med disse spørsmålene og gikk derifra nesten like forvirret som da jeg kom inn døra. Vi tapet L på refleksvesten og la trøstig i vei med Telenor familie og ørepropper. Det gikk bra.
I år som KB skal ha tunglappen så bruker jeg rompa som sugekopp, vester har vi med rød L også. Men vi kjører uten vest og på hver vår mc også når redselen tar ånkli tak i hjertet mitt. En skal være bra uheldig for å bli stoppet av Politiet her hvor vi bor ihvertfall. :scratch
Hysesungen til guttungen - GT125R - har nyttelast 103 kg. Jeg veier 85 kg med kjøreutstyr og guttungen 95 kg med kjøreutstyr. De 20 kg som han overskrider vognkortets "vekt av fører" på 75 kg - altså 20kg - trekkes av på tilgjengelig nyttelast slik at den reduseres til 83kg. Dvs. at jeg med mine 85kg er for tung og dermed ikke har lov til å sitte på og dermed må kjøre egen sykkel. Rett og slett genialt! :thumleft
Men hvordan er det med din sykkel da? Kan han ikke kjøre din sykkel? Nå kvalifiserer nok "guttungen" til noen under 20, og kanskje til og med under 18 slik at det bare er A1 han skal ha.

Men dersom en voksen person skulle kjørt opp, hvordan hadde dette stilt seg da?
Han er bare 16 så vi snakker A1 og dermed er øvelsekjøring på min utelukket. Hvis det var en voksen person gjelder samme regel; ledsager på egen sykkel kun hvis lærekandidatens sykkel er registrert for en person eller vektbegrensningen overskrides med ledsager bakpå. Tåpelige greier egentlig at en vektbegrensning skal kunne avgjøre om øvelsekjøringen blir ork og elendighet eller fryd & gammen...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå...

Legg inn av Snikkeren »

Onsløv skrev:
Men hvordan er det med din sykkel da? Kan han ikke kjøre din sykkel? Nå kvalifiserer nok "guttungen" til noen under 20, og kanskje til og med under 18 slik at det bare er A1 han skal ha.

Men dersom en voksen person skulle kjørt opp, hvordan hadde dette stilt seg da?


Hadde jeg og CBRarild blitt stoppet når vi øvekjørte, så hadde jeg sagt at det var uaktuelt at han øvekjørte med min sykkel. Og iom at vi oversteg vekten på hans, måtte vi kjøre to sykler.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Re: Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå...

Legg inn av rerell »

dagkr skrev:Siden jeg har gjort galt selv så skal jeg ikke ta en formanende bedrevitende tone, men jeg tror at det å bli stoppet av politiet når man er ute og øvelseskjører "på ulovlig vis" er det jeg ville vært minst bekymret for.

Tenk hvis det skulle skje noe og man som "ulovlig" øvelseskjørende skulle være så uheldig å skade seg selv eller andre. Både helsemessige- og materielle skader kan bli ganske dyre i dagens Norge. Da har man desverre ikke mye sjanser mot forsikringsselskapenes advokater og man risikerer å ende opp med erstatningskrav og egne tap som kan svi ganske godt. Dette bør man ihvertfall tenke på dersom man samtidig trekker med andre som stoler på at en selv har kunnskapen om dette.
Vet inte om det är mig du siktar till här, men en "formanende bedrevitende tone" kan du gärna ta, förutsatt att den följs av en trovärdig förklaring på betydelsen av §2-4. :-) Poängen är ju att jag är övertygad om att jag kör lovligt (i detta sammanhanget). Vad andra gör får bli upp till dem själva och på deras eget ansvar.

Ett svar du har fått från en ansatt i Vegvesenet och en ansatt i Politiet som har diskuterat saken 10 minuter vid sidan av vägen, eller vad en sensor har sagt på telefon till någon annan, är inte nödvändigtvis mer legitimt än ett skriftligt svar från Faggruppe Trafikant hos Tilsynsseksjonen i Vegvesenet. Tilsynsseksjonen har ansvar för tilsynet med trafikkopplæring.

Många förhåller sig till en "vedertagen sanning" (den som är publicerad på vegvesen.no) utan att den egentligen kan förklaras. Hela "förklaringen" vilar på en paragraf som innehåller ett tydligt forbehold. När jag vet att inte ens alla i Vegvesenet är eniga om detta internt så är jag inte villig att blint acceptera en tolkning jag själv inte förstår. Vad betyder §2-4, och varför väljer så många att ignorera forbeholdet i §2-2?

Detta tankeexperientet illustrerar hur jag ser på saken:

INFO:
"Hvis jeg ikke sier noe annet, så skal alle møte opp kl 10 ved det vite huset."
"De som har gule skor på seg ska møte opp kl 10 ved det gule huset."

QUIZ:
Du har gule skor på deg. Ska du møte opp ved det vite eller det gule huset kl 10?


INFO:
"Med mindre annet følger av denne forskriften skal læreren eller ledsageren følge med i kjøretøyet på sitteplass nær eleven"
"Læreren eller ledsageren for øvingskjøring i klassene A1 og A skal selv kjøre mellomtung eller tung motorsykkel."

QUIZ:
Du är ledsager i klasse A. Ska du sitte på sitteplass nær eleven eller ska du selv kjøre mellomtung eller tung motorsykkel?

Så fort någon serverar en (för mig) trovärdig förklaring på varför §2-4 inte överstyr §2-2 (for bl.a. klasse A), så ska jag vara den första att medge att jag tar fel.

Brukeravatar
Knut Morten
Innlegg: 288
Registrert: 26 des 2009, 17:19
Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09
Sted: Grytefeltet, Stokke, Vestfold

Re: Øvelseskjøring

Legg inn av Knut Morten »

Geir skrev:Dette med om ledsager kan eller ikke kan kjøre etter på egen sykkel med to-veis kommunikasjon med lærekandidaten har jeg diskutert med lensmann, prest og vegvesen i årevis. Lensmannen hadde ikke peiling der og da, presten forstod ikke spørsmålet og vegvesenet svarer unnvikende og gnåler på at ledsager som hovedregel skal sitte på samme sykkel som lærekandidaten.

Nå har jeg sjekket grundigere - dvs. ringt vegvesenet igjen - og de holder på at hovedregelen er at ledsager skal sitte på sykkelen. Greit nok det. Men; dette med påsitt kan avvikes dersom sykkelen som lærekandidaten kjører på:
- ikke er registrert for to personer (det ikke er nok å fjerne fothvilere og/eller montere single-sits. Det er det som står i vognkortet som teller) eller
- oppgitt vektbegrensning i vognkortet overskrides dersom ledsager sitter på.

Så ble jeg sittende å gruble på dette med "vektbegrensning"... Hva ligger i det tro? Ok, ny telefon til vegvesenet der jeg får dette svaret (fritt etter sensor Mongstad ved Stord trafikkstasjon):

Vekt av fører som overstiger standardvekten på 75 kg skal medtas i nyttelasten, og regnestykket blir for min del slik:

Vekt av fører inkl kjøreutstyr 95 kg
Vekt av ledsager inkl kjøreutstyr 85 kg
- vekt av fører inntatt i egenvekt -75 kg
= "kjøttevekt", altså nyttelast 105 kg

Tillatt nyttelast for Hyosungen er 103 kg, altså er guttungen og jeg tilsammen for tung for sykkelen og jeg må ( :knegg ) kjøre egen mc med to-veis kommunikasjon med lærekandidaten. I tillegg skal vi begge ha gul vest med L på ryggen.
Tidligere var det disp. for å kjøre med "overlast" for trafikkskolene. Dette ble fjernet tror det var i 2007. nå må det brukes 2 sykler hvis det ikke er lasteevne nok. ifm med oppkjøring kan skolen søke om disp for å bruke 2 sykler - er ikke noe automatikk i det.
kravet for øvelsekjøring er at det er kom imellom førerne hele tiden.
Ut på tur - aldri sur

NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09

Kjørt i 2014 ca 17000

Svar