Hilseplikt?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Hilseplikt?

Legg inn av bm »

Stranger skrev:Hilser stort sett alltid men ikke alltid like enkelt og få til gjennom krappe svinger med høl i asfalten. Da blir det ofte ett nikk istedet.
Hilser på det aller meste på to hjul, ofte rører venstrehånda seg i noen rare rykk selv når jeg kjører bil :scratch
Denne sesongen har jeg merket at det er ikke mange som løfter hånden lenger, kun noen løse fingrer fra venstrehånda :-k
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Northman »

bm skrev:
Stranger skrev:Hilser stort sett alltid men ikke alltid like enkelt og få til gjennom krappe svinger med høl i asfalten. Da blir det ofte ett nikk istedet.
Hilser på det aller meste på to hjul, ofte rører venstrehånda seg i noen rare rykk selv når jeg kjører bil :scratch
Denne sesongen har jeg merket at det er ikke mange som løfter hånden lenger, kun noen løse fingrer fra venstrehånda :-k
Hummm... Ja... De som kun løfter 4 fingre fra holken hilser vel egentlig ikke?

Tror dette er en av de store mangelpostene ved føreropplæringen, hvordan hilse, og hvordan varsle :)
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38122
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hilseplikt?

Legg inn av AJ »

Northman skrev:
Tror dette er en av de store mangelpostene ved føreropplæringen, hvordan hilse, og hvordan varsle :)
:knegg
Tenker dette blir obligatorisk etter hvert, ja. Eller... kanskje ikke... :-k :dontknow

Skal lage en sak om trafikklærerjobben til uka. Skal jammen spørre dama jeg skal intervjue om akkurat dette... ;-)
Takk for godt tips, Northman :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Welshen »

Den gang jeg tok klasse A fikk jeg klar beskjed fra min lærer at man SKULLE hilse.....så etter det så har jeg gjort det. Løfter alltid hånda opp fra styret og gjerne ut. Med mindre det skulle være problems ahead.......

Hvordan det er nå, 16 år etter vites ikke.....
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Hilseplikt?

Legg inn av pelsen »

Northman skrev:Hummm... Ja... De som kun løfter 4 fingre fra holken hilser vel egentlig ikke?
kanskje det er ment som en hilsen, men jeg ser det nok ikke og oppfatter bare at jeg har møtt en som ikke hilser.
Skal man hilse må man nok gidde å løfte labben fra styret.

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Northman »

AJ skrev:
Northman skrev:
Tror dette er en av de store mangelpostene ved føreropplæringen, hvordan hilse, og hvordan varsle :)
:knegg
Tenker dette blir obligatorisk etter hvert, ja. Eller... kanskje ikke... :-k :dontknow

Skal lage en sak om trafikklærerjobben til uka. Skal jammen spørre dama jeg skal intervjue om akkurat dette... ;-)
Takk for godt tips, Northman :thumleft
Hehehe, bare hyggelig ;) Kjørelæreren min dekket det ikke, men jeg hadde øvelseskjørt litt fra før av, så det gikk automatisk, og fått streng beskjed om at hilse-varsle skal man gjøre hvis man ikke holder clutchen inne av en eller annen grunn :)
pelsen skrev:
Northman skrev:Hummm... Ja... De som kun løfter 4 fingre fra holken hilser vel egentlig ikke?
kanskje det er ment som en hilsen, men jeg ser det nok ikke og oppfatter bare at jeg har møtt en som ikke hilser.
Skal man hilse må man nok gidde å løfte labben fra styret.
Er så enig så enig, en gammel bekjent av meg mente det var for mye luftmotstand når han kjørte til at han klarte å ta inn armen igjen... Prøvde å foreslå litt styrketrening, men tror ikke det gikk gjennom :)
It is better to exist unknown to the law.

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Pollti »

Jeg spurte KB om hva hun lærer om det. Hun har fått beskjed om ikke å hilse, det tar læreren seg av. Jeg hilser aldri på MC fuhrere under opplæring hvis ikke læreren hilser først. Vil nødig forstyrre i læreprosessen.
En uting med de som bare løfter fingerene syntes jeg. Hilset de eller ikke ? Jeg løfter handa av holken jeg, men er kanskje feil det og ? På tofeltsvei og i byen hilser jeg sjelden siden jeg er opptatt av kondomsyklister med selvmordstanker i fotgjengeroverganger eller bekymrer meg for rågjengere og unger som begynner å leke rett foran meg.
Nyse i hjelmen kan jeg ikke å huske å ha gjort men derimot så snørrer jeg så det holder noen ganger. Resultatet er ikke særlig pent og behagelig å se på :lol

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Northman »

Pollti skrev:Jeg spurte KB om hva hun lærer om det. Hun har fått beskjed om ikke å hilse, det tar læreren seg av. Jeg hilser aldri på MC fuhrere under opplæring hvis ikke læreren hilser først. Vil nødig forstyrre i læreprosessen.
En uting med de som bare løfter fingerene syntes jeg. Hilset de eller ikke ? Jeg løfter handa av holken jeg, men er kanskje feil det og ? På tofeltsvei og i byen hilser jeg sjelden siden jeg er opptatt av kondomsyklister med selvmordstanker i fotgjengeroverganger eller bekymrer meg for rågjengere og unger som begynner å leke rett foran meg.
Nyse i hjelmen kan jeg ikke å huske å ha gjort men derimot så snørrer jeg så det holder noen ganger. Resultatet er ikke særlig pent og behagelig å se på :lol
Nyse i hjelmen har skjedd, men det var rimelig udramatisk :) Neseblod har jeg også hatt en gang, det var et jævla søl :(
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Intruder »

Hilser som regel.. :mc2

Kjørelæreren sier hvordan hilsing skal foregå ? De sier også ikke mobil,bruk beltet,husk blinklys....tror
ikke det de skal lære bort gir full valuta bestandig..
:prop: :yeyeye

Ikke hør på hva kjørelæreren sier,kjørelæreren er en stut... :redface
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hilseplikt?

Legg inn av jhn »

Elolz skrev: Jeg lærte å hilse på kjøreskolen, og ble veldig oppfordret til det, ...
Hilser kjøreskolen tilbake?

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Northman »

Elolz skrev:Jeg lærte å hilse på kjøreskolen, og ble veldig oppfordret til det, men lærte ingenting om varsling. Personlig syntes jeg det var stas når jeg ble hilst på av andre, selv om jeg var under opplæring. Prøvde å hilse selv også, men var jo ikke alltid det gikk i begynnelsen. Nå hilser jeg da på alt jeg får med meg, men ikke atv. Vet ikke om det er vanlig, men jeg har ihvertfall aldri sett noen på mc hilse på noen på atv ;-)
Har hilset en del på ATV'r, men de hilser aldri tilbake. Pleier også å hilse på Ambulansene, tenker at det kan være greit å være litt kompis med de før eller senere :)
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Intruder »

Northman skrev:
Elolz skrev:Jeg lærte å hilse på kjøreskolen, og ble veldig oppfordret til det, men lærte ingenting om varsling. Personlig syntes jeg det var stas når jeg ble hilst på av andre, selv om jeg var under opplæring. Prøvde å hilse selv også, men var jo ikke alltid det gikk i begynnelsen. Nå hilser jeg da på alt jeg får med meg, men ikke atv. Vet ikke om det er vanlig, men jeg har ihvertfall aldri sett noen på mc hilse på noen på atv ;-)
Har hilset en del på ATV'r, men de hilser aldri tilbake. Pleier også å hilse på Ambulansene, tenker at det kan være greit å være litt kompis med de før eller senere :)
Jeg lar av prinsipp være å hilse på likbiler,selv om passasjeren der kan være en MCfører.. :rose
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Delta8v
Innlegg: 92
Registrert: 03 mai 2012, 22:23
Motorsykkelen din: 1998 Triumph Speed Triple 885ccm
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Delta8v »

Jeg prøver å hilse når jeg møter andre, men er litt uerfaren, så har mer enn nok å følge med på så det blir ikke "prioritert" akkurat nå :-)å

Men som Alfist og eier av Italienske biler fra første stund er jeg godt vant med hilsing :vs
Kjører man Alfa Roemo er det hilse plikt og da følger vi den :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38122
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hilseplikt?

Legg inn av AJ »

Delta8v skrev: Kjører man Alfa Roemo er det hilse plikt og da følger vi den :thumleft
Det visste jeg ikke!
Høres ut som en meget bra greie, helt klart :thumleft
Enda en grunn til å vurdere Alfa som min neste bil :D
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Hilseplikt?

Legg inn av pelsen »

AJ skrev:
Delta8v skrev: Kjører man Alfa Roemo er det hilse plikt og da følger vi den :thumleft
Det visste jeg ikke!
Høres ut som en meget bra greie, helt klart :thumleft
Enda en grunn til å vurdere Alfa som min neste bil :D
eller kanskje ikke...det er jo eiere av entusiastbiler (drittbiler) som pleier å hilse på de andre med samme problem. :-)

Svar