MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

Trist sak. men lurer på hva "lange bremsespor" er.. 5 meter 15meter eller 50 meter? i 80 trenger vi da noen meter på å stoppe med full forbrems- om bakhjulet er blokkert betyr ikke stort.. :sk?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

Det var veldig tidlig å dømme bilisten. La andre instanser ta seg av dette.

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Togmannen »

Ulykken skjedde på en lang oversiktlig vei.

Kart

Motorsykkelen ser ut til ikke være så skadet, ref rb.no

Tiden en bruker ned fra 80km/t er ca 3,5 sekunder, eller ca 35 m med bremsing på optimal tørr vei. Bremseavstander

I dette tilfellet ser det ut som om føreren panikkbremset og låste bakjulet uten å bremse særlig med forhjulet, ellers hadde sykkelen gått rundt. Kjørte han bare litt for fort ville bremseavstanden blitt 55m + og vart i 4 sekunder. Så lange bremsespor betyr absolutt ikke høy hastighet. 60m er 15 billengder, noe de fleste vil oppfatte som langt.

Bilisten var slutten av 60-årene. For å krysse kjørebanen helt må han kjøre ca 6 m.(kjørebane + 1 billengde) I 10km/t ville dette tatt i underkant av 3 sekunder. Mindre enn tiden føreren lå på bremsene..

Dette er ikke forhåndsdømming. Dette er å se på situasjonen og gjøre seg opp en mening. Og min er at i dette tilfellet må skylden tillegges bilføreren.
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

Togmannen sa:
"Motorsyklisten drept av uoppmerksom/blind/idiot av en bilfører.
Får håpe det vanker fengselsstraff."
"Dette er ikke forhåndsdømming. Dette er å se på situasjonen og gjøre seg opp en mening. Og min er at i dette tilfellet må skylden tillegges bilføreren."

Min mening er at dette absolutt er forhåndsdømming. Det eneste som mangler er vel lengda på straffen, men det kommer vel i løpet av kvelden
Det kan jo godt være at det var bilistens skyld, men det vet vi ikke enda, selv om du er ferdig med etterforskningen, basert på avisartikler.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: MC-ulykker

Legg inn av Duville »

Togmannen skrev:Ulykken skjedde på en lang oversiktlig vei.

Kart

Motorsykkelen ser ut til ikke være så skadet, ref rb.no

Tiden en bruker ned fra 80km/t er ca 3,5 sekunder, eller ca 35 m med bremsing på optimal tørr vei. Bremseavstander

I dette tilfellet ser det ut som om føreren panikkbremset og låste bakjulet uten å bremse særlig med forhjulet, ellers hadde sykkelen gått rundt. Kjørte han bare litt for fort ville bremseavstanden blitt 55m + og vart i 4 sekunder. Så lange bremsespor betyr absolutt ikke høy hastighet. 60m er 15 billengder, noe de fleste vil oppfatte som langt.

Bilisten var slutten av 60-årene. For å krysse kjørebanen helt må han kjøre ca 6 m.(kjørebane + 1 billengde) I 10km/t ville dette tatt i underkant av 3 sekunder. Mindre enn tiden føreren lå på bremsene..

Dette er ikke forhåndsdømming. Dette er å se på situasjonen og gjøre seg opp en mening. Og min er at i dette tilfellet må skylden tillegges bilføreren.
Nå skulle kanskje ikke bilisten ha svingt over, men her er det ikke så mye mer enn 30 - 40 meter bremsespor hvis man ser på de hvite linjene langs veien (2 meter linje og 2 meter uten?). Hvilksen erfaring har fører av MC? Det ser jo ut på bildene som om det er mer enn nok plass på veien til å svinge bak bilen hvor det må ha vært ledig (ingen vitner)..... Hadde MCfører sertifikat?

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: MC-ulykker

Legg inn av joo »

Og der er vel ingen fasit på om man overlever om man treffer i lavere fart enn 32,75km/t og dør over den farta.
Kroppen tåler mye i "rett" belastning" og vitale ting ryker om den er feil. Kan være så banalt som vinkler man treffer i og hvor på bilen man treffer selv i lav fart. Hva/hvordan treffer kroppen i smellen, hva vries uheldig på grunn av tilfeldighetene mm.

Og nei; selv om vi hører vår egen motor, fartsvinden stryker ømt over legemet og man er såå mye til stede i øyeblikket er andre trafikanter gjerne fokusert et annet sted når situasjonen oppstår så vi blir usynlige i det kritiske øyeblikket dem svinger over veien... Tilfeldigheter, marginer eller mangel på sådant osv. Vi har en tendens til å se på et kjøretøy som en boks, men inni sitter kanskje en illsint nyskilt type med kort lunte, en med anelsen beroligende stoffer i systemet, en ultraoppmerksom "god" trafikant, en eldre mann med dårlig syn og multifokale briller med sola i mot og dårlig motorikk, ei nybakt bestemor med fokus på å besøke sitt første barnebarn eller en senior med splitter ny A på førerkortet på tur for å se på bruktsykkel uten fokus på annet enn at nuh skal ungdomsdrømmen realiseres. Eller kanskje akkurat DU som bare skal rekke kjapt hjem for å få på kjøredressen og lufta tohjulingen. Lettere stressa.
Det svake leddet er og blir at der er en fører på/i kjøretøyene. Noen er fanatisk opptatt av å kjøre, andre har fått seg et påkrevd sertifikat og bruker bilen til å komme seg rundt uten å ha hverken overdreven interesse for kjøretøy, trafikk eller å være tydelig og lettlest langs veien.

Der er "bare" mennesker som styrer kjøretøyene, og vi er svake egosentriske skapninger med ymse dagsform og humør... Men det er for jævlig når unge mennesker plutselig bare får livet kutta av! (Ikke av "vi" eldre skal være så mye mindre verdt, men likevel...) Trist, leit og for de nærmeste en tragedie!
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av gbruaset »

joo skrev:Og der er vel ingen fasit på om man overlever om man treffer i lavere fart enn 32,75km/t og dør over den farta.
Kroppen tåler mye i "rett" belastning" og vitale ting ryker om den er feil. Kan være så banalt som vinkler man treffer i og hvor på bilen man treffer selv i lav fart. Hva/hvordan treffer kroppen i smellen, hva vries uheldig på grunn av tilfeldighetene mm.

Og nei; selv om vi hører vår egen motor, fartsvinden stryker ømt over legemet og man er såå mye til stede i øyeblikket er andre trafikanter gjerne fokusert et annet sted når situasjonen oppstår så vi blir usynlige i det kritiske øyeblikket dem svinger over veien... Tilfeldigheter, marginer eller mangel på sådant osv. Vi har en tendens til å se på et kjøretøy som en boks, men inni sitter kanskje en illsint nyskilt type med kort lunte, en med anelsen beroligende stoffer i systemet, en ultraoppmerksom "god" trafikant, en eldre mann med dårlig syn og multifokale briller med sola i mot og dårlig motorikk, ei nybakt bestemor med fokus på å besøke sitt første barnebarn eller en senior med splitter ny A på førerkortet på tur for å se på bruktsykkel uten fokus på annet enn at nuh skal ungdomsdrømmen realiseres. Eller kanskje akkurat DU som bare skal rekke kjapt hjem for å få på kjøredressen og lufta tohjulingen. Lettere stressa.
Det svake leddet er og blir at der er en fører på/i kjøretøyene. Noen er fanatisk opptatt av å kjøre, andre har fått seg et påkrevd sertifikat og bruker bilen til å komme seg rundt uten å ha hverken overdreven interesse for kjøretøy, trafikk eller å være tydelig og lettlest langs veien.

Der er "bare" mennesker som styrer kjøretøyene, og vi er svake egosentriske skapninger med ymse dagsform og humør... Men det er for jævlig når unge mennesker plutselig bare får livet kutta av! (Ikke av "vi" eldre skal være så mye mindre verdt, men likevel...) Trist, leit og for de nærmeste en tragedie!
Kloke ord, Joo. Skjønner godt at folk får lyst til å dømme bilisten nord og ned. Men som flere har vært innpå her, så er for tidlig å forhåndsdømme. Ukonsentrert er vi alle i blant. Ved siden av pårørende, er kanskje den som har det aller værst nå, nettopp bilisten.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: MC-ulykker

Legg inn av NickNei »

Må si det var mye sukkersøtt her. Det er greit at det sikkert er ok folk som dreper mc-ister ved å gjøre feil trafikken, eller dreper hvem som helst egentlig, men de gjør en feil med alvorlige konsekvenser. Du har et stort ansvar når du setter deg bak rattet.

Det er god oversikt på denne plassen dette skjedde, ingenting tyder på at motorsykkelen har holdt for stor fart, og det har da ingenting med saken å gjøre at mc-fører var fersk! Bilfører brøt vikeplikten, resultatet var at en ung mann døde.
Så kaller man det forhåndsdømming? Nei, ærlig talt.

Og har man ikke kontroll over hva man gjør fordi det har skjedd noe i livet, så kjører man ikke bil!

For meg ser dette ut som en klassisk ulykke mellom bil og MC. Det har vært mange slike med tragisk utfall.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: MC-ulykker

Legg inn av EasyRider »

Ening med NickNei om at det i utgangspunkt er et vikepliktsbrudd av bilfører.
Også får politiet og veivesenet avgjøre/utrede resten.

Uansett er dette tragisk. :sorry
Jeg som er en nybakt mcfører, så er det litt skremmende å lese om alle disse mc ulykkene. :-k
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: MC-ulykker

Legg inn av Duville »

NickNei skrev:Må si det var mye sukkersøtt her. Det er greit at det sikkert er ok folk som dreper mc-ister ved å gjøre feil trafikken, eller dreper hvem som helst egentlig, men de gjør en feil med alvorlige konsekvenser. Du har et stort ansvar når du setter deg bak rattet.

Det er god oversikt på denne plassen dette skjedde, ingenting tyder på at motorsykkelen har holdt for stor fart, og det har da ingenting med saken å gjøre at mc-fører var fersk! Bilfører brøt vikeplikten, resultatet var at en ung mann døde.
Så kaller man det forhåndsdømming? Nei, ærlig talt.

Og har man ikke kontroll over hva man gjør fordi det har skjedd noe i livet, så kjører man ikke bil!

For meg ser dette ut som en klassisk ulykke mellom bil og MC. Det har vært mange slike med tragisk utfall.

Selvfølgelig ser dette ut som om det er en vikepliktsbrudd. Jussen er kanskje relativt grei. Derfra til at en slik feil skal få fatalt resultat som i dette tilfellet skal det skje en del. Om billisten har ansvaret så er det ikke alltid nødvendig å stå på sin rett som motorsyklist.

Det er vel det motsatte som er smartest. Mulig billisten har skylden i denne ulykken men kanskje, med litt erfaring så hadde ikke mcsjåføren låst hjulet, beholdt kontrollen og svingt unna en ulykke som desverre kun gikk ut over MCsjåføren.

Ansvar og skyld kan andre fordele. Jeg har ikke så mye til overs for å fordele sånt, men hva kan vi andre kanskje lære av slike tilfeller? Ikke få panikk, da er du ferdig. Tren på stans av MC og finn ut hvordan handle ett tilfelle. Delta på rustløserkurs hvor kanskje unnamanøvre kunne vært brukt her..... å bare gi skylda på mannen med hatt og kjøre videre hjelper ingen for dette kommer til å skje igjen - garantert! Det vil alltid være en mann med hatt og det må vi jo forholde oss til. Er vi forberedt på det?

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: MC-ulykker

Legg inn av NickNei »

Duville skrev:
NickNei skrev:Må si det var mye sukkersøtt her. Det er greit at det sikkert er ok folk som dreper mc-ister ved å gjøre feil trafikken, eller dreper hvem som helst egentlig, men de gjør en feil med alvorlige konsekvenser. Du har et stort ansvar når du setter deg bak rattet.

Det er god oversikt på denne plassen dette skjedde, ingenting tyder på at motorsykkelen har holdt for stor fart, og det har da ingenting med saken å gjøre at mc-fører var fersk! Bilfører brøt vikeplikten, resultatet var at en ung mann døde.
Så kaller man det forhåndsdømming? Nei, ærlig talt.

Og har man ikke kontroll over hva man gjør fordi det har skjedd noe i livet, så kjører man ikke bil!

For meg ser dette ut som en klassisk ulykke mellom bil og MC. Det har vært mange slike med tragisk utfall.

Selvfølgelig ser dette ut som om det er en vikepliktsbrudd. Jussen er kanskje relativt grei. Derfra til at en slik feil skal få fatalt resultat som i dette tilfellet skal det skje en del. Om billisten har ansvaret så er det ikke alltid nødvendig å stå på sin rett som motorsyklist.

Det er vel det motsatte som er smartest. Mulig billisten har skylden i denne ulykken men kanskje, med litt erfaring så hadde ikke mcsjåføren låst hjulet, beholdt kontrollen og svingt unna en ulykke som desverre kun gikk ut over MCsjåføren.

Ansvar og skyld kan andre fordele. Jeg har ikke så mye til overs for å fordele sånt, men hva kan vi andre kanskje lære av slike tilfeller? Ikke få panikk, da er du ferdig. Tren på stans av MC og finn ut hvordan handle ett tilfelle. Delta på rustløserkurs hvor kanskje unnamanøvre kunne vært brukt her..... å bare gi fordele skylda på mannen med hatt og kjøre videre hjelper ingen for dette kommer til å skje igjen - garantert! Er vi forberedt på det?
Sorry duville, dette ER et vikepliktsbrudd! Det skal ikke en del til før dette får et slikt fatalt resultat, det er 80-sone der, og bilen krysser veien foran mc-en, det skal faktisk en del til før det ikke blir fatalt. Tror du det er noen mulighet for at mc-fører her sto på sin rett? :scratch

Ja, kanskje mc-fører kunne gjort noe annerledes, men bilfører har allikevel alt ansvar, eller mener du at bilfører bare var uheldig som traff en mc-fører med liten erfaring?

For å ha det sagt, jeg skjønner hvor du vil, vi får aldri nok erfaring og trening, men det har bare ikke noe med hvem som har det fulle ansvaret å gjøre her.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: MC-ulykker

Legg inn av simpson »

NickNei skrev:
Duville skrev:
NickNei skrev:Må si det var mye sukkersøtt her. Det er greit at det sikkert er ok folk som dreper mc-ister ved å gjøre feil trafikken, eller dreper hvem som helst egentlig, men de gjør en feil med alvorlige konsekvenser. Du har et stort ansvar når du setter deg bak rattet.

Det er god oversikt på denne plassen dette skjedde, ingenting tyder på at motorsykkelen har holdt for stor fart, og det har da ingenting med saken å gjøre at mc-fører var fersk! Bilfører brøt vikeplikten, resultatet var at en ung mann døde.
Så kaller man det forhåndsdømming? Nei, ærlig talt.

Og har man ikke kontroll over hva man gjør fordi det har skjedd noe i livet, så kjører man ikke bil!

For meg ser dette ut som en klassisk ulykke mellom bil og MC. Det har vært mange slike med tragisk utfall.

Selvfølgelig ser dette ut som om det er en vikepliktsbrudd. Jussen er kanskje relativt grei. Derfra til at en slik feil skal få fatalt resultat som i dette tilfellet skal det skje en del. Om billisten har ansvaret så er det ikke alltid nødvendig å stå på sin rett som motorsyklist.

Det er vel det motsatte som er smartest. Mulig billisten har skylden i denne ulykken men kanskje, med litt erfaring så hadde ikke mcsjåføren låst hjulet, beholdt kontrollen og svingt unna en ulykke som desverre kun gikk ut over MCsjåføren.

Ansvar og skyld kan andre fordele. Jeg har ikke så mye til overs for å fordele sånt, men hva kan vi andre kanskje lære av slike tilfeller? Ikke få panikk, da er du ferdig. Tren på stans av MC og finn ut hvordan handle ett tilfelle. Delta på rustløserkurs hvor kanskje unnamanøvre kunne vært brukt her..... å bare gi fordele skylda på mannen med hatt og kjøre videre hjelper ingen for dette kommer til å skje igjen - garantert! Er vi forberedt på det?
Sorry duville, dette ER et vikepliktsbrudd! Det skal ikke en del til før dette får et slikt fatalt resultat, det er 80-sone der, og bilen krysser veien foran mc-en, det skal faktisk en del til før det ikke blir fatalt. Tror du det er noen mulighet for at mc-fører her sto på sin rett? :scratch

Ja, kanskje mc-fører kunne gjort noe annerledes, men bilfører har allikevel alt ansvar, eller mener du at bilfører bare var uheldig som traff en mc-fører med liten erfaring?

For å ha det sagt, jeg skjønner hvor du vil, vi får aldri nok erfaring og trening, men det har bare ikke noe med hvem som har det fulle ansvaret å gjøre her.
Jeg er helt enig Nicknei, det er brudd på vikeplikten som er årsaken til ulykken.
Men konsekvensen av ulykken kan kanskje diskuteres. Kanskje en mer erfaren fører hadde klart unnamanøver eller ikke låst hjul ved nedbremsing?
Om sykkelen skulle ha hatt høy fart, opphever ikke det uansett bilistens vikeplikt.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: MC-ulykker

Legg inn av joo »

NickNei skrev:Må si det var mye sukkersøtt her. Det er greit at det sikkert er ok folk som dreper mc-ister ved å gjøre feil trafikken, eller dreper hvem som helst egentlig, men de gjør en feil med alvorlige konsekvenser. Du har et stort ansvar når du setter deg bak rattet.
Selvfølgelig har man stort ansvar når man kjører i trafikken.
Likevel dør fremdeles over 200 i trafikken hvert år, selv om statistikkene heldigvis viser at de blir færre og færre. Antallet hardt skadde er nærmere 1000. 1000 personer er mange det i vårt lille land. Men så lenge der er rundt 2,3 milloner kjøretøy i landet vårt og der er dessverre mange førere av disse som hverken er lidenskapelige opptatt av å være den beste og mest hensynsfulle i trafikken eller aldri er uoppmerksom et øyeblikk vil vi dessverre oppleve dette videre.
Tall som antyder hvor mange som er lettere påvirket av sløvende medisiner de har fått av legen sin er skremmende høyt. Antall rusede førere rundt oss der vi nyter kjøringa vår er stort.

Nei, ikke kall det sukkersøtt, det er realiteter. Er nok ikke "meningen" å ta livet av noen andre når man kjører, men alle kan gjøre en feil. Noen ganger er det fatalt. Eller som du sier; med store konsekvenser.
"Ikke overholdelse av vikeplikten". Ja, er nok i denne kategorien denne også. Og er nok det de fleste av oss tohjulinger opplever stadig vekk og gir oss høy puls og et syn på bilister som blinde naut. Heldigvis har vi relativt god opplæring her til lands, men jeg gjentar gjerne; vi er mennesker og ikke perfekt programmerte maskiner uten svakheter som ferdes der ute. Vi er forskjellige...

Heldigvis jobber noen med analyser av ulykkene og forhåpentligvis lærer vi noe av dem som igjen gjør at de fortsatt blir færre.

Et tankekors forresten; i USA der de har svære veger dør det 3-4 ganger så mange på tohjulinger pr innbygger som det gjør her hos oss.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: MC-ulykker

Legg inn av Fidel »

joo skrev:Et tankekors forresten; i USA der de har svære veger dør det 3-4 ganger så mange på tohjulinger pr innbygger som det gjør her hos oss.
De fleste stater har ikke krav til føreropplæring på MC. Det forklarer ganske mye.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

Det er muligens et lite misforhold mellom å bryte vikeplikten hvor det går bra, og hvor det ikke går bra.
Når det ender som i denne saken blir man gjerne tiltalt for uaksomt drap, og når det går bra får man i værstefall et forenklet forelegg. Hvis det skulle være samsvar mellom de to, burde man kanskje bli tiltalt for drapsforsøk i de tilfellene det går bra?
Hvor mange her inne har aldri brutt vikeplikten? ikke så veldig mange vil æ tro

Svar