sånn gjør jeg også, tar veiskulderen hvis bilene står eller kjører veldig sakte. Noen onkler synes nok at det er praktisk trafikkavvikling, mens andre er opptatt av hvor mange forenklede forelegg de kan dele ut.FroD skrev: På E39 mot Stavanger er det betongmidtdeler og der er det ikke mye kjekt å ligge mellom bettongen og speilene til biler i stille eller saktegående kø, da sniker jeg meg ut på skulderen hvor det er "god" plass. Jeg inbiller meg at jeg viser aktsomhet.
Jeg stoppet og snakket med noen onkler som hadde fartskontroll, om denne skulderkjøringa var lovlig eller ikke, de bladde villig opp i boka men fant ikke no som kunne "godkjenne dette" men syst's det hørtes ut som en grei løsning.
Det godkjenner jo ikke noe så jeg har bestemt meg for å fortsette med det og vise aktsomhet.
Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?
Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?
- Galilee
- Innlegg: 24
- Registrert: 02 jun 2009, 13:04
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM850 1996
- Sted: Horten
- Kontakt:
Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?
Jeg praktiserer alltid fildeling når jeg kjører mc i kø, og opplever stort sett at bilister gir meg plass så fort de ser meg. Jeg føler meg langt tryggere MELLOM bilkøene enn i et kjørefelt når trafikken er sånn 'stop-go'. Før jeg begynte med fildeling opplevde jeg flere tilfeller av biler som kom seilende opp på siden av meg på låste jul og ble sittende med hjertet i halsen i en sky av gummirøyk. Til nå har jeg hatt flaks og vært så langt til en side at bilene har kunnet styre til en av sidene for meg. Men det er vel bare et tidsspørsmål før jeg ligger midt i kjørefeltet en gang.
Jeg synes også det er langt enklere å holde balansen når jeg kan holde en viss hastighet, og på varme sommerdager så får også motoren bedre kjøling. Jeg tror ikke alle mc radiatorer er dimensjonert for å gi god kjøling når man står stille med motoren i gang.
Jeg synes også det er langt enklere å holde balansen når jeg kan holde en viss hastighet, og på varme sommerdager så får også motoren bedre kjøling. Jeg tror ikke alle mc radiatorer er dimensjonert for å gi god kjøling når man står stille med motoren i gang.
-
- Innlegg: 92
- Registrert: 03 mai 2012, 22:23
- Motorsykkelen din: 1998 Triumph Speed Triple 885ccm
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?
Jeg er fersk innen MC, men kjører til jobb hver dag stort sett på MC om dagen. Turen går på Ring3 i Oslo og ned til Oslo S.
Jeg har sånn smått begynt å tråkle litt, men ser an trafikkbildet før jeg kjører mellom, ser også inn i bilene der det er mulig for å se an sjåføren, sitter vedkommende i telefon tar jeg det med ro og ser det ut som en "vimse" ligger jeg i køen
Før påkjøringsfelt/avkjøringsfelt holder jeg også køen, for mange bilister som plutselig finner ut at de ligger feil å bytter fil fort å gæli! Uten blinklys selvfølgelig!
Har ved noen anledninger benyttet meg av veiskulderen, men da står trafikken bom stille og jeg ser den ikke vil flytte på seg før jeg har kommet meg inn :)
Men de værste og farligste i trafikken etter min mening er ungdommer på scooter! De kjører det utstyret går, over alt og uansett!!
Og om det er lov å tråkle/bruke vei skulder, har sett flere mc politi som benytter seg av begge deler.... Uten å ha blålys...
Jeg har sånn smått begynt å tråkle litt, men ser an trafikkbildet før jeg kjører mellom, ser også inn i bilene der det er mulig for å se an sjåføren, sitter vedkommende i telefon tar jeg det med ro og ser det ut som en "vimse" ligger jeg i køen
Før påkjøringsfelt/avkjøringsfelt holder jeg også køen, for mange bilister som plutselig finner ut at de ligger feil å bytter fil fort å gæli! Uten blinklys selvfølgelig!
Har ved noen anledninger benyttet meg av veiskulderen, men da står trafikken bom stille og jeg ser den ikke vil flytte på seg før jeg har kommet meg inn :)
Men de værste og farligste i trafikken etter min mening er ungdommer på scooter! De kjører det utstyret går, over alt og uansett!!
Og om det er lov å tråkle/bruke vei skulder, har sett flere mc politi som benytter seg av begge deler.... Uten å ha blålys...
Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?
Må legge meg inn i et av feltene dann og vann når det kommer noen mc'er i "sin egen fil" i 60-90, det er rart det går bra. Det er ikke mange, menn det holder at en går på trynet(1 er 1 for mye).Delta8v skrev:Jeg er fersk innen MC, men kjører til jobb hver dag stort sett på MC om dagen. Turen går på Ring3 i Oslo og ned til Oslo S.
Jeg har sånn smått begynt å tråkle litt, men ser an trafikkbildet før jeg kjører mellom, ser også inn i bilene der det er mulig for å se an sjåføren, sitter vedkommende i telefon tar jeg det med ro og ser det ut som en "vimse" ligger jeg i køen
Før påkjøringsfelt/avkjøringsfelt holder jeg også køen, for mange bilister som plutselig finner ut at de ligger feil å bytter fil fort å gæli! Uten blinklys selvfølgelig!
Har ved noen anledninger benyttet meg av veiskulderen, men da står trafikken bom stille og jeg ser den ikke vil flytte på seg før jeg har kommet meg inn :)
Men de værste og farligste i trafikken etter min mening er ungdommer på scooter! De kjører det utstyret går, over alt og uansett!!
Og om det er lov å tråkle/bruke vei skulder, har sett flere mc politi som benytter seg av begge deler.... Uten å ha blålys...
FroD BMW F650 '99
"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust
"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust
- Gielas
- Innlegg: 772
- Registrert: 31 aug 2011, 19:34
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
- Sted: Sandefjord
Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?
Har ikke finlest tråden, men tar sjansen på at denne ikke er vist før. ABSOLUTT IKKE måten å gjøre det på!!!
[video]http://www.youtube.com/watch?v=4Pa_XiKn ... ure=colike[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=4Pa_XiKn ... ure=colike[/video]
Gielas
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?
Får nesten litt vondt i magen av å se på det...
Han har sett for mye på GHOST-RIDER
Han har sett for mye på GHOST-RIDER
FroD BMW F650 '99
"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust
"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Sted: Oslo!
Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?
Det snåleste er at det høres ikke ut som noen tuter på han xD
Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?
tåpelig fyr som filmer kjøringen sin, det er ikke vanskelig å kjøre slik, det er bare veldig farlig.
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Sted: Sør for Bergen...
Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?
Klassisk eksempel på "helt" som overlater til alle andre å ta ansvar i trafikken. Man kan vel regne med at vedkommende kjapt blir å finne på et eller annet rehabiliteringssenter eller at h*n flytter direkte inn i den små hvite eneboligen med gress på taket...Gielas skrev:Har ikke finlest tråden, men tar sjansen på at denne ikke er vist før. ABSOLUTT IKKE måten å gjøre det på!!!
[klippe video av en som kjører som om h*n skulle være mindre begavet]
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?
Er det mulig å vekke denne tråden til livet igjen?
Jeg er fersk på MC, selv om jeg tok lappen i 2014. Jeg reiser mye og etter at jeg fikk lappen i Norge ble det vinter og slutt på kjøring (jeg kjørte opp i slutten av september), og så reiste jeg, og kom tilbake til ny vinter, og fikk i praksis ikke kjørt igjen før sommeren 2016. Jeg har bare kjørt siden midten av april, men her er "the twist"; jeg har bare kjørt i Indonesia (og nå 2 dager i Oslo). Så jeg har en litt annen kjøreatferd enn kanskje typisk norsk, og er blitt veldig nervøs i trafikken her! Plutselig må jeg forholde meg til skilt igjen
Jeg er heldig at det er sommer og lite trafikk så jeg får tid til å summe meg. For det første er jeg på høyre side av veien plutselig. For det andre; lane splitting. Jeg bor i Indonesia og der får du bråk om du ikke sørger for at moped/mc-trafikken har fri bane innimellom biler i trafikkork. Så jeg er vant til å jobbe meg forbi det jeg kan, og snike meg innimellom stillestående biler og lastebiler. En gang ble jeg kjørt inn i bakfra med vilje (en liten dytt... som bøyde skiltet mitt!) fordi sjåføren bak meg ble sur da jeg slapp inn en bil foran som prøvde å komme seg inn
Ut i fra denne tråden regner jeg med at jeg kan lane splitte så lenge jeg passer på og tar hensyn. Men jeg kan altså gjøre det på høyre side også? Er det noe som er FULLSTENDIG ulovlig av slike "snarveier" som jeg må passe på? Når jeg ser disse paragrafene blir jeg jo bare stresset. Har dere tips? Tenkte å melde meg opp på banekurs/førerutviklingskurs med senior-mc mens jeg er her i sommer.
Og hvordan er parkeringsreglene for MC her? Der jeg bor i Indo er det mc-parkering overalt. Evt. bare sett den hvor som helst. Bør jeg starte en helt egen tråd, kanskje Jeg må i alle fall finne frem teoriboken min igjen.
Jeg er forøvrig jente og litt mer forsiktig enn en gjennomsnittlig motorsyklist i Asia :)
Takk for svar, og beklager på forhånd om det er mye dumme spørsmål. Som sagt er jeg ganske fersk på MC fortsatt :)
Jeg er fersk på MC, selv om jeg tok lappen i 2014. Jeg reiser mye og etter at jeg fikk lappen i Norge ble det vinter og slutt på kjøring (jeg kjørte opp i slutten av september), og så reiste jeg, og kom tilbake til ny vinter, og fikk i praksis ikke kjørt igjen før sommeren 2016. Jeg har bare kjørt siden midten av april, men her er "the twist"; jeg har bare kjørt i Indonesia (og nå 2 dager i Oslo). Så jeg har en litt annen kjøreatferd enn kanskje typisk norsk, og er blitt veldig nervøs i trafikken her! Plutselig må jeg forholde meg til skilt igjen
Jeg er heldig at det er sommer og lite trafikk så jeg får tid til å summe meg. For det første er jeg på høyre side av veien plutselig. For det andre; lane splitting. Jeg bor i Indonesia og der får du bråk om du ikke sørger for at moped/mc-trafikken har fri bane innimellom biler i trafikkork. Så jeg er vant til å jobbe meg forbi det jeg kan, og snike meg innimellom stillestående biler og lastebiler. En gang ble jeg kjørt inn i bakfra med vilje (en liten dytt... som bøyde skiltet mitt!) fordi sjåføren bak meg ble sur da jeg slapp inn en bil foran som prøvde å komme seg inn
Ut i fra denne tråden regner jeg med at jeg kan lane splitte så lenge jeg passer på og tar hensyn. Men jeg kan altså gjøre det på høyre side også? Er det noe som er FULLSTENDIG ulovlig av slike "snarveier" som jeg må passe på? Når jeg ser disse paragrafene blir jeg jo bare stresset. Har dere tips? Tenkte å melde meg opp på banekurs/førerutviklingskurs med senior-mc mens jeg er her i sommer.
Og hvordan er parkeringsreglene for MC her? Der jeg bor i Indo er det mc-parkering overalt. Evt. bare sett den hvor som helst. Bør jeg starte en helt egen tråd, kanskje Jeg må i alle fall finne frem teoriboken min igjen.
Jeg er forøvrig jente og litt mer forsiktig enn en gjennomsnittlig motorsyklist i Asia :)
Takk for svar, og beklager på forhånd om det er mye dumme spørsmål. Som sagt er jeg ganske fersk på MC fortsatt :)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38037
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?
Fullt mulig det, ja.Lana Lang skrev:Er det mulig å vekke denne tråden til livet igjen?
Velkommen hit til MCsiden, forresten !
Jeg kan slett ikke alle de norske trafikkreglene på rams, men mener likevel bestemt at forbikjøring/fildeling kun skal skje til venstre. Unntaket er når kjøring skjer på to-felts vei og trafikken i høyre felt går raskere enn trafikken i det venstre feltet.Lana Lang skrev: Ut i fra denne tråden regner jeg med at jeg kan lane splitte så lenge jeg passer på og tar hensyn. Men jeg kan altså gjøre det på høyre side også? Er det noe som er FULLSTENDIG ulovlig av slike "snarveier" som jeg må passe på? Når jeg ser disse paragrafene blir jeg jo bare stresset. Har dere tips? Tenkte å melde meg opp på banekurs/førerutviklingskurs med senior-mc mens jeg er her i sommer.
Ingen dumme spørsmål, dette.Lana Lang skrev:Og hvordan er parkeringsreglene for MC her? Der jeg bor i Indo er det mc-parkering overalt. Evt. bare sett den hvor som helst. Bør jeg starte en helt egen tråd, kanskje Jeg må i alle fall finne frem teoriboken min igjen.
Jeg er forøvrig jente og litt mer forsiktig enn en gjennomsnittlig motorsyklist i Asia :)
Takk for svar, og beklager på forhånd om det er mye dumme spørsmål. Som sagt er jeg ganske fersk på MC fortsatt :)
Er selv ganske usikker selv på MC-parkering i byer. Her på landsbygda hvor jeg bor er dette et ikke-eksisterende problem, tør jeg påstå.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering