Dumsnill !

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Dumsnill !

Legg inn av bm »

Er der flere "idioter" som meg her :scratch


Har ofte tekniske utfordringer i jobbsammenheng som må løses, nye hver dag, nye komponenter hele tiden og ulike problemstillinger.
Vanskeligt å finne hjelp hos leverandørene. Ofte er anleggene av eldre dato og komponentene er utradert for flere tiår siden, i noen tilfeller er de av nyere dato og IT kommer inn i bildet.
Har etterhvert sett på meg selv som en nerd, har ikke tid til å løse oppgavene i arbeidstiden, så jeg har tatt utfordringene med hjem i garasjen :yeyeye

Her modifiseres mekanikk, feilsøkes på elektronikk, feilretting på begge kategorier, i tillegg bruker jeg en god del tid på å finne ut hvordan komponenter fungerer da jeg sliter med å finne noen med rett kompetanse som kan gi meg svar der og da ute hos kundene.
Det meste gjør jeg kun fordi jeg har interesse og irriterer meg grønn over noe jeg ikke forstår eller får til.

Dumsnill, JA... Jobber MYE gratis for arbidsgiver uten at de forstår :-k

ER DET FLERE SLIKE SOM MEG DER UTE :eh
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Dumsnill !

Legg inn av ejs »

=;

Ikke meg,når jeg har stemplet ut så tenker jeg ikke jobb før jeg stempler inn igjen
:mk :mc2 :mc2
If it ain't broke, I'll break it.

mekkern
Innlegg: 7627
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dumsnill !

Legg inn av mekkern »

Har blitt flinkere med årene å ikke ta med så mye av jobben hjem..selv om det til tider er litt vanskelig å "ikke tenke etter arbeidstid" :-)å
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Dumsnill !

Legg inn av Carpa »

Å jobbe gratis for arbeidsgiveren gjør jeg ikke. Det fortjener de definitivt ikke!

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Dumsnill !

Legg inn av fikse »

Been there done that.
Jeg har sluttet å tro/forvente at min leder skal forstå fordelen med dette, altså at jeg får litt goder tilbake når jeg bruker av min fritid. Det jeg har gjort endel nå, er at jeg forelegger utfordringen for lederen min, og eventuelt kommer med forslag om at jeg kan løse dette på min fritid, mot at jeg får dekket ca halvparten av timene jeg bruker. Halvparten fordi jeg gjerne bruker lengre tid enn det som kan forsvares, nettopp fordi det er en interesse og nysgjerrighet som driver meg, og ikke arbeidsleders krav. Men så skriver jeg også timebok på dette. Dette har fungert i flere forskjellige stillinger jeg har hatt, men det er jo avhegig av et tillitsforhold mellom leder og en selv :-k :P :p
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Dumsnill !

Legg inn av joo »

Har i mange år gjerne sjekka rundt jobbting på kveldstid, jobba mange timer gratis, vært tilgjengelig osv. Men etter at helsa fikk en smell (to smeller) er det slutt.
Gått på kurs for å lære å si nei, ikke tilgjengelig når jeg har gått ut døra på jobben, når litt for mange ting haster noe jævlig på jobben ber jeg sjefen si fra hva jeg skal legge bort (nedprioritere), har jeg ferie og ruller rundt på vegen er mobilen avslått. Osv. Har etter hvert oppdaget at man i beste fall har ett liv tilgjengelig, det varer ikke evig og vil gjerne fylle det med noen gode opplevelser... Ikke dermed sagt at jobben ikke kan gi masse opplevelser, men man har faser i livet.
Greit at man er interessert i jobben, skjønner godt at man bryr seg litt ekstra osv. Men kommer man dit at man blir kynisk nok så står man vel ganske fritt til å sette ned foten hvis man ikke har takka ja til en moderne "slavekontrakt" der lønna er litt ekstra og det kreves at man får jobben gjort uansett timer i døgnet.

Verre kan det være for dem som ikke har noe liv utenom jobben. De fins de også... :scratch
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Stranger
Innlegg: 109
Registrert: 28 feb 2012, 18:38
Motorsykkelen din: 2004 ktm lc4
Sted: Byen under skyen (Bergen)

Re: Dumsnill !

Legg inn av Stranger »

Har vært i samme sko, og brukt utallige timer av fritiden, ofret ferier og tid med familie og knapt fått ett takk eller betaling for det.

Men det er det slutt på for lengst. jobbtlf går av når jeg går hjem.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dumsnill !

Legg inn av Jompa »

Har vært tilgjengelig "døgnet rundt" i snart 16 år, og er vel egentlig ganske fornøyd med tingenes tilstand.
Det hender at det blir noen gratistimer, men jeg ser ikke på det som gratisarbeid for arbeidsgiver, heller investering i gode kundeforhold.
Når det er sagt, er det ikke alle kunder som blir bedre av den grunn.....

Det hender også at jeg får veldig god uttelling uten å legge altfor mye innsats i jobben, og alt i alt tjener jeg ganske godt.

Uansett hender det ganske ofte at jeg ønsker meg en jobb med fast arbeidstid, kunne godt tenkt meg å jobbe 8-4 og ha fri hver helg.
Med lav utdannelse og høy alder må man vel bare slå seg til ro med den jobben man har, begynner jeg etterhvert å innse.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Dumsnill !

Legg inn av evike »

Var i de skoene en stund.
Det første jeg gjorde var å slutte i IT-bransjen.
Så tok jeg et år i Spania som var kombinert fritid/rekonvalesens/noe lite å gjøre, dårlig betalt men bare for å ha NOE fornuftig å gjøre innimellom.
Kom hjem igjen og kjøpte en gjestegård hvor ALL innsats var til egen bedrift.

Av diverse egosentriske grunner og "water under the bridge" så måtte jeg dessverre starte på nytt enda en gang. Siden pasientene på sykehuset ikke blir med meg hjem, så kan jeg heldigvis forlate jobben der. Nå er jeg bortimot senil i det tidligere gamet da verden selvfølgelig har løpt langt foran meg. Den eneste fordelen jeg nå bærer med meg videre er at jeg får være såkalt "Superbruker", dvs. bindeleddet mellom sekretærenes/sykehusets verden og IT-bransjen som må finne løsninger på våre problemer.

Refrenget av denne visa blir nok noe sånt som: "Bytt bransje". IT-bransjen har alltid spist folk med hud og hår. Ble betegnet som "Senior" da jeg var 35 (det var da jeg slutta).
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Dumsnill !

Legg inn av Carpa »

evike skrev:Var i de skoene en stund.
Det første jeg gjorde var å slutte i IT-bransjen.
Så tok jeg et år i Spania som var kombinert fritid/rekonvalesens/noe lite å gjøre, dårlig betalt men bare for å ha NOE fornuftig å gjøre innimellom.
Kom hjem igjen og kjøpte en gjestegård hvor ALL innsats var til egen bedrift.

Av diverse egosentriske grunner og "water under the bridge" så måtte jeg dessverre starte på nytt enda en gang. Siden pasientene på sykehuset ikke blir med meg hjem, så kan jeg heldigvis forlate jobben der. Nå er jeg bortimot senil i det tidligere gamet da verden selvfølgelig har løpt langt foran meg. Den eneste fordelen jeg nå bærer med meg videre er at jeg får være såkalt "Superbruker", dvs. bindeleddet mellom sekretærenes/sykehusets verden og IT-bransjen som må finne løsninger på våre problemer.

Refrenget av denne visa blir nok noe sånt som: "Bytt bransje". IT-bransjen har alltid spist folk med hud og hår. Ble betegnet som "Senior" da jeg var 35 (det var da jeg slutta).
Skal bytte bransje, må bare vinne i lotto først :-)

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Dumsnill !

Legg inn av Dexter »

Jeg har jobba ufattelig mye gratis for arbeidsgiver (staten), i tillegg til en krevende jobb...

altså:

I forsvaret viser årlige undersøkelser at de ansatte i snitt jobber 130-160% Jeg er av dem som har ligget i øverste sjiktet. Så har jeg i 3 år nå i tillegg vært Hovedtillitsvalgt (HTV) i Heimevernet(HV) for Befalets Fellesorganisasjon (BFO). Altså HTV for hele HV, ikke bare en lokal avdeling. Dette ansees som et verv iht. HA/TA (Hovedavtalen i Staten med tilpasningsavtale for forsvaret). Således skal ikke dette vervet godgjøres utover det å få dekt eventuelle reiser og kost.

Dette funket bra før forrige omorganisering da forsvaret var organisert i mange flere DIFer (Selvstendige driftsenheter). HV var da 15 DIFer med en HTV på hver. Etter omorganiseringen ble det 1 HTV i hele HV med 14 lokale tillitsvalget (ATV). Dette sier litt om omfanget av vervet som egentlig er en 100% stilling i seg selv. Dette har jeg da hatt i 3 år og nå sitter jeg her sykemeldt og tom... det er jo flere faktorer i dette naturligvis som jeg ikke vil ta opp her.

Det hører med at dette har vært veldig interessant og givende på mange måter! Men en av belastningsfølelsene både for meg og min familie har vært at alt jeg har brukt av tid på dette ut over normal arbeidstid ikke har gitt 1 krone i familiekassa... gjentatte forsøk med å få til avtale med arbeidsgiver har ikke ført noen steder. Dette er hverdagen til alle HTVer i Forsvaret den dag i dag, og arbeidsgiver er ikke villig til å gjøre noe med det. Jeg bruket 1 år på å finne en som var villig til å ta over vervet... 24. oktober var min siste dag som HTV. Det var ikke få kilo som ble tatt av mine skuldre den dagen...

Ta vare på dere selv! Det er sannsynligvis ingen andre som kommer til å gjøre det!
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38034
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dumsnill !

Legg inn av AJ »

To ord eller begrep, om man vil, slår meg når jeg leser de fleste postene så langt i denne tråden, nemlig utnytting og utbytting.
Noen arbeidsgivere er rå på begge deler...
Dessverre for den som (lojalt, i beste mening for arb.giver, kunder og kolleger og dessverre dumsnilt...) "lar seg utnytte" for best mulig utbytte - for andre...

En uting, ingen tvil om det! Og et resultat av en en virksomhetskultur på villspor?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Dumsnill !

Legg inn av Carpa »

AJ skrev: Og et resultat av en en virksomhetskultur på villspor?
Jepp, godt sagt!
Lurer på hvordan fremtiden blir. Denne ukulturen kan ikke vare evig, da kommer hele landets befolkning til å møte veggen og gå over på trygd. Tror det handler om å måtte gi og ta litt her, fire litt på lønnskravene, vi tjener da bra nok her i landet, og samtidig må arbeidsgiveren slakke på kravene.
I min IT verden er det tøffe dager. Skandinaviere blir sagt opp samtidig som det ansattes mange nye i Asia. Billig arbeidskraft der!
Desverre er ikke virkeligheten slik at alt kan utføres i Asia så presset og arbeidsmengden for oss som er igjen i Skandinavia øker og øker...

Kjenner at jeg kunne skrevet en hel avhandling om dette temaet her men det skal jeg ikke.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

mekkern
Innlegg: 7627
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dumsnill !

Legg inn av mekkern »

virker som "japansk arbeidskultur" sniker seg inn i landet...med alle de personlige tragediene som medfølger.
en del bransjer forventer visst at ansatte skal leve for jobben og ikke jobbe for å leve.

for min del er ikke det snakk om gratisarbeid eller press fra arbeidsgiver men at en funderer litt på tingenes tilstand innimellom ,greier ikke å sette meg selv helt i komatøs tilstand..men jobbe gratis??? :rofl:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Dumsnill !

Legg inn av Andreas »

Om 2 timer kommer helikopteret å flyr meg å mine kollegaer inn til land. Etter to uker offshore (12 dager denne gang, pga snørvær), reiser jeg hjem til 4 uker fri :thumleft I morgen, etter at jeg har skrevet reiseregning, blir jeg ikke å tenke på jobb før ute i begynnelsen av desember.. Så nå er det bare kjæreste, familie og hobbyer å bruke tiden på :prf

Svar