GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av Jarle »

Mange ganger når jeg er ute og kjører havner jeg på veier jeg ikke har vært før og som jeg heller ikke klarer å finne tilbake til uten å stoppe for å gjøre notater. Vet man kan ha en gps spotter som sender sms med jevne mellomrom, men hvis man kunne koblet opp ruta mot en gps for å lagre ruta hadde det vært konge.

Noen som har tips?
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av hakhap »

Må la seg gjøres med en app hvis du har en smartphone tenker jeg.

Finnes mange for tråsykkel hvis ikke noe annet.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av gorbys »

Har nå iallefall sett app's beregnet på joggere og andre aktive som tracker posisjonen din og gir deg hele ruten etterpå :) burde vel fungerere? Hvis ikke er jeg ganske sikker på at man finner noe lignende til bil, og da fungerer det nok til mc og :)

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av Andreas »

Dette har jeg også lurt på! Noe program alla Run Keeper.. Etter noen turer jeg har vært på, så har jeg plottet den manuelt inn i Google maps, for så å lagre bildet. Men det er jo ingen enkel løsning, og det er jo lett å legge veien feil.

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av Togmannen »

Hvis du har en iPhone, så kan jeg anbefale MotionX:

Enkel å bruke, gratis kart(Hvis du bruker wifi da) og du kan laste ned fil i .gpx eller .kmz.

Her er en tur jeg tok i sommer:

Du kan jo zoome inn og sjekke nøyaktigheten. Bruker en del strøm, så batteriet mitt er tomt på ca 5 timer.

Beste 9? kr jeg har brukt på GPS iallefall.
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av jhn »

:scratch Her må det vel være noe jeg misforstår ... alle GPS'er lagrer vel ruta?
Hvis det ikke er snakk GPS på smartphone det er snakk om, de vet jeg ingenting om.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av Andreas »

jhn skrev::scratch Her må det vel være noe jeg misforstår ... alle GPS'er lagrer vel ruta?
Hvis det ikke er snakk GPS på smartphone det er snakk om, de vet jeg ingenting om.
Jeg har en eldre TomTom bil-GPS og TomTom "app" til telefon. De gjør ikke det..(ivertfall ikke som jeg har funnet ut) :scratch

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av E-strom »

Har du smarttelefon finner du sikkert en grei "app" for dette.

Selv har jeg en med Android, og der leverer Google "My tracks" (eller "spor" på norsk). Den appen registrerer hvor du kjører og du kan laste ruta opp til Google Maps etterpå.

Jeg har også god erfaring med "Instamapper GPS Tracker" som også kan kombineres med Google Maps. Eneste ulempen med den er at den krever tilgang til internett underveis, så det går med litt dataforbruk. Det kule med det er at du kan la andre logge på http://www.instamapper.com/" onclick="window.open(this.href);return false; og følge med på hvor du er. Dessverre så legges denne tjenesten ned nå, men det finne sikkert tilsvarende løsninger der ute :thumleft
Sist redigert av E-strom den 10 des 2012, 08:07, redigert 1 gang totalt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av Gielas »

Jarle skrev:Mange ganger når jeg er ute og kjører havner jeg på veier jeg ikke har vært før og som jeg heller ikke klarer å finne tilbake til uten å stoppe for å gjøre notater. Vet man kan ha en gps spotter som sender sms med jevne mellomrom, men hvis man kunne koblet opp ruta mot en gps for å lagre ruta hadde det vært konge.

Noen som har tips?
Forutsatt at du har en smartphone; hva med BMW Motorrad Tour Tracker App?
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av Jarle »

Tja, da var jeg i alle fall ikke helt på jordet. Virker som flere egentlig lurer på det samme. Ser at de vanligste løsningene er å bruke en app, og skal du oppholde deg her hjemme er jo det greit nok, men skal man kjøre i utlandet kan dette fort bli dyrt med all datatrafikken.

Jhn, du mener jo at alle gps’er lagrer ruta. Ja det kan godt være, men etter å ha brukt gps i en del år har jeg fortsatt ikke funnet en meny hvor jeg kan hente dette frem igjen. Jeg bruker TomTom Rider1 og Rider2 pluss en vanlig TomTom for bil. Hvis du kjenner til GPS’er hvor du vet at dette lagres og kan hentes frem igjen. Kan du gi meg ett tips om hvilken merke/type vi snakker om?
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av hakhap »

Egentlig tror jeg ikke du trenger data kobling ettersom appen bare sparer gps punkter og siden legger det i en kart.
Det er nå du skal vise kart som du trenger data på telefonen , om det er google maps eller andre kart.


Tror du kan bruke Layar eller hva den heter som google laget, vet noen som bruker den for å spare sine jogging turer.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av Dexter »

Har du en Android-telefon så kan du bruke Google tracks/spor. Den har jeg brukt mange ganger og den fungerer helt utmerket. Turene synkes rett mot din google konto etterpå om du vil ta vare på turen. :thumleft
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av Jarle »

Bruker i dag en HTC med Windows men det er jo enkelt å forandre på eller evt finne en app som også fungerer på Windows.

Takker for ino'en så får vi se om det kommer inn noen tips om gps'er som allerede har denne funksjonen.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av omaas »

Jarle skrev:Bruker i dag en HTC med Windows men det er jo enkelt å forandre på eller evt finne en app som også fungerer på Windows.

Takker for ino'en så får vi se om det kommer inn noen tips om gps'er som allerede har denne funksjonen.

Jeg bruker TomTom rider og den har en funksjon som heter "start innspilling" som lagrer ruten som du kjører.
Denne kan du ta inn i f.eks. Tyre som bruker Googlemaps. http://www.tyretotravel.com/
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av Jarle »

OMAAS skrev:
Jarle skrev:Bruker i dag en HTC med Windows men det er jo enkelt å forandre på eller evt finne en app som også fungerer på Windows.

Takker for ino'en så får vi se om det kommer inn noen tips om gps'er som allerede har denne funksjonen.

Jeg bruker TomTom rider og den har en funksjon som heter "start innspilling" som lagrer ruten som du kjører.
Denne kan du ta inn i f.eks. Tyre som bruker Googlemaps. http://www.tyretotravel.com/

HVa????????
Har TomTom Rider en slik funksjon? Jeg trodde jeg hadde vært inne på alle menyer som fantes både på Rider 1 og 2, og en slik meny har ikke jeg sett. Hmm kan det ha noe med versjon å gjøre tro? Dette må jeg sjekke når jeg kommer hjem i kveld. Finner jeg ikke menyen må jeg spørre deg hvor den ligger. Skulle den ikke være der får jeg se om jeg kan få oppdatert den på ett vis. Vanlig oppdatering via nettet har jeg gjort x antall ganger.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Svar