Yamaha TDM900

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6975
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Yamaha TDM900

Legg inn av kjellv »

Jeg har i dag tatt av tanken på TDMen for å bytte luftfilter. Da oppdaget jeg denne vakuumslangen som tidligere eier har blokkert av en eller annen grunn. Er det noen her inne som vet hvorfor?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38097
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha TDM900

Legg inn av AJ »

Dette kjenner vi godt til, vi som har vært heldige å ha vært TDM 900 eiere :-)

Dette handler om å få TDM'en til å gå jevnest mulig i turtallsområdet under ca. 4000 (litt forbehold her om at jeg kan huske feil...).
Slangen er blokkert for at begge luftspjeldene til luftfilteret skal stå oppe hele tiden. Dvs. at membranen som styrer åpning og lukking av det ene ved et bestemt turtall, settes ut av spill.

Dette er kort fortalt. Gjorde det samme selv, men blokkerte slangen der den går inn i innsprøytningssystemet på høyre side av motoren. Effekten blir dog den samme.
Mer å lese her.

http://www.jbx9.allalla.com/index.php?page=AIR" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Yamaha TDM900

Legg inn av jhn »

AJ skrev:Dette kjenner vi godt til, vi som har vært heldige å ha vært TDM 900 eiere :-)

Dette handler om å få TDM'en til å gå jevnest mulig i turtallsområdet under ca. 4000 (litt forbehold her om at jeg kan huske feil...).
Slangen er blokkert for at begge luftspjeldene til luftfilteret skal stå oppe hele tiden. Dvs. at membranen som styrer åpning og lukking av det ene ved et bestemt turtall, settes ut av spill.

Dette er kort fortalt. Gjorde det samme selv, men blokkerte slangen der den går inn i innsprøytningssystemet på høyre side av motoren. Effekten blir dog den samme.
Mer å lese her.

http://www.jbx9.allalla.com/index.php?page=AIR" onclick="window.open(this.href);return false;
:-k Lurer litt på :scratch :-k .... tro om det kan være noe av det samme med V-stromen? Mener å huske det var prat om noe slanger og greier, nettopp for å få jevnere gange på lave turtall.
Må vel google litt kanskje

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38097
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha TDM900

Legg inn av AJ »

jhn skrev: :-k Lurer litt på :scratch :-k .... tro om det kan være noe av det samme med V-stromen? Mener å huske det var prat om noe slanger og greier, nettopp for å få jevnere gange på lave turtall.
Må vel google litt kanskje
Vil ikke forundre meg om Suzuki har løsninger som ligner.
De aller fleste TDM-eiere har meldt fra om at endringen har gjort motorgangen til sykker'n mykere og mindre rykkete.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6975
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha TDM900

Legg inn av kjellv »

Takk for hjelpen AJ. Da fortsetter jeg vedlikeholdsarbeidet i morra kveld, med smøring og justering av styrekrone. Vakuumslangen lar jeg være som den er, det funker jo tålig bra som det gjør.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Yamaha TDM900

Legg inn av Kjellrf »

jhn skrev: :-k Lurer litt på :scratch :-k .... tro om det kan være noe av det samme med V-stromen? Mener å huske det var prat om noe slanger og greier, nettopp for å få jevnere gange på lave turtall.
Må vel google litt kanskje
På V-Strom 1000 er det en omprogrammering som gjør susen. En kompis gjorde det, var meget vellykket. Var hos Suzuki-forhandleren i Kristiansand han gjorde det. De hadde ferdig programvare som var enkelt å laste ned, og sykkelen fungerte bra etter det. Og det gjør den fortsatt, noen år etterpå :)

Problemet er vel for mager blanding pga støy og avgasskrav.

Edit: ser du bor på litt annen kant av landet...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: Yamaha TDM900

Legg inn av Coach »

Har vell litt av samme problemene her og. Har prøvd det meste av mod'er. Er ikke kvitt problemmet med vibrasjoner under 3500 nei. Noen som har noen tips, så er jeg veldig åpen for det.
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38097
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha TDM900

Legg inn av AJ »

StigRoar skrev:Har vell litt av samme problemene her og. Har prøvd det meste av mod'er. Er ikke kvitt problemmet med vibrasjoner under 3500 nei. Noen som har noen tips, så er jeg veldig åpen for det.
Mener jeg har nevnt det i en annen tråd om TDM 900, men nevner det gjerne igjen.
Vibrasjoner i TDM'en kan også bero på for stramt kjede. Kjedeslakken på dnene sykkelen bør faktisk være nærmere 6 cm. enn 5 cm.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Yamaha TDM900

Legg inn av jhn »

Kjellrf skrev:
jhn skrev: :-k Lurer litt på :scratch :-k .... tro om det kan være noe av det samme med V-stromen? Mener å huske det var prat om noe slanger og greier, nettopp for å få jevnere gange på lave turtall.
Må vel google litt kanskje
På V-Strom 1000 er det en omprogrammering som gjør susen. En kompis gjorde det, var meget vellykket. Var hos Suzuki-forhandleren i Kristiansand han gjorde det. De hadde ferdig programvare som var enkelt å laste ned, og sykkelen fungerte bra etter det. Og det gjør den fortsatt, noen år etterpå :)

Problemet er vel for mager blanding pga støy og avgasskrav.

Edit: ser du bor på litt annen kant av landet...
Ja, bor et lite stykke unna Kristiansand, det kan man si. Får heller ta en prat med min Suzuki-forhandler i Alta til våren, ca 20 mil unna.
Tror du denne programvaren er noe alle Suzuki-forhandlerne har, eller er det no lysskye greier bare for de utvalgte?
Eller kanskje det går an å få tak i programvaren og omprogrammere selv?

Svar