Video/redigering-hjørnet

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av LordShaft »

Her kommer det til å ryke noen kveldstimer skjønner jeg :prf

Skal sette meg inn i dette, se hva jeg klarer å få til :-)
Tusen takk for tipset :prf

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av LordShaft »

Jeg sitter å vurderer hvor jeg skal feste GoPro kameraet på hjelmen. :-k
Ser veldig mange har det festet på siden (høyre), men føler det blir unødvendig mye grøft på disse klippene.

Er det ikke mest naturlig å ha kameraet på venstre side, når det er kjøreretning til høyre? :scratch
Det er jo vidvinkel som gjør at du dekker jo et forholdsvis stort område. Noen som har noe formeninger, gjerne erfaringer med dette? Ser du globe har det festet på høyreside :-)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av Snikkeren »

Jeg har festet mitt midt oppå hjelmen. Funker greit synes jeg, men det ser jo litt corny ut.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av Globe »

Ja, jeg har det på høyre side, dette er mest fordi jeg har Interphone festet på venstre side. Den krever av og til litt trykking på enheten under kjøring noe som er bedre å gjøre med venstre hånd :) Man må jo ikke miste pådraget ;-)

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av Flattop »

Tja en bør vel sette alt som en må "dille" med under en tur, hhv intercom, video-greier GPS og anna dill på venstre siden.

På den måten er jo BREMSEN tilgjengelig om en skulle komme opp i en situasjon der manglende oppmerksomhet på trafikken/veien er en bidragsyter.

Eller? :-k
Bilde

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av Globe »

Ja, sånn var d ja, bremsen selvfølgelig :-) Men man gjør jo mye med god gasskontroll også da!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av LordShaft »

Nå skal jeg ikke dille så mye med kamera under selve kjøringen, men tenker hva som er mest hensiktmessig i forhold til å få med mest av veien :-)

Har sett en del klipp av folk som har kamera oppe på hjelmen. Men syns det blir litt unaturlig vinkel (vanskelig å forklare) liker effekten det får når du ser litt av siden på hjelmen :P :p

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av LordShaft »

Hvis dere ser på dette klippet. Ja det er en utrolig herlig film å se. Så flere ganger kamera er fester på tanken. Noe som gjør at du ser alt for mye gjennom vindskjermen. Noe som jeg mener er ødeleggende for en god film.

Her er det mye kule kameravinkler. Utrolig bra redigert. Egentlig fasiten på hvordan en mc film skal være i mine øyner! Ble ikke trigget til å kjøre sykkel når jeg så denne :scratch
[video]http://www.youtube.com/watch?v=8NfEll80HnU[/video]

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av LordShaft »

Har også rigget hjelmen for GoPro'en.... Lurer på om jeg må få en litt lengre festearm så det ikke blir så mye vinkel på linsen :-)
Bilde

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av rerell »

Fet film ja! Jag har också precis riggat kamerafäste på ny hjälm. Valde höger sida, det passar bäst på de flesta banor.
På gata kan jag köra med chest mount eftersom jag kör en mer upprest hoj. Har testat både framåt och bakåt, funkar bra tycker jag. Annars håller jag med om att vänster sida är bäst på gatan.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av MLeikarnes »

LordShaft skrev:Har også rigget hjelmen for GoPro'en.... Lurer på om jeg må få en litt lengre festearm så det ikke blir så mye vinkel på linsen :-)

Jeg har mitt feste på venstre side også, tror at hvis du bytter om de to armene vil det akkurat gå på siden? :-k

Har også forsket en del på plasseringer:

- Under styrekrona på venstreside (oppned, for å få mer aggressiv filming i svingkjøring)
- På bremseveske reservoaret på høyre side (bruker dette for å få et mer normalt bilde av veien.
- På siden av hjelmen fungerer greit, men kan være vanskelig å få stilt inn rett vinkel, men det kommer etter litt prøving og feiling.
- På toppen av hjelmen, jeg også synes denne vinkelen er uforklarelig vanskelig og uvant å se på, spesielt på min lave cafe racer...
- På bakre fothviler for å filme bakover.

Under innstilling av rett vinkel ved feste på hjelm har jeg hatt en person til å se på skjermen og stille den inn når jeg sitter i min vanlige kjøreposisjon.

Men jeg har enda lyst å prøve maaange plasseringer som jeg tenker ut mens jeg sitter her på båten... har kjøpt en del forskjellig ram-mounts rundt omkring som også er gode å feste med i tillegg til alle gopro sine fester som jeg også har... (kjøpefingeren klør hele tiden...)
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av RuneMC »

"Chest mount harness" er også en variant... forutsatt at man ikke har for høy vindskjerm... og kan sitte nogenlunde oppreist...
Er vel den som RoteEddie har brukt i filmene sine (f.eks. denne: http://vimeo.com/60150255 )
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av Crinos »

På nyere kameraer kan man ofte synce opp mot en smartmobil og få "viewfinder" på mobilen. Veldig hendig. I tillegg kan man gjøre endringer på instillinger som lys, kvalitet, vindstøy cut-off.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av LordShaft »

MLeikarnes skrev:
LordShaft skrev:Har også rigget hjelmen for GoPro'en.... Lurer på om jeg må få en litt lengre festearm så det ikke blir så mye vinkel på linsen :-)

Jeg har mitt feste på venstre side også, tror at hvis du bytter om de to armene vil det akkurat gå på siden? :-k

Har også forsket en del på plasseringer:

- Under styrekrona på venstreside (oppned, for å få mer aggressiv filming i svingkjøring)
- På bremseveske reservoaret på høyre side (bruker dette for å få et mer normalt bilde av veien.
- På siden av hjelmen fungerer greit, men kan være vanskelig å få stilt inn rett vinkel, men det kommer etter litt prøving og feiling.
- På toppen av hjelmen, jeg også synes denne vinkelen er uforklarelig vanskelig og uvant å se på, spesielt på min lave cafe racer...
- På bakre fothviler for å filme bakover.

Under innstilling av rett vinkel ved feste på hjelm har jeg hatt en person til å se på skjermen og stille den inn når jeg sitter i min vanlige kjøreposisjon.

Men jeg har enda lyst å prøve maaange plasseringer som jeg tenker ut mens jeg sitter her på båten... har kjøpt en del forskjellig ram-mounts rundt omkring som også er gode å feste med i tillegg til alle gopro sine fester som jeg også har... (kjøpefingeren klør hele tiden...)
Skal prøve å snu på dette festet nå :redface egentlig litt flaut at jeg ikke prøvde på dette tidligere.

Ja der er mange kule plasseringer. Du får jo mange gode tips fra den siste filmen jeg linket til. utrolig kult når de filmer bak på sykkelen og framover. Blir nok til å at jeg skaffet meg flere festepunkt. Skal ha et på toppen på hjelmen og et på høyre siden også. Da får jeg hvertfall prøvd meg litt fram.

Har den sugekopp armen til GoPro. Denne sitter noe helt sinnsykt. Blir nok å prøve ut denne på forskjellige steder også :-)

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av MLeikarnes »

LordShaft skrev:Skal prøve å snu på dette festet nå :redface egentlig litt flaut at jeg ikke prøvde på dette tidligere.

Ja der er mange kule plasseringer. Du får jo mange gode tips fra den siste filmen jeg linket til. utrolig kult når de filmer bak på sykkelen og framover. Blir nok til å at jeg skaffet meg flere festepunkt. Skal ha et på toppen på hjelmen og et på høyre siden også. Da får jeg hvertfall prøvd meg litt fram.

Har den sugekopp armen til GoPro. Denne sitter noe helt sinnsykt. Blir nok å prøve ut denne på forskjellige steder også :-)

Haha! Mye triksing for å få alt slik man vil ha det! Jeg driver også med forskning av festepunkt, å filme bakover er veldig kult!
Men utfallet av all denne testingen har ett utfall for meg: jeg må nesten kjøpe meg et GoPro kamera til... :redface
Jeg har ikke brukt sugekopparmen så mye, har festet den på tanken og bilen i ny og ne men har en skrekk for at den faller av... :lol
Prøvde å ha den festet på sidevogna når jeg var ute og kjørte med sidevognssykkelen i -7 i januar her, men da falt den pinade av! Var for kaldt tror jeg...
Jeg har kjøpt alle mine fester fra ebay, som inkluderer to industrimagneter med gopro mount, for filming på gravemaskin, traktor, tømmervogn, bil mm. Har både rollbar og bar mount, samt bremseveskebeholder og en haug med fester klistret på mang en ting her og der.

Kommer vel til å kjøpe enda mer fester og morsomheter, er jo alltid bedre med noe nytt... :redface

(som ett nytt kamera... blir nok ett HD2 til på meg)
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Svar