Bør jeg ta service på merkeverksted?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Tiki
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2012, 19:23
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2015, Triumph Sprint 1050

Bør jeg ta service på merkeverksted?

Legg inn av Tiki »

Hei,

Jeg skal ha "stor" service (40 000 km) med bla. ventiljustering på min Triumph Sprint ST 2006 modell. Bør jeg ta dette hos en Triumph forhandler eller kan andre MC verksteder utføre dette like bra?
Er det evt. noen som kan anbefale et bra og rimelig verksted i Oslo/Akershus området? Har hørt priser på alt fra 5000 - 10 000,- for denne servicen.

Mvh Thomas

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Bør jeg ta service på merkeverksted?

Legg inn av ArcticTiger »

GMS på Gjøvik har godt rykte når det gjelder Triumph, samme har Classic Motorcycles på Sem ved Tønsberg.

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Bør jeg ta service på merkeverksted?

Legg inn av MrPitlane »

Tiki skrev:Hei,

Jeg skal ha "stor" service (40 000 km) med bla. ventiljustering på min Triumph Sprint ST 2006 modell. Bør jeg ta dette hos en Triumph forhandler eller kan andre MC verksteder utføre dette like bra?
Er det evt. noen som kan anbefale et bra og rimelig verksted i Oslo/Akershus området? Har hørt priser på alt fra 5000 - 10 000,- for denne servicen.

Mvh Thomas
Har du tekniske ferdigheter selv? Et alternativ er å se hva 40' service innebærer, og sette bort F.eks ventiljustering til verkstedet, og ta resten selv. Kan spare endel på det. Ikke sikkert man trenger fagbrev for visuell sjekk av bremseklosser, kikke etter synlige lekkasjer m.v.

Går fint å ringe rundt og spørre om pris, kan fort spare noen lapper på det. En annen ting er om det er ledige timer nå på vårparten. :prop:

superduper
Innlegg: 96
Registrert: 03 jan 2013, 19:55
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Re: Bør jeg ta service på merkeverksted?

Legg inn av superduper »

Falla MC-rep i Fetsund kan absolutt anbefales!

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Bør jeg ta service på merkeverksted?

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:13, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bør jeg ta service på merkeverksted?

Legg inn av kjellv »

TheBandit skrev:En kompis av meg tok servicen på sin nye suzuki hos den lokale kawasaki-forhandleren og det var halv pris i forhold til det lokale merkeforhandleren. Og det ble gjort en MYE bedre jobb... Så det kan lønne seg å sjekke litt rundt ja. :thumleft
Jeg tror nok ikke dette kan kalles en generell tommelfingerregel, all mulig fornuft tilsier at merkeverkstedet har de beste forutsetninger for å gjøre den beste jobben raskest/billigst på sine merker. De har full tilgang til både delekataloger, verkstedhåndbøker, servicemeldinger og servicemanualer. De har også i de fleste tilfeller mekanikere som er kurset på produktene, og kjenner de feil og svakheter som er på de fleste modeller i sitt merke.

Når det hevdes at et annet enn merkeverkstedet "gjør en mye bedre jobb til halve prisen", da sier det meg at de ikke har gjort alt som merkeverkstedet vet skal utføres. Svært betenkelig er det da når det er snakk om en ny sykkel, sannsynligvis med garanti, som ikke får det tilsyn fabrikken foreskriver.
La oss håpe din kompis ikke får et havari på en dyr komponent som ikke har blitt vedlikeholdt/justert som fabrikken foreskriver. Han ligger i så fall dårlig an til å få dekket dette på garanti!

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Bør jeg ta service på merkeverksted?

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:12, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bør jeg ta service på merkeverksted?

Legg inn av kjellv »

TheBandit skrev: Vel, har du vært innom den lokale suzuki-forhandleren her i området så har du nok holdt deg unna du også... ](*,)

Og for det andre så tror jeg nok at teknologien er såpass lik på suzuki og kawa at det er ikke store forskjellen der heller. Og dessuten så er det EU/EØS-regler som sier at man kan ta servicen på valgfritt verksted, da produsenten er pliktig til å frigi all informasjon som er nødvendig for å ta service/reperasjoner. Les selv her...
Dessverre er det slik at en del verksteder har pådratt seg mer eller mindre ufordelaktig omtale. Ofte dreier dette seg om enkeltsaker som blir blåst opp fullstendig ut av proporsjoner, og gjerne pratet om mc-folk i mellom i lang tid. Det hender også at historiene/ryktene endrer seg underveis til det ugjenkjennelige, og at det starter en ny runde som ennå en skandale. De fleste slike saker/konflikter blir løst i minnelighet mellom kunde og verksted, men ryktene lever likevel videre og er vanskelig å bli kvitt.

Regelverket og loven er tydelig og klar. Men dessverre fungerer det ikke alltid like godt i praksis.
Opplysningene må innhentes konkret i hvert enkelt tilfelle, og gjerne mases og purres på før de kommer. Jeg tror nok det i mange tilfeller ikke blir lagt så mye arbeid i dette.
Hvordan kan du være sikker på at det ikke bare ble skaffet inn filter og tatt en service etter beste skjønn siden dette er en sykkel av et konkurrerende merke? De fleste kunder er vel strålende fornøyd dersom det spares noen hundrelapper i direkte utgifter? Hvordan kan du som kunde vite at dette Kawaverkstedet har fått alle nødvendige servicemeldinger om akkurat denne sykkelen (kan f eks gjelde bare noen få serienummer der ett eller annet skal gjøres eller byttes ut ved første service)
Nei, bruk merkeverkstedet, særlig på nye sykler. Oppstår det en konflikt mellom deg og verkstedet så ta det heller opp med importøren enn å spre rykter om et udugelig verksted.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Bør jeg ta service på merkeverksted?

Legg inn av biker7 »

Veit ikke akkurat hvor du bor, men KW MC & Maskinering V/Jonny Westgaard kan anbefales. Lite firma i Våler kommune, Hedmark. Ca 15-16mil nord for Oslo. Brukt han på alt av rep. og service i mange år. Og en helt annen timepris som regel her på "bygda". Autorisert mc-verksted, MEGET flink på det meste, spesielt på Triumph og Kawasaki. :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Löwe
Innlegg: 42
Registrert: 13 mar 2012, 08:51
Motorsykkelen din: Triumph Explorer 1200 2012
Sted: Siggerud, Akershus

Re: Bør jeg ta service på merkeverksted?

Legg inn av Löwe »

Hei.

Har hatt tilsvarende sykkel som deg i noen år, før jeg nå byttet den inn i en TEX.

Alle mine servicer og øvrig vedlikehold på tre Triumph'er har blitt gjort gjennom AMD i Oslo, og jeg har bare positive ting å si om dem.

Kona kjører Honda, og DET er en helt annen historie mht både Service, priser og vedlikehold.....

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Bør jeg ta service på merkeverksted?

Legg inn av Andreas »

En annen ting som gjelder nyere MC, er jo at det som regel kun er merkeverksted som har diagnoseverktøy/software som virker på det aktuelle merket. Så skal man få slettet serviceindikatorer og/eller få lest av/slettet feilmeldinger osv, så må man nesten bare dra til merkeverksted.

Siden slikt utstyr koster en hau med penger, og de som driver merkeverksted er pålagt å ha dette utstyret, så er det ikke morro for de å slette serviceindikator osv "gratis" på en sykkel som har vært på service en annen plass, fordi at eieren skulle spare en tusenlapp...

På biler så ble det jo fra myndighetene bestemt at diagnose interface skulle være standardisert, slik at uavhengige verksted også skulle få digital tilgang til bilene med hjelp av universalt diagnoseutstyr. Men dette gjelder jo tydeligvis ikke MC-produsentene, så der er det jo forskjellig system/program/plugg på alle merker :scratch

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bør jeg ta service på merkeverksted?

Legg inn av mekkern »

til bilen/e har jeg en blåtannadapter(80kr) som jeg bruker sammen med en APP på tlf(gratis)
til å lese feilkoder/slette disse og serviceindikator.

hadde vært greit med OBD standard til MC også. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Bør jeg ta service på merkeverksted?

Legg inn av biker7 »

biker7 skrev:Veit ikke akkurat hvor du bor, men KW MC & Maskinering V/Jonny Westgaard kan anbefales. Lite firma i Våler kommune, Hedmark. Ca 15-16mil nord for Oslo. Brukt han på alt av rep. og service i mange år. Og en helt annen timepris som regel her på "bygda". Autorisert mc-verksted, MEGET flink på det meste, spesielt på Triumph og Kawasaki. :-)
Og han har diagnose-utstyr til Triumph.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Tiki
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2012, 19:23
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2015, Triumph Sprint 1050

Re: Bør jeg ta service på merkeverksted?

Legg inn av Tiki »

Jeg har tommeltotter når det kommer til skruing på MC så jeg trenger å sette det bort.
Fikk nettopp pris fra et Triumph verksted på ca. 7000,- og steilet litt da jeg synes dette hørtes mye ut. Men hva vet jeg!?! Det inkluderer bla. bytte av bremsevæske. Og vet at et er ventiljustering. Utover det så vet jeg ikke hva en 40k service går ut på.

Falla MC var dessverre ikke-eksisterende lenger.

Noen flere gode tips til hvor jeg kan sjekke? Bør være i nærhet til Oslo/Akershus da jeg regner med at de trenger sykkelen hele dagen.

Mvh Thomas

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Bør jeg ta service på merkeverksted?

Legg inn av taco »

Det er flere viktige grunner til at jeg har den sykker'n jeg har:

Eldre og enkel konstruksjon - trenger ikke no' diagnoseverktøy. :gk
Garantien er utløpt. Men kun 25' på teller'n.
Kan derfor mekke det meste selv.
Kan ev. bruke det verkstedet jeg ønsker - og har to stk på vei til jobb.
Reiser ikke 20 mil for å ha service! + en dag fri fra jobb..
Lange serviceintervaller.

En sykkel som er kjedelig for mange, men for meg helt perfekt.
Ingen kjente svakheter, rusler og går i årevis med litt billig pleie!

Men har selvfølgelig forståelse for at folk velger noe annet, behovene er forskjellige!

:thumleft
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Svar