Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av simpson »

LordShaft skrev:hva står S'en for? :erte
Må jo være som hos Ducati da, super eller special eller noe lignende :prf
For uvitende helt gresk, men logisk for oss.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

simpson skrev:
jonnykr skrev:
knutk skrev:Nå er vi kommet til side 48. Tar det lang tid før vi finner ut hva en Adventure sykkel er?
Hva med dem som kjøper seg en 1200GS og kaller den for "Anton"? Hvilken tråd blir det? :knegg
Spiller det noen rolle da? Eller er det regler for hvor lang en tråd kan være? Og til orientering, du MÅ ikke lese her om du ikke vil.

Men for å skape ny forvirring til debatten: Jeg og mange med meg der ute utenfor dette forumet, mener at de syklene som med rette kan kales "dventuresykler" i dag er sykler som BMW GS800, Tiger 800, KTM 990, altså sykler som gjennom sin konstruksjon er trygge og forutsigbare utenfor asfalt og komfortable nok på.

De er lettkjørte med gode kjøregenskaper og føles trygge og letthåndterbare under alle forhold. De har god fremkommlighet utenfor asfalt da de er relativt smale i volum og med høy bakkeklaring. Og motor nok. Dette gjør de mye mer anvendelige til det de er ment til, enn sine større brødre som har alt for mange begrensninger offroad.

Så for å gjøre forvirringen komplett, så har det i det siste dukket opp nye begrep der ute.

!. Asfalt Adventure Bikes. De er mest asfaltrettet og de som nevnes der er GS1200, Tiger 1200, SuperTenere 1200, altså de "store" syklene.

2. Offroad Adventure Bikes. De som er best offroad.KTM 990, GS800, Tiger 800, o.s.v. Disse er gode på asfalt også, men ikke fullt så komfortable på asfalten som "de store".

Jeg tror at årsaken til dette er at de fleste forbinder "Adventurebikes" med andvendelighet utenfor asfalten også og når "de store" møter sine grenser realtivt raskt avhengig av model utenfor asfalten, så sliter man med å forsvare dem som ekte Adventurebikes. For når man møter veggen, så er eventyret slutt.

Så nå begynner dette å bli ganske så utvannet synes jeg, men kreativitet i navn og begrep det finnes i rikt monn. Så nå må vi lære å forholde oss til:

"DualSport", "Allrounder", "Asphalt Adventure Bike", "OffRoad Adventure Bikes", "Adventure Touring Bikes", "Flerbrukssykkel", "ReiseEnduro", "Eventyrsykkel".

Så lykke til! :knegg
Hadde en Honda XL 700 V Transalp en gang.
Er det noe du vil kalle en Adventuresykkel?
Har jo rette hjuldimmensjonen etter dine spesifikajoner.
Men, den er helt ubrukelig på annet enn norske veier.
På lange transportetapper i europa er den altfor motorsvak og lavt giret.
Kan greit ligge i 140 kmt maks, da har du 6000 omdr av totalt 8000 tilgjengelig.
Ikke perfekt, men går.
Med passasjer eller baggasje er det døfødt å gå på tur.
Men som by/pendlersykkel med behov for litt wannabe utseende er den helt ok.
Men at den er adventure pga dekkdimmesjon som er bedre for offroad enn asfalt? Aldri i livet.
For å si det sånn, det er vel ikke ett sted hvor en GS1200 har vært, hvor det ikke har vært en Transalp 600 før den, opptil flere ganger. Transalper har kjørt jorda rundt flere ganger, krysset Sahara ørkenen og i det hele tatt vært med på det meste.

Lange transportetapper ikke bare i Europa men over hele verden har aldri vært noe problem for Transalper. Vært der og gjort det, mange ganger.

Det er ingen regel for at lange transportetapper må gå i MINST 140 ++. Hvor i all verden har du fått det fra?

Transalp 700 kjenner jeg lite til og hvor får du det fra at det bare er dekkdimensjonene som avgjør? Offroad så er det 21 som gjelder, Transalp 700 har 19 og er derfor mer asfaltrettet en lillebrødrene 600 og 650. Da Transalp 700 kom med 19 framhjul i stedet for 21 som på sine forgjengere, så fikk den også "kritikk" for å være mer asfaltrettet en tidligere modeller.

Men, den bygger på det samme konseptet som alle "adventuresykler" med fjæringsveier, bakkelaring, o.s.v. og er etter min mening like mye en adventuresykkel som andre lignende konstruksjoner. For det finnes ingen regel eller mal som sier at en mc MÅ ha minst 800cc og 100hk for å kunne kalles en adventuresykel.

Det er bare en merkelig vrangforestilling. Sikkert funnet på av middelaldrende eiere av store sykler med store motorer og som kjører asfalt og mener det er det Adventurekjøring handler om. Folk har kjørt langturer med pasasjerer og bagasje med Transalp 600 og 650 i mange år. Over alt. Så du vet tydligvis ikke hva du snakker om. :sk?

Men, noe må jo de ha også der de kjører sykler utstyrt som de er på vei ut på en tur jorda rundt og med moteriktig kjøreutstyr som passer med imaget.

Så jeg hadde passet meg litt for å bruke betegnelsen "Wannabee" her, for DET passer på mange. :knegg
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

Her er et lite klipp fra Lørdag 27 april fra Finnskogen. Jarle på sin GS800 og den gamle gubben på den gamle AT,n bak. :thumleft Så da er det vel bare en Adventuresykkel på videoen, men det får gå. :thumleft

[video]http://www.youtube.com/watch?v=6TeiarJGR9s[/video]
Tut & Kjør!

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Epylypzon »

Det blir vel like mange meninger om hva som er adventure sykkel som det er antall mc førere.

Noen syns det er et eventyr å kjøre mil etter mil på motorveier og finner den best egnede for den slags.
En annen kan mene det er et eventyr å kjøre rundt å rundt i Femundsmarka.
+++++++ Og slik fortsetter det.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av knutk »

LordShaft skrev:hva står S'en for? :erte
S: Superrask :knegg

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Erling »

LordShaft skrev:hva står S'en for? :erte
GS=Gelende Strasse

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Busa Trond »

:bb_p: :bb_p: :bb_p:


Da er det vist bare å Gratulere BMW R 1200GS med seieren i en stor test i MOTORRAD 12.4.2013.
Ble første plass på alle grener.
Dem som var med denne gangen var: ( i sammenlagt rekkefølge )
1. BMW R1200GS
2. KTM 1190 ADVENTURE
3. TRIUMPH TIGER EXPLORER XC :yeyeye
4. DUCATI MULTISTRADA 1200 S TOURING
5. YAMAHA XT 1200 Z SUPER TENERE WORLDCROSSER
6. HONDA CROSSTOURER
7. MOTO GUZZI STELVIO 1200 8V
8. KAWASAKI VERSYS 1000

De var testet i klasse:
1000-PUNKTE-WERTUNG
REISE-WERTUNG
OFFROAD-WERTUNG
LANDSTRABEN-WERTUNG

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av knutk »

ZZR-Erling skrev:
LordShaft skrev:hva står S'en for? :erte
GS=Gelende Strasse
Her må man skille mellom bokstavene som står fremfor nummeret og de som kommer etter nummeret.
I gjeldende spørsmål gjalt det nok bokstaven forran nummeret, som i S1000RR.
Da betegner bokstaven motor variant, ikke utstyr/eventuell-kåpe variant.

Tipper tyskerne tenkte på noe med Sport e.l da de ga navn til BMWs første R-sykkel, men historien har jo vist at det kunne være S=Superior :knegg

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av simpson »

knutk skrev:
ZZR-Erling skrev:
Tipper tyskerne tenkte på noe med Sport e.l da de ga navn til BMWs første R-sykkel, men historien har jo vist at det kunne være S=Superior :knegg
Nå har de satset hard i WSBK i mange år uten å lykkes, så Superior er nok ikke rette betegnelsen nei :knegg

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av joo »

Busa Trond skrev::bb_p: :bb_p: :bb_p:

Da er det vist bare å Gratulere BMW R 1200GS med seieren i en stor test i MOTORRAD 12.4.2013.
Ble første plass på alle grener.
Og til glede for oss som liker disse flotte eventyr- og reiseenduroene så betyr det bare at de andre igjen vil strekke seg for å forbedre sine produkter for å jakte på førsteplassen.

Vinnerne er: vi som kjører sykkel og stadig får bedre leketøy å kose oss med :thumleft Steike vi er heldige!

Nå krysser jeg bare fingra for et par vellykkede dager i de dype svenske skoger på leid 1200 GS LC på skogsveier om et par uker. Spent. Håper egentlig den ikke er sååå mye bedre enn Røder, svak som man er kan det frambringe et MÅ-HA-syndrom. SLike syndromer er sjelden billige...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Busa Trond »

Skal du på en pakketur siden du skal leie sykkel da joo?

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av knutk »

simpson skrev:
knutk skrev:
ZZR-Erling skrev:
Tipper tyskerne tenkte på noe med Sport e.l da de ga navn til BMWs første R-sykkel, men historien har jo vist at det kunne være S=Superior :knegg
Nå har de satset hard i WSBK i mange år uten å lykkes, så Superior er nok ikke rette betegnelsen nei :knegg
Ja det kan du si...
Det beviser vel at for å vinne så må man ha både en god sykkel og en god fører...

Dog ser man at hver gang syklene kjøres sammen med andre sykler, hvor samme fører kjører flere modeller, så drar BMWen gjemnt over det lengste strået, enn så lenge. Så benevnelsen er nok riktig nok. S1000RR har satt standarden de andre prøver å nå opp til. (og de prøver, så det gagner jo også de som velger andre merker)

Det testene ikke viser er jo selvsagt at når hvermansen kjøper sykkel så er det oftest for å kjøre på vanlig vei med annen trafikk og trafikkregler, og da kommer der inn andre hensyn som ikke kan måles med stoppeklokke.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ojda »

Joo skal vel en tur til Säfsen tenker jeg.
Hadde ikke du vert så opptatt av smågrusere i spania
her på vårparten, kunne vi ha vert der vi og :[-X :-#
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

Busa Trond skrev::bb_p: :bb_p: :bb_p:


Da er det vist bare å Gratulere BMW R 1200GS med seieren i en stor test i MOTORRAD 12.4.2013.
Ble første plass på alle grener.
Dem som var med denne gangen var: ( i sammenlagt rekkefølge )
1. BMW R1200GS
2. KTM 1190 ADVENTURE
3. TRIUMPH TIGER EXPLORER XC :yeyeye
4. DUCATI MULTISTRADA 1200 S TOURING
5. YAMAHA XT 1200 Z SUPER TENERE WORLDCROSSER
6. HONDA CROSSTOURER
7. MOTO GUZZI STELVIO 1200 8V
8. KAWASAKI VERSYS 1000

De var testet i klasse:
1000-PUNKTE-WERTUNG
REISE-WERTUNG
OFFROAD-WERTUNG
LANDSTRABEN-WERTUNG
Enda en test ja. :knegg Men jeg NEKTER rett og slett å tro på at GS1200 er bedre enn KTM 1190 ADVENTURE, offroad. :punch Altså siden du skriver at den er vinneren i alle grener.
Tut & Kjør!

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av joo »

Busa/ojda: ja skal til Säfsen om to uker og kurses på offroad med stor eventyr/reiseenduro :thumleft

Greit å leie når man for en billig penge får prøve ny GS-modell og samtidig slipper å ha betenkeligheter med å rulle rundt i grusen med egen sykkel. Selv om jeg allerede har rulla rundt i snø/is/grus med det store dyret i år...

Sjøl om man har kjørt rundt i mange 10-år så har jeg lyst å bli mer dus med terping på det elementære på tung sykkel i vanskelig terreng. Nå blir det å terpe det som er basic, uvaner lærer man seg og begrensinger og feiloppfatninger er man nok full av. Så får man se om økonomien kan forsvare neste trinn til høsten. Eller om jeg føler for et banekurs etter ferien som vil by på så mange alpesvinger at jeg sikkert kommer til å sikle etter rettstrekker til slutt :lol
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Svar