Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Bensinforbruk

Legg inn av Voodoodoo »

TBI81 skrev:
JK95 skrev:Synes det er på grensa til morsomt, en 1000cc 200hk plastikkracer drikker oppunder 0,7 mens min 125cc 14,2hk drikker nær 0,4 :lol Noen som sa effektiv bruk av bensin? :knegg
Hadde for mange år siden en 70cc scooter med rundt 12hk, den brukte rundt halvlitern i byen (ble naturlig nok aldri brukt på langtur). SVen på 650cc med en 70-80hk bruker rundt halvlitern på langkjøring. Og busaen .. på 1300cc med en par hundre bruker også rundt halvlitern - om jeg kjører snilt på langkjøring :lol :knegg

Angående planlegging så fyller jeg uansett sykkel på hver 20ende mil som tommelfingerregel. Beinstrekk på 10 mil og fylling og energi på 20. Holder ut litt lengre da og slipper å stresse med "hvor langt klarer jeg" (blir alt for fort "hvor f*** blir det av neste bensinstasjon???" :knegg ). Ser jo nå at det til og med er en grei regel med hyper-tempo, eller hva voodoo? :P :p
20 mil og stopp på første stasjon er effektivt og greit. var bare litt "uheldig" med den høyfartstrekka. Den dukka forresten opp pga. at hele autobahn var stengt pga et par vogntog som hadde klint inni hverandre. vi kjørte "norsk" taktikk og smatt mellom 7,5 km med kø. var mye furtne tyskere som hytta med neven osv. men akkurat det driter jeg langt i, setter det på kontoen for misunnelse. var ganske festlig da vi smatt gjennom glippa som var igjen mellom lastebilene og das polizei bare gav os tommel opp og vi hadde 3 felt med tom autobahn foran oss. Eneste jeg angrer på er at vi ikke stillte opp på linje og tok en "start" men det hadde vel vært å provosere :lol

Måtte uansett tanke og stoppa etter et par kilometer, han på benser'n lurte veldig på hvorfor han knapt hadde kunder :scratch

Æniveis så var det ikke åpna når vi rulla utpå igjen heller og vi hadde ca. 10 mil før det begynte å fylles på såpass med biler at det bremset. Sjeldent en har så klar bane da trafikken som regel er tjukkere enn tåka i kollen på A1.

sleit litt mht topphastighet på Haya'n da jeg ikke kom langt nok ned pga. tankveska. blei så jævli turbulens i hjelmen fra 280 og opp at jeg begynte å se uklart... litt greit med god sikt når en kjører nærmere 100m/sek :scratch

Tilbake til forbruk så sier kjørekomputer'n at jeg bruker 0,58 ved normal landeveiskjøring hvilket er heelt ok.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bensinforbruk

Legg inn av LordShaft »

Voodoodoo skrev:
Tilbake til forbruk så sier kjørekomputer'n at jeg bruker 0,58 ved normal landeveiskjøring hvilket er heelt ok.
Det må sies å være veldig beskjedent på din sykkel :thumleft
Virker som de fleste sykler i dag ligger på rundt 0.6 ved normal kjøring :prf

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bensinforbruk

Legg inn av JohnnyTh »

Min brukte ca 0,7 nedover tyskland med marsjfart mellom 140 og 170,
Normal kjøring hjemme 0,52
Klarte idag på en fantastisk motorvei sørover fra istanbull å få den ned i 0,47. Da lå farten fra 100 til 120.

Foresten en av de fineste veiene jeg har kjørt av motorveier. Slynget seg mellom fjellene og over åser. Landskapet forandret seg hele tiden.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bensinforbruk

Legg inn av JohnnyTh »

jhn skrev:
JohnnyTh skrev:
jhn skrev:
JohnnyTh skrev:
jhn skrev:Ganske mange som er opptatt av rekkevidden ... hva kommer det av?
Er det mye pes å fylle? Blir det for mye stopping? Er det mangel på bensinstasjoner?
Den lengste avstanden jeg har registrert mellom to bensinstasjoner er 100 km.
Men jeg ser jo fordelen med stor rekkevidde i Sibir f.eks.
Jeg kan love deg at nedover her til Tyrkia, er det ofte mer en 100 km mellom stasjonene.
Om du lover, så tror jeg på deg :prf ... jeg har bare kjørt i skandinavia .. her er det i allefall ikke noe problem, og neppe i resten av europa heller ... meen, man kan sikkert finne lange strekker og omveier mellom stasjonene, hvis man virkelig vil
Nå har jeg kjørt i Europa i en uke. Jeg er imponert over at du da kan si at det neppe er lange strekk her mellom stasjonene, siden du bare har kjørt i Skandinavia :thumleft
Jeg sier ikke det er 50 mil mellom stasjonene, men at de finnes strekkninger med mer enn 10 mil det er jeg ganske sikker på. Fra Sighisoara til Sibiu kjørte jeg forbi en stasjon og tenkte jeg har 15mil igjen på tanken. Det holder en stund til. Men da var det jammen meg plutselig 12 mil til neste stasjon. Helt klart da var dette ikke hovedveien, men en rute som gpsen valgte utenom hovedveien. Det så bra ut på kartet men ble unødvndig langt.
Du ble imponert ja ... jeg bare kastet et kjapt blikk på kartet, og fant ut at europa er ganske tett befolket, og har ut fra det konkludert med at det neppe er noen mangel på bensinstasjoner ... bortsett fra enkelte områder ut i periferien som kan være litt mere glissent.
Landsbygda i Romania er neppe det mest korrekte for å illustrere tettheten av bensinstasjoner i europa
Men tar jeg feil, så er ikke det første gang, og det er greit nok.
Ta en titt på kartet over nordfrankrikets motorveier.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
maglil
Innlegg: 105
Registrert: 16 feb 2011, 22:24
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP 2021
Sted: Lillestrøm

Re: Bensinforbruk

Legg inn av maglil »

1.mai kjørte jeg 42 mil hvorav 13 var motorvei og hastighet 110-115 km/t. Resterende 29 mil ble kjørt i lovlig hastighet i 60/70/80-soner i Buskerud/Vestfold. Kjørecomputeren oppga snittforbruk til 0.46 l/mil :-k og reelt forbruk ved bensinfylling viste 0,47 l/mil :prf .
Må si meg fornøyd med det på en sykkel som veier over 260 kg fulltanket.

maglil
Maglil

"Life is what happens to you while you're busy making other plans."

X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP

lefty293
Innlegg: 205
Registrert: 19 des 2010, 15:42
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
Sted: Røros

Re: Bensinforbruk

Legg inn av lefty293 »

Z1000SX'n bruker 0,6 på inspirert kjøring.
Alt er mulig, bare du vil nok!

2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50

l-k-p
Innlegg: 169
Registrert: 01 apr 2009, 20:56
Motorsykkelen din: Flere

Re: Bensinforbruk

Legg inn av l-k-p »

:-) Gammel cbr 1000f bruker ca: 0,6. blandet kjøring.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bensinforbruk

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:
jhn skrev:
JohnnyTh skrev:
jhn skrev:
JohnnyTh skrev:
jhn skrev:Ganske mange som er opptatt av rekkevidden ... hva kommer det av?
Er det mye pes å fylle? Blir det for mye stopping? Er det mangel på bensinstasjoner?
Den lengste avstanden jeg har registrert mellom to bensinstasjoner er 100 km.
Men jeg ser jo fordelen med stor rekkevidde i Sibir f.eks.
Jeg kan love deg at nedover her til Tyrkia, er det ofte mer en 100 km mellom stasjonene.
Om du lover, så tror jeg på deg :prf ... jeg har bare kjørt i skandinavia .. her er det i allefall ikke noe problem, og neppe i resten av europa heller ... meen, man kan sikkert finne lange strekker og omveier mellom stasjonene, hvis man virkelig vil
Nå har jeg kjørt i Europa i en uke. Jeg er imponert over at du da kan si at det neppe er lange strekk her mellom stasjonene, siden du bare har kjørt i Skandinavia :thumleft
Jeg sier ikke det er 50 mil mellom stasjonene, men at de finnes strekkninger med mer enn 10 mil det er jeg ganske sikker på. Fra Sighisoara til Sibiu kjørte jeg forbi en stasjon og tenkte jeg har 15mil igjen på tanken. Det holder en stund til. Men da var det jammen meg plutselig 12 mil til neste stasjon. Helt klart da var dette ikke hovedveien, men en rute som gpsen valgte utenom hovedveien. Det så bra ut på kartet men ble unødvndig langt.
Du ble imponert ja ... jeg bare kastet et kjapt blikk på kartet, og fant ut at europa er ganske tett befolket, og har ut fra det konkludert med at det neppe er noen mangel på bensinstasjoner ... bortsett fra enkelte områder ut i periferien som kan være litt mere glissent.
Landsbygda i Romania er neppe det mest korrekte for å illustrere tettheten av bensinstasjoner i europa
Men tar jeg feil, så er ikke det første gang, og det er greit nok.
Ta en titt på kartet over nordfrankrikets motorveier.
Da finnes det altså strekninger med dårlig bensintilgang ... hvem hadde ant ...?

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Bensinforbruk

Legg inn av TBI81 »

Voodoodoo skrev:
TBI81 skrev:
JK95 skrev:Synes det er på grensa til morsomt, en 1000cc 200hk plastikkracer drikker oppunder 0,7 mens min 125cc 14,2hk drikker nær 0,4 :lol Noen som sa effektiv bruk av bensin? :knegg
Hadde for mange år siden en 70cc scooter med rundt 12hk, den brukte rundt halvlitern i byen (ble naturlig nok aldri brukt på langtur). SVen på 650cc med en 70-80hk bruker rundt halvlitern på langkjøring. Og busaen .. på 1300cc med en par hundre bruker også rundt halvlitern - om jeg kjører snilt på langkjøring :lol :knegg

Angående planlegging så fyller jeg uansett sykkel på hver 20ende mil som tommelfingerregel. Beinstrekk på 10 mil og fylling og energi på 20. Holder ut litt lengre da og slipper å stresse med "hvor langt klarer jeg" (blir alt for fort "hvor f*** blir det av neste bensinstasjon???" :knegg ). Ser jo nå at det til og med er en grei regel med hyper-tempo, eller hva voodoo? :P :p
20 mil og stopp på første stasjon er effektivt og greit. var bare litt "uheldig" med den høyfartstrekka. Den dukka forresten opp pga. at hele autobahn var stengt pga et par vogntog som hadde klint inni hverandre. vi kjørte "norsk" taktikk og smatt mellom 7,5 km med kø. var mye furtne tyskere som hytta med neven osv. men akkurat det driter jeg langt i, setter det på kontoen for misunnelse. var ganske festlig da vi smatt gjennom glippa som var igjen mellom lastebilene og das polizei bare gav os tommel opp og vi hadde 3 felt med tom autobahn foran oss. Eneste jeg angrer på er at vi ikke stillte opp på linje og tok en "start" men det hadde vel vært å provosere :lol

Måtte uansett tanke og stoppa etter et par kilometer, han på benser'n lurte veldig på hvorfor han knapt hadde kunder :scratch

Æniveis så var det ikke åpna når vi rulla utpå igjen heller og vi hadde ca. 10 mil før det begynte å fylles på såpass med biler at det bremset. Sjeldent en har så klar bane da trafikken som regel er tjukkere enn tåka i kollen på A1.

sleit litt mht topphastighet på Haya'n da jeg ikke kom langt nok ned pga. tankveska. blei så jævli turbulens i hjelmen fra 280 og opp at jeg begynte å se uklart... litt greit med god sikt når en kjører nærmere 100m/sek :scratch

Tilbake til forbruk så sier kjørekomputer'n at jeg bruker 0,58 ved normal landeveiskjøring hvilket er heelt ok.
Høres ut som en drømmesituasjon den stau'en! Dvs, rett etterpå da ;-) Hadde en lignende situasjon rett før hamburg sist EU-tur. Var en lang kø som ble spist på fin norsk måte - rett igjennom - og veldig lite trafikk milevis etter :thumleft Bare synd jeg da kun hadde SV'en, men det ble uansett et bra snitt :knegg Nei .. Må bli litt autobahn snart altså ..

Toalmar
Innlegg: 362
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Sted: Gjøvik

Re: Bensinforbruk

Legg inn av Toalmar »

Måtte fylle i dag morges.
Fikk på akkurat 15 liter, og hadde 298 km på tripptelleren
Skulle bli tett på 0,5 liter pr mil.

Mest langkjøring med noe pådrag, men mest i fartsgrensen.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Bensinforbruk

Legg inn av TheHaughom »

Rett over 0.4 l/mil ved inspirert kjøring + my stopp/stans, rett under 0.4 ved normal kjøring.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Bensinforbruk

Legg inn av gsx750_80 »

LordShaft skrev:Hva er normal bensin forbruk blandt folket her?

Har 17 liters tank på min, men klarte bare å rulle 150km på en tank (ca 12L)
På ducatien kjørte jeg ca 250km på en tank (ca 13l)

Er det usedvanlig høyt forbruk? Ja begge målinger er ved blandet kjøring

Sendt med Note2
Kawasaki Ninja 250R, bruker 0.37 - 0.41 l/mil, og benyttes stort sett til pendling i underkant
av 8 mil per dag. Delvis motorveg, og hastigheten er vel oppe i 110-120 i forbikjøringer, men stort sett går det saktere..(40 minutter på 38 km tilsvarer 57 km/t i snitt).
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Bensinforbruk

Legg inn av gsx750_80 »

Elolz skrev:
gsx750_80 skrev:Kawasaki Ninja 250R, bruker 0.37 - 0.41 l/mil, og benyttes stort sett til pendling i underkant
av 8 mil per dag. Delvis motorveg, og hastigheten er vel oppe i 110-120 i forbikjøringer, men stort sett går det saktere..(40 minutter på 38 km tilsvarer 57 km/t i snitt).
Sammenlagt for et års kjøring brukte jeg 0,28l/mil :-) Holder som oftest motoren i "god-området" sitt mellom 7-8k rpm, og bruker turtallet. Virker som den liker det godt. Føler den jobber mye lettere da enn nede i 4-5k rpm. Fra en tidligere tråd:
TrondA skrev:Har selv kjørt aktivt og nesten aggressivt på en slik Ninja 250R siden 2008. Jeg har nøyaktig det samme gj.snittsforbruket som deg, 0,28 liter på mila.
Det er overraskende stor forskjell, om noen 250R bruker 0.28 l/ mil mens andre bruker bortimot 50 %
mer. 0.357 liter / mil tilsvarer 2.8 mil per liter. Sikker på at du ikke har byttet teller og nevner i brøken? ;-)
Jeg får forsøke å kjøre en tur og holde gasshånda mest mulig i ro, og se om jeg kommer ned i
nærheten av slike tall som du snakker om.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Bensinforbruk

Legg inn av gsx750_80 »

Elolz skrev:
gsx750_80 skrev:
Elolz skrev:
gsx750_80 skrev:Kawasaki Ninja 250R, bruker 0.37 - 0.41 l/mil, og benyttes stort sett til pendling i underkant
av 8 mil per dag. Delvis motorveg, og hastigheten er vel oppe i 110-120 i forbikjøringer, men stort sett går det saktere..(40 minutter på 38 km tilsvarer 57 km/t i snitt).
Sammenlagt for et års kjøring brukte jeg 0,28l/mil :-) Holder som oftest motoren i "god-området" sitt mellom 7-8k rpm, og bruker turtallet. Virker som den liker det godt. Føler den jobber mye lettere da enn nede i 4-5k rpm. Fra en tidligere tråd:
TrondA skrev:Har selv kjørt aktivt og nesten aggressivt på en slik Ninja 250R siden 2008. Jeg har nøyaktig det samme gj.snittsforbruket som deg, 0,28 liter på mila.
Det er overraskende stor forskjell, om noen 250R bruker 0.28 l/ mil mens andre bruker bortimot 50 %
mer. 0.357 liter / mil tilsvarer 2.8 mil per liter. Sikker på at du ikke har byttet teller og nevner i brøken? ;-)
Jeg får forsøke å kjøre en tur og holde gasshånda mest mulig i ro, og se om jeg kommer ned i
nærheten av slike tall som du snakker om.
Ble overrasket jeg og, så sjekket med drivstoffkalkulatorer på nett for sikkerhetsskyld og kom frem til det samme. Og TrondA kom jo frem til 0,28 på sin også ;-) Prøv å droppe ned et gir, disse små motorene går mye mer effektivt på litt høyere turtall. :thumleft
Jeg skal forsøke å kjøre mest mulig økonomisk en gang, om jeg får tid, og se hva det resulterer i.
Jeg kikket på en del av de (første) som hadde rapportert sitt forbruk her:
http://www.fuelly.com/motorcycle/kawasaki/ninja%20250r" onclick="window.open(this.href);return false; .
Da varierte det fra omtrent 39 US mpg til 74 US mpg. Jeg antar at det er mange som har utgaver
uten FI i disse listene, som dermed muligens har litt høyere forbruk.
0.28 liter / mil blir omtrent 84 US mpg. Det er imponerende, og jeg antar det må bety at motoren
din er i meget god tilstand, og har bla god kompresjon og ikke sløser nevneverdig med energien
i drivstoffet.
En grei kalkulator for konvertering mellom ulike måleenheter for drivstofforbruk finnes her, for de
som måtte ha interesse av en slik:
http://www.markporthouse.net/rangie/fue ... ersion.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Bensinforbruk

Legg inn av biker7 »

biker7 skrev:Zx12,ern jeg har kjøpt vil ha litt suppe. Er nok vanskelig å få den under 0,7l pr. mil. Mer ved inpirert kjøring. Men jaggu er bensinpenga verdt det. :prop:
Har da vært på pinse-tur til Smøgen, og fått testet forbruket litt nærmere. Og jaggu går det ann å få den under 0.7 ! Beste måling var faktisk 0,63 ,men da var jeg meget forsiktig med gass-rullen. Kommer nok ikke til å få en sånn måling flere ganger ;-) Men litt under 0,7 går greit på tur-kjøring. :thumleft
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Svar