Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Duville »

Jompa skrev::thumleft :thumleft :thumleft
Zadnez skrev:makan for en gjeng med surmaga gamle gubber.... jeg har kjørt motorsykkel på østlandet i 20 år og kan telle på en hånd de gangene jeg har irritert meg over syklister... det er dere som irriterer dere grenseløst for bagateller som utgjør fare for syklistene... "get used to it" og aksepter at syklister har LOV å ferdes i veibanen og se heller positivt på at dette er folk som er ute og trener og opprettholder folkehelsa:)

SURPOMPER!

:vs :vs :vs

JOMPA Du har vel ikke sett andre syklister enn langturssyklister på vei til Nordkapp og de kjører jo stort sett alene eller maks 2(bor ikke du oppi der).


(Dette var bare mobb, men dere har jo så fint vær der oppe for tida)

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Geir »

dagkr skrev:
Geir skrev: Altså; det der "skit og stein og grus og møkk og glass og kniver og sprøyter og bildeler og altogdet på gang- og sykkelveiene ødelegger syklene og dekkene" argumentet er så tynnslitt og oppbrukt at det grenser til hån å bruke det som unnskyldning for kondomdresskledde syklisters totalt hensynsløse og legendarisk egoistiske bruk av veibanen. Ikke for det, jeg underslår ikke at det etter vinterens strøing ligger strøsand på gang- og sykkelveiene som gjør det upraktisk å bruke dem til sykling, men det blir jo kostet og stelt uten at disse kasusene tar dem i bruk av den grunn.

Som en annen var inne på så er vel den holdningen til enkelte syklister som fremkommer her basert på opplevelser man har hatt som bilist. For min del er det sjelden jeg har noe utestående med syklistene så lenge jeg er på to hjul. med mindre jeg havner i en syklist generert kø da... Når holdningen blant alt for mange leggbarberte kondomdresskledde typer med gullskimrende solbriller og sykkelhjelm med antydning til horn i pannen er at "vi har lov til å sykle i veibanen og vi gir jevnt katten i om vi hindrer annen ferdsel - vi har LOV hører du!" får jeg en snikende mistanke om at det er mer derproblemet ligger; "Vi har lov, vi har en rettighet og den skal brukes samma f*en." Det er disse typene som gjør at så mange ikke tåler syklister - slike som beskrives i linken Elolz postet. Slike som SKAL kjøre i veibanen for alt i verden selv om sykkelveien ligger nykostet og kjemisk fri for slike uhyrligheter som barnefamilier, hundeeiere, osv.

Og mens jeg er i gang; det er jo litt fornøyelig at du åpenbart har mye av de samme synspunktene på andre brukere av gang- og sykkelveiene som noen av oss har på enkelte typer syklister. Du skriver at "Barnevogntrillere har en tendens til å gå manngard (...)", men er det ikke nettopp det enkelte typer syklister også gjør? Kjører manngard? 2-4 av arten i bredden uten å ofre en tanke på køen av biler bak? Aner jeg et snev av dobbelmoral her tro.... :-k

Så var det dette med landingsbanen for å kjøre forbi; forventer du virkelig at bilistene skal utsette seg for kollisjon med møtende kjøretøy bare fordi en egoist på velociped ikke kan dra seg til å vise hensyn? Eller at bilisten skal utsette seg for straffansvar fordi vinklepettern på to hjul finner det for godt å sveive litt ekstra ut i veibanen akkurat i forbikjøringsøyeblikket? I så fall; think again.

Til slutt har du kanskje merket deg at jeg har forsøkt å unngå generaliseringsfellen ved å påpeke at jeg snakker om enkelte typer syklister. På samme måte som det finnes flere typer bilister, flere typer mc-førere finnes det flere typer syklister. Mange syklister - kanskje de fleste - er i liket med mange bilister og mc-fører flinke til å ta hensyn til og respektere andre trafikanter. Det er bare det at disse syklistene som ikke er i den kategorien skiller seg sånn ut både i utseende og oppførsel at de overdøver totalt ropet om litt rettferdighet fra de vettuge syklistene. De som bruker gang- og sykkelveier, de som respekterer lyssignal og trafikkregler. Det er synd. Kanskje en holdningskampanje i syklistenes egne rekker kan hjelpe? Kanskje sertifikat? Ikke vet jeg, men en ting er sikkert; når pedalanton & kompisene ligger tre i bredden og gir f'en i bilkøen bak da er de selv skyld i at mange ikke tåler syklister.
Innlegget ditt vitner om at du ikke har særlig erfaring med å sykle i sentrale strøk. Og måten du omtaler syklister på vitner samtidig om at du ikke har så mye erfaring med å sykle og da blir det ganske interessant å komme med påstander som er ment å skulle motbevise mine selvopplevde erfaringer. Hvis du ikke tåler å ha syklister i veibanen så bør du kanskje sitte hjemme litt oftere og lage flere satiriske innlegg om ting du ikke kan så mye om. Morsomt å lese var det i hvertfall.

Hvis du tenker deg litt om så skjønner du kanskje at det er enklere å kjøre forbi en klynge av 10 syklister med 3 i bredden i et kjørefelt enn en rekke som er 30 meter lang, eller går jeg litt fort frem nå?
:knegg I mangel på skikkelig argumentasjon velger du altså ad hominem argumentasjon ved å prøve å fremstille meg som treg eller kanskje til og med dum? Ja, ja - vi vet begge hvem det slår tilbake på så lykke til med det. :thumleft

Jeg trenger ikke ha erfaring med å sykle for å kunne uttale meg om og ha kvalifiserte meninger og viten om dekket det sykles på og hvordan enkelte syklister påvirker trafikksituasjonen. Det hadde jeg bare hatt behov for dersom jeg gikk inn for å argumentere ensidig fra syklistens perspektiv, men den oppgave har du åpenbart påtatt deg som forsvarer for syklistenes misforståtte gudbenådede rett til å oppføre seg akkurat som de vil i trafikken.

Ikke forsøker jeg å motbevise dine selvopplevde erfaringer heller - det faller på sin egen urimelighet. Du har sikkert punktert 2 ganger på x-antall kilometer, men hva så? For alt jeg vet kan dekket/ene du punkterte på være noe som besten kjøpte brukt eller ikke være egnet for formålet (banedekk var det noe som het i min tid som syklist...). Uansett er en dårlig vedlikeholdt gang- og sykkelvei ingen unnskyldning for at syklistene skal kunne bruke veibanen som om det skulle være deres egen private lekeplass der alt og alle ellers har med til å holde seg unna og ikke komme med et eneste kritisk ord. Her er det forskrifter og regelverk som gjelder - ikke egosentriske syklisters egen oppfatning av hva som burde gjelde...

Når det kommer til å tåle syklister i vegbanen kan det jo være fristende å å be deg lese gjennom det jeg har skrevet en gang til, gjerne med et åpent sinn. Poenget er nemlig at:

- Syklister er i utgangspunktet helt OK i veibanen. Men; de må følge regler og forskrifter og ha respekt for andre. Det samme gjelder selvsagt bilister, mc-førere, vogntogkusker og alle ande veifarende.

- Syklister er IKKE OK i veibanen når de ikke klarer å innse at de er relativt saktegående og faktisk plikter å slippe bakenforliggende trafikk forbi.

- Syklister er IKKE OK i veibanen når de tror at flokkopptreden (eller "i manngard" som du sier om "barnevogntrillerne") fritar dem fra trafikkreglene, jfr. ditt resonnement over med disse 30 syklistene. Her forutsettes det at disse syklistene ikke deltar i et sykkelritt etter "Forskrift om sykkelritt på veg". Merk deg forøvrig §3 3.ledd: "Politiet kan etter vegtrafikkloven § 9 regulere trafikken slik forholdene i hvert enkelt tilfelle krever det, og kan herunder fravike det som er fastsatt i annet ledd. Fellesstart eller andre måter å sykle på med flere enn to i bredden, kan bare foregå når politiet foretar regulering av trafikken som nevnt.

Dette burde være enkelt; følg reglene, vis respekt for andre i trafikken og bruk de gang- og sykkelveier som samfunnet faktisk har spandert store summer på å etablere og som syklistene selv bruker enhver anledning til å etterlyse.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Zadnez »

Geir skrev:
dagkr skrev:
Geir skrev: Altså; det der "skit og stein og grus og møkk og glass og kniver og sprøyter og bildeler og altogdet på gang- og sykkelveiene ødelegger syklene og dekkene" argumentet er så tynnslitt og oppbrukt at det grenser til hån å bruke det som unnskyldning for kondomdresskledde syklisters totalt hensynsløse og legendarisk egoistiske bruk av veibanen. Ikke for det, jeg underslår ikke at det etter vinterens strøing ligger strøsand på gang- og sykkelveiene som gjør det upraktisk å bruke dem til sykling, men det blir jo kostet og stelt uten at disse kasusene tar dem i bruk av den grunn.

Som en annen var inne på så er vel den holdningen til enkelte syklister som fremkommer her basert på opplevelser man har hatt som bilist. For min del er det sjelden jeg har noe utestående med syklistene så lenge jeg er på to hjul. med mindre jeg havner i en syklist generert kø da... Når holdningen blant alt for mange leggbarberte kondomdresskledde typer med gullskimrende solbriller og sykkelhjelm med antydning til horn i pannen er at "vi har lov til å sykle i veibanen og vi gir jevnt katten i om vi hindrer annen ferdsel - vi har LOV hører du!" får jeg en snikende mistanke om at det er mer derproblemet ligger; "Vi har lov, vi har en rettighet og den skal brukes samma f*en." Det er disse typene som gjør at så mange ikke tåler syklister - slike som beskrives i linken Elolz postet. Slike som SKAL kjøre i veibanen for alt i verden selv om sykkelveien ligger nykostet og kjemisk fri for slike uhyrligheter som barnefamilier, hundeeiere, osv.

Og mens jeg er i gang; det er jo litt fornøyelig at du åpenbart har mye av de samme synspunktene på andre brukere av gang- og sykkelveiene som noen av oss har på enkelte typer syklister. Du skriver at "Barnevogntrillere har en tendens til å gå manngard (...)", men er det ikke nettopp det enkelte typer syklister også gjør? Kjører manngard? 2-4 av arten i bredden uten å ofre en tanke på køen av biler bak? Aner jeg et snev av dobbelmoral her tro.... :-k

Så var det dette med landingsbanen for å kjøre forbi; forventer du virkelig at bilistene skal utsette seg for kollisjon med møtende kjøretøy bare fordi en egoist på velociped ikke kan dra seg til å vise hensyn? Eller at bilisten skal utsette seg for straffansvar fordi vinklepettern på to hjul finner det for godt å sveive litt ekstra ut i veibanen akkurat i forbikjøringsøyeblikket? I så fall; think again.

Til slutt har du kanskje merket deg at jeg har forsøkt å unngå generaliseringsfellen ved å påpeke at jeg snakker om enkelte typer syklister. På samme måte som det finnes flere typer bilister, flere typer mc-førere finnes det flere typer syklister. Mange syklister - kanskje de fleste - er i liket med mange bilister og mc-fører flinke til å ta hensyn til og respektere andre trafikanter. Det er bare det at disse syklistene som ikke er i den kategorien skiller seg sånn ut både i utseende og oppførsel at de overdøver totalt ropet om litt rettferdighet fra de vettuge syklistene. De som bruker gang- og sykkelveier, de som respekterer lyssignal og trafikkregler. Det er synd. Kanskje en holdningskampanje i syklistenes egne rekker kan hjelpe? Kanskje sertifikat? Ikke vet jeg, men en ting er sikkert; når pedalanton & kompisene ligger tre i bredden og gir f'en i bilkøen bak da er de selv skyld i at mange ikke tåler syklister.
Innlegget ditt vitner om at du ikke har særlig erfaring med å sykle i sentrale strøk. Og måten du omtaler syklister på vitner samtidig om at du ikke har så mye erfaring med å sykle og da blir det ganske interessant å komme med påstander som er ment å skulle motbevise mine selvopplevde erfaringer. Hvis du ikke tåler å ha syklister i veibanen så bør du kanskje sitte hjemme litt oftere og lage flere satiriske innlegg om ting du ikke kan så mye om. Morsomt å lese var det i hvertfall.

Hvis du tenker deg litt om så skjønner du kanskje at det er enklere å kjøre forbi en klynge av 10 syklister med 3 i bredden i et kjørefelt enn en rekke som er 30 meter lang, eller går jeg litt fort frem nå?
:knegg I mangel på skikkelig argumentasjon velger du altså ad hominem argumentasjon ved å prøve å fremstille meg som treg eller kanskje til og med dum? Ja, ja - vi vet begge hvem det slår tilbake på så lykke til med det. :thumleft

Jeg trenger ikke ha erfaring med å sykle for å kunne uttale meg om og ha kvalifiserte meninger og viten om dekket det sykles på og hvordan enkelte syklister påvirker trafikksituasjonen. Det hadde jeg bare hatt behov for dersom jeg gikk inn for å argumentere ensidig fra syklistens perspektiv, men den oppgave har du åpenbart påtatt deg som forsvarer for syklistenes misforståtte gudbenådede rett til å oppføre seg akkurat som de vil i trafikken.

Ikke forsøker jeg å motbevise dine selvopplevde erfaringer heller - det faller på sin egen urimelighet. Du har sikkert punktert 2 ganger på x-antall kilometer, men hva så? For alt jeg vet kan dekket/ene du punkterte på være noe som besten kjøpte brukt eller ikke være egnet for formålet (banedekk var det noe som het i min tid som syklist...). Uansett er en dårlig vedlikeholdt gang- og sykkelvei ingen unnskyldning for at syklistene skal kunne bruke veibanen som om det skulle være deres egen private lekeplass der alt og alle ellers har med til å holde seg unna og ikke komme med et eneste kritisk ord. Her er det forskrifter og regelverk som gjelder - ikke egosentriske syklisters egen oppfatning av hva som burde gjelde...

Når det kommer til å tåle syklister i vegbanen kan det jo være fristende å å be deg lese gjennom det jeg har skrevet en gang til, gjerne med et åpent sinn. Poenget er nemlig at:

- Syklister er i utgangspunktet helt OK i veibanen. Men; de må følge regler og forskrifter og ha respekt for andre. Det samme gjelder selvsagt bilister, mc-førere, vogntogkusker og alle ande veifarende.

- Syklister er IKKE OK i veibanen når de ikke klarer å innse at de er relativt saktegående og faktisk plikter å slippe bakenforliggende trafikk forbi.

- Syklister er IKKE OK i veibanen når de tror at flokkopptreden (eller "i manngard" som du sier om "barnevogntrillerne") fritar dem fra trafikkreglene, jfr. ditt resonnement over med disse 30 syklistene. Her forutsettes det at disse syklistene ikke deltar i et sykkelritt etter "Forskrift om sykkelritt på veg". Merk deg forøvrig §3 3.ledd: "Politiet kan etter vegtrafikkloven § 9 regulere trafikken slik forholdene i hvert enkelt tilfelle krever det, og kan herunder fravike det som er fastsatt i annet ledd. Fellesstart eller andre måter å sykle på med flere enn to i bredden, kan bare foregå når politiet foretar regulering av trafikken som nevnt.

Dette burde være enkelt; følg reglene, vis respekt for andre i trafikken og bruk de gang- og sykkelveier som samfunnet faktisk har spandert store summer på å etablere og som syklistene selv bruker enhver anledning til å etterlyse.
Føler at du mener at alle som ikke følger DINE regler akal holde seg borte fra veibanen. Det finne ikke en regel som sier at syklister skal flytte seg øyeblikkelig når du kommer kjørende. Det er ikke å IKKE vise hensyn å kjøre i det tempoet en syklist normalt kan klare, de ligger normalt rolig i sitt tempo og så skal DU passere trygt ved første anledning. En landeveissyklist som er ute å trener har ingenting på en sykkelsti å gjøre, det er farlig for gående og roligere syklister. I tillegg er veidekket på sykkelstiene VESENTLIG dårligere enn i veibanen, og utgjør i seg selv en fare for en syklist som sykler fort. Veibanen er ikke til for at du skal få kjøre aktivt i ditt tempo uten tanke for andre trafikanter. Ta grep om tankebanen din, du er FARLIG.
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av SuperMorten »

Zadnez skrev:En landeveissyklist som er ute å trener har ingenting på en sykkelsti å gjøre,
EN landeveissyklist er ikke problemet. Det er når han tar med seg en 12-15 kanskje 20 venner.. og disse har heller ikke noe særlig å gjøre i rushtrafikken..

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Zadnez »

nå er det vel ikke i rushtrafikken dette er et problem:) da kommer ikke 20 syklister frem uansett og trafikken går så sent at det er syklistene som blir hindret
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Zadnez »

http://www.osloby.no/nyheter/krim/Bilis ... 18808.html" onclick="window.open(this.href);return false;

eksempel på hva som skjer når man lar seg provosere i trafikken
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Geir »

[klippe bort masse tekst som de interesserte kan lese ellers i tråden...]
Zadnez skrev: Føler at du mener at alle som ikke følger DINE regler akal holde seg borte fra veibanen. Det finne ikke en regel som sier at syklister skal flytte seg øyeblikkelig når du kommer kjørende. Det er ikke å IKKE vise hensyn å kjøre i det tempoet en syklist normalt kan klare, de ligger normalt rolig i sitt tempo og så skal DU passere trygt ved første anledning. En landeveissyklist som er ute å trener har ingenting på en sykkelsti å gjøre, det er farlig for gående og roligere syklister. I tillegg er veidekket på sykkelstiene VESENTLIG dårligere enn i veibanen, og utgjør i seg selv en fare for en syklist som sykler fort. Veibanen er ikke til for at du skal få kjøre aktivt i ditt tempo uten tanke for andre trafikanter. Ta grep om tankebanen din, du er FARLIG.
Hva du føler at jeg mener har jeg selvsagt ingen kontroll over, og for meg må du endelig føle hva du vil. Men; tillegg ikke meg produktene av dine følerier.

Jeg forholder meg til det enkle faktum at selv syklister har å følge de reglene som gjelder i trafikken på lik linje med deg og meg og alle andre veifarende. Hvor får du dette med mine regler fra? Det er ikke MINE regler det er snakk om her - jeg har ikke laget noen av dem og har heller ikke mandat eller behov for å lage regler. Det er reglene myndighetene har utarbeidet og implementert det er snakk om. Du må forholde deg til det jeg faktisk skriver og ikke det du føler - slikt blir det bare surr av.

Hvor har du dette med at jeg mener at "syklister skal flytte seg øyeblikkelig når du kommer kjørende." fra? Igjen; forhold deg til det jeg faktisk skriver. Jeg har ikke nevnt noe som helst om at syklistene skal skvette ut av veien når jeg kommer, men jeg forventer at de på lik linje med annen saktegående trafikk gjør sin fordømte plikt og hjelper trafikken bak forbi, ikke noe som helst annet. Det erhensynsløst og i strid med trafikkreglene å ligge der som en kork og lage kø og ignorere den ene muligheten etter den andre til å slippe trafikken forbi - jfr. trafikkreglene §12.4 og selvsagt vegtrafikkloven §3.

Når det kommer til vegdekket på gang- og sykkelveg er du rimelig kategorisk uten å underbygge påstanden på noen måte. Jeg har selv sett gang- og sykkelveier med vesentlig bedre dekke enn i vegbanen ved siden av, men det betyr ikke at det er en gyldig konklusjon for tilstanden på alle gang- og sykkelveier. Og dessuten; hvorfor skal ikke syklistene måtte forholde seg til at vegdekket faktisk er som det er? Det må alle andre trafikanter gjøre; hvis vegens beskaffenhet ikke tillater 80 km/t, vel så kan man ikke kjøre i 80 km/t selv om fartsgrensen tillater det. Det samme skulle vel gjelde for syklister? Dessuten; de kan jo i så fall kjøre i vegbanen uten å være til hinder for noen med såpass fart - det er vel ingen som sier noe på det!

Så fortsetter du med å tillegge meg meninger basert på dine følerier; jeg har da aldri verken sagt eller ment at vegbanen er til for at jeg skal "få kjøre aktivt i ditt tempo uten tanke for andre trafikanter." Hvor tar du det fra? Fakta mann - fakta!

Og til slutt; jeg har et godt grep om min "tankebane" - ikke bekymre deg for det. Ta derimot tak i dine egne utfordringer og les hva dine motdebattanter skriver før du slipper fingrene løs på tastaturet i fri dressur. Leser du trafikkregler like usammenhengende og inkonsekvent som du har lest mine poster her er nok du farligere enn meg... :mk
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av TheHaughom »

Geir skrev:[klippe bort masse tekst som de interesserte kan lese ellers i tråden...]
Zadnez skrev: Føler at du mener at alle som ikke følger DINE regler akal holde seg borte fra veibanen. Det finne ikke en regel som sier at syklister skal flytte seg øyeblikkelig når du kommer kjørende. Det er ikke å IKKE vise hensyn å kjøre i det tempoet en syklist normalt kan klare, de ligger normalt rolig i sitt tempo og så skal DU passere trygt ved første anledning. En landeveissyklist som er ute å trener har ingenting på en sykkelsti å gjøre, det er farlig for gående og roligere syklister. I tillegg er veidekket på sykkelstiene VESENTLIG dårligere enn i veibanen, og utgjør i seg selv en fare for en syklist som sykler fort. Veibanen er ikke til for at du skal få kjøre aktivt i ditt tempo uten tanke for andre trafikanter. Ta grep om tankebanen din, du er FARLIG.
Hva du føler at jeg mener har jeg selvsagt ingen kontroll over, og for meg må du endelig føle hva du vil. Men; tillegg ikke meg produktene av dine følerier.

Jeg forholder meg til det enkle faktum at selv syklister har å følge de reglene som gjelder i trafikken på lik linje med deg og meg og alle andre veifarende. Hvor får du dette med mine regler fra? Det er ikke MINE regler det er snakk om her - jeg har ikke laget noen av dem og har heller ikke mandat eller behov for å lage regler. Det er reglene myndighetene har utarbeidet og implementert det er snakk om. Du må forholde deg til det jeg faktisk skriver og ikke det du føler - slikt blir det bare surr av.

Hvor har du dette med at jeg mener at "syklister skal flytte seg øyeblikkelig når du kommer kjørende." fra? Igjen; forhold deg til det jeg faktisk skriver. Jeg har ikke nevnt noe som helst om at syklistene skal skvette ut av veien når jeg kommer, men jeg forventer at de på lik linje med annen saktegående trafikk gjør sin fordømte plikt og hjelper trafikken bak forbi, ikke noe som helst annet. Det erhensynsløst og i strid med trafikkreglene å ligge der som en kork og lage kø og ignorere den ene muligheten etter den andre til å slippe trafikken forbi - jfr. trafikkreglene §12.4 og selvsagt vegtrafikkloven §3.

Når det kommer til vegdekket på gang- og sykkelveg er du rimelig kategorisk uten å underbygge påstanden på noen måte. Jeg har selv sett gang- og sykkelveier med vesentlig bedre dekke enn i vegbanen ved siden av, men det betyr ikke at det er en gyldig konklusjon for tilstanden på alle gang- og sykkelveier. Og dessuten; hvorfor skal ikke syklistene måtte forholde seg til at vegdekket faktisk er som det er? Det må alle andre trafikanter gjøre; hvis vegens beskaffenhet ikke tillater 80 km/t, vel så kan man ikke kjøre i 80 km/t selv om fartsgrensen tillater det. Det samme skulle vel gjelde for syklister? Dessuten; de kan jo i så fall kjøre i vegbanen uten å være til hinder for noen med såpass fart - det er vel ingen som sier noe på det!

Så fortsetter du med å tillegge meg meninger basert på dine følerier; jeg har da aldri verken sagt eller ment at vegbanen er til for at jeg skal "få kjøre aktivt i ditt tempo uten tanke for andre trafikanter." Hvor tar du det fra? Fakta mann - fakta!

Og til slutt; jeg har et godt grep om min "tankebane" - ikke bekymre deg for det. Ta derimot tak i dine egne utfordringer og les hva dine motdebattanter skriver før du slipper fingrene løs på tastaturet i fri dressur. Leser du trafikkregler like usammenhengende og inkonsekvent som du har lest mine poster her er nok du farligere enn meg... :mk
Denne fortjente en tommel opp (som jeg ikke har i Tapatalk) *tommelopp*

Edit: :thumleft

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4 Beta
Sist redigert av TheHaughom den 04 jun 2013, 09:04, redigert 1 gang totalt.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Duville »

Her har du tommelen :thumleft :prf

ja og så er jeg enig :-k

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av RuneMC »

Er det noen som er i sykkelmiljøet eller har kontakter inn der?

Jeg lurer på om denne praksisen når det er kun 2 syklister som sykler 2 i bredden.
Jeg sendte epost til Syklistenes Landsforening og lurte på om det var offisiell "policy" - nei, de henviste til at syklistene skulle vise hensyn i sitt hefte (svarte de ihvertfall).

Bakgrunnen er daglige eksempler.
F.eks. igår var det et par som syklet i oppoverbakke, ved siden av hverandre ganske tett, de hører jeg kommer og syklisten nærmest midtstripa legger seg da klin opptil midtstripa. :doh

Idag på vei hjem fra kundemøte/jobb så er det to syklister som kjører ut foran meg fra høyre, de har vikeplikt for meg (men vikeplikt gjelder jo ikke syklister) og de kjører i utganspunktet etter hverandre. Den ene ser seg bakover og legger seg så dobbelt - altså to i bredden. M.a.o. virker dette som en bevisst men dog idiotisk strategi (jfr at man ikke får passert de med like god avstand da).

Så, er det noen der med et ben i sykkelmiljøet som kan bekrefte at to-i-bredden-når-man-er-to er en slags gjeldende "policy" ? :scratch
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av SuperMorten »

Har vurdert å lete etter et sykkel forum ala "sykkelsiden.no", for å se hva de snakker om.. :lol

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Carpa »

Sykkeldebatten har rast på ha-halden.no de siste dagene, men ifølge Trygg Trafikk er reglene klare: Det er ikke lov å sykle i felt på offentlige veier utenom sykkelritt.
Ulovlig å sykle i felt
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av mekkern »

Etter mye pes har de plutselig funnet ut at trafikkreglene ikke gjelder for sykkelistene allikevel....
trodde ikke vi kunne forandre på definisjonene etter hva vi mener det BURDE være??
lovteksten er jo klar og ikke åpen for synsing...

http://www.tryggtrafikk.no/Sykle+to+i+b ... wJrM2Z.ips

jaja-da kan jo vi andre tolke reglene slik det passer oss også da... :mc1
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Geir »

mekkern skrev:Etter mye pes har de plutselig funnet ut at trafikkreglene ikke gjelder for sykkelistene allikevel....
trodde ikke vi kunne forandre på definisjonene etter hva vi mener det BURDE være??
lovteksten er jo klar og ikke åpen for synsing...

http://www.tryggtrafikk.no/Sykle+to+i+b ... wJrM2Z.ips

jaja-da kan jo vi andre tolke reglene slik det passer oss også da... :mc1
Det som TT skiver om at Lovgivningen regulerer ikke sykling i grupper spesielt. kan vel diskuteres. Det er jo noe som heter "Forskrift om sykkelritt på veg" der det fremgår følgende i §3 3.ledd: "(...) Fellesstart eller andre måter å sykle på med flere enn to i bredden, kan bare foregå når politiet foretar regulering av trafikken som nevnt. (...)" Det er jo merkelig hvis det skal være anledning til å sykle flere enn to i bredden i tja - "ukontrollerte ritt" enn i organiserte ritt, men nå er det jo ikke lover og forskrifter like klare alltid. Det er vel derfor advokatene gjør gode penger...

Hva TT forøvrig mener er "hensiktsmessig" når det kommer til trafikkreglene §5.3 om avstand til forankjørende osv. er jo relativt uinteressant når det kommer til hva som er gjeldende. Der har forskriften rangen over TT med god margin. Det er mangt og mye man ikke nødvendigvis finner så "hensiktsmessig" men man må jo likevel forholde seg til regelverket slik det er.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av jhn »

RuneMC skrev:Er det noen som er i sykkelmiljøet eller har kontakter inn der?

Jeg lurer på om denne praksisen når det er kun 2 syklister som sykler 2 i bredden.
Jeg sendte epost til Syklistenes Landsforening og lurte på om det var offisiell "policy" - nei, de henviste til at syklistene skulle vise hensyn i sitt hefte (svarte de ihvertfall).

Bakgrunnen er daglige eksempler.
F.eks. igår var det et par som syklet i oppoverbakke, ved siden av hverandre ganske tett, de hører jeg kommer og syklisten nærmest midtstripa legger seg da klin opptil midtstripa. :doh

Idag på vei hjem fra kundemøte/jobb så er det to syklister som kjører ut foran meg fra høyre, de har vikeplikt for meg (men vikeplikt gjelder jo ikke syklister) og de kjører i utganspunktet etter hverandre. Den ene ser seg bakover og legger seg så dobbelt - altså to i bredden. M.a.o. virker dette som en bevisst men dog idiotisk strategi (jfr at man ikke får passert de med like god avstand da).

Så, er det noen der med et ben i sykkelmiljøet som kan bekrefte at to-i-bredden-når-man-er-to er en slags gjeldende "policy" ? :scratch
Mulig jeg husker feil ... men mener det ble sagt før i tiden at om man kjørte en saktegående moped, så skulle man være meget forsiktig med å ligge klistret til hvitstripa, og på den måten innvitere til forbikjøring uten å skifte kjørebane ... kan det være den filosofien syklistene bruker?
Forøvrig synes jeg det er en del overdreven syting og klaging ... mange sure, irriterte mcister ... men merkelig nok lite klaging over mc-folk som kjører parade/kolonne i et provoserende sakte tempo ... det skjer jo også relativt ofte i forbindelse med mc-treff ol.
Mc-folk er kanskje ikke den trafikkantgruppen som er flinkest til å følge lover og regler ... så hvis man ikke er ekstremt lovlydig selv, så synes jeg man kan dempe fordømmelsen av andre "lovbrytere" ... eller er det sånn at de reglene man selv bryter er så idiotiske at det er greit, mens de reglene andre bryter er så fornuftige at det ikke må forekomme?

Svar