Sykkelen kutter motorkraft

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Sykkelen kutter motorkraft

Legg inn av thewiz »

Et problem oppsto i dag med sykkelen min. Har brukt sykkelen frem og tilbake fra jobb (3,5 mil hver vei) og i dag så stoppet den plutselig på vei hjem. Dette har skjedd en gang før, men fikk raskt start igjen, så jeg kjørte videre.

Det som skjer er at sykkelen plutselig mister kraft når jeg gir gass, så begynner den å hakke og stopper ( mister turtallet ). Har el-start, så jeg prøvde jo selvfølgelig den. Måtte kinne 10-15 ganger før den startet igjen, prøvde med og uten choke. Kom seg igang igjen, så jeg fortsatte. Var kun 500 meter fra der jeg bor, så jeg ga på endel for å komme meg fort hjem. Når jeg girte opp til andregir lyste også oljelampa rødt.

Noen som har noen ideer hva dette kan være? Scottoileren min lager utrolig fæle lyder når jeg starter sykkelen hvis det er av noe betydning.

Sykkelen er en 2000 Yamaha Thundercat 600R.

Hadde satt stor pris på litt hjelp her ! :scratch
Sist redigert av thewiz den 11 feb 2014, 02:38, redigert 4 ganger totalt.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av TBI81 »

Scottoiler lager 'fæle lyder'?

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av Barbarozza »

Har du sjekka olja ???? :scratch oljelampa lyser ikke uten grunn som regel...og scottoiler skal vel ikke lage MYE lyd.. =;


Tett bensin filter ? , defekt bensinpumpe ? ville begynt der....
Memento mori

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av DrGreve »

Hvordan er scottoileren koblet til motoren? Den styres jo av vakuum, enten fra innsugshalsen eller forgasseren og hvis scottoileren lager lyder så kan sykkelen dra falskluft via tilkoblingen til kjedesmøreren. De første jeg ville gjort er å koble bort smøreren og tettet vakuumhullet for å sjekke om det hjelper.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av thewiz »

TBI81 skrev:Scottoiler lager 'fæle lyder'?

Ja, den lager en skrapelyd når jeg skrur på tenninga. Altså før jeg starter sykkelen opp. Den "skraper" i 2-3 sekunder før den slutter. Høres ut som en tikkelyd / skrapelyd. Litt vanskelig å forklare.

Barbarozza skrev:Har du sjekka olja ???? :scratch oljelampa lyser ikke uten grunn som regel...og scottoiler skal vel ikke lage MYE lyd.. =;


Tett bensin filter ? , defekt bensinpumpe ? ville begynt der....
I det glasset på siden av motoren er det i midten, regner med dette er ok? Tror nok oljelampa lyste fordi jeg dro på veldig i en oppoverbakke. Har hørt at oljelampa kan lyse hvis man gjør det, spesielt på thunderrace.

Hvordan sjekker jeg plugger, luftfilter, bensinfilter osv på sykkelen min?
DrGreve skrev:Hvordan er scottoileren koblet til motoren? Den styres jo av vakuum, enten fra innsugshalsen eller forgasseren og hvis scottoileren lager lyder så kan sykkelen dra falskluft via tilkoblingen til kjedesmøreren. De første jeg ville gjort er å koble bort smøreren og tettet vakuumhullet for å sjekke om det hjelper.
Det vet jeg faktisk ikke, kan kanskje bare følge slangen fra scottoileren? Den lager mye lyd som jeg nevnte over i innlegget mitt her.

Hva skal jeg tette vakuumhullet med eventuelt?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av DrGreve »

thewiz skrev:
TBI81 skrev:Scottoiler lager 'fæle lyder'?

Ja, den lager en skrapelyd når jeg skrur på tenninga. Altså før jeg starter sykkelen opp. Den "skraper" i 2-3 sekunder før den slutter. Høres ut som en tikkelyd / skrapelyd. Litt vanskelig å forklare.

Barbarozza skrev:Har du sjekka olja ???? :scratch oljelampa lyser ikke uten grunn som regel...og scottoiler skal vel ikke lage MYE lyd.. =;


Tett bensin filter ? , defekt bensinpumpe ? ville begynt der....
I det glasset på siden av motoren er det i midten, regner med dette er ok? Tror nok oljelampa lyste fordi jeg dro på veldig i en oppoverbakke. Har hørt at oljelampa kan lyse hvis man gjør det, spesielt på thunderrace.

Hvordan sjekker jeg plugger, luftfilter, bensinfilter osv på sykkelen min?
DrGreve skrev:Hvordan er scottoileren koblet til motoren? Den styres jo av vakuum, enten fra innsugshalsen eller forgasseren og hvis scottoileren lager lyder så kan sykkelen dra falskluft via tilkoblingen til kjedesmøreren. De første jeg ville gjort er å koble bort smøreren og tettet vakuumhullet for å sjekke om det hjelper.
Det vet jeg faktisk ikke, kan kanskje bare følge slangen fra scottoileren? Den lager mye lyd som jeg nevnte over i innlegget mitt her.

Hva skal jeg tette vakuumhullet med eventuelt?
Det finner du ut når du ser hullet :)
Jeg vil anta at den er koblet i det samme hullet som man bruker for å koble til en carbtune på en av innsugshalsene til en eller annen forgasser og da mest sansynlig den forgasseren som er nærmest kjedesmøreren (venstre forgasser)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av FJZZR »

Tror ikke Scott-oileren stopper motoren, ettersom den bare påvirker en sylinder. Derimot har jeg stor tro på at dette er tett lufting til tanken. Kjør med tanklokket av å se om den fusker da.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av DrGreve »

FJZZR skrev:Tror ikke Scott-oileren stopper motoren, ettersom den bare påvirker en sylinder. Derimot har jeg stor tro på at dette er tett lufting til tanken. Kjør med tanklokket av å se om den fusker da.
Flott, da kan han sjekke det også og bruke elimineringsmetoden :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av Geir »

Vakuumstyrt bensinkran på den der? Symptomene du beskriver minner mye om den gang Kawaskien min holdt på med samme tullet. Det viste seg å være membranen i suppekranen som var synderen. Nok et punkt på Dr. Greves eliminasjonsliste... ;-) Lykke til med feilsøkingen! :thumleft
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av Jompa »

Vet ikke om denne sykkelen har bensinpumpe, men 2-3 sek med during når man setter på tenninga kan vel tyde på det.
Den skal ikke bråke, men heller summe litt kraftig.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av TBI81 »

Jompa skrev:Vet ikke om denne sykkelen har bensinpumpe, men 2-3 sek med during når man setter på tenninga kan vel tyde på det.
Den skal ikke bråke, men heller summe litt kraftig.
Og om scottoilern tar vacuum derfra så kan det jo hende at det henger sammen med ulydene derfra? :-k

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av thewiz »

Da har jeg fått skrudd og feilsøkt litt mer, men er ikke så erfaren på sykler, da jeg mest har skrudd på bil tidligere.

Jeg har noen spørsmål angående oppkoblingen av scottoileren. Jeg demonterte hele scottoileren, med oljeforsyningen. Den funket ikke uansett (den smørte altså ikke olje på kjedet som den skulle).

Lagt opp noen bilder med kommentar, hadde vært flott om dere tok en titt :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av thewiz »

FJZZR skrev:Tror ikke Scott-oileren stopper motoren, ettersom den bare påvirker en sylinder. Derimot har jeg stor tro på at dette er tett lufting til tanken. Kjør med tanklokket av å se om den fusker da.
Det kan godt stemme, men problemet er at sykkelen oppfører seg veldig normalt, men den fusker kun noen ganger. Har bare opplevd dette 2 ganger hittil. Med denne teorien bør altså sykkelen fungere hvis jeg åpner tanklokket hvis det skjer igjen?

Hver gang jeg åpner tanklokket merker jeg det er skikkelig trykk og man hører en høy pssh lyd. Normalt?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av DrGreve »

thewiz skrev:
FJZZR skrev:Tror ikke Scott-oileren stopper motoren, ettersom den bare påvirker en sylinder. Derimot har jeg stor tro på at dette er tett lufting til tanken. Kjør med tanklokket av å se om den fusker da.
Det kan godt stemme, men problemet er at sykkelen oppfører seg veldig normalt, men den fusker kun noen ganger. Har bare opplevd dette 2 ganger hittil. Med denne teorien bør altså sykkelen fungere hvis jeg åpner tanklokket hvis det skjer igjen?

Hver gang jeg åpner tanklokket merker jeg det er skikkelig trykk og man hører en høy pssh lyd. Normalt?
Er det slik at du må ta i for å løfte påfyllingslokket, så har du vakuum i tanken og det er ikke normalt. Trykket i tanken skal utlignes etterhvert som tanken tømmes.
Jeg mener du har elektrisk bensinpumpe på din sykkel og jeg mistenker at bråket du hører kommer fra den siden scottoiler ikke er en mekanisk innretning, men vakuumstyrt med muligheter for struping/åpning avhengig av hvor mye olje du vil tilføre kjeden? Kan ikke helt forstå at den skal lage noen lyder av betydning..
Hvis bensinpumpen ikke klarer å hente inn bensin fra tanken vil du høre en taktfast banking en plass under tanken... Den er trykkstyrt og etterhvert som gasserne fylles vil pumpa gå saktere til den stopper når gasserne er fulle.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ZZR-Erling

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av ZZR-Erling »

TBI81 skrev:Scottoiler lager 'fæle lyder'?
:scratch

Svar