Valg av ny hjelm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av RuneMC »

10-15% for trang går seg til. Fleste hjelmer har isoporlignende saker som tar form av hodet ditt etterhvert. (Også grunnen til at du ikke skal låne bort hjelmen i tilfelle det er noen som er tjukkere i nøtta, så er den blitt for romslig når du får den tilbake...)

Første hjelmen jeg kjøpte var XL - den riktig skrangler på hodet nå - altfor løs. Føltes komfortabel og fin selvfølgelig i butikken.
De to senere hjelmene jeg har kjøpt har vært L - de var litt trange til å begynne med, men går seg til på ca en uke hvis du bruker den daglig.
Shoei XR1100 hjelmen jeg kjøpte sist var jeg mest skeptisk til pga at den virket både trang å få på og presset litt her og der (kinnene og tinningen tror jeg det var spesielt), men nå er den helt fin. Svipper den lett på hodet og sitter godt uten å presse noe sted.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Sted: Gursken/Stjørdal

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av AleksanderRH »

Kan anbefale Shoei GT-Air på det varmeste. :thumleft

Sånn ellers tror jeg at dersom den presser ubehagelig mye på områder over ørene så burde man undersøke om det finnes mulighet for annen padding der.

Ønsker deg lykke til. :D
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av TheHaughom »

Når du har en ny hjelm på hodet, skal den være så liten at den sitter godt når du rister på hodet. Altså at hjelmen kun skal bevege seg i takt med hodet, og ikke "vandre" utover dette.

Dette fikk jeg beskjed om i alle fall, når jeg testet hjelmer.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av KydeX »

SuperMorten skrev: beste hjelmen jeg har hatt, er den hvor jeg leser 62 bak (er tjukk i huet jeg..), tar på meg hjelmen, strammer reima, og sier JA.. Den hjelmen ble godhjelmen sin..
Slik kjøper jeg også hjelm. Prøvde flere, men når jeg kom til Schuberth C3 så kjente jeg med en gang at "dette er hjelmen min". Har ikke angret et sekund.

Brukeravatar
Copsahl
Innlegg: 50
Registrert: 08 apr 2013, 22:49
Motorsykkelen din: BMW K1300S - 2013
Sted: Oslo

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av Copsahl »

Kjøpte meg ny hjelm i dag, Schubert C3 Pro. Hadde fra før en Schubert C3 som jeg var veldig fornøyd med. Men en av "unga" skulle ha ny hjelm, så jeg så en sjanse til å skaffe meg ny hjelm. Angrer ikke et sekund... Den virker lettere, mer "retningstabil" i fart... Trudde ikke 2db skulle være veldig merkbart, kjørte med C3 fra Oslo til Hof-mc og C3 pro hjem igjen. Jeg syntes det var merkbart mye bedre. :)

Monterte i kveld også inn SRC kragen, blir spennende å teste om Radio mottak og telefon lyd er bedre enn i C3n i morgen... :)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Christian

Jarodden
Innlegg: 114
Registrert: 19 jul 2011, 23:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2011
Sted: Kolbotn

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av Jarodden »

Copsahl skrev:Kjøpte meg ny hjelm i dag, Schubert C3 Pro. Hadde fra før en Schubert C3 som jeg var veldig fornøyd med. Men en av "unga" skulle ha ny hjelm, så jeg så en sjanse til å skaffe meg ny hjelm.
.....
Monterte i kveld også inn SRC kragen, blir spennende å teste om Radio mottak og telefon lyd er bedre enn i C3n i morgen... :)
Gjorde samme for noen uker siden av akkurat samme grunn, og kan i alle fall bekrefte at radiomottakning fungerer MYE bedre på PRO modellen.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av mortenolb »

Med den SHARP-linken kom jeg vel egentlig frem til at hjelmen min er bittelitt for stor. Har XL, og burde vel kanskje hatt L, som andre her også har sagt. God grunn til å kjøpe meg C3 Pro, kanskje? Jeg får jo masse penger snart, så da kan jeg jo bare sløyfe noen tusen av den store innbetalinga jeg hadde tenkt å gjøre til lånekassen. Hmm :P

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av Snikendeugle »

For å slippe å lage en ny tråd når det likevel er hjelmer inne på praten..
Noen som har sett / eier et Schuberth Iridium visir?
Er det gjennomsiktig i iridiumen, eller er de helt "speila" ?
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av LordShaft »

[video]http://www.youtube.com/watch?v=W1r--CPBuLg[/video]

Iridium visir er helt speilet utenefra... samme som speil (silver/mirror) Innenefra og ut ser det ut som en vanlig solbrille :-)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av Snikendeugle »

Ja har sett at det er slik de er på de fleste andre visirer, men syns produktbildet til visiret så litt suspekt ut på akuratt dette

http://www.helmetcity.co.uk/products/Sc ... rrencyId=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Men men, bestilt så får jeg se hva det blir : )
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av LordShaft »

Ja skal være enig å si at det så veldig gjennomsiktig på dette bildet. Jeg har ingen erfaring med iridium visir til din hjelm, men har hatt det på Shoei, arai og en kompis hadde på shark... disse er helt speil utenefra :-)

Regner med bildet lyger vedlig.
Har du gode erfaringer med denne siden? har du bestilt herfra før? Lang leveringstid?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av Snikendeugle »

Første gang jeg bestiller noe der (bestilte igår kveld), allerede sendt ut med UPS. UPS pleier å være forholdsvis kjappe på å levere. Den er allerede på vei ut av UK ihvertfall : )
Siden virket seriøs nok også.

EDIT:
Fra sporingen:

Shipped/Billed On:
06/17/2013

Thursday, 06/20/2013, By End of Day


Jeg skal ikke klage om jeg får den såppas kjappt : p Slår jo Posten så det holder, enda det er snakk om 50 ganger lenger shipping strekning
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av LordShaft »

Ja sitter å vurderer denne siden selv... De har ikke hjelmen jeg vil ha inne på FC-Moto.de og det er uvisst når de får den på lager igjen.

Men har ikke erfaringer med denne siden selv. heller ikke hørt om noen som har bestilt herfra før nå. Hold meg oppdatert på hvor lang tid det tar :-) Tviler på det går for mange dager hvis den er på vei ut av UK allerede :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av LordShaft »

Noen som vet om en må betale moms for hjelmer en kjøper i utlandet?

Jeg mener å huske jeg slapp eller slapp unna dette når jeg handlet fra US&A forrige gang? :scratch

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av Desmo »

Snikendeugle skrev:For å slippe å lage en ny tråd når det likevel er hjelmer inne på praten..
Noen som har sett / eier et Schuberth Iridium visir?
Er det gjennomsiktig i iridiumen, eller er de helt "speila" ?
Har iridiumvisir på C3Pro'en min og det er gjennomsiktig.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Svar