Carpas Blogg - Solgt Kawaen, hva nå?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Lithium v/ bly......

Legg inn av Carpa »

PCP skrev:Aha, da ble jeg straks klokere, tusen takk for godt svar Joo. At elektronikk inni selve batteriet kan kompensere for manglene jeg hevder regulatoren har, det kan jeg absolutt tro på. Var litt interessert i å høre hva slags lithium det var også, da det jo som du sier er store forskjeller i egenskapene, brannfare, etc.
Nå er vel Carpas blogg ødelagt av sære diskusjoner. Jeg vil i alle fall konkludere med følgende: Kjøp et nytt normalt Yuasa-batteri eller noe annet merke av vanlig type.
Hehe, ja jeg tenkte nettopp at det snart var på sin plass med en liten beklagelse til Carpa, for å gjøre om bloggen til en nørde-greie, om problemstillinger/bekymringer som neppe har gitt henne søvnløse netter (før nå?). Du får ta det som et kompliment, at bloggens innhold engasjerer. Bare si fra om du trenger hjelp til å bytte det, er støtt og stadig i /Røyken/Hurum-området uten mål og mening likevel. :thumleft
Jeg bestemte meg for flere sider siden at jeg skulle ha et Yuasa blybatteri men det er for all del interessant å høre om alterntiver, selv om jeg skummer mest igjennom lange og veldig tekniske forklaringer.

Ser egentlig ut til at det burde være en egen tråd som omhandler batterier.

Skal se hvordan det ordner seg med Monsterbike og bytting av batteri, eller så klarer jeg det nok selv også... Burde vel egentlig også satt på en sikring mellom det nye releet og batteriet...
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....

Legg inn av joo »

ega16 skrev:
God post! Tipper hobbyen din har noe med "modeller" å gjøre? :)
Takk :redface
Stemmer nok det. En hobby jeg har hatt lenger enn MC-kjøringa. Og MC har jeg rulla siden 1981 ... :scratch
Modellflyginga er fascinerende, med et kilo batterier sleiver vi ut like mye effekt på en karbonpropell med 60 cm diameter (til et par tusenlapper) som en totaktsmotor på 100ccm gjør. Bare mer elegant, effektivt og med mer bunndrag :prf

LiPo-teknologien er flott på mange måter, spesielt der vekt er en viktig faktor. På MC`ene våre lever vi imidlertid minst like godt med standard-batterier foreløpig. Der er nok beskyttelseskretser i batteriene, men ubalanse og konstant fullading etc når man bruker dem i MC med det ladesystemet som er beregnet for syrebatterier gir dem kort levetid. Vekt skal være en svært viktig faktor før man i dag velger LiPo.

PS: jeg har et kjøleskap fullt av LiPo-batterier, og de lagres i storage-mode med ca. 40% kapasitet og balanserte når de ikke brukes.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....

Legg inn av simpson »

joo skrev:
PS: jeg har et kjøleskap fullt av LiPo-batterier, og de lagres i storage-mode med ca. 40% kapasitet og balanserte når de ikke brukes.
Så på laderen jeg kjøpte fra Shorai at den har to ladekonfigurasjoner. Lading og lagring.
Regner med at lagring da ligger mellom 40 og 70% spenning?

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Carpas Blogg - Lithium v/ bly......

Legg inn av PCP »

Carpa skrev: Ser egentlig ut til at det burde være en egen tråd som omhandler batterier.

Skal se hvordan det ordner seg med Monsterbike og bytting av batteri, eller så klarer jeg det nok selv også... Burde vel egentlig også satt på en sikring mellom det nye releet og batteriet...
Ja, nå har du jo endret overskrift, så dette er herved batteri-tråden. Men hold deg fast, snart er vi over på modellfly!! :lol

En sikring, nærmest mulig batteriet, er alltid en god vane om man skal koble til ekstra strømforbrukere. :thumleft

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Carpas Blogg - Lithium v/ bly......

Legg inn av joo »

Carpa skrev:
Skal se hvordan det ordner seg med Monsterbike og bytting av batteri, eller så klarer jeg det nok selv også... Burde vel egentlig også satt på en sikring mellom det nye releet og batteriet...
Trenger strengt tatt ikke det. Men i så fall må du sørge for "feite" kabler som ikke gir spenningsfall.

For å bytte batteri trenger du ikkeno superkunnskaper, men jeg kan gjerne hjelpe deg. (Mistenker at jeg bare bor 5 minutter unna deg) Bør kunne kompensere for at jeg ødelegger bloggen din, men har strengt tatt ikke vanvittig dårlig samvittighet når det kommer til stykket likevel. Hvis PCP hadde litt nytte av "tekniske vidløftigheter" så har jeg selv en tendens til å skli langt ut på jordene.

Kun èn eneste ting som gjerne skal myses litt på, og det er at der er bra ladespenning på sykkelen din. Det sjekkes kjapt når japsen skramler og går, med nytt batteri med et voltmeter. Passe fullt batteri så skal man måle 14V eller gjerne anelsen mer på batteriet. Nå er det fare for at jeg helst bistår på kvelder i uka, så lenge der meldes lite nedbør i landet sør for Trondhjem er det sesong for å rulle landeveg i helgene.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....

Legg inn av ega16 »

joo skrev:
ega16 skrev:
God post! Tipper hobbyen din har noe med "modeller" å gjøre? :)
Takk :redface
Stemmer nok det. En hobby jeg har hatt lenger enn MC-kjøringa. Og MC har jeg rulla siden 1981 ... :scratch
Modellflyginga er fascinerende, med et kilo batterier sleiver vi ut like mye effekt på en karbonpropell med 60 cm diameter (til et par tusenlapper) som en totaktsmotor på 100ccm gjør. Bare mer elegant, effektivt og med mer bunndrag :prf

LiPo-teknologien er flott på mange måter, spesielt der vekt er en viktig faktor. På MC`ene våre lever vi imidlertid minst like godt med standard-batterier foreløpig. Der er nok beskyttelseskretser i batteriene, men ubalanse og konstant fullading etc når man bruker dem i MC med det ladesystemet som er beregnet for syrebatterier gir dem kort levetid. Vekt skal være en svært viktig faktor før man i dag velger LiPo.

PS: jeg har et kjøleskap fullt av LiPo-batterier, og de lagres i storage-mode med ca. 40% kapasitet og balanserte når de ikke brukes.
Ja! har utvilket seg enormt de siste årene, også med elektronikk som akselerometer og gyroskop :)Holder på med FPV/multirotorer så har noen noen lipoer liggende jeg også, ikke noen fulle kjøleskap riktignok :)

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Carpas Blogg - På tide med en liten tur igjen nå :-)

Legg inn av tor2502 »

Bakdelen et att skal du på død og liv lade det trenger du egen lader.
Handlet på eBay og kom på under 200 USD inkl. alt.
[/quote]



Q. Can I use Lead-Acid battery chargers or charger/tenders?
A.Yes. HOWEVER, you may NOT use a charger/tender if it has an automatic "desulfation mode", which cannot be turned off.

hentet fra Shorai sin egen nettside.
Jeg bruker HD sin lader, fungerer som bare det.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....

Legg inn av joo »

simpson skrev: Så på laderen jeg kjøpte fra Shorai at den har to ladekonfigurasjoner. Lading og lagring.
Regner med at lagring da ligger mellom 40 og 70% spenning?
Stemmer Simpson. For LiPo med nominell spenning på 3,7 V/celle og 4.2V/celle ved max lading er storage-mode gitt ved 3,85V/celle. Omtrent halvfullt, men med det avviket du nevner. Og det er ideelt for vinteropplaget. Da kan du glemme batteriet fram til våren så fremt det er frakoblet :prf
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Carpas Blogg - Lithium v/ bly......

Legg inn av PCP »

Ja, i motsetning til blybatterier trives de jo best ved rundt 40% når det skal lagres. Og jo kladere jo bedre. Men siden du har satt deg inn i det Joo, hvor langt ned på gradestokken er dette en sannhet? Altså stopper det/snur om ved 0 grader, eller er feks 25 minus enda bedre?

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Carpas Blogg - Lithium v/ bly......

Legg inn av joo »

@tor2502: Da stemmer min teori bra da.

@ega16: tør ikke hoppe på multikopterne nå, da blir det vacuum på alle kontiene... Men gjør nok det plutselig likevel, er for fascinerende! Du frekventerer vel alt av FPV-fora tenker jeg...?
Selv nøyer jeg meg med kjøleskap for LiPo-lagring selv om såkalte"guruer" sier man kan gå ned på minussiden i lagringstemperatur. Jeg personlig tror at hard lading (mer enn 1-2 C) er langt verre enn å søke den helt ideelle lagringstemperaturen. Og så er jeg så gammeldags at jeg gjerne kjører inn LiPo, ikke mye men prøver å holde max oppnåbar last som har en del margin til max "C"-rating for utlading lavere enn spec de første turene.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Carpas Blogg - Lithium v/ bly......

Legg inn av pelsen »

Carpa skrev:Ser egentlig ut til at det burde være en egen tråd som omhandler batterier.

Skal se hvordan det ordner seg med Monsterbike og bytting av batteri, eller så klarer jeg det nok selv også... Burde vel egentlig også satt på en sikring mellom det nye releet og batteriet...
en batteritråd hadde sikkert vært lurt, lettere å finne innlegg i fremtiden. I en blogg blir de "borte" siden de færreste gidder å lete i gamle poster i en blogg.

Sikring mellom batteri og rele er viktig, antar at den går til en stikkontakt, som kan kortsluttes om man plugger inn feil. Da er det greit om en sikring ryker istedenfor at man svir av ledninger og lager brann. Det er mye energi som er lagret i et batteri :-)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Lithium v/ bly......

Legg inn av Carpa »

Da var det gjort åpning for ettermiddagssola også. Utrolig hva en hjulgraver kan brukes til :grin:

Carpas Crap a talk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Carpas Blogg - Lithium v/ bly......

Legg inn av KydeX »

Nå orket jeg ikke å lese hele batterilader diskusjonen, selv om det var mye interressant. Men jeg var inne på Shorai sin FAQ, og der står det at du kan bruke hvilken som helst lader, så lenge den ikke har "desulfation mode". Det vil si at den utelukker bl.a. den nokså vanlige fra Ctek.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Carpas Blogg - Lithium v/ bly......

Legg inn av joo »

Carpa skrev:Da var det gjort åpning for ettermiddagssola også. Utrolig hva en hjulgraver kan brukes til :grin:

Carpas Crap a talk
Ja, man merker ikke at det gror ned rundt en, så det er godt å få renska bort skau rundt huset. Fikk tatt noen digre furuer i vår, ble en ny verden!

Nå blir det vel steinlegging av dedikert MC-parkering...?
KydeX skrev:Nå orket jeg ikke å lese hele batterilader diskusjonen, selv om det var mye interressant. Men jeg var inne på Shorai sin FAQ, og der står det at du kan bruke hvilken som helst lader, så lenge den ikke har "desulfation mode". Det vil si at den utelukker bl.a. den nokså vanlige fra Ctek.
Stemmer, Ctekene har gjerne 8 ladetrinn med oppfreshing, desulfering, sminking og spa for batteriene :knegg
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Lithium v/ bly......

Legg inn av Carpa »

joo skrev:
Carpa skrev:Da var det gjort åpning for ettermiddagssola også. Utrolig hva en hjulgraver kan brukes til :grin:

Carpas Crap a talk
Ja, man merker ikke at det gror ned rundt en, så det er godt å få renska bort skau rundt huset. Fikk tatt noen digre furuer i vår, ble en ny verden!

Nå blir det vel steinlegging av dedikert MC-parkering...?
Jeg har bare bodd her i 2 år, det er andre som har latt det gro igjen :-)

Det blir en stooor terrasse og det er litt fristende å lage til en liten åpning i hekken som skal plantes, fra sykkelstien som går forbi, slik at jeg kommer inn på terrassen med sykkelen.......
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar