PCP skrev:Kom akkurat hjem fra dagstur til Trysil via div omveier i regi av Tomtom, på min gamle VFR, og det ble 58 mil i strålende vær. Den første tiden jeg hadde den sykkelen annonserte jeg at jeg ALDRI kom til å kjøre noe mer enn 20 mil på en dag.
Så som mange har sagt, så vil det nok komme seg litt etter hvert. Men samtidig syns jeg egentlig 30-40 mil er best, over det blir mye lidelse oppi nytelsen. Heldigvis kjører jeg mest alene, for røykestoppene (7 min) kommer tettere og tettere mot slutten, samtidig som jeg egentlig ikke liker å stoppe, så det er raskt avgårde igjen.
Men dette må du bare føle deg frem til på egen hånd, blir interessant å se hva du syns etter ferien, hvis det blir mye kjøring.
Ellers er det selvsagt store forskjeller på sykkelene. Litt usikker på hvilken kategori din egentlig er, men mange av de mest egnet for å kjøre langt sitter man jo rett opp, godt beskyttet bak en vindskjerm, og på et sete med god stopping. Mens sykler som min VFR og sport-touring som har sitt utspring fra racing rett og slett ikke er laget for at man skal sitte som en potetsekk og slappe av. Setet er laget for at det skal være lett å skli rumpa fra side til side og når mange får vondt i skuldre og håndledd på sånne sykler så er det ofte fordi de sitter feil. Man er potetsekk som lener seg på styret, mens det som er ment er at man skal bruke bena til å holde overkroppen oppe, og klemme knær mot tanken for å unngå å skil fremover.
Så man kan gjøre det "riktig", og få vondt i lår/rumpe, eller gjøre det "feil" og få vonde skuldre og håndledd, men vondt får man uansett etter en tid på de fleste sånne sykler!
Potetsekk??????