Motorrens?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Motorrens?

Legg inn av hakhap »

Leser i service guiden til min Shadow og tror jeg kan ha "Carbon buildup" og da står det at man kan bruke "fuel additive" som renser det. Det jeg lurer på er dette en god ide og hvis noen kan vet noe merke som kan kjøpes i norge?
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motorrens?

Legg inn av AJ »

Har lest litt om dette på nett og mange mener at man bør unngå STP produkter. Har ikke helt fått taket på hvorfor, men... :scratch
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Motorrens?

Legg inn av TheHaughom »

Det jeg har lest er at man bør unngå det på gamle motorer. Pakninger osv. kan være morkne og avfallsstoffene kan tette disse, når man da tilsetter engine clean blir avfallsstoffene vasket bort og lekkasjer kan oppstå.

På nye motorer har jeg ikke lest om noen problemer. Jeg har selv brukt det før oljeskift på Duken - Motul Engine Clean.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Motorrens?

Legg inn av Relax »

Hva får deg til å tro at du har dette problemet?
Er det injection eller forgassere på sykkelen din?
"Do the right thing"

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Motorrens?

Legg inn av hakhap »

Relax skrev:Hva får deg til å tro at du har dette problemet?
Er det injection eller forgassere på sykkelen din?
I går på siste biten hjem, hørte jeg noe , som på engelsk blir "knocking and pinging" er for så vidt første gang jeg hører det.

Er relativt sikker det er forgassare, den er fra -94

Tror ikke jeg skal ordne det nå, og jeg har funnet på nett at på eldre motorer kanskje det ikke er så god ide, akkurat som dere sier.

Skal få byttet olje i dag og skal tale med verksted så tenkte spørre der og for sikkerhetskyld.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Kenny_85
Innlegg: 148
Registrert: 03 mai 2013, 16:08
Motorsykkelen din: Nei

Re: Motorrens?

Legg inn av Kenny_85 »

Pinging kommer av for tidlig detonasjon?
Vil ikke det være sjeldent for en motor med relativ lav kompresjon?
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Motorrens?

Legg inn av hakhap »

Kenny_85 skrev:Pinging kommer av for tidlig detonasjon?
Vil ikke det være sjeldent for en motor med relativ lav kompresjon?

Det e mulig, vet for lite om dette for å si noe om det, men skal høre med verkstedet senere i dag.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Motorrens?

Legg inn av Relax »

hakhap skrev:
Relax skrev:Hva får deg til å tro at du har dette problemet?
Er det injection eller forgassere på sykkelen din?
I går på siste biten hjem, hørte jeg noe , som på engelsk blir "knocking and pinging" er for så vidt første gang jeg hører det.

Er relativt sikker det er forgassare, den er fra -94

Tror ikke jeg skal ordne det nå, og jeg har funnet på nett at på eldre motorer kanskje det ikke er så god ide, akkurat som dere sier.

Skal få byttet olje i dag og skal tale med verksted så tenkte spørre der og for sikkerhetskyld.
Bruker du 98 octan?
"Do the right thing"

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Motorrens?

Legg inn av hakhap »

Relax skrev:
hakhap skrev:
Relax skrev:Hva får deg til å tro at du har dette problemet?
Er det injection eller forgassere på sykkelen din?
I går på siste biten hjem, hørte jeg noe , som på engelsk blir "knocking and pinging" er for så vidt første gang jeg hører det.

Er relativt sikker det er forgassare, den er fra -94

Tror ikke jeg skal ordne det nå, og jeg har funnet på nett at på eldre motorer kanskje det ikke er så god ide, akkurat som dere sier.

Skal få byttet olje i dag og skal tale med verksted så tenkte spørre der og for sikkerhetskyld.
Bruker du 98 octan?
Nei bare brukt 95
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Motorrens?

Legg inn av poulet_cavalier »

"Pinging" kommer vel typisk av enten dårlig bensin eller feil tenning?
(eller oljetomt men det har du vel sjekket).
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Motorrens?

Legg inn av Kjellrf »

Jeg og andre har brukt STP's injektor/injektionrens med stort hell på gamle forgassere.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Motorrens?

Legg inn av Relax »

hakhap skrev:
Relax skrev:
hakhap skrev:
Relax skrev:Hva får deg til å tro at du har dette problemet?
Er det injection eller forgassere på sykkelen din?
I går på siste biten hjem, hørte jeg noe , som på engelsk blir "knocking and pinging" er for så vidt første gang jeg hører det.

Er relativt sikker det er forgassare, den er fra -94

Tror ikke jeg skal ordne det nå, og jeg har funnet på nett at på eldre motorer kanskje det ikke er så god ide, akkurat som dere sier.

Skal få byttet olje i dag og skal tale med verksted så tenkte spørre der og for sikkerhetskyld.
Bruker du 98 octan?
Nei bare brukt 95
Hvis det er tenningsbank ..pingling ..du erfarer, så er 98 octan bedre.
(Men trodde ikke motoren hadde slik kompresjon at det skulle være nødvendig, men ,ja, man får vanligvis mindre "bank" med 98 octan)

Ellers , hadde jeg tatt ut plugget og sjekket for sot osv.Bare for å få en indikasjon på tingenes tildtand inne i sylinderen.
"Do the right thing"

beckern
Innlegg: 29
Registrert: 15 mai 2012, 00:10
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono 1000 R, '06

Re: Motorrens?

Legg inn av beckern »

Det var vel ganske vanlig med amerikanske V8ere med dårlige forgassere og dårlig bensin at man fikk oppbygging av karbon.
Det kan utmerket godt føre til selvtenning/tidlig tenning. Karbonen tar plass som øker kompresjonen og den gløder og står for gnisten.
Så langt er det i teorien fullt mulig. 98 octan høres ut som en veldig dårlig ide. Det blir som å pisse i buksa for å holde seg varm.

Vann skal også være utmerket til å fjerne karbon. Et par skikkelige drag renser også en daukjørt motor.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Motorrens?

Legg inn av joo »

beckern skrev:Det var vel ganske vanlig med amerikanske V8ere med dårlige forgassere og dårlig bensin at man fikk oppbygging av karbon.
Det kan utmerket godt føre til selvtenning/tidlig tenning. Karbonen tar plass som øker kompresjonen og den gløder og står for gnisten.
Stemmer bra det. Amerikansk mangel på presisjon og kjent problem...
Bygger det seg opp mye køl i motoren så den selvantenner ville i alle fall jeg i det minste tatt av toppen og gått over det mekanisk. I stedet for å prøve å få sakene til å løsne med kjemi og i verste fall sette seg i ventilene.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Sted: Hurum

Re: Motorrens?

Legg inn av Æljen »

Jeg mener å huske at vi brukte farris på de gamle bilmotorene vi hadde på slutten av 80 tallet :scratch. Monterte en slangebit på vakumet på forgasseren, ruset opp motoren og lot den slurpe i seg farris. Den røyk og hostet noe jævlig, men vi syns selvfølgelig den gikk mye bedre etter denne behandlingen :prf

Vet ikke om dette hadde noe for seg, men ideen kom fra en som jobbet som lærling hos Isbergs i Drammen på denne tiden.

Svar