Motorrens?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Online
Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1603
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Motorrens?

Legg inn av Kjellrf »

Æljen skrev:Jeg mener å huske at vi brukte farris på de gamle bilmotorene vi hadde på slutten av 80 tallet :scratch. Monterte en slangebit på vakumet på forgasseren, ruset opp motoren og lot den slurpe i seg farris. Den røyk og hostet noe jævlig, men vi syns selvfølgelig den gikk mye bedre etter denne behandlingen :prf

Vet ikke om dette hadde noe for seg, men ideen kom fra en som jobbet som lærling hos Isbergs i Drammen på denne tiden.

Vil tippe at 5-56 også vil duge...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Motorrens?

Legg inn av teeU »

Kjellrf skrev:
Æljen skrev:Jeg mener å huske at vi brukte farris på de gamle bilmotorene vi hadde på slutten av 80 tallet :scratch. Monterte en slangebit på vakumet på forgasseren, ruset opp motoren og lot den slurpe i seg farris. Den røyk og hostet noe jævlig, men vi syns selvfølgelig den gikk mye bedre etter denne behandlingen :prf

Vet ikke om dette hadde noe for seg, men ideen kom fra en som jobbet som lærling hos Isbergs i Drammen på denne tiden.

Vil tippe at 5-56 også vil duge...
Nei, vann er tingen, damprens ser u

beckern
Innlegg: 29
Registrert: 15 mai 2012, 00:10
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono 1000 R, '06

Re: Motorrens?

Legg inn av beckern »

joo skrev:
beckern skrev:Det var vel ganske vanlig med amerikanske V8ere med dårlige forgassere og dårlig bensin at man fikk oppbygging av karbon.
Det kan utmerket godt føre til selvtenning/tidlig tenning. Karbonen tar plass som øker kompresjonen og den gløder og står for gnisten.
Stemmer bra det. Amerikansk mangel på presisjon og kjent problem...
Bygger det seg opp mye køl i motoren så den selvantenner ville i alle fall jeg i det minste tatt av toppen og gått over det mekanisk. I stedet for å prøve å få sakene til å løsne med kjemi og i verste fall sette seg i ventilene.
Jo, ja, kanskje. Først og fremst har jeg vel egnetlig lite tro på at det er tenningsbank han har. Selv ikke 90-talls japanere hadde dårlige forgassere og bensinen er av en helt annen kvalitet så det er rett slett lite sannsynlig. Dårlig kjedestrammer på kamkjde derimot...

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Motorrens?

Legg inn av SuperMorten »

Jeg vet om en som skulle rense motoren (på bil, en gammel japse) i forbindelse med et oljeskift. Først tappet han av oljen, fylte på med WHITESPRIT..!!! og så startet han motoren og ruset den godt. Etter ca 5 sek, ble det litt rar lyd, før den ble helt stille. Den startet aldri mere.. :prop: :bananas :banansplit :terge
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Motorrens?

Legg inn av pelsen »

Jeg har kasta snøslaps inn i gasseren til en BSA B33 for å rense opp i sotet innsugsventil på en sykkel som nesten ikke gikk. Funket veldig bra og den gikk mye bedre videre på vei til primustreff. Fikset symptomene, men feilen var jo at jeg hadde satt på en gasser som var helt feil dyset.
Her i denne tråden er problemet at man kan høre litt tenningsbank. Den farlige fullgassbanken som man ikke kan høre, som kommer av for høy kompresjon og som ødelegger en motor på få sekunder kan altså utelukkes.

Uten at det er beskrevet antar jeg at motoren banker ved gasspådrag ved lavt turtall. Har en sykkel som gjør dette, pga fast fortenning, men som jeg kompenserer med å vri litt mer på rulla så forgasserne gir det lille ekstra med akspumpa. Da gir bankingen seg og sykkelen går som den skal. Mager blanding som jeg bevisst feiter opp med akspumpa.
Mitt tips:
Carbon build-up står i alle Haynes manualer, elektronisk tenning pleier ikke å forandre seg uten at den er blitt klodret med, men i en forgasser vil det alltid skje noe med over tid, prøv med en forgasserrens først.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Motorrens?

Legg inn av hakhap »

Takk for alle tips og svar.

Fikk byttet oljen i går, var sånn 6000km service, lit før men skal på ferie.

Har ikke hørt lyden etter en tur i går så kan bare vare noe tilfeldig.

Det var på jevn gass i ca 40-50kmh som jeg hørte det etter en 100km tur noen dager siden.

Mrn jeg kommer vare obs på om lyden kommer igjen.

Kommer ikke bruke motorrens det er klart.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Svar