Vår første tur til vestlandet, tips trengs

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Pug-Nose
Innlegg: 57
Registrert: 16 feb 2012, 22:29
Motorsykkelen din: Svensk symaskin

Vår første tur til vestlandet, tips trengs

Legg inn av Pug-Nose »

:vs
Endelig skal jeg og fruen få oppleve Vestnorge på MC!

Vi kjører nordover fra Oslo til helga og skal roughly komme oss nordover til Kristiansund og derfra sørover mot Bergen før vi vender nesa mot Oslo igjen. Vi har ikke telt, men tar sjansen på å finne koselige campinghytter eller andre billige overnattingssteder langs ruta. Vi har 8-9 dager til rådighet. Mer detaljert enn dette har vi ikke planlagt foreløpig.

Er det noen her som har noen flotte veistrekninger eller supre overnattingssteder å anbefale? Det hadde både jeg og frua satt stor pris på!

Vi håper virkelig at landet vårt kan måle seg med vår forrige langtur til Sveits og Nord-Italia:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
RoJo
Innlegg: 217
Registrert: 18 okt 2009, 22:46
Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
Sted: Stord

Re: Vår første tur til vestlandet, tips trengs

Legg inn av RoJo »

PÅ siden Tur og Treff http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=15&t=5592" onclick="window.open(this.href);return false; er det mange forslag og kartrefferanser til turer over store deler av landet, der bør du kunne finne noe som kan brukes. [http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=15&t=5592*]

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Vår første tur til vestlandet, tips trengs

Legg inn av RuneMC »

Det er meldt litt ymse fra lørdag, så ville sjekket værkartet og langtidsvarslene og kjørt etter der det er mest sjanse for godvær. Regn på MC-tur er ingen højdare uansett sted.

Har du smartmobil så er det apper for både booking.com og hotels.com - greit hvis en liker å booke ca 1 dag forut eller samme dag. Ellers er det alltids skilt om ledig rom/hytte eller B&B langs veien.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Vår første tur til vestlandet, tips trengs

Legg inn av TheHaughom »

Vestlandstur uten Lysebotn og Suleskard... =; :fool:

:P :p

God tur! :prop:
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vår første tur til vestlandet, tips trengs

Legg inn av LordShaft »

Jeg vil anbefale å kjøre fra Kristiansund, atlanterhavsveien, Åndalsnes, trollstigen, Lom, over sognefjellet, gamle lærdalsvei... Over fjellet ikke gjennom tunnelen, mot Voss, videre mot Granvin, ullvik, og hardangerveien inn til Bergen. Her snakker vi mye sinnsyke veier og opplevelser!

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Vår første tur til vestlandet, tips trengs

Legg inn av L-NA »

LordShaft skrev:Jeg vil anbefale å kjøre fra Kristiansund, atlanterhavsveien, Åndalsnes, trollstigen, Lom, over sognefjellet, gamle lærdalsvei... Over fjellet ikke gjennom tunnelen, mot Voss, videre mot Granvin, ullvik, og hardangerveien inn til Bergen. Her snakker vi mye sinnsyke veier og opplevelser!
:thumleft :thumleft
Denne ruten kan jeg absolutt anbefale. Om om det passer slik at Dere får en stopp i Geiranger, så vil jeg anbefale en overnatting på låven oppe på Vesterås gård , - resturang i fjøsen og spise ute ved låvebrua. Maten er het fantastisk. (mange turistbusser stopper her kun pga, maten, så må kansje bestille bord)

God tur! :thumleft

Pug-Nose
Innlegg: 57
Registrert: 16 feb 2012, 22:29
Motorsykkelen din: Svensk symaskin

Re: Vår første tur til vestlandet, tips trengs

Legg inn av Pug-Nose »

L-NA skrev:
LordShaft skrev:Jeg vil anbefale å kjøre fra Kristiansund, atlanterhavsveien, Åndalsnes, trollstigen, Lom, over sognefjellet, gamle lærdalsvei... Over fjellet ikke gjennom tunnelen, mot Voss, videre mot Granvin, ullvik, og hardangerveien inn til Bergen. Her snakker vi mye sinnsyke veier og opplevelser!
:thumleft :thumleft
Denne ruten kan jeg absolutt anbefale. Om om det passer slik at Dere får en stopp i Geiranger, så vil jeg anbefale en overnatting på låven oppe på Vesterås gård , - resturang i fjøsen og spise ute ved låvebrua. Maten er het fantastisk. (mange turistbusser stopper her kun pga, maten, så må kansje bestille bord)

God tur! :thumleft
Tusen takk for svar og gode tips.

Takket være dere kan det se ut som om ruten blir nogenlunde slik: https://maps.google.com/maps/ms?msid=20 ... 407a&msa=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Det blir jo ikke ekstremt langt hver dag, så da kan vi ta det rolig dersom været blir altfor ille. Dersom det blir mye godt kjørevær rekker vi kanskje helt ned til Lysefjorden før vi vender nesa østover igjen. Prognosene ser ganske labre ut foreløpig dog.

Igjen, takk for gode tips. Dersom noen har flere overnattingsanbefalinger tar jeg gjerne imot!

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Vår første tur til vestlandet, tips trengs

Legg inn av joo »

Skal dere til Lysefjorden og kommer nedover RV13 og det passer slik med tid på døgnet så syntes jeg det er koselig å sove på Byrkjedalstunet. Da starter dere opp dalen og ned til Lysebotn ganske tidlig før der blir mye trafikk. Her er ruta fra ferga i Lauvvika og opp.

http://goo.gl/maps/zylOS

Ei mil eller noe sånt før Byrkjedalstunet er det bensinpumper ved en butikk. Greit å ikke starte med lite fuel på tanken her siden dere må opp til tettsteder ved RV9 før der er fuel igjen (tror jeg ganske bestemt). Blir noen mil opp på fjellet, ned til Lysebotn og videre til RV9.
OBS; sau langs vegen fra Byrkjedalstunet og hele vegen videre fram mot RV9...

Derfra er det greit å svippe ned til Dalen som rute retning Oslo.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Vår første tur til vestlandet, tips trengs

Legg inn av L-NA »

joo skrev:Skal dere til Lysefjorden og kommer nedover RV13 og det passer slik med tid på døgnet så syntes jeg det er koselig å sove på Byrkjedalstunet. Da starter dere opp dalen og ned til Lysebotn ganske tidlig før der blir mye trafikk. Her er ruta fra ferga i Lauvvika og opp.

http://goo.gl/maps/zylOS

Ei mil eller noe sånt før Byrkjedalstunet er det bensinpumper ved en butikk. Greit å ikke starte med lite fuel på tanken her siden dere må opp til tettsteder ved RV9 før der er fuel igjen (tror jeg ganske bestemt). Blir noen mil opp på fjellet, ned til Lysebotn og videre til RV9.
OBS; sau langs vegen fra Byrkjedalstunet og hele vegen videre fram mot RV9...

Derfra er det greit å svippe ned til Dalen som rute retning Oslo.
Atter en gang så kan jeg bare sette to strek under anbefalingen. Har dessverre overnattet på en del dårlige steder rudt om, men byrkjedalstunet kan anbefales. Også en liten halvtime etter Lom oppover bøverdalen, like etter at du har passert Flåklypa. Ligger Elvesæter med Sagasøyla. Absolutt verdt en stopp, men maten er ikke lenger det den en gag var. Derimot så må du stoppe i Lom og kjøpe brød førsteklasses brød :-)

Gled dere og GOD TUR

ZZR-Erling

Re: Vår første tur til vestlandet, tips trengs

Legg inn av ZZR-Erling »

Sjekk værmeldingen daglig, og kjør dit det er finest melding.
Kanskje det er lurest å starte i sør, eller omvendt. Kan også være klare forskjeller mellom helt ytters og litt inn i fjordene/fjellan. Sjekk også vindstyrken. Atlanterhavsveien i 20m/s er nok ingen høydare :-)

ZZR-Erling

Re: Vår første tur til vestlandet, tips trengs

Legg inn av ZZR-Erling »

L-NA skrev:
joo skrev:Skal dere til Lysefjorden og kommer nedover RV13 og det passer slik med tid på døgnet så syntes jeg det er koselig å sove på Byrkjedalstunet. Da starter dere opp dalen og ned til Lysebotn ganske tidlig før der blir mye trafikk. Her er ruta fra ferga i Lauvvika og opp.

http://goo.gl/maps/zylOS

Ei mil eller noe sånt før Byrkjedalstunet er det bensinpumper ved en butikk. Greit å ikke starte med lite fuel på tanken her siden dere må opp til tettsteder ved RV9 før der er fuel igjen (tror jeg ganske bestemt). Blir noen mil opp på fjellet, ned til Lysebotn og videre til RV9.
OBS; sau langs vegen fra Byrkjedalstunet og hele vegen videre fram mot RV9...

Derfra er det greit å svippe ned til Dalen som rute retning Oslo.
Atter en gang så kan jeg bare sette to strek under anbefalingen. Har dessverre overnattet på en del dårlige steder rudt om, men byrkjedalstunet kan anbefales. Også en liten halvtime etter Lom oppover bøverdalen, like etter at du har passert Flåklypa. Ligger Elvesæter med Sagasøyla. Absolutt verdt en stopp, men maten er ikke lenger det den en gag var. Derimot så må du stoppe i Lom og kjøpe brød førsteklasses brød :-)

Gled dere og GOD TUR
Fossheim Turisthotell i Lom er bra, Bessheim på Valdresflya like så, feks.

ZZR-Erling

Re: Vår første tur til vestlandet, tips trengs

Legg inn av ZZR-Erling »

L-NA skrev:
joo skrev:Skal dere til Lysefjorden og kommer nedover RV13 og det passer slik med tid på døgnet så syntes jeg det er koselig å sove på Byrkjedalstunet. Da starter dere opp dalen og ned til Lysebotn ganske tidlig før der blir mye trafikk. Her er ruta fra ferga i Lauvvika og opp.

http://goo.gl/maps/zylOS

Ei mil eller noe sånt før Byrkjedalstunet er det bensinpumper ved en butikk. Greit å ikke starte med lite fuel på tanken her siden dere må opp til tettsteder ved RV9 før der er fuel igjen (tror jeg ganske bestemt). Blir noen mil opp på fjellet, ned til Lysebotn og videre til RV9.
OBS; sau langs vegen fra Byrkjedalstunet og hele vegen videre fram mot RV9...

Derfra er det greit å svippe ned til Dalen som rute retning Oslo.
Atter en gang så kan jeg bare sette to strek under anbefalingen. Har dessverre overnattet på en del dårlige steder rudt om, men byrkjedalstunet kan anbefales. Også en liten halvtime etter Lom oppover bøverdalen, like etter at du har passert Flåklypa. Ligger Elvesæter med Sagasøyla. Absolutt verdt en stopp, men maten er ikke lenger det den en gag var. Derimot så må du stoppe i Lom og kjøpe brød førsteklasses brød :-)

Gled dere og GOD TUR
Fossheim Turisthotell i Lom er bra, Bessheim på Valdresflya like så, og Lysebotn Turistheim, mat til 20 der.

Pug-Nose
Innlegg: 57
Registrert: 16 feb 2012, 22:29
Motorsykkelen din: Svensk symaskin

Re: Vår første tur til vestlandet, tips trengs

Legg inn av Pug-Nose »

ZZR-Erling skrev:
L-NA skrev:
joo skrev:Skal dere til Lysefjorden og kommer nedover RV13 og det passer slik med tid på døgnet så syntes jeg det er koselig å sove på Byrkjedalstunet. Da starter dere opp dalen og ned til Lysebotn ganske tidlig før der blir mye trafikk. Her er ruta fra ferga i Lauvvika og opp.

http://goo.gl/maps/zylOS

Ei mil eller noe sånt før Byrkjedalstunet er det bensinpumper ved en butikk. Greit å ikke starte med lite fuel på tanken her siden dere må opp til tettsteder ved RV9 før der er fuel igjen (tror jeg ganske bestemt). Blir noen mil opp på fjellet, ned til Lysebotn og videre til RV9.
OBS; sau langs vegen fra Byrkjedalstunet og hele vegen videre fram mot RV9...

Derfra er det greit å svippe ned til Dalen som rute retning Oslo.
Atter en gang så kan jeg bare sette to strek under anbefalingen. Har dessverre overnattet på en del dårlige steder rudt om, men byrkjedalstunet kan anbefales. Også en liten halvtime etter Lom oppover bøverdalen, like etter at du har passert Flåklypa. Ligger Elvesæter med Sagasøyla. Absolutt verdt en stopp, men maten er ikke lenger det den en gag var. Derimot så må du stoppe i Lom og kjøpe brød førsteklasses brød :-)

Gled dere og GOD TUR
Fossheim Turisthotell i Lom er bra, Bessheim på Valdresflya like så, og Lysebotn Turistheim, mat til 20 der.

En av de fine tingene med motorsykkelferie er friheten til å endre på saker og ting. Vi velger å kjøre vekk fra 12 grader og regn og kjører derfor rett østover til Stockholm i stedet :roll . Der er det >20 grader og ikke regn! Deretter tar vi Sveriges sørvestkyst til vi er tilbake igjen!

Vestlandet forsvinner vel ikke med det første, så tipsene i denne tråden får vi bruke på neste MC-tur, som forhåpentligvis blir lagt til en uke hvor været blir litt bedre på "vestkanten".
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Vår første tur til vestlandet, tips trengs

Legg inn av joo »

Pug-Nose skrev:

En av de fine tingene med motorsykkelferie er friheten til å endre på saker og ting. Vi velger å kjøre vekk fra 12 grader og regn og kjører derfor rett østover til Stockholm i stedet :roll . Der er det >20 grader og ikke regn! Deretter tar vi Sveriges sørvestkyst til vi er tilbake igjen!

Vestlandet forsvinner vel ikke med det første, så tipsene i denne tråden får vi bruke på neste MC-tur, som forhåpentligvis blir lagt til en uke hvor været blir litt bedre på "vestkanten".
Nettopp. Man kjører dit man vil om det er vær eller svinger eller mat man jakter på. Vestlandet kan man oppsøke mange ganger uten å gå lei, bare å legge sløyfene annerledes neste tur og det blir en ny opplevelse.

PS; der er noen flotte veger i de dype skoger nord for Vänern også, og de er ikke E-merket :prf
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Svar