MCsidens store samletråd om GPS

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Duville »

Alas skrev:
Duville skrev: Du kan jo bare legge inn musikken på GPSen (Zumo 660). Telefonen kobler du på vanlig måte
Jo, men jeg bruker Wimp offline, så jeg har jo ikke mp3-filene. Går det an å legge inn Wimp på Zumo'en?

KydeX: Hadde vært toppers!

Og for ordens skyld, jeg har ikke GPS, da hadde jeg jo sjekket selv, men vurderer å skaffe en og da er dette i mine øyne litt viktig.

Hm - da vet jeg ikke helt....

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av PCP »

Alas skrev:Hei.

Det kan godt hende det er nevnt før, men jeg spør nå likefullt. Hvis man har en GPS koblet mot mobil og GPS mot intercom (Scalarider G9 i mitt tilfelle). Kan en da streame musikk fra mobil (Wimp) via GPS til intercom? Og kan i det hele tatt GPS'en koble opp to steder?
Jeg får i alle fall musikk i hjelmen (Scala Rider) fra telefonen (HTC/Android) med Tomtom Rider. TomTom er koblet både til hodesett og telefon samtidig, men selve styringen av musikk må såvidt jeg kan se gjøres på telefonen, Tomtom bare videreformidler.

Edit; så med andre ord, det kan streames. Har ikke prøvd Wimp spesifikt, men det skulle i så måte ikke være noe anderledes enn standard HTC musikkspiller.

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av KydeX »

Alas skrev:
Duville skrev: Du kan jo bare legge inn musikken på GPSen (Zumo 660). Telefonen kobler du på vanlig måte
Jo, men jeg bruker Wimp offline, så jeg har jo ikke mp3-filene. Går det an å legge inn Wimp på Zumo'en?

KydeX: Hadde vært toppers!

Og for ordens skyld, jeg har ikke GPS, da hadde jeg jo sjekket selv, men vurderer å skaffe en og da er dette i mine øyne litt viktig.
Foreløpig test viser at det ikke går med Zumo 660. Den ser ut til å kun overføre samtaler og telefonbok, samt at ringing kan styres fra Zumoen. Jeg gir imidlertid ikke ikke opp enda, og skal tråle nettet litt.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av PCP »

Jeg kjenner ikke noe til Garmin KydeX, men det kan muligens tenkes at det også har noe med hva slags telefon du bruker?

Selv kjøpte jeg flaggskipet fra Tomtom i 2006, som den gang kostet en liten formue, men til gjengjeld bruker jeg den fortsatt i bilen. Den hadde for sin tid mye fancy funksjonalitet, som handsfree, telefonbok, hente værmelding fra Internett gjennom telefonen, sende, motta, og lese opp SMS-meldinger muntlig, i tillegg til en hel masse annet som ikke er relevant her. Grunnen til at jeg nevner dette er at den GPS'en har overlevd et betydelig antall telefoner, men det har vært høyst variabelt hvor mye av dette som faktisk har fungert opp mot de forskjellige telefonene. Samtlige har vel klart ren handsfree, de fleste også telefonbok, mens Internett og SMS ofte ikke har fungert.

Tomtom bruker forresten Linux som operativsystem, og det er åpen kildekode som publiseres av Tomtom slik at det er fritt frem for dem som skjønner noe av det å lage tilleggsprogrammer, eller tilpasse seg implementeringen av saker og ting. Adriod er jo også Linux, og i utgangspunktet åpen kode. Jeg vet ikke hva Garmin bruker?

Men for all del, det er godt mulig at Zumo bare ikke kan streame musikk også, jeg kom bare til å tenke på de problemene jeg hadde hatt med GPS-telefon kommunikasjon. Uten at jeg vet noe sikkert, så skulle det ikke forundre meg om blåtann-standarder i likhet med mange andre data-standarder ikke er fullt så standard som man skulle tro heller. Er vel gjerne et sammensurium av amendments på amendments, og når det til slutt blir publisert og godkjent som en ferdig standard har man for lengst gått videre til noe nytt.

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av KydeX »

Jeg skal teste med kona sin Galaxy S3 også for å se om det er Iphone eller Zumo som er problemet. Iphone kjenner ihvertfall ikke igjen Zumo som en lydenhet, for den spiller kun fra høyttaler.

MåsaBjønn
Innlegg: 6
Registrert: 05 jul 2013, 15:35
Motorsykkelen din: Honda Shadow VT750C 2004
Sted: Kongsberg

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av MåsaBjønn »

Ser at det er flere her som benytter iPhone som GPS. Er det noen som har gode forslag på noen gode apper till dette formålet?

Fant en app som heter Sygic, denne kan lastes ned for forskjellige regioner for stort sett hele verden. Ser at en europa variant koster 240 kr.
Men så fant jeg en som dekker alle regioner for hele verden, og denne var GRATIS :oh
Er det noe jeg ikke skjønner her ? Har alltid hørt at "there is no such thing as a free lunch" :scratch

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av SuperMorten »

MåsaBjønn skrev:Ser at det er flere her som benytter iPhone som GPS. Er det noen som har gode forslag på noen gode apper till dette formålet?
Kjøpte en som het NAVV for et par år siden. Den fikk "best i test" hos vg.no da (sommeren 2011). Fungerte bra, men til bil ble det litt for mange svingete veier. Sikkert glimrende på mc. Har ikke iphone lenger, så det har sikkert kommet mye nytt.
Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Alas »

PCP skrev: Jeg får i alle fall musikk i hjelmen (Scala Rider) fra telefonen (HTC/Android) med Tomtom Rider. TomTom er koblet både til hodesett og telefon samtidig, men selve styringen av musikk må såvidt jeg kan se gjøres på telefonen, Tomtom bare videreformidler.

Edit; så med andre ord, det kan streames. Har ikke prøvd Wimp spesifikt, men det skulle i så måte ikke være noe anderledes enn standard HTC musikkspiller.
Dette høres jo ut som om er det jeg er på jakt etter. Er du ellers fornøyd med TomTom'en?

Den er jo godt og vel en 1000lapp billigere enn Zumo 660 og jeg har gode erfaringer med TomTom til bil tidligere.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av PCP »

Ja Alas, jeg er veldig glad i Tomtom'en, den er alltid med. Men min bruk har vist seg å bli annerledes enn jeg trodde, for jeg kjøpte den jo primært for å få hjelp til å finne veien, og legge opp reiseruter. Men i praksis bruker jeg den nok aller mest til å rote meg vekk på helt ukjente veier. Jeg tenkte først at funksjonen "Svingete veier" bare var en gimmik, et eller annet som kunne forsvare at en litt gammeldags og klumpete relativt liten Tomtom koster dobbelt så mye som en til bil, men jeg syns virkelig dette er en fantastisk funksjon. Kom nettopp hjem fra "svingete veier" fra Ørje til Oslo på masse flotte bygdeveier uten en bil. Men smak og behag, er jo ikke sikkert dette er "din greie" men må bare nevne det for alle som vil høre (og noen til :P :p )

Tilbake til selve Tomtom, så er den funksjonsmessig ellers veldig lik bil, så likte du den du hadde før vil du like denne også. Jeg har noen negative ting å si om den også, men det finnes jo flere versjoner, hvorav den nye Rider5 såvidt jeg vet har eliminert en del av tingene jeg vil nevne. Jeg har altså den gamle 3,5" modellen, og den versjonen som het "Tomtom Rider Pro" (hvor det følger med ScalaRider Solo blåtann mic/høyttalere, og kostet ca 2800,-).

Det første problemet er at alle de festene som følger med (etter mine mål) er ubrukelig på sykler som min VFR. Jeg løste det ved å kjøpe feste for hullet i styrelageret fra England.

Det neste problemet er at holderen (som forøvrig er veldig grei, lett å klikke den ut og inn av festet) ikke har noen strømtilgang. det er altså en passiv holder. Og som om ikke det er døvt nok så er holderen/GPS konstruert slik at det ikke går an å ha lade-kabel i samtidig som den sitter i festet, fordi den vanntette luken kommer i konflikt med holder. Det går an å skjære vekk litt av holderen, og deretter la vær å lade i regnvær, men min løsning ble å kjøpe en aktiv holder som er ganske så dyr.

Det siste på irritasjons-listen er at kanten/rammen rundt skjermen bygger litt for mye, eller alternativt "OK-knappen" i menyene skulle vært litt større. For min fingre ødelegger dette litt for hanskevennligheten, fordi skjermen ofte registerer det som et trykk på skjermen, når jeg prøver å trykke på "OK".

Bortsett fra det liker jeg menyene, en annen ting som skiller menyen fra bil-GPS er en hanskekledd fingertupp symbol, og det er hurtigmeny for et par ting som er kjekt å ha tilgang til i fart. Er kun to ting jeg gjør mens jeg kjører, og det er bensinstasjon, eller "Hjem" også er det å gå videre til neste punkt på reiserute (så man slipper å havne inn i sentrum, hvis man egentlig bare skal videre til neste by/tettsted). Dette går veldig greit da med unntak av OK-knappen som er litt lei av og til.

Større skjerm er egentlig ikke noe savn for min del, jeg har hodet såpass nære og den er lett justerbar og lettlest. Men ellers tror jeg disse andre tingene som sagt ikke gjelder på den nye, at man der får med aktiv holder, og jeg syns også det på bilder ser ut som skjermen ikke er fullt så nedsenket ifht rammen som på min, samt at den jo er større. Man bør vel uansett gå for den nye versjonen om man skal kjøpe i dag, det ville i alle fall jeg gjort. :D


Sånn har jeg festet den;
2013-07-06 12.33.20.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av SuperMorten »

Kjøpte TomTom for litt siden, og "svingete veier" er helt genialt :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av bherman »

Noen av dere som har testet ruteplanlegging med TomTom?
Hvordan er det å planlegge en rute på pc, som overføres til gps, slik at man klarer å følge oppsatte rute under kjøring?
Noen som har erfaring med Garmin Zumo 350 i så måte?
--
Baard

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av SuperMorten »

bherman skrev:Noen av dere som har testet ruteplanlegging med TomTom?
Hvordan er det å planlegge en rute på pc, som overføres til gps, slik at man klarer å følge oppsatte rute under kjøring?
Noen som har erfaring med Garmin Zumo 350 i så måte?
Har ikke kommet så langt med TomTom ennå.. Vil si i fra her når det evt er gjort :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av 45316 »

Er det noen av dere som bruker http://www.waze.com/" onclick="window.open(this.href);return false;? Har ikke fått testet altfor mye enda, men virker som en ok app. Har såvidt jeg kan se noen funksjoner som kan være kjekke da man kjører i gruppe.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Snikendeugle »

Google maps på android har nå implementert mye av Waze funksjonaliteten (Ihvertfall trafikkmeldinger, kø etc) . (Google kjøpte opp Waze for et par mnder siden). Kjekk sak! : )
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Alas »

Da var en TomTom Rider bestilt og på vei. Får håpe den kan lede meg på rett, og svingete, vei i framtiden.

Svar