Hvorfor er MC-teknologi så gammeldags?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Hvorfor er MC-teknologi så gammeldags?

Legg inn av PCP »

Hei,

overskriften må betraktes som 50% spørsmål, og 50% påstand. Eller kanskje 60/40... :roll

I alle fall, har nylig lest noen forskjellige MC-tester, og bla en test av nye BMW 1200GS, og har også kikket litt på BMW's "skrytebrosjyre" om alle finessene på samme sykkel. Den virker forsåvidt moderne nok den altså, men ser det bla skrytes av "E-gass"/"Throttle by wire"/"kall det hva du vil", når gass-spjeld styres elektrisk, og som gir mulighet for å modulere/manipulere måten motor reagerer på gass-rulla. Og videre at ASC/antispinn ikke lenger hardt og brutalt kutter tenning som det visstnok gjorde på forgjengeren, men nå samhandler med spjeldstyring/motorstyring. Så mener jeg det ble nevnt at ECU/motorstyring entrer "closed-loop", men det var muligens ikke nytt av året.

Poenget mitt er bare at jeg som "bil-mann" undres litt over at dette kom først nå, godt over 10 år senere enn både BMW og mange andre hadde all denne teknologien på vanlige familie-biler. Og litt det samme tenker jeg om min egen gamle VFR, hvor Honda altså holdt på med forgassere frem til 1999. Det er såvidt jeg husker også ca 10 år etter at "alle" biler hadde innsprøytning.

Dette syns jeg er litt rart, og på sett og vis også noe kontrastfullt, for jeg mener jo samtidig at MC generelt har vært i forkant av utviklingen når det gjelder ting som ventil-styring/kam-plassering, antall ventiler pr sylinder, og ikke minst effekt vs volum generelt.

Er det noen som vil dele noen tanker rundt dette, og hvorfor det har blitt sånn, eventuelt tar jeg feil? Mye av disse nyvinningene har vel opprinnelig sitt utspring i utslippskrav, har man kanskje vært mindre hissig på dette på MC, eller har det vært for stort og tungt, eller har man bare ikke brydd seg fordi det gamle funket godt nok (frem til nå)??

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Hvorfor er MC-teknologi så gammeldags?

Legg inn av teeU »

Tja, Harley kom med hydrauliske ventilløftere i '48, ikke mange biler som hadde det da :knegg

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Hvorfor er MC-teknologi så gammeldags?

Legg inn av PCP »

Ja, jeg visste ikke akkurat det TeeU. :thumleft
Men det faller isåfall greit inn under det jeg nevnte i nest siste setning om at det virker noe motsetningsfullt. " At MC virker å være i forkant av utviklingen når det gjelder ting som ventil-styring/kam-plassering, antall ventiler pr sylinder"

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hvorfor er MC-teknologi så gammeldags?

Legg inn av ArcticTiger »

teeU skrev:Tja, Harley kom med hydrauliske ventilløftere i '48, ikke mange biler som hadde det da :knegg
Og etter den tid har det jo ikke skjedd noen særlig utvikling der i gården :scratch

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Hvorfor er MC-teknologi så gammeldags?

Legg inn av PCP »

Hehe, nei det skal ikke jeg kverrulere noe på Arctic-T! :P :p

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6975
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvorfor er MC-teknologi så gammeldags?

Legg inn av kjellv »

ArcticTiger skrev:
teeU skrev:Tja, Harley kom med hydrauliske ventilløftere i '48, ikke mange biler som hadde det da :knegg
Og etter den tid har det jo ikke skjedd noen særlig utvikling der i gården :scratch
Blokkeringsfrie bremser har de visst også :P :p

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: Hvorfor er MC-teknologi så gammeldags?

Legg inn av Alas »

Uten å sitte på fasiten så er min første tanke volum. Det selges vel flere biler enn motorsykler, ergo går det fortere å få fram ny teknologi. Det er vel også flere bilserier, enn hva det er mc-serier, innen motorsport som også er med på å drive fram ny teknologi. Samtidig så er jo ofte motorsyklister interessert i å kunne vedlikeholde sine egne kjøretøy, i større grad enn bilister om ikke annet, og det kan vel og gi utslag i senere innføring av mye avansert elektronikk. Videre så er jo også komponenter på en mc til dels mer utsatt for vær og vind, og gjerne rystelser enn det en bil er, noe som også igjen øker prisen og forsinker innføringen.

Kompleksitet tror jeg også spiller inn. Mc og bil, som vi alle vet, vidt forskjellige og oppfører seg helt forskjellig. På en bil kan en bremse individuelle hjul som kan hjelpe deg igjennom svingen, det går ikke med mc. Som et eksempel.

My two cents.

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Hvorfor er MC-teknologi så gammeldags?

Legg inn av teeU »

ArcticTiger skrev:
teeU skrev:Tja, Harley kom med hydrauliske ventilløftere i '48, ikke mange biler som hadde det da :knegg
Og etter den tid har det jo ikke skjedd noen særlig utvikling der i gården :scratch
Nja, de kom jo med den originale Super-Bike i 59, XLCH.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Hvorfor er MC-teknologi så gammeldags?

Legg inn av FJZZR »

innsprøytning:
Noen mc'er hadde injection rundt 83, men dette forsvant igjen. Bare BMW fortsatte. Dette har nok en kostnadsmessig årsak: BMW var storkunde hos Bosch og fikk dette sannsynligvis mye billigere enn Kawa, Honda etc. En annen årsak kan være det ellevillturtallet en mc motor opererer med i fohold til en bil.
Og hvor gode var disse systemene egentlig? Mottorrad monterte forgassere fra en Yamaha FZ750 på en K100 og fikk høyere effekt og lavere forbuk som resultat.......

Biler har også fått direkte innsprøytning, men det har jeg tilgode å se på en mc. Noen har variabel slaglengde på innsugsventiler i stedet for gass-spjeld. Derimot har enkelte mc 8 gass spjeld og ditto innsprøytningsdyser. Finnes det på bil?

Abs/traction control:
En mc har kun to hjul, samtidig som en blokkering får større konsekvenser. Dette gjør det mye mer komplisert både fysisk og software messig. TC skal i tillegg hindre forlengs og baklengs salto.

Ressursene er jo også større når det gjelder produkt utvikling for biler, men det er vel de samme produsentene for slike systemer både på bil og mc.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Hvorfor er MC-teknologi så gammeldags?

Legg inn av ega16 »

ArcticTiger skrev:
teeU skrev:Tja, Harley kom med hydrauliske ventilløftere i '48, ikke mange biler som hadde det da :knegg
Og etter den tid har det jo ikke skjedd noen særlig utvikling der i gården :scratch
Buell derimot hadde jo endel nyvinninger :) ZTL bremser, bensintank i ramma og olje tank i svingarmen.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hvorfor er MC-teknologi så gammeldags?

Legg inn av ArcticTiger »

teeU skrev:
ArcticTiger skrev:
teeU skrev:Tja, Harley kom med hydrauliske ventilløftere i '48, ikke mange biler som hadde det da :knegg
Og etter den tid har det jo ikke skjedd noen særlig utvikling der i gården :scratch
Nja, de kom jo med den originale Super-Bike i 59, XLCH.
Er det "Jøtul Høy-Komp" du sikter til? (Jern-Sportstern)
Den raskeste standard Mottor-Sykkern på den tida (-59) var vel forøvrig Triumph Bonneville :-k

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Hvorfor er MC-teknologi så gammeldags?

Legg inn av Lamberghini »

Det selges ikke flere biler enn motorsykler. Motorsykkel er den overlegent vanligste formen for motorisert persontransport i verden, men der ligger kanskje litt av grunnen til at utviklingen går tregt. Mesteparten av verdens motorsyklister kjører sykkel fordi de ikke har råd til bil. De gidder knapt bruke penger på hjelm, og da er de nok ikke særlig lystne på dupeditter som øker prisen "unødig". If it ain't broke, don't fix it. På verdensbasis er personbil et luksusprodukt, og der er det straks mer gangbart å lokke med noe nytt.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Hvorfor er MC-teknologi så gammeldags?

Legg inn av PCP »

FJZZR skrev:innsprøytning:
Derimot har enkelte mc 8 gass spjeld og ditto innsprøytningsdyser. Finnes det på bil?
Altså en pr ventil/to pr sylinder antar jeg det er snakk om da. Det nærmeste jeg kjenner til er BMW M-seire, eldre M5 og M3 med rekkesekser har ett spjeldhus pr sylinder. Holdt på med en av den nye typen (E93) M3 her om dagen, som har V8. Den hadde ettermontert ESS kompressor, men mener jeg så 8 stk spjeldhus nedi der. (Jeg tok noen ekstra bilder av motoren bare fordi det er det nærmeste "MC-følelse" i bil jeg har vært borti :yeyeye , så kan sjekke i morgen)

Uansett er blir det jo ikke helt det samme som du nevner om jeg forstår det rett, og selv om M3/M5 er familiebiler, så er de litt forbi det jeg tenker på som vanlige biler i denne sammenheng.

Takk ellers for interessante innspill så langt! :thumleft

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: Hvorfor er MC-teknologi så gammeldags?

Legg inn av Alas »

Lamberghini skrev:Det selges ikke flere biler enn motorsykler. Motorsykkel er den overlegent vanligste formen for motorisert persontransport i verden, men der ligger kanskje litt av grunnen til at utviklingen går tregt. Mesteparten av verdens motorsyklister kjører sykkel fordi de ikke har råd til bil. De gidder knapt bruke penger på hjelm, og da er de nok ikke særlig lystne på dupeditter som øker prisen "unødig". If it ain't broke, don't fix it. På verdensbasis er personbil et luksusprodukt, og der er det straks mer gangbart å lokke med noe nytt.
Du har rett i det at det selges flere motorsykler enn biler på verdensbasis. Men i de markedene hvor det selges flere motorsykler enn biler så tror jeg ikke bilene heller nødvendigvis har alle duppeditter som vi er blitt vant med her i de mer hjemlige markedene. Igjen, fordi markedene ikke er villige til å betale for det.

F. eks en mellomklasse A2 mc er jo som en superbike å regne i mange land, mens her så er det en begynnersykkel.

Altså, det jeg påstår er at de markedene som er interessert i, og har penger til, de nyeste nyvinningene så selges det flere biler enn motorsykler, og dermed blir det mindre penger til innovasjon for motorsykler, sånn kort fortalt.

Men jeg bare synser :-#

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Hvorfor er MC-teknologi så gammeldags?

Legg inn av FJZZR »

FJZZR skrev:innsprøytning:


Biler har også fått direkte innsprøytning, men det har jeg tilgode å se på en mc. Noen har variabel slaglengde på innsugsventiler i stedet for gass-spjeld. Derimot har enkelte mc 8 gass spjeld og ditto innsprøytningsdyser. Finnes det på bil?

mc.
Her husket jeg feil:(blir vel sånn med åra :-k ) Det er visst fire spjeldhus men 8 dyser. Mener de to dysene til hver sylinder er av forskjellig størrelse. En liten sitter like ved innsuget, og en større lenger oppstrøms, altså foran gass spjeldet. Kawa zzr1400 forrige generasjon hadde bare 4 dyser på trad. vis. ZX 10r fra samme produsent hadde derimot 8. Ettersom den lille tassen visstnok styrer showet ved lavere belastning og den store kommer når en virkelig vrir på, så er det ikke usannsynlig at dette bidrar til et gunstigere forbruk.

Svar