Motorkyndige på revolution 1250.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Motorkyndige på revolution 1250.

Legg inn av tor2502 »

Har et par issues med en 1250 revo motor som jeg ikke er helt tilfreds med, dette er kanskje for mange bare noe man ikke skal bry seg om , men desverre er jeg pefeksjonist.

Har en vibrasjon i motoren fra 2800 til 3500-4000 rpm, over 4000 er den helt borte, kjenner det i styret , forhvilere, kan se at speil vibrerer er det biler bak ser jeg lysene som hvite streker.
Lurer på om dette kan komme av stageII kammene men har ikke nok forutsetninger for å mene det.

Litt vond på giring fra 1 til 2 gir, kjenner med foten akkurat som om staget treffer en liten kant før den hopper inn i rett spor, kan høre det også.
Tar jeg det veldig forsiktig og lar motor komme ned på turtall går det bra.
Alle de andre gir opp eller ned går smertefritt.
Kjører på HD sin olje 20w50.

I vinter har jeg hatt sykkelen litt ifra hverandre har gjort følgende som kan være av betydning.

- portet topper
- HD stage II kammer shimset opp med rett shims.
- engine brace kit

Har utelatt alt som ikke har betydning i dette.

Når det gjelder giring ser jeg ikke frem til å eventuelt dele motoren, men det er kanskje det som må til.
Har vurdert å gjøre dette i vinter også for å sette in straight cut second gear, pinning av alle lager etc.

Jeg er sikker på at det er noen på forumet som har synspunkter på dette.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

mekkern
Innlegg: 7640
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Motorkyndige på revolution 1250.

Legg inn av mekkern »

spørsmålet er jo om den har vært sånn før? og hvis ikke-hva har du gjort før det kom?er det der uten last eller blir det mer/mindre da?

en silkemyk motor uten noe vibrasjoner er vel ikke 2cylinder motorenes force?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Kenny_85
Innlegg: 148
Registrert: 03 mai 2013, 16:08
Motorsykkelen din: Nei

Re: Motorkyndige på revolution 1250.

Legg inn av Kenny_85 »

tor2502 skrev: Har en vibrasjon i motoren fra 2800 til 3500-4000 rpm, over 4000 er den helt borte, kjenner det i styret , forhvilere, kan se at speil vibrerer er det biler bak ser jeg lysene som hvite streker.
Dette er etter min mening helt normalt for en V-twin. Min er iværtfall slik, ble riktignok mye bedre etter at jeg fikk DP-ECU som har litt rikere blanding, men en japsefirer er den ikke.
tor2502 skrev: Litt vond på giring fra 1 til 2 gir, kjenner med foten akkurat som om staget treffer en liten kant før den hopper inn i rett spor, kan høre det også.
Tar jeg det veldig forsiktig og lar motor komme ned på turtall går det bra.
Alle de andre gir opp eller ned går smertefritt.
Er ikke dette ganske vanlig på HD?
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Motorkyndige på revolution 1250.

Legg inn av ArcticTiger »

Hvis du er perfeksjonist når det gjeller silkemyk Mottor-gange, så burde du vite at du har en syllinder for lite :[-X
Spøk til side, har du sjekket at innsprøytinga er helt lik (synkron) på begge sylindra? Er den ene litt ute av lage, så rister det :-)å

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7004
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Motorkyndige på revolution 1250.

Legg inn av Jompa »

Såvidt jeg vet er det snakk om en Revolution- motor som sitter i en V-rod.
Det er en V4 motor som HD utviklet i samarbeid med Porche.

Alle motorer, inkl el-motorer har et såkalt kritisk turtallsområde hvor de vibrerer mer enn på alle høyere eller lavere omdreingstall.
Noen, eller de aller fleste moderne motorer har balanseakslinger for å redusere vibrasjonene mest mulig.
En annen måte å gjøre det på er å balansere motoren sånn at man unngår vibrasjon i det turtallsområdet motoren brukes mest i.
De endringene du har gjort på motoren har nok ikke gjort noe fra eller til mtp vibrasjon, det bare er sånn den er.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Motorkyndige på revolution 1250.

Legg inn av ejs »

Jompa skrev:Såvidt jeg vet er det snakk om en Revolution- motor som sitter i en V-rod.
Det er en V4 motor som HD utviklet i samarbeid med Porche.

Alle motorer, inkl el-motorer har et såkalt kritisk turtallsområde hvor de vibrerer mer enn på alle høyere eller lavere omdreingstall.
Noen, eller de aller fleste moderne motorer har balanseakslinger for å redusere vibrasjonene mest mulig.
En annen måte å gjøre det på er å balansere motoren sånn at man unngår vibrasjon i det turtallsområdet motoren brukes mest i.
De endringene du har gjort på motoren har nok ikke gjort noe fra eller til mtp vibrasjon, det bare er sånn den er.
Væskekjølt V-2 :prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7004
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Motorkyndige på revolution 1250.

Legg inn av Jompa »

ejs skrev:
Jompa skrev:Såvidt jeg vet er det snakk om en Revolution- motor som sitter i en V-rod.
Det er en V4 motor som HD utviklet i samarbeid med Porche.

Alle motorer, inkl el-motorer har et såkalt kritisk turtallsområde hvor de vibrerer mer enn på alle høyere eller lavere omdreingstall.
Noen, eller de aller fleste moderne motorer har balanseakslinger for å redusere vibrasjonene mest mulig.
En annen måte å gjøre det på er å balansere motoren sånn at man unngår vibrasjon i det turtallsområdet motoren brukes mest i.
De endringene du har gjort på motoren har nok ikke gjort noe fra eller til mtp vibrasjon, det bare er sånn den er.
Væskekjølt V-2 :prop:
Ok, væskekjølt V2.
Der lærte jeg noe i dag :redface :redface
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bikes4life
Innlegg: 43
Registrert: 24 jul 2013, 09:30
Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E

Re: Motorkyndige på revolution 1250.

Legg inn av Bikes4life »

Siden du har hatt av toppene ville jeg begynnt med å sjekke det fremre motorfestet. Som Mekkern spørte om tidligere, var det slik før modifisering?

Når det gjelder girkassa så høres det ut som ett "problem" med shifterarmen som går på skiftertromma. Feilen ligger nok ett sted i skiftermekanismen. Kan få lignende problem om fjæra begynner å bli slapp, eller at den har en grad/kant som gjør at den ikke får riktig inngrep.
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Motorkyndige på revolution 1250.

Legg inn av tor2502 »

@mekkern
spørsmålet er jo om den har vært sånn før? og hvis ikke-hva har du gjort før det kom?er det der uten last eller blir det mer/mindre da?
en silkemyk motor uten noe vibrasjoner er vel ikke 2cylinder motorenes force?


Den var ikke slik ifjor etter det jeg kan huske, men det har jo skjedd mye siden ifjor.... mekanikeren på Lazyboys mente at det hadde noe å gjøre med
stageII kammene og at dette skulle være sånn og at det ville forsvinne hvis jeg satte på de andre kammene, jeg kan ikke få meg til å gå med på det, men jeg har ingen forutsetninger for å sette hans ord i tvil, der er jo derfor jeg har lagt inn denne tråden for å prøve å belyse dette litt.
selv på jevn belastning på vei rett frem og flatt er vibrasjonen der i samme turallsområde.
en 2 cyl v-twin kan jo ikke betegnes som silkemyk.

@Kenny_85
vedr. giring , om det er ganske vanlig på HD har jeg ingen formening om , det må eventuelt andre kommentere, jeg er av den formening at det ikke bør være slik på en v-rod.

@Artic Tiger
Hvis du er perfeksjonist når det gjeller silkemyk Mottor-gange, så burde du vite at du har en syllinder for lite :[-X
Spøk til side, har du sjekket at innsprøytinga er helt lik (synkron) på begge sylindra? Er den ene litt ute av lage, så rister det :-)å


Skulle jeg ville ha silkemyk gange på sykkelen HAR den 4 syl. i manko (les:GL1500)
Sykkelen er tunet opp etter at sykkelen var ferdig satt sammen.

@Bikes4life
Siden du har hatt av toppene ville jeg begynnt med å sjekke det fremre motorfestet. Som Mekkerne spørte om tidligere, var det slik før modifisering?
Når det gjelder girkassa så høres det ut som ett "problem" med shifterarmen som går på skiftertromma. Feilen ligger nok ett sted i skiftermekanismen. Kan få lignende problem om fjæra begynner å bli slapp, eller at den har en grad/kant som gjør at den ikke får riktig inngrep.


Dersom det skulle være noe med det fremre motorfestet ville det jo vært vibrasjon over hele turtallsskalaen, i vinter skiftet jeg gummiforingene bak(enginemount #216298-05)
foran brukte jeg den gamle , har planlagt å skifte den i vinter.
vedr. gir har jeg tro på det du sier , har planlagt å skifte ut drumshifter med tilhørende fjærer og deler (shift actuator assembly #35486-05K)
Skal sjekke nærmere fremre motorfestet på Mandag for å være sikker samtidig som jeg tar oljeskift m/filterskift , siden sykkelen ble ferdig har den gått 3500km
derfor tar jeg et oljeskift nå.

Bilde
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

mekkern
Innlegg: 7640
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Motorkyndige på revolution 1250.

Legg inn av mekkern »

tor2502 skrev:Dersom det skulle være noe med det fremre motorfestet ville det jo vært vibrasjon over hele turtallsskalaen, i vinter skiftet jeg gummiforingene bak(enginemount #216298-05)
et nytt "stivt" og et "mykt" eldre feste kan forandre egenresonansen i motoren...
'
hvis vibrasjonen også er der ved motorbrems/svak motorbrems-er det ikke kammene(hvis de ikke er vanvittig i ubalanse..)

den plata i bunn av motoren kan også forandre resonans.

Men hvor mye vibrasjoner det er snakk om aner jo ikke jeg..vanskelig å kjenne gjennom tastaturet.. ;-)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Motorkyndige på revolution 1250.

Legg inn av tor2502 »

mekkern skrev:
tor2502 skrev:Dersom det skulle være noe med det fremre motorfestet ville det jo vært vibrasjon over hele turtallsskalaen, i vinter skiftet jeg gummiforingene bak(enginemount #216298-05)
et nytt "stivt" og et "mykt" eldre feste kan forandre egenresonansen i motoren...
'
hvis vibrasjonen også er der ved motorbrems/svak motorbrems-er det ikke kammene(hvis de ikke er vanvittig i ubalanse..)

den plata i bunn av motoren kan også forandre resonans.

Men hvor mye vibrasjoner det er snakk om aner jo ikke jeg..vanskelig å kjenne gjennom tastaturet.. ;-)
Ja det er nok desverre vanskelig å kjenne vibro på tastaturet, skal skjekke dette med vibro ved motorbrems senere idag, dersom engine brace kit skal medvirke til vibro, den skal jo bare være med på å stabilisere/forsterke motorkassa (vedlegger bildet), fikk skiftet olje og filter i går og , et par bolter som ikke helt var opp til min standard finish-messig, da oppdaget jeg noe med sprocket foran, det kan se ut som om beltet vandrer på sprocket foran, klarer ikke helt å forestille meg at det skal være slik.
Hva kan forårsake dette, eller er det normalt ?

Bilde

Bilde

skal få skiftet i vinter motorfestet foran, det er en jobb sammens med shiftdrum assembly kit jeg ikke har særlig lyst til å begynne på gruer meg som bare det. (ta motoren ut av ramma er en helv... jobb.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Svar