Kjøregårdøvelser på oppkjøring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
rustee
Innlegg: 67
Registrert: 22 apr 2013, 13:37
Motorsykkelen din: 2014 Yamaha XJ6n
Sted: Larvik

Kjøregårdøvelser på oppkjøring

Legg inn av rustee »

Jeg litt på hvordan det er med disse kjøregårdøvelsene på oppkjøring. Vet at man tar de 2 ganger osv, men hvis jeg feiler helt grusomt på den ene av de, hvordan blir det da med resten av oppkjøringa?
Sliter med krypkjøringa. Av en eller annen grunn, så kjører jeg i krabbefart. Får ikke nok fart og må da knote med å i det hele tatt få svingt. Kjipt å ikke få fullføre oppkjøring hvis jeg ikke klarer den øvelsen. Går fint å krypkjøre når jeg er på veien, men det er med en gang de forbaska kjeglene kommer opp at det går helt ræva.
Kjørelengde 2014: 1023 km (oppdatert 10.04.14)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Kjøregårdøvelser på oppkjøring

Legg inn av TheHaughom »

Om du må ha foten nedi en gang eller to betyr ikke at det stryker. Skal mer til enn som så.

Som kjørelæreren min sa "hvis du holder på å velte er det rimelig dumt å ikke ta ned foten" :p
Dette var etter et panisk anfall der jeg nesten dro en wheelie i et forsøk på å heve farten - dro på rulla og dumpa clutchen :p

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Kjøregårdøvelser på oppkjøring

Legg inn av hakhap »

Du kjør 2 ganger på hver øvelse og hvis du dummer deg ut ene gangen er ikke all verdens, bare slapp av og prøv igjen.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kjøregårdøvelser på oppkjøring

Legg inn av Snikendeugle »

Lås blikket oppe! Ikke se ned på kjeglene! : )
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kjøregårdøvelser på oppkjøring

Legg inn av Carpa »

Velkommen i klubben, det er mange som sliter med krypkjøringen og det er sikkert en trøst for deg :knegg

Trening, trening, trening er det som skal til. Balanse på sykkelen, løft blikket og se mot neste punkt du vil kjøre, peil deg frem til den ytterste kjeglen så du har noe å gå på i svingen, kontroller farten med clutch og gass + bakbrems ved behov og plutselig en dag så sitter det :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Kjøregårdøvelser på oppkjøring

Legg inn av Lamberghini »

For meg ble det lettere da jeg innså at "gangfart" ikke er "så sakte som overhodet mulig". Du har litt å gå på.

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Kjøregårdøvelser på oppkjøring

Legg inn av frodef »

Mitt tips til krypkjøring er at i tillegg til blikket så må man huske å flytte på kroppen for å finne/holde balansen. En krapp krypsving til venstre fordrer at man skyver kroppen/rumpa litt over mot høyre.

I begynnelsen kan det være en fordel å la motoren/clutchen balansere mot bakbremsen, etterhvert bruker man bremsen (og dermed clutchen) mindre og mindre. Gass/fart er bare noe man har i beredskap for når man mister balansen - da trenger man litt fart for å få balansen tilbake.

Det kan også være lurt å trene med tråsykkel: Hold jevnt trykk på pedalene og begrens farten med (hånd-)bremsen. Husk blikket også her, og man bør klare en u-sving innenfor 3-4 meter i bortimot 0 km/t. En viktig forskjell er dog at en MC er mye tyngre så man må flytte kroppen mye mer for å holde balansen.

Jeg tror at et veldig typisk feil i kjøregården er at man blir litt nervøs så kroppen stivner og man glemmer å flytte på rumpa, og så når man skal svinge så mister man balansen inn i svingen, og da kompenserer man enten med for mye fart (eller kveler motoren) eller så blir man nødt til å sette ned foten. Hvis man husker både blikk og kroppsforskyvning, så er det kun et spørsmål om å behandle clutch, gass og brems godt nok til å holde lav, jevn fart.

Brukeravatar
Platec
Innlegg: 42
Registrert: 04 jul 2012, 19:43
Motorsykkelen din: Honda CBR125R 2006
Sted: Hamar

Re: Kjøregårdøvelser på oppkjøring

Legg inn av Platec »

rustee skrev:Hvis jeg feiler helt grusomt på den ene av de, hvordan blir det da med resten av oppkjøringa?
På min første oppkjøring slet jeg fortsatt veldig med krypekjøringa, og måtte sette foten nedi to ganger på begge forsøkene, pluss at det generelt ikke gikk så bra. Alt annet i kjøregården hadde jeg god kontroll på.

Når kjøregård-delen var ferdig sa sensoren: "Etter det jeg har sett av dine kunnskaper her, velger jeg å avslutte førerprøven her med karakteren IKKE BESTÅTT." Jeg fikk altså ikke kjøre ut i trafikken.

Kjørelæreren min ble, som meg, veldig opprørt over dette, at jeg ikke engang fikk fullføre hele prøven, og han sa at dette ikke var vanlig praksis og at min sensor var den eneste han noensinne hadde opplevd noe slikt med (Det samme hadde skjedd med en annen elev tidligere). Så i følge han er dette ikke vanlig praksis.

Og en måned senere måtte jeg også sette foten ned en gang på det ene forsøket, men da sa han at det ikke var av betydning, og jeg sto med glans sa han!

Så med mindre den sensoren du evt skal ha følger denne rare praksisen, er nok ikke avbrytelse av prøven noe du trenger å bekymre deg for.
Øv godt i tiden før, så går det nok fint! :D Lykke til! :D
Sist redigert av Platec den 06 aug 2013, 10:39, redigert 1 gang totalt.
2012: ? ? ? ?km
2013: 4000km
Platec's MC-blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=5048

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Kjøregårdøvelser på oppkjøring

Legg inn av lars_helgek »

Er i AKKURAT samme situasjon som deg, driver å kjører opp, men sliter litt med krypekjøringen..

Men idag løsset det faktisk VELDIG, og jeg klarte totalt 4-5 runder uten å velte en eneste kjegle, eller sette foten ned.

Men; som de andre sier her, har snakket med mange som sier det samme, det er krypekjøringen de ser på, og din kontroll/hvor du fester blikket/ balanse de ser på, og som nevnt over sier flere her at du svært skjeldent stryker direkte etter å ha bommet bittelitt på krypekjøringen.

Idag instruerte læreren som følger; TVING blikket opp, velter du en kjegle, synd for den! Velter du ALLE kjeglene, Synd for dem. Se opp og langt frem, og kryp. Hørte du eller kjente du at du veltet en kjegle? IKKE SE NED.

Når jeg hadde prøvd dette noen ganger, så gikk det egentlig veldig bra :) (håper at det ikke var en en-gangs ting da at jeg lykktes) :/

Mitt spennende spørsmål er nå om læreren min tyner meg for flere timer, eller om vi nå endelig går litt videre.

Svært få har strøket direkte som følge av krypekjøringen forstår jeg, det finnes sikkert noen halvgærne sensorer, men virker som om det er helheten det skal gå på. Seff, om en skivebommer på flere kjøregårdsøvelser, kan sensor vurdere at de ikke tør sitte på deg ut i trafikk, men det skal vel strengt tatt godt gjøres når en har kommet seg til oppkjøring at en ikke klarer en sving, hard nedbrems osv :)

Lykke til, fra en som er i AKKURAT samme båt som deg her :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

rustee
Innlegg: 67
Registrert: 22 apr 2013, 13:37
Motorsykkelen din: 2014 Yamaha XJ6n
Sted: Larvik

Re: Kjøregårdøvelser på oppkjøring

Legg inn av rustee »

Takk for info og tips, folkens :) Godt å vite at det ikke er helt kjørt om jeg ikke får inn krypen, med mindre sensor er heeelt på trynet! Men får ordne mer kjøregård sammen med skolen før den tid :) Har vært våkenatt emne av mindre :P
Kjørelengde 2014: 1023 km (oppdatert 10.04.14)

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Kjøregårdøvelser på oppkjøring

Legg inn av lars_helgek »

Samme her ass :/ Har vært temmelig demotivert og irritert pga den øvelsen, spes siden jeg også krypekjører helt fint i trafikken :( Men men, vi er m nok ganske mange som har slitt der, også blant de mange her som har lappen sykkel og alt, slet vist mange med det samme, så vi satser på at vi kommer oss dit :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

rustee
Innlegg: 67
Registrert: 22 apr 2013, 13:37
Motorsykkelen din: 2014 Yamaha XJ6n
Sted: Larvik

Re: Kjøregårdøvelser på oppkjøring

Legg inn av rustee »

Fikk ordnet en time med kjøreskolen i dag, ene og alene fordi det var plagsomt å tenke på at jeg skal ha oppkjøring om ikke alt for lenge. Etter å ha tenkt på alt det som har blitt skrevet her, så fant jeg ut at jeg har festet blikket ca 6m foran meg. Hevet derfor blikket betraktelig og jaggu så satt den :D Nå kan jeg slappe av litt mer i huet og tenke over saker og ting når det blir oppkjøring!
Kjørelengde 2014: 1023 km (oppdatert 10.04.14)

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Kjøregårdøvelser på oppkjøring

Legg inn av lars_helgek »

Glimmers :) Samme "A_HA" opplevelsen her :)

Godt i gang med trinn 3 nå, så bare bane,og langkjøring, så er det oppkjøring nå i august :)

Lykke til videre på veien :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Svar