Bremseproblemer

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Bremseproblemer

Legg inn av bm »

Ved forrige tur med sykkelen fikk jeg ulyder fra frembremsen. Parkert i garasjen demonterer jeg
bremsene, belegget på begge klossene er nesten utslitt. Ikke metall mot metall annet en gradene ytterst på skiven/klossene. I en travel tid endte jeg opp med klosser fra BT. Monterte disse etter å ha sjekket kalipperen, denne fungerte ok.
Etter å ha testet i dag opplever jeg at bremsene tidvis henger, 10 mm av skiven viser spor av varmgang, ytterkant. Når jeg har løftet sykkel og tester, bremsen henger noe ved å dreie hjulet fremover, men henger seg nesten fast ved bakover. Det virker som om klossene ikke slipper skiven. Er så ille at jeg har problemer med å trekke sykkel bakover.
Er BT klosser så elendige ? Eller :scratch
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Bremseproblemer

Legg inn av Geir »

bm skrev:Ved forrige tur med sykkelen fikk jeg ulyder fra frembremsen. Parkert i garasjen demonterer jeg
bremsene, belegget på begge klossene er nesten utslitt. Ikke metall mot metall annet en gradene ytterst på skiven/klossene. I en travel tid endte jeg opp med klosser fra BT. Monterte disse etter å ha sjekket kalipperen, denne fungerte ok.
Etter å ha testet i dag opplever jeg at bremsene tidvis henger, 10 mm av skiven viser spor av varmgang, ytterkant. Når jeg har løftet sykkel og tester, bremsen henger noe ved å dreie hjulet fremover, men henger seg nesten fast ved bakover. Det virker som om klossene ikke slipper skiven. Er så ille at jeg har problemer med å trekke sykkel bakover.
Er BT klosser så elendige ? Eller :scratch
Går for "eller" her. Har mer tro på at stempelet/ene i caliperen "sitter" i gummitettingen eller evt. at glideboltene (hvis du har flytende calipere) ikke glir slik de skal. Støvtetting på stemplene? I så fall; var/er støvtettingen heil og sæl? Gjorde du stemplene skikkelig rene før du presset dem tilbake i caliperen? Korrosjon/riper i stempel/stempler som - i tillegg til å ødelegge gummitetting - forårsaker økt friksjon? Sjekket og smurt opp evt. glidebolter?
En annen ting; det er alltid nyttig å fortelle hvilken sykkel du har i slike tilfeller og litt mer detaljert hva du har gjort forut for problemets oppstandelse... Det blir litt enklere å svare da. ;-)
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Bremseproblemer

Legg inn av bm »

CB 500 96, mod

Calipperen har ikke støvtetning, ikke som jeg kan finne, heller ikke noe feste for en slik en.
Har sjekket at begge sylindrene fungerer og går greit begge veier. Har nå demontert igjen og smurt/renset stemplene, uten bedring. kalipperen er ikke demontert. Stemplene er kun trykket inn for å få plass til nye klosser. Sjekket veskenivå og at systemet "puster". Finner ingen tekniske feil med bremsene annet enn jeg er mistenksom til klossene :-k
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bremseproblemer

Legg inn av RuneMC »

Har du målt tykkelsen på bremseskivene også, sånn at de er over minimum? (4,5 mm var minimum på mine skiver)

Jeg så på mine bremseskiver som jeg byttet nettopp (sammen med klosser) at de var ganske ujevnt slitt og tenker at selv med nye klosser ville det blitt små kontaktpunkter og dermed "hot spots" før bremseklossene blir slitt til samme form som skivene... Det var div ulyder under bremsing, spesielt lett bremsing i gangfart, som gjorde meg obs på at skivene var blitt for tynne, klossene var relativt nye fra ifjor høst.

For å måle tykkelsen nøyaktig trenger du et mikrometer - skyvelær blir altfor unøyaktig til sånt bruk...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Bremseproblemer

Legg inn av bm »

Skiven er ok, min er 4 mm. måler 5 mm. nå. Ingen merkbar ubalanse.

Begjynner å mistenke at BT klossene er tykkere en andre klosser og at stemplene kommer for langt inn. Stemplene kommer inn i et område med liten slitasje og setter seg.... :scratch
Sist redigert av bm den 11 aug 2013, 11:01, redigert 1 gang totalt.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bremseproblemer

Legg inn av SuperMorten »

Når det kommer til avgjørende egenskaper på sykkelen, som bremser, er det rett på verksted. Jeg tør ikke gjøre noe på egenhånd. Har ikke kompetansen..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Bremseproblemer

Legg inn av Geir »

bm skrev:Skiven er ok, min er 4 mm. måler 10 mm. nå. Ingen merkbar ubalanse.

Begjynner å mistenke at BT klossene er tykkere en andre klosser og at stemplene kommer for langt inn. Stemplene kommer inn i et område med liten slitasje og setter seg.... :scratch
:O 10mm?! Jøsses - må være noe de har skjært ut av skroget på et hangarskip den skiven der.... Anyway; du kan være inne på noe med tykkelsen på klossene. Har opplevd det med bil en gang i verden at BT (som jeg formoder står for Biltema? :-# ) klossene faktisk var for tjukke til å få plass. Litt mer usikker på teorien din om området med lite slitasje - tenker mer i retning av at stemplene kanskje blir presset så langt inn at det knapt nok er rom for noe væske i caliperen og at det gir en slik "hengeffekt" og hindrer naturlig bevegelse... Ikke noe jeg vet - kun en heller ufundert teori. :scratch
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Bremseproblemer

Legg inn av bm »

:scratch[/quote]
tenker mer i retning av at stemplene kanskje blir presset så langt inn at det knapt nok er rom for noe væske i caliperen og at det gir en slik "hengeffekt" og hindrer naturlig bevegelse... Ikke noe jeg vet - kun en heller ufundert teori. :scratch[/quote]

Nå begynner vi å tenke i samme bane :-)

Dette da jeg nu har sjekket at med nye klosser er det nesten ikke vandring på stemplene :prf
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Bremseproblemer

Legg inn av Geir »

Vel, da har du vel bare to muligheter; nye klosser av mer.... ehem... anerkjent fabrikat eller slipe av noe overskytende belegg. Den siste varianten er vel ikke helt førstevalget med mindre du har en feiende flott planfres i heimen. Bremseskiver er dyre saker ju nou.... :-k
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Bremseproblemer

Legg inn av bm »

Sjekket ut nå, sylindrene går ut ca 10 mm eller mere med nye BT klosser fra bunnen, så der børe være nok veske her til å "fjære".

Plan 1
Demontere calipperen og rense denne.
Det kan legge seg belegg i ubrukte felt i sylinderen som gir økt friksjon, begrunnes med tykker klosser fra BT.

Plan 2

Nye klosser av annen leverandør.

Alt løser seg, tar bare lengre tid og mere penger :prf :prf :prf
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Bremseproblemer

Legg inn av bm »

SuperMorten skrev:Når det kommer til avgjørende egenskaper på sykkelen, som bremser, er det rett på verksted. Jeg tør ikke gjøre noe på egenhånd. Har ikke kompetansen..

Forstår deg, det du ikke kjenner til eller kan noe om, overlat det til noen du stoler på :thumleft

Er av den typen som liker å løse tingene selv, har noe teknisk erfaring så dette løser seg fint.
Det er slik med oss (meg) som teknikker at dersom du har et problem, trenger jeg ikke finne opp kruttet hver gang, kansje noen har allerede funnet løsningen. Derfor lufter jeg mine opplevelser her på forumet og kansje løser utfordringene lettere med hjelp fra andre kloke hoder og hjelper andre :prf
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bremseproblemer

Legg inn av RuneMC »

Det er jo vanlig å etterfylle litt bremsevæske etterhvert som klossene slites. Med helt nye tykke klosser kan det jo være nødvendig å ta bort litt, men det bør du evt se på nivået i bremsevæskebeholderen. Hvor lenge er det siden bremsevæske ble byttet (anbefaling er vel annethvert år).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Bremseproblemer

Legg inn av mammut89 »

tviler på at det er klossene som er problemet. Jeg ville demontert calipern fra sykkelen. ta ut den delen som skal ha fett/smøring og tørk vekk all gugge og sleng på nytt fett. En ting til jeg ville gjort er å ta ut bremseklosspinnene og fil de helt runde. Det laged groper i pinene som fører til at klossene henger seg opp.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Bremseproblemer

Legg inn av bm »

RuneMC skrev:Det er jo vanlig å etterfylle litt bremsevæske etterhvert som klossene slites. Med helt nye tykke klosser kan det jo være nødvendig å ta bort litt, men det bør du evt se på nivået i bremsevæskebeholderen. Hvor lenge er det siden bremsevæske ble byttet (anbefaling er vel annethvert år).

Ikke noe problem, som tidligere beskrevet "ventilering" på veskenivået fungerer.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Bremseproblemer

Legg inn av bm »

mammut89 skrev:tviler på at det er klossene som er problemet. Jeg ville demontert calipern fra sykkelen. ta ut den delen som skal ha fett/smøring og tørk vekk all gugge og sleng på nytt fett. En ting til jeg ville gjort er å ta ut bremseklosspinnene og fil de helt runde. Det laged groper i pinene som fører til at klossene henger seg opp.
Pinnen er ok, ingen groper og nysmurte, neste trekk er å demontere, ta ut stemplene, sjekke pakninger og hone sylindrene.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Svar