Oljefilter og Oljevalg

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av Geir »

Å nei! :-# =; :O Olje & Biltema i samme tråd. Igjen?! Vel, here we go again - frem med :popcrn
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6975
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av kjellv »

Haavar skrev:
Uten at jeg skal anbefale noe som helst så bruker jeg på min YZF 1000R
Shell mineralsk universalolje (STOU). SE/SF
Traktor olje som er laget for girkasser (GL4), clutch i oljebad, hydraulikk,
bensin og diesel motor med og uten turbo.
En rimelig og god olje som har de rette tilsetninger i forhold til oljer med
høyere API standard hvor helsa til katalysatorer og miljø også tas hensyn til.
Har ikke problemer med oljeforbruk eller slurende clutch.
Med fare for å stikke hode inn i et vepsebol (oljetråd) igjen...

STOU oljer er som du sier en traktor universalolje som dekker spesifikasjonene som kreves i samtlige oljereservoar i mange traktorer. Dvs. motor, transmisjon med våtclutcher og våte bremser, hydraulikksystemet, ja til og med i bremsekretser, differensialer og sluttdrev. Derav kalles den universalolje. Smart løsning for en bonde...han har kun en type olje og holde styr på til etterfylling på traktoren sin.

Men hvorfor driver da oljeselskaper å sette sammen oljer og tilsetningsstoffer spesielt beregnet for små og energieffektive motorer i MC? Oljer som både pga utviklingskostnader, priser på tilsetningsstoffer og lavere forventet kvantum solgt olje blir 4 ganger så dyr?

Nei bruk for all del STOU-olje på sykkelen din du. Jeg skal IKKE kjøpe den av deg!

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av Kjellrf »

DrGreve skrev: Det blir nok Motul neste gang, basert på både din og andre sine anbefalinger, men jeg tømmer ikke ut en god Silkolene semisynt før sesongen er over :)
Silicolene har også et par esterbaserte motoroljer, de gjør sikkert samme nytta som Motul :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av ejs »

:-k

Til min MC har jeg lest at noen bruker BILTEMA sin syntetiske 5w50 bilolje. :mk

:prop: :prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av Kjellrf »

ejs skrev::-k

Til min MC har jeg lest at noen bruker BILTEMA sin syntetiske 5w50 bilolje. :mk

:prop: :prop:
Siden det er tørrclutsj og separat girkasse, kan det gå bra. Men hvilken viskositet står det i instruksjonsboka? 50 er muligens litt tjukt?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av Elruts84 »

Hei hei

Nok en tråd er det mye forskjellige meninger rundt Olje, hvilken type osv.

I min service manual står det anbefalt SAE-10W30. På sykkelen er det nå 10W40.
Aner ikke hvilket merke som er på nå, men da prøver jeg meg på Castrol Power 1 10W40.

Det bør vel gå greit med tanke på Clutch.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6975
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av kjellv »

Kjellrf skrev: 50 er muligens litt tjukt?
Nei egentlig ikke. Det handler mest om hvordan sykkelen blir brukt. 5W50 sier at denne olja holder seg ganske stabil over et stort temperaturområde, og passer godt til racing og til motorer som pga slitasje har begynt å "bruke" olje.

Men hvorfor bruke bil-olje eller STOU-olje i MC da, når det finnes så mye bedre oljer til formålet.
Jeg er ikke i stand til å forstå hvorfor noen vil bruke sin egen MC til å teste ut allverdens rare teorier når oljeprodusenter over hele verden bruker milliarder på akkurat dette. Man sparer kanskje noen hundrelapper på hvert oljeskift, men risikoen for å dra på seg havari og store kostnader er jo overhengende.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6975
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av kjellv »

Elruts84 skrev:Hei hei

Nok en tråd er det mye forskjellige meninger rundt Olje, hvilken type osv.

I min service manual står det anbefalt SAE-10W30. På sykkelen er det nå 10W40.
Aner ikke hvilket merke som er på nå, men da prøver jeg meg på Castrol Power 1 10W40.

Det bør vel gå greit med tanke på Clutch.

Elruts
Et meget godt valg!
Dette er en høykvalitets helsyntetisk MC-olje. Sammenlignet med mange andre er den dyr, men du vet at du har gjort et godt valg.
Du vet ikke hva som er i motoren nå, og vil kanskje oppleve at denne oljen blir svart ganske snart. Ikke bli skremt av det. Det betyr bare at oljen gjør jobben sin og renser motoren. Det er langt mer bekymringsfullt når du opplever at oljen holder seg klar og fin lenge!

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av Elruts84 »

kjellv skrev:
Elruts84 skrev:Hei hei

Nok en tråd er det mye forskjellige meninger rundt Olje, hvilken type osv.

I min service manual står det anbefalt SAE-10W30. På sykkelen er det nå 10W40.
Aner ikke hvilket merke som er på nå, men da prøver jeg meg på Castrol Power 1 10W40.

Det bør vel gå greit med tanke på Clutch.

Elruts
Et meget godt valg!
Dette er en høykvalitets helsyntetisk MC-olje. Sammenlignet med mange andre er den dyr, men du vet at du har gjort et godt valg.
Du vet ikke hva som er i motoren nå, og vil kanskje oppleve at denne oljen blir svart ganske snart. Ikke bli skremt av det. Det betyr bare at oljen gjør jobben sin og renser motoren. Det er langt mer bekymringsfullt når du opplever at oljen holder seg klar og fin lenge!
Hei hei

Kjempebra. Det var det jeg var ute etter når jeg startet tråden. Er dette bra saker eller er det dritt.
Så da har jeg bestilt ny olje og filter så får sykkelen nytt filter og olje før vinteren trer inn.

Takk for hjelpen alle sammen

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av Haavar »

Hei Elruts84
Du har valgt en bra olje til en grei pris.
Haavar skrev:

Uten at jeg skal anbefale noe som helst så bruker jeg på min YZF 1000R
Shell mineralsk universalolje (STOU). SE/SF
Traktor olje som er laget for girkasser (GL4), clutch i oljebad, hydraulikk,
bensin og diesel motor med og uten turbo.
En rimelig og god olje som har de rette tilsetninger i forhold til oljer med
høyere API standard hvor helsa til katalysatorer og miljø også tas hensyn til.
Har ikke problemer med oljeforbruk eller slurende clutch.


Med fare for å stikke hode inn i et vepsebol (oljetråd) igjen...

STOU oljer er som du sier en traktor universalolje som dekker spesifikasjonene som kreves i samtlige oljereservoar i mange traktorer. Dvs. motor, transmisjon med våtclutcher og våte bremser, hydraulikksystemet, ja til og med i bremsekretser, differensialer og sluttdrev. Derav kalles den universalolje. Smart løsning for en bonde...han har kun en type olje og holde styr på til etterfylling på traktoren sin.

Men hvorfor driver da oljeselskaper å sette sammen oljer og tilsetningsstoffer spesielt beregnet for små og energieffektive motorer i MC? Oljer som både pga utviklingskostnader, priser på tilsetningsstoffer og lavere forventet kvantum solgt olje blir 4 ganger så dyr?

Nei bruk for all del STOU-olje på sykkelen din du. Jeg skal IKKE kjøpe den av deg!
Det var vel jeg som stakk hodet inn i et vepsebol når jeg på et MC FORUM innrømmer å ha helt TRAKTOR OLJE på biken :D :D .
Yamaha spesifiserer SE motorolje på mine sykler. STOU olja er SE, SF og i tillegg spesifisert til girkasse og våte clutcher. Det er ingen dårlig olje, selv om prisen er lav.
Oljeselskapene vil tjene mest mulig penger. Det er naturligvis lettere å ta ut ekstra avanse fra en MC eier som kjøper 3 liter olje til sin høyt verdsatte motorsykkel enn fra en økonomisk presset bonde som kjøper 400 liter i året.
Skal jeg selge syklene så oplyser jeg gjerne nye eiere om oljen og om annet vedlikehold som er utført i henhold til produsentens spesifikasjoner ;-)
Men hvorfor bruke bil-olje eller STOU-olje i MC da, når det finnes så mye bedre oljer til formålet.
Jeg er ikke i stand til å forstå hvorfor noen vil bruke sin egen MC til å teste ut allverdens rare teorier når oljeprodusenter over hele verden bruker milliarder på akkurat dette. Man sparer kanskje noen hundrelapper på hvert oljeskift, men risikoen for å dra på seg havari og store kostnader er jo overhengende.
Det er vel ikke en rar teori å bruke olje som holder spesifikasjonen til MC produsenten?
Hvorfor skulle det være overhengende risiko for havari og store kostnader med å bruke olje fra kjent produsent som holder MC produsentens spesifikasjoner?
Dette gjelder både bil MC og traktor: Hvorfor skal jeg kjøpe olje til 250 kr pr liter når olja til 50 gjør samme nytte?
For å skuffe dere litt: Jeg har ikke kjøpt traktor olja på biltema :P :p

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6975
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av kjellv »

Til dere som kun er opptatt av viskositet og SE/SF klassing av oljer, og først og fremst pris.
Her kan man lese seg opp litt på hvordan olje klassifiseres:
http://www.api.org/certifications/engin ... ch2010.pdf

Ta også på dere de mest kritiske brillene dere finner, og les hvordan Castrol selv beskriver sine MC-oljer
http://www.castrolmoto.com/no/our_oils.php

Castrol Power1 Racing koster i nærheten av 200 kr literen. Dvs på TDMen min koster dette meg ca 600 kr mer for et oljeskift (1 gang i året) enn et billig alternativ fra en unevnelig butikkjede. Dette er ikke mer enn en trivelig kveld på byen med påfølgende ødelagt neste dag koster. Jeg synes valget er enkelt! Jeg dropper heller en kveld på byen og spanderer i stedet skikkelig olje på TDMen.

og til haavar: Her er til sammenligning hva Castrol skriver om universaloljen sin:
http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=7028895
Dette er ei kjempegod olje å ha når du skal starte en stor dieselmotor i streng kulde!
Synes du fortsatt ikke din YZF 1000 (R1) fortjener bedre?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av ejs »

Kjellrf skrev:
ejs skrev::-k

Til min MC har jeg lest at noen bruker BILTEMA sin syntetiske 5w50 bilolje. :mk

:prop: :prop:
Siden det er tørrclutsj og separat girkasse, kan det gå bra. Men hvilken viskositet står det i instruksjonsboka? 50 er muligens litt tjukt?
Moto Guzzi anbefaler "Agip 4T Super Racing sae 20W/50"
(syntetisk med Ester)
:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av Elruts84 »

kjellv skrev:Til dere som kun er opptatt av viskositet og SE/SF klassing av oljer, og først og fremst pris.
Her kan man lese seg opp litt på hvordan olje klassifiseres:
http://www.api.org/certifications/engin ... ch2010.pdf

Ta også på dere de mest kritiske brillene dere finner, og les hvordan Castrol selv beskriver sine MC-oljer
http://www.castrolmoto.com/no/our_oils.php

Castrol Power1 Racing koster i nærheten av 200 kr literen. Dvs på TDMen min koster dette meg ca 600 kr mer for et oljeskift (1 gang i året) enn et billig alternativ fra en unevnelig butikkjede. Dette er ikke mer enn en trivelig kveld på byen med påfølgende ødelagt neste dag koster. Jeg synes valget er enkelt! Jeg dropper heller en kveld på byen og spanderer i stedet skikkelig olje på TDMen.

og til haavar: Her er til sammenligning hva Castrol skriver om universaloljen sin:
http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=7028895
Dette er ei kjempegod olje å ha når du skal starte en stor dieselmotor i streng kulde!
Synes du fortsatt ikke din YZF 1000 (R1) fortjener bedre?
Jøsses, Da har jeg fått mye god olje forpenge, inkl oljefilter. Da er tilbudet til 24mx ikke så dårlig.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av biker7 »

Elruts84 skrev:
kjellv skrev:Til dere som kun er opptatt av viskositet og SE/SF klassing av oljer, og først og fremst pris.
Her kan man lese seg opp litt på hvordan olje klassifiseres:
http://www.api.org/certifications/engin ... ch2010.pdf

Ta også på dere de mest kritiske brillene dere finner, og les hvordan Castrol selv beskriver sine MC-oljer
http://www.castrolmoto.com/no/our_oils.php

Castrol Power1 Racing koster i nærheten av 200 kr literen. Dvs på TDMen min koster dette meg ca 600 kr mer for et oljeskift (1 gang i året) enn et billig alternativ fra en unevnelig butikkjede. Dette er ikke mer enn en trivelig kveld på byen med påfølgende ødelagt neste dag koster. Jeg synes valget er enkelt! Jeg dropper heller en kveld på byen og spanderer i stedet skikkelig olje på TDMen.

og til haavar: Her er til sammenligning hva Castrol skriver om universaloljen sin:
http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=7028895
Dette er ei kjempegod olje å ha når du skal starte en stor dieselmotor i streng kulde!
Synes du fortsatt ikke din YZF 1000 (R1) fortjener bedre?
Jøsses, Da har jeg fått mye god olje forpenge, inkl oljefilter. Da er tilbudet til 24mx ikke så dårlig.

Elruts
Power 1 , som er Delsyntetisk, koster 399,- for 4 liter m/filter på mx24 ser jeg. Grei pris det.
Power 1 RACING , som er Helsyntetisk, koster 895,- m/filter.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av Elruts84 »

biker7 skrev:
Elruts84 skrev:
kjellv skrev:Til dere som kun er opptatt av viskositet og SE/SF klassing av oljer, og først og fremst pris.
Her kan man lese seg opp litt på hvordan olje klassifiseres:
http://www.api.org/certifications/engin ... ch2010.pdf

Ta også på dere de mest kritiske brillene dere finner, og les hvordan Castrol selv beskriver sine MC-oljer
http://www.castrolmoto.com/no/our_oils.php

Castrol Power1 Racing koster i nærheten av 200 kr literen. Dvs på TDMen min koster dette meg ca 600 kr mer for et oljeskift (1 gang i året) enn et billig alternativ fra en unevnelig butikkjede. Dette er ikke mer enn en trivelig kveld på byen med påfølgende ødelagt neste dag koster. Jeg synes valget er enkelt! Jeg dropper heller en kveld på byen og spanderer i stedet skikkelig olje på TDMen.

og til haavar: Her er til sammenligning hva Castrol skriver om universaloljen sin:
http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=7028895
Dette er ei kjempegod olje å ha når du skal starte en stor dieselmotor i streng kulde!
Synes du fortsatt ikke din YZF 1000 (R1) fortjener bedre?
Jøsses, Da har jeg fått mye god olje forpenge, inkl oljefilter. Da er tilbudet til 24mx ikke så dårlig.

Elruts
Power 1 , som er Delsyntetisk, koster 399,- for 4 liter m/filter på mx24 ser jeg. Grei pris det.
Power 1 RACING , som er Helsyntetisk, koster 895,- m/filter.

Åh, var det kanskje heltsyntetisk jeg skulle hatt da eller? Hva er best?

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Svar