tikkelyd = ventilsjekk?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
pappan
Innlegg: 47
Registrert: 08 aug 2013, 00:34
Motorsykkelen din: BMW F650GS
Sted: Oslo

tikkelyd = ventilsjekk?

Legg inn av pappan »

Hei! Har akkurat kjøpt og blitt vant til sykkelen min, men det er en tikkelyd der som høres godt på tomgang, spesielt med varm motor. Ikke lett å høre noe når jeg kjører... Sykkelen(BMW F650GS 2010) har gått16k, fulgt alle servicer, service senest nå i Juni.
Har lest mange trader om at tikking = ventilsjekk, men sikkert like sannsynlig er det at jeg er paranoid. Har lagt ved en liten videofilm hvor man kan høre den, ikke nødvendigvis likegodt som i virkeligheten.http://db.tt/HoLKCKoO

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: tikkelyd = ventilsjekk?

Legg inn av Carpa »

Kanskje noen tips å få i denne tråden: http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=16&t= ... yd#p182914

Riktignok ikke samme merket, men det handler om tikkelyd ihvertfall.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
pappan
Innlegg: 47
Registrert: 08 aug 2013, 00:34
Motorsykkelen din: BMW F650GS
Sted: Oslo

Re: tikkelyd = ventilsjekk?

Legg inn av pappan »

Takk, har lest den. En av trådene som gav opphav til bekymringen :-).

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: tikkelyd = ventilsjekk?

Legg inn av DrGreve »

Tikkelyd kan komme av flere årsaker, blant annet slitt reg-kjedestrammer eller slakke ventiler. At lyden forsvinner ved høyere turtall og varmere motor tilsier det siste, men sikker kan man aldri være før man har åpnet lokket. Prøv å holde metallenden på ett skrujern mot toppdekselet og plasthåndtaket mot øret. Da skal du klare å lokalisere lyden rimelig spot on.
Lykke til.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ZZR-Erling

Re: tikkelyd = ventilsjekk?

Legg inn av ZZR-Erling »

Synes ikke litt tikking er veldig bekymringsfullt...da brenner de ihvertfall ikke! Noe som kan skje om de henger på hele tiden og ikke har klaring mot akselen slik de skal ha....... :mk

Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Sted: Tromsdalen

Re: tikkelyd = ventilsjekk?

Legg inn av Svein »

Start sykkelen når det er helt mørkt ute.Se etter overslag på plugghettene.Hadde nettopp en kompis som har slitt lenge med tikkelyd,og startet opp i en mørk garasje.Da så han overslaget på den ene hetta.Kjøpte nye kabler og hetter.Sykkelen ble som ny.Lykke til!!

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: tikkelyd = ventilsjekk?

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 28 feb 2015, 00:06, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
pappan
Innlegg: 47
Registrert: 08 aug 2013, 00:34
Motorsykkelen din: BMW F650GS
Sted: Oslo

Re: tikkelyd = ventilsjekk? (BMW)

Legg inn av pappan »

Takker for alle inspill. Ikke noe utkrystallisert svar jeg sitter igjen med, men det tar jeg som ett positivt tegn og tenker at jeg ikke trenger å stresse med det :-) . Sykkelen var som sagt nylig på service, på merkeverksted, så vil anta at de vet hva de driver med... Om noen BMW eiere tar seg tiden til å lytte på klippet, så hadde det selvsagt vært enda mer betryggende.

Svar