Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi 8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Fidel skrev 16 Mars 2012 ref:
Fidel skrev: Oljeforbruk: Ikke målbart. I alle fall ikke mellom servicene. Men obs: Man MÅ bruke XX-60-olje! Hvis serviceverkstedet sier at "det holder med XX-50 i vårt kalde klima": Bruk aldri mer det verkstedet, kjøp Agip 10-60 Sint, bytt oljen fortere enn svint, og finn deg et ordentlig verksted neste gang (Askim MC på Mysen er veldig flinke, men det finnes flere dugende verksteder, og Guzziene er lette å skru på).
Hallo,
Kan du utdype dette "kjøp Agip 10-60 Sint", bytt oljen fortere enn svint"

Jeg har nylig hatt olje skift på Stelvio'n hos MC Marine i Bergen som har brukt "CASTROL Power 1 Racing 4 takt SAE 10W/50 ". Og når jeg da begynner å få problemer med oljetrykk, så kom jeg til å tenke på dette som du en gang skrev.

Problemet oppstod første gang bare noen mil etter dette oljeskiftet. Etter at jeg har kjørt motoren godt varm, og tar en liten "pitt stop" så kommer lite olje/lavt trykk varselet opp i på instrument panelet alt før jeg starter(????). Jeg har peilet oljen og nivået er på høyeste strek med varm olje og pinnen trykket ned i peilehullet. Vidre så har jeg skjekket temeraturen på oljen som jeg synest er overakende lav. Denne ligger på ca 85 grader ved kjøring. Etter noen min. stopp, så stiger temperaturen (som normalt) til ca 90 95 grader. Det er da varselet kommer opp om lavt olje trykk. Og det rare er at varselet kommer ,som sagt, alt før jeg starter ????

Etter at motor er kald, viser alt normalt og varselet forsvinner.....så til slutt. Noen som vet hvor man får kjøpt "Agip 10-60 Sint" i Florø?

Fidel eller hvem som helst andre som har et inspill mottas med takk.

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av omaas »

Her er listen av forhandlere som http://www.agip-olje.no" onclick="window.open(this.href);return false; oppgir.
Arve Magne Torvanger 6900 Florø

http://www.agip-olje.no/retailer_list.aspx?id=13
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

OMAAS skrev:Her er listen av forhandlere som http://www.agip-olje.no" onclick="window.open(this.href);return false; oppgir.
Arve Magne Torvanger 6900 Florø

http://www.agip-olje.no/retailer_list.aspx?id=13
Takk skal du ha :thumleft :D

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi 8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

L-NA skrev: Fidel eller hvem som helst andre som har et inspill mottas med takk.
Har ikke så mye å komme med annet enn at jeg er påpasselig med å fylle på 10W60 olje. Nevner også dette til mekanikeren når sykkelen er på service.
Gjorde et mellomskifte selv før Europa-turen i sommer. Byttet da til AGIP Racing 10W60 - se bildet nedenfor - kun ca. 4000 km. etter oljebytte ved service på 10000.
Det var varmt nede i Italia spesielt på turen vår, ikke minst i Milano i bykjøring vi gjorde der (lav fart, noe køkjøring og tomgangskjøring). Men opplevde aldri et feilslag på sykkelen. Heller ingen varsellamper. Heller ingen tegn til skumming i olja, de gangene jeg sjekket.
Tenker at denne olja har alle de egenskapene som er nødvendig for slik kjøring. Positivt overrasket over dette siden varmen fra Guzzi-maskineriet var til "å ta og føle på" så det holdt. Dvs. mye varme fra den olje- og luftkjølte motoren!
Olja er uten tvil viktig i slike motorer hvor nettopp motorolja er viktig for kjøling av motoren.
Oljenivået er det samme som før turstart (ca. 6000 kjørte km), dvs. intet målbart oljeforbruk. Fargen er heller ikke veldig mørk enda. Den er mørk brun og langt fra å være sotsvart, for å si det sånn.

Kikket nettopp i brukermanualen for Stelvio'en og ser her at det anbefales ENI (AGIP) i-Ride PG RACING 10W-60, alternativt annen høykvalitetsolje med minimum CCMC G-4 API SG spesifikasjoner.
Og da lurer jeg på om den olja jeg puttet på med API SL spesifikasjoner er innafor det anbefalte...?
Noen som kan svare på dette?

Her olja jeg byttet til før turen:
AGIP10w60 API SL.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av omaas »

bruker samme olje sjøl.
Fra http://www.agip-olje.no" onclick="window.open(this.href);return false; no sin side:

AGIP RACING 4T 10W-60
En fullsyntetisk motorsykkelolje av ypperste klasse, produsert for å tåle racing og store påkjenninger. Gir maksimal smøreeffekt og prestanda. Esterbase er er noe av det råeste som finnes av baseolje. På grunn av meget temperatur stabil olje også velegnet for 4T snøscootere.

Oppfyller følgende spesifikasjoner:
- API: SG
- MV: APPROVAL
- CCMC: G5
- MOTO GUZZI: APROVAL
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

Fant denne hvor det vises at SL er den nyeste standarden, ser det ut til (scroll litt ned på siden det linkes til):

http://gopurepower.com/site/infolibrary/pdf/api.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av Snikkeren »

AJ skrev:
Vet også at mange er spesielt godt fornøyd andre steder i landet med Haugen Motor i Hornhindal :thumleft
Er jo rett borti høgget det. Kanskje det er mulighet for prøvekjøring? Får ta meg en tur en dag. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av ejs »

AJ skrev:Fant denne hvor det vises at SL er den nyeste standarden, ser det ut til (scroll litt ned på siden det linkes til):

http://gopurepower.com/site/infolibrary/pdf/api.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Nyeste er vel SM
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Jepp, da har jeg funnet frem telefon Nr og adresse til AGIP forhandler i Florø. Han driver forøvrig med Lastebiler, men håper han også har (eller kan skaffe) denne Oljen for Stelvio'n.

Men med min all min kunnskap om motor og Olje ( den er jo da svært begrenset på begge deler) så skjønner jeg likevel ikke hvorfor jeg skulle få Alarm på lavt Olje trykk, eller varm olje allerede før jeg starter motoren? Og med minimale forskjeller i spesifikasjonene på de to olje typene, så kan jeg heller ikke skjønne hvordan dette kan være årsak til at jeg får alarm. Og så til slutt. Alarmen forsvinner og jeg kan kjøre milevis uten at Alarmen kommer (den er periodisk)????

Noen teorier her???

Brukeravatar
guzzi Trøndelag
Innlegg: 41
Registrert: 19 jul 2012, 23:48
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio NTX 2015 mod.
Sted: Røra, Inderøy kommune

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av guzzi Trøndelag »

L-NA skrev:Jepp, da har jeg funnet frem telefon Nr og adresse til AGIP forhandler i Florø. Han driver forøvrig med Lastebiler, men håper han også har (eller kan skaffe) denne Oljen for Stelvio'n.

Men med min all min kunnskap om motor og Olje ( den er jo da svært begrenset på begge deler) så skjønner jeg likevel ikke hvorfor jeg skulle få Alarm på lavt Olje trykk, eller varm olje allerede før jeg starter motoren? Og med minimale forskjeller i spesifikasjonene på de to olje typene, så kan jeg heller ikke skjønne hvordan dette kan være årsak til at jeg får alarm. Og så til slutt. Alarmen forsvinner og jeg kan kjøre milevis uten at Alarmen kommer (den er periodisk)????

Noen teorier her???
Foreslår at du kontakter Roger Haugen på Haugen Motor, han kan sikkert gi deg noen tips, han kan det meste om Moto Guzzi,
Du finner tlf nr her:
http://www.haugen-motor.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
2015 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
2015 Moto Guzzi Norge GT 8V 1200
1977 Moto Guzzi 850 T3 California

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

guzzi Trøndelag skrev:
L-NA skrev:Jepp, da har jeg funnet frem telefon Nr og adresse til AGIP forhandler i Florø. Han driver forøvrig med Lastebiler, men håper han også har (eller kan skaffe) denne Oljen for Stelvio'n.

Men med min all min kunnskap om motor og Olje ( den er jo da svært begrenset på begge deler) så skjønner jeg likevel ikke hvorfor jeg skulle få Alarm på lavt Olje trykk, eller varm olje allerede før jeg starter motoren? Og med minimale forskjeller i spesifikasjonene på de to olje typene, så kan jeg heller ikke skjønne hvordan dette kan være årsak til at jeg får alarm. Og så til slutt. Alarmen forsvinner og jeg kan kjøre milevis uten at Alarmen kommer (den er periodisk)????

Noen teorier her???
Foreslår at du kontakter Roger Haugen på Haugen Motor, han kan sikkert gi deg noen tips, han kan det meste om Moto Guzzi,
Du finner tlf nr her:
http://www.haugen-motor.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
Takker for tipset.
Jeg har snakket med Roger Haugen, som selfølgelig anbefaler å teste/måle oljetrykket for å være på den sikkre siden. Men siden dette er et "kommer og går" problem, så er det mest sansynilg en elekrisk feil, og da kansje Oljetrykks måleren.


Jeg har lest litt i service manualen, som også indikerer elektrisk feil dersom det kommer melding opp i displayet uten at motor er i gang.

Ang, Olje typen som er brukt på Sykkelen (CASTROL Power 1 Racing 4T10W -50) kunne han ikke se dette som noe problem. Så da er det bare og bestille ny oljetrykks måler :-)

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av ejs »

:thumleft

Tur rigget Guzzi
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

ejs skrev::thumleft

Tur rigget Guzzi
Er vel strengt tatt ingen Stelvio, dette.
Ser heller ut som en T-850.
Uansett en fantasifull løsning på utfordringene med vær og vind og ikke minst dette med å få med så mye bagasje man måtte ønske :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

I en tråd som dette er det selvfølgelig 'alle rettigheter' når det gjelder å gi uttrykk for hva man mener om sitt valg.
Noe denne posten på avdrider-forumet tydelig viser.
Jeg synes det er gøy med begeistringer som dette :prf :

Bilde

Klikk her for å lese mer...:
http://www.advrider.com/forums/showpost ... count=6719" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

Ny og uleselig test hvor Stelvio er testet mot Super Ténéré i Israel.
Sktrevet på hebraisk... Derfor "uleselig"... ;-)

Men om man kopier teksten og oversetter den i Google translate til engelsk vil teksten bli litt mer begripelig.
Såpass at man skjønner at testkjørerne er full av lovord om Stelvio'en... :P :p :

http://www.fullgaz.co.il/home/p/62890/" onclick="window.open(this.href);return false;

Teksten er nå en ting i denne saken. Bildene en annen
Fantastisk flotte på-veien fotos av begge syklene, godt egnet i seg selv til å gjøre noen gode visuelle sammenligninger. Her et av mange:

Bilde

(scroll ned på sidene etter spesifikasjonene og se den flotte bildeserien av begge syklene).
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar