boblehue's corner. Rask tur til Nederland.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
boblehue
Innlegg: 237
Registrert: 11 sep 2012, 11:32
Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge

Legg inn av boblehue »

ZZR-Erling skrev:...kjøreutstyr da, blir fort mange tusen der også, som du skal ha dekt..?
Det kommer i tillegg Erling. Men det skal dekke nytt utstyr som jeg må ha når jeg får ny xx.
Fikk vite at det er aldersfradrag på kjøreutstyr også, faktisk så mye som 10% pr år. Bekledningen min er ca 3 år gammelt, så da får jeg bare vente å se hva jeg ender opp med på de. Hjelm og intercom er nye i år, så der er det full pris tilbake.
boblehue
Live to ride, ride to live.

[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: boblehue's blackbird corner. -- RIP XX.

Legg inn av Geiroe »

Godt at det ordnet seg, med et forholdsvis godt oppgjør. Det beste er vel å få kjøpt en sykkel i Norge, lettere å følge historien på bruktsykkel, få med utstyr etc. Hvis du er fornøyd med type sykkel, hvorfor bytte til annet enn nyere og bedre. :thumleft
Over til noe annet, den intercommen du har mistet, er det scala rider G4? har et sånt sett, som jeg har mistet(rotet bort) ladere til. Hvis det er det, kan jeg få kjøpt ladern din? hvis du får ny.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
boblehue
Innlegg: 237
Registrert: 11 sep 2012, 11:32
Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: boblehue's blackbird corner. -- RIP XX.

Legg inn av boblehue »

Geiroe skrev:Godt at det ordnet seg, med et forholdsvis godt oppgjør. Det beste er vel å få kjøpt en sykkel i Norge, lettere å følge historien på bruktsykkel, få med utstyr etc. Hvis du er fornøyd med type sykkel, hvorfor bytte til annet enn nyere og bedre. :thumleft
Over til noe annet, den intercommen du har mistet, er det scala rider G4? har et sånt sett, som jeg har mistet(rotet bort) ladere til. Hvis det er det, kan jeg få kjøpt ladern din? hvis du får ny.
Det er ikke scala rider dessverre. Interphone F5.
boblehue
Live to ride, ride to live.

[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: boblehue's blackbird corner. -- RIP XX.

Legg inn av poulet_cavalier »

Geiroe skrev:Godt at det ordnet seg, med et forholdsvis godt oppgjør. Det beste er vel å få kjøpt en sykkel i Norge, lettere å følge historien på bruktsykkel, få med utstyr etc. Hvis du er fornøyd med type sykkel, hvorfor bytte til annet enn nyere og bedre. :thumleft
Over til noe annet, den intercommen du har mistet, er det scala rider G4? har et sånt sett, som jeg har mistet(rotet bort) ladere til. Hvis det er det, kan jeg få kjøpt ladern din? hvis du får ny.
Det er en vanlig usb mikro plugg på Scala rider G4. Bruk mobilladeren (om du ikke har iphone da).
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge

Legg inn av PCP »

boblehue skrev:Bare å diskutere på min blogg så mye dere vil PCP, interessant problemstilling og aktuelt for min situasjon. :-)
Ok, bra du sier det da. Kan vel bli litt revet med i diskusjon, og på akkurat dette forumet er det jo veldig stor fare for at den diskusjonen havner i en eller annens blogg. ;-)

Fint å høre at du fikk et brukbart oppgjør. Selv om jeg mener de fleste får det, så finnes det jo unntak også for bil. Men jeg tror det generelt er større grunn til misnøye når det gjelder utstyr, ting stjålet fra bil, eller for den saks skyld innbo etter brann etc. Dette ganske kraftige bruksfradraget pr år selskapene driver med på alt av klær, hvitevarer, telefoner, kamera, datamaskiner, osv kan jo fort gjøre at man sitter igjen med en sum som ikke er i nærheten av nok til å skaffe tilsvarende nytt.

For deg var det jo bra at utstyret er såpass nytt.
Hvordan går det med hodet?

ZZR-Erling

Re: boblehue's blackbird corner. -- RIP XX.

Legg inn av ZZR-Erling »

Når Hege kræsja kunne jeg bare skrive opp hva vi ville ha dekt og hva det kostet, (utstyret). Summerte så opp en pris, og fikk det på øret, Terra var det.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: boblehue's blackbird corner. -- RIP XX.

Legg inn av Voodoodoo »

Geiroe skrev:Godt at det ordnet seg, med et forholdsvis godt oppgjør. Det beste er vel å få kjøpt en sykkel i Norge, lettere å følge historien på bruktsykkel, få med utstyr etc. Hvis du er fornøyd med type sykkel, hvorfor bytte til annet enn nyere og bedre. :thumleft
Over til noe annet, den intercommen du har mistet, er det scala rider G4? har et sånt sett, som jeg har mistet(rotet bort) ladere til. Hvis det er det, kan jeg få kjøpt ladern din? hvis du får ny.
Opplevelsen min er at det faktisk er lettere å følge historien på tysk sykkel enn Norsk. I Tyskland er det blandt annet pålagt "eu" kontroll av sykler. og det er langt fler som server syklene hos mc verksted enn her hjemme. Som regel har de fast verksted de bruker så de gangene jeg har handla for meg eller kompiser har det vært enkelt å sjekke hva som er gjort siden sykkel var ny.
Og så sparer en gjerne 15-50' på hå hente sjøl da(etter at utg til øl diesel og hotell er trukket).
Kan være greit å handle en sykkel som er regga etter juni 2004, da er den E typegodkjent så da kan du vise den på Drop-in på trafikkstasjon. Ellers må du ta den på enkeltgodkjenning og der er det ofte langt mellom ledige timer.

Høsten er en fin tid å ta inn på. har nettopp vært å henta en strøken 2005 modell ZX12r svart og original med 27' på telleren og full servicehistorikk. Denne kommer på 92' ferdig regga om en venter til våren (detter 8' i avg over vinteren).
har sett en blå ZX12r ligge ute på finn og den lå til 129' og svart er da strengt tatt mye finere enn blå :redface

Vi leide varebil fra renta a wreck til 3' for 2 døgn og tok Kielferga ned, handla og kjørte opp igjen. da blei det kombinert hyggetur og mchandel. Greit å svippe innom Louis og Polo også å få buffret opp med slitedeler olje og div som skal skiftes iløpet av vinteren.

Jeg ville definitivt ha handlet ny sykkel i Tyskland nå som du har hele vinteren på deg til å orge med det.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: boblehue's blackbird corner. -- RIP XX.

Legg inn av Voodoodoo »

ZZR-Erling skrev:Når Hege kræsja kunne jeg bare skrive opp hva vi ville ha dekt og hva det kostet, (utstyret). Summerte så opp en pris, og fikk det på øret, Terra var det.
Samma hadde jeg på kjøreutstyret mitt.
Tok bilder av det ødelagte utstyret samt bilde av at jeg klipte hakestroppen på hjelmen.
Deretter gikk jeg på forhandlerenes hjemmeside og fant prisene på kjøreutstyret og fikk utbetalt summen utstyret koster nytt. Hørte aldri noe om avkortning, det er da vitterlig gjenanskaffelseskostnad du skal ha tilbake.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
boblehue
Innlegg: 237
Registrert: 11 sep 2012, 11:32
Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: boblehue's blackbird corner. -- RIP XX.

Legg inn av boblehue »

Voodoodoo skrev:
ZZR-Erling skrev:Når Hege kræsja kunne jeg bare skrive opp hva vi ville ha dekt og hva det kostet, (utstyret). Summerte så opp en pris, og fikk det på øret, Terra var det.
Samma hadde jeg på kjøreutstyret mitt.
Tok bilder av det ødelagte utstyret samt bilde av at jeg klipte hakestroppen på hjelmen.
Deretter gikk jeg på forhandlerenes hjemmeside og fant prisene på kjøreutstyret og fikk utbetalt summen utstyret koster nytt. Hørte aldri noe om avkortning, det er da vitterlig gjenanskaffelseskostnad du skal ha tilbake.
Det var informasjon jeg fikk fra en ivrig takstmann, så jeg er ikke 100% sikker på at det blir noe aldersfradrag. Svaret kommer med oppgjøret. :-)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
boblehue
Live to ride, ride to live.

[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: boblehue's blackbird corner. -- RIP XX.

Legg inn av PCP »

Hehe, here we go agian... :P :p

Vil bare forte meg å skyte inn at jeg ikke har noen som helst erfaring med oppgjør på hverken utstyr, ting, eller innbo. Men jeg er av den sorten som leser vilkår, så er bare der jeg har det fra. Har hengt meg litt opp i det nettopp fordi det for meg virker litt urimelig. Forskjellige selskap har forskjellige vilkår, og graden av krangling for å få det som man vil nok også variere voldsomt.

Her er to eksempler på denne typen beregning av fradrag;
Fra Storebrand bilforsikring, vilkår;
6.2 Forsikringsverdien for tilleggsutstyr og
sikkerhetsutrustning, når dette skades uten at
motorvognen er påført totalskade, settes til hva det vil
koste Selskapet å anskaffe ny tilsvarende – eller i det alt
vesentlige tilsvarende – ting, på det tidspunkt skaden
inntraff. Etter ett år fra tingen ble kjøpt som ny, reduseres
forsikringsverdien med 5 % pr. år for hvert påbegynt år,
maksimum 50 %.
Fra DNB innboforsikring, vilkår;
Hvite- og brunevarer, husholdningsapparater/-maskiner, parabolantenne.
Erstatning settes til nypris for tilsvarende ting med 10 % fradrag for
hvert påbegynte år etter 5 år, maksimum 80 %. Ved ulik alder på skadde
deler legges eldste dels alder til grunn.
PC/datautstyr/mobiltelefon
Erstatning settes til nypris for tilsvarende ting med 20 % fradrag for
hvert påbegynt år etter første år, maksimum 80 %.
Sykkel
Erstatning settes til nypris for tilsvarende ting med 10 % fradrag for
hvert påbegynt år fra det året sykkelen er 3 år, maksimum 80 %.
Men for all del, godt mulig det ikke blir praktisert slik, jeg vet ikke. ;-)

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: boblehue's blackbird corner. -- RIP XX.

Legg inn av Geiroe »

poulet_cavalier skrev:
Geiroe skrev:Godt at det ordnet seg, med et forholdsvis godt oppgjør. Det beste er vel å få kjøpt en sykkel i Norge, lettere å følge historien på bruktsykkel, få med utstyr etc. Hvis du er fornøyd med type sykkel, hvorfor bytte til annet enn nyere og bedre. :thumleft
Over til noe annet, den intercommen du har mistet, er det scala rider G4? har et sånt sett, som jeg har mistet(rotet bort) ladere til. Hvis det er det, kan jeg få kjøpt ladern din? hvis du får ny.
Det er en vanlig usb mikro plugg på Scala rider G4. Bruk mobilladeren (om du ikke har iphone da).
Den passet :thumleft sitter og lader på USB nå. :prf
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: boblehue's blackbird corner. -- RIP XX.

Legg inn av Duville »

Nytt eller gammelt tilleggsutstyr (klær) / avkorting.

Dette er tull. Du skal ha erstattet utstyret du hadde på deg når ulykken skjedde.

Om 3 uker skal du ut på tur. Da skal du leie Carpa sin MC som gjengjeld for kjøretimene hun fikk av deg.

Enten betaler selskapet ut penger for nytt utstyr 100% eller så sier du til selskapet at de har 3 uker på seg til å skaffe BRUKT utstyr som ikke er skadet, ikke brukt mer enn ditt utstyr og i passende størrelse for deg. Klarer de ikke det så krever du nytt tilsvarende utstyr i butikken. Som skade er det nok med en skrape i tøyet så er det ødelagt.

Spesielt størrelse og passform regner jeg med at de vil få relativt store problemer med å finne brukt på nett.

DU skal ikke betale fordi en annen idiot legger seg ut foran deg...

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: boblehue's blackbird corner. -- RIP XX.

Legg inn av Duville »

Ved mitt eget lille uhell fikk jeg komplett nytt utstyr og det var bare skadet litt på beinet. Ny jakke, hjelm, sko etc og det var helt og holdent min egen feil.... kan ikke skylde på noen som helst

Brukeravatar
boblehue
Innlegg: 237
Registrert: 11 sep 2012, 11:32
Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: boblehue's blackbird corner. -- RIP XX.

Legg inn av boblehue »

Hehe. Om 3 uker så kan det plutselige ligge flere cm med noe hvitt på bakken. :-) But point taken, og jeg er jo enig i at jeg burde få tilbake for nytt tilsvarende. Som jeg sa til takstmann så er det min sikkerhet det dreier seg om og det er ikke uten grunn jeg kjøper kvalitets klær som gir den optimale beskyttelsen, og syntes det er uansvarlig av ett forsikringsselskap å avkorte erstatning på sikkerhetsutstyr.

Men som sagt så får vi se hva de kommer opp med og hvor stor differansen er i forhold til hvor mye tid og krefter jeg gidder å legge i det. Kan jo hende de erstatter det 100% for alt jeg vet.
boblehue
Live to ride, ride to live.

[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: boblehue's blackbird corner. -- RIP XX.

Legg inn av Duville »

boblehue skrev:Hehe. Om 3 uker så kan det plutselige ligge flere cm med noe hvitt på bakken. :-) But point taken, og jeg er jo enig i at jeg burde få tilbake for nytt tilsvarende. Som jeg sa til takstmann så er det min sikkerhet det dreier seg om og det er ikke uten grunn jeg kjøper kvalitets klær som gir den optimale beskyttelsen, og syntes det er uansvarlig av ett forsikringsselskap å avkorte erstatning på sikkerhetsutstyr.

Men som sagt så får vi se hva de kommer opp med og hvor stor differansen er i forhold til hvor mye tid og krefter jeg gidder å legge i det. Kan jo hende de erstatter det 100% for alt jeg vet.

Hvitt ??? Bor du i Nord Norge du???? Her sørpå parkerer vi kanskje i begynnelsen av desember....

Svar