Adferd og risikovurdering i trafikken!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av DrGreve »

Tja, en av grunnene til at man kjører sammen er vel samholdet og en av grunnene til at man bør ta hensyn til alle er for at også uerfarne/ferske skal føle seg inkludert? Vi skryter jo av at mc-miljøet er inkluderende :)
Men når det er sagt, så bør de ferske i det minste klare å følge fartsgrensene. Er det et problem så kanskje bør erfaringsgrunnlaget bygges opp alene før man blir med på fellesturer. Og i den andre skalaen finner man individualistene som aldri følger fartsgrensene. De bør kanskje helst bare fortsette å kjøre alene eller finne likesinnede? :-k
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av Intruder »

Ved MCsidentreffenes fellesturer her på Hedmarksberget har alle kjørt sammen i ei gruppe,er det ikke det som er kolonneskikken da ? :mc5
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av Bringisen »

Carpa skrev:
Bringisen skrev:

Farlige forbikjøringer foretar jeg faktisk aldri lenger, mulig jeg er pysete, men jeg synes det er en god egenskap.
Har kjørt på fellesturer der jeg føler det blir foretatt for mange forbikjøringer og at turen blir stressende. Jeg blir derfor ofte hengende etter. Dette igjen medfører at jeg som oftest ikke deltar på fellesturer. Mine antakelser er antagelig riktig, fordi den siste store undersøkelsen fra NMCU og Trygg Trafikk forteller blandt annet at det skjer flere ulykker der flere kjører sammen.

Jeg anser meg selv som en trygg sjåfør, og når jeg anser mange andres oppførsel i trafikken, så styrker det min tro.


Deler din oppfatning av fellesturer. Jeg velger å kjøre enten alene eller med de som gidder å kjøre i samme tempo som meg. Jeg blir stresset av stressende kjøring, og det igjen gjør at jeg føler meg som en dårligere sjåfør enn når jeg kjører alene.

Mulig jeg endrer oppfatning når jeg får mer erfaring, men per i dag er det slik!
Bare for å presisere , for meg endret jeg til min oppfatning når jeg fikk mer erfaring ;-)

For 15 år siden kjørte jeg uten frykt og uten å tenke konsekvenser, nå tenker jeg på familien og konsekvenser. Vil gjerne kjøre til jeg blir 70 og nyter sykkelen og naturen når jeg er på tur. Hva andre gjør tenker jeg lite på. Klart jeg kan henge på de aller fleste av mine kompiser, klart jeg kan komme først frem, klart jeg klarer flere forbikjøringer. Men når jeg spør meg om det er dette jeg vil med min MC kjøring er svaret nei. Det er for lenge siden slutt på de tidene jeg trengte å bevise noe. Nå ville jeg bare nyte....
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av Duville »

Ja, som alltid så er det sånn at man generaliserer og sånn er det her også.

Det er jo faktisk ganske sammensatt dette. De er grupper som kjører sakte og tar hensyn til den ferske som aldri vil bli bedre ved å utfordre egne selvbestemte grenser. Da går det seint.

Så har du grupper som finner et greit tempo som holder fin flyt i trafikken og tilpasser seg det som er rundt dem.

Så har du de som alltid skal utfordre andre og egne grenser. De kjøper MC med større og større motorer og ender nok ofte opp med RR- sykler.. Da går det fort.

En veldig stor andel av ulykkene er vel egentlig aleneulykker. Det er sjåfører på stjålne MCer eller lånte sykler eller folk som kjører i påvirket tilstand. Ut fra dette kan man vel også trekke slutningen om at det egentlig er farligst å kjøre alene, ut fra Bringisens noe forenklede vurderinger med påfølgende beslutning. Man finner de svar man ønsker i statistikk.

Kjører man ut er det desidert farligst å kjøre alene siden det ofte ikke er noen spor som viser utkjøring...

Den mellomste gruppen er den som er hovedgruppe og de fleste her er ikke "dårligere" enn at de har og kan utfordre om de vil og ønsker men hovedsakelig er det ett greit tempo. Har de med en fersking som ønsker å tilpasse seg og lære litt så kan de slakke ned en periode men eller ønsker de en jevnt god flyt når de er ute. Om dette krever forbikjøringer så kan det gjøres sikkert med så mye gamper de ofte har mellom beina...

Gruppene kan deles opp i mange flere om man ønsker det, men til syvende og sist er det vel spørsmål om å finne de man ønsker å kjøre sammen med hvis man ikke er en einstøing som ønsker å kjøre nettopp alene og det er jo også helt greit, til og med uten å måtte forklare hvorfor - det er bare sånn er jo en god forklaring....

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av Carpa »

Denne gutten hadde ikke full kontroll da han lanesplittet, men han hadde englevakt da.....

http://www.liveleak.com/view?i=4e2_1381 ... 5dxAKCM.01
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av RuneMC »

Denne kampanjen mot teksting mens en kjører, kunne Vegvesenet gjerne kopiert :thumleft

Bilde

Bilde

Bilde
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23238
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har prøvd å svare i slike tråder før og jeg gjør ikke dette igjen ved å fortelle om min atferdi trafikken.
Svarer man ikke politisk riktig her så blir man med stor sannsynlighet plukket fra verandre og halshugd, før man blir puttet i en miksmaster og kvernet til flytende veske.Til slutt blir man spylt ned i do.

Ja, jeg som alle andre har sikkert mine uvaner og gjør de samme brølerne som de fleste andre. Jeg har ikke noe behov for å få passet mitt påskrevet av "bedrevitere" som fremstår som regelryttere av domensjoner. Slikt blir jeg bare mer frustrert og sint av og dermed er debatten i gang uten mål og mening.

Jeg synes heller vi skal fokusere på at vi skal ha det hyggelig når vi er ute på tur og heller le samt lære av evt. feil vi gjør. Det kalles vel erfaring?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av SuperMorten »

Bjerknez skrev:Jeg har prøvd å svare i slike tråder før og jeg gjør ikke dette igjen ved å fortelle om min atferdi trafikken.
Svarer man ikke politisk riktig her så blir man med stor sannsynlighet plukket fra verandre og halshugd, før man blir puttet i en miksmaster og kvernet til flytende veske.Til slutt blir man spylt ned i do.

Ja, jeg som alle andre har sikkert mine uvaner og gjør de samme brølerne som de fleste andre. Jeg har ikke noe behov for å få passet mitt påskrevet av "bedrevitere" som fremstår som regelryttere av domensjoner. Slikt blir jeg bare mer frustrert og sint av og dermed er debatten i gang uten mål og mening.

Jeg synes heller vi skal fokusere på at vi skal ha det hyggelig når vi er ute på tur og heller le samt lære av evt. feil vi gjør. Det kalles vel erfaring?
Jepp. I utgangspunktet helt enig med deg, bortsett fra en liten ting. Du har ikke råd til å gjøre så mange feil på MC. Du må også ta høyde for å styre unna feil som andre gjør. Er feilen stor nok.....


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av Myst »

Ute i trafikken skal vi helst ikke gjøre feil eller slurv, men i bunn og grunn er vi bare mennesker og kan ikke ha kontroll over alle situasjoner til enhver tid. En ting er å lære av sine feil på den harde måten, men alle burde fortsette å utvikle seg til det bedre, som selvsagt gjøres på kun 3 måter: trening, trening, trening. Enten på lukket område eller på bane.
Kommer og går..

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7004
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av Jompa »

Myst skrev:Ute i trafikken skal vi helst ikke gjøre feil eller slurv, men i bunn og grunn er vi bare mennesker og kan ikke ha kontroll over alle situasjoner til enhver tid. En ting er å lære av sine feil på den harde måten, men alle burde fortsette å utvikle seg til det bedre, som selvsagt gjøres på kun 3 måter: trening, trening, trening. Enten på lukket område eller på bane.
Man kan trene egen beherskelse av sykkeln på lukket område/bane.
Men, fotgjengere, traktorer, løshunder, elg osv må man nødvendigvis på veien for å treffe på.
Og vi kan vel lære av våre egne feil uten at det må skje på den harde måten,
eller er det bare alle andre som er idioter ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23238
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av Bjerknez »

SuperMorten skrev:
Bjerknez skrev:Jeg har prøvd å svare i slike tråder før og jeg gjør ikke dette igjen ved å fortelle om min atferdi trafikken.
Svarer man ikke politisk riktig her så blir man med stor sannsynlighet plukket fra verandre og halshugd, før man blir puttet i en miksmaster og kvernet til flytende veske.Til slutt blir man spylt ned i do.

Ja, jeg som alle andre har sikkert mine uvaner og gjør de samme brølerne som de fleste andre. Jeg har ikke noe behov for å få passet mitt påskrevet av "bedrevitere" som fremstår som regelryttere av domensjoner. Slikt blir jeg bare mer frustrert og sint av og dermed er debatten i gang uten mål og mening.

Jeg synes heller vi skal fokusere på at vi skal ha det hyggelig når vi er ute på tur og heller le samt lære av evt. feil vi gjør. Det kalles vel erfaring?
Jepp. I utgangspunktet helt enig med deg, bortsett fra en liten ting. Du har ikke råd til å gjøre så mange feil på MC. Du må også ta høyde for å styre unna feil som andre gjør. Er feilen stor nok.....


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det tror jeg dem fleste er smertelig klar over. Forskjellen er nok at enkelte tror dem er mer udødelig enn andre og tar sjanser allikevel. Igjen så bunner dette ned til at man lærer av egne erfaringer og feilgrep man foretar seg.

Poenget er at alle er klar over konsekvensene, men noen velger å dra strikken lenger, mens noen er mer forsiktige og tar svært sjeldent/aldri sjanser. Da er dette et valg man tar og ikke noe man gjør fordi man ikke vet bedre. Det er nettopp slike mennesker som blir tygget i filler og spyttet ut i slike diskusjoner.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2745
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av simpson »

Har ikke lest hele tråden, men har en adferdt som enkelte bilister rister på huet og blinker med lysende på siden de ikke kjører sykkel og ikke vet kapasitetene på en sykkel.
Dette gjelder stort sett ved forbikjøring.
Jeg kjører forbi på plasser en bil ikke kan, er ikke mange meterene jeg trenger for å komme forbi.
Bilister som ikke kjenner en sykkel blinker med lys, tuter og rister på hue.
Risikokjøring? Nei. Jeg kjenner sykkelen og har familie hjemme som forventer at jeg kommer hjem.
Bakhjulskjøring? Tja, det skjer ofte ufrivillig ved hard gassing, med ikke uventet og ukontrollert.
Hva jeg ser på som sikkert kan andre uinnvidde se på som galskap.
I 200 kan jeg slippe styret, se meg bak over, kikke på kjørekomputer. Det er ikke fort på de rette vegene mens andre mener 200 er vanvittig uansett.
Min sykkel har 200 raskere enn de fleste biler har 100 og det krever ikke lange veien.
Den stopper også like fort.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av SuperMorten »

Bjerknez skrev:
SuperMorten skrev:
Bjerknez skrev:Jeg har prøvd å svare i slike tråder før og jeg gjør ikke dette igjen ved å fortelle om min atferdi trafikken.
Svarer man ikke politisk riktig her så blir man med stor sannsynlighet plukket fra verandre og halshugd, før man blir puttet i en miksmaster og kvernet til flytende veske.Til slutt blir man spylt ned i do.

Ja, jeg som alle andre har sikkert mine uvaner og gjør de samme brølerne som de fleste andre. Jeg har ikke noe behov for å få passet mitt påskrevet av "bedrevitere" som fremstår som regelryttere av domensjoner. Slikt blir jeg bare mer frustrert og sint av og dermed er debatten i gang uten mål og mening.

Jeg synes heller vi skal fokusere på at vi skal ha det hyggelig når vi er ute på tur og heller le samt lære av evt. feil vi gjør. Det kalles vel erfaring?
Jepp. I utgangspunktet helt enig med deg, bortsett fra en liten ting. Du har ikke råd til å gjøre så mange feil på MC. Du må også ta høyde for å styre unna feil som andre gjør. Er feilen stor nok.....


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det tror jeg dem fleste er smertelig klar over. Forskjellen er nok at enkelte tror dem er mer udødelig enn andre og tar sjanser allikevel. Igjen så bunner dette ned til at man lærer av egne erfaringer og feilgrep man foretar seg.

Poenget er at alle er klar over konsekvensene, men noen velger å dra strikken lenger, mens noen er mer forsiktige og tar svært sjeldent/aldri sjanser. Da er dette et valg man tar og ikke noe man gjør fordi man ikke vet bedre. Det er nettopp slike mennesker som blir tygget i filler og spyttet ut i slike diskusjoner.
Jeg tror vel at vi alle sammen, både her på forumet, i mc-verden og resten av verden er forskjellige. Vi finner sikkert folk på alle nivåer, i fra han som kjører så sakte og forsiktig at han knapt løfter bena, til han som kjører så fort, og i manges øyne uforsiktig, som mulig..

Jeg mener, og er helt sikker på, at det er rom for alle. Om du blir tygget og spyttet ut som du sier, kommer vel i stor grad an på hvordan man ordlegger seg. Jeg kan mene mye om mangt, men behøver ikke nødvendigvis si alt nøyaktig sånn som jeg tenker. Jeg forsøker å tenke på hva slags reaksjoner som kan komme, før jeg poster, sånn at jeg ikke risikerer å få det tilbake midt i fleisen.. Dette ble vel en avsporing, men vi godtar det :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23238
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av Bjerknez »

SuperMorten skrev:
Bjerknez skrev:
SuperMorten skrev:
Bjerknez skrev:Jeg har prøvd å svare i slike tråder før og jeg gjør ikke dette igjen ved å fortelle om min atferdi trafikken.
Svarer man ikke politisk riktig her så blir man med stor sannsynlighet plukket fra verandre og halshugd, før man blir puttet i en miksmaster og kvernet til flytende veske.Til slutt blir man spylt ned i do.

Ja, jeg som alle andre har sikkert mine uvaner og gjør de samme brølerne som de fleste andre. Jeg har ikke noe behov for å få passet mitt påskrevet av "bedrevitere" som fremstår som regelryttere av domensjoner. Slikt blir jeg bare mer frustrert og sint av og dermed er debatten i gang uten mål og mening.

Jeg synes heller vi skal fokusere på at vi skal ha det hyggelig når vi er ute på tur og heller le samt lære av evt. feil vi gjør. Det kalles vel erfaring?
Jepp. I utgangspunktet helt enig med deg, bortsett fra en liten ting. Du har ikke råd til å gjøre så mange feil på MC. Du må også ta høyde for å styre unna feil som andre gjør. Er feilen stor nok.....


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det tror jeg dem fleste er smertelig klar over. Forskjellen er nok at enkelte tror dem er mer udødelig enn andre og tar sjanser allikevel. Igjen så bunner dette ned til at man lærer av egne erfaringer og feilgrep man foretar seg.

Poenget er at alle er klar over konsekvensene, men noen velger å dra strikken lenger, mens noen er mer forsiktige og tar svært sjeldent/aldri sjanser. Da er dette et valg man tar og ikke noe man gjør fordi man ikke vet bedre. Det er nettopp slike mennesker som blir tygget i filler og spyttet ut i slike diskusjoner.
Jeg tror vel at vi alle sammen, både her på forumet, i mc-verden og resten av verden er forskjellige. Vi finner sikkert folk på alle nivåer, i fra han som kjører så sakte og forsiktig at han knapt løfter bena, til han som kjører så fort, og i manges øyne uforsiktig, som mulig..

Jeg mener, og er helt sikker på, at det er rom for alle. Om du blir tygget og spyttet ut som du sier, kommer vel i stor grad an på hvordan man ordlegger seg. Jeg kan mene mye om mangt, men behøver ikke nødvendigvis si alt nøyaktig sånn som jeg tenker. Jeg forsøker å tenke på hva slags reaksjoner som kan komme, før jeg poster, sånn at jeg ikke risikerer å få det tilbake midt i fleisen.. Dette ble vel en avsporing, men vi godtar det :prf
Jeg gjør vertfall uansett ikke noe galt i trafikken så jeg har ikke noe behov for å delta videre i denne tråden :b_c: :rose

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av SuperMorten »

Bjerknez skrev: Jeg gjør vertfall uansett ikke noe galt i trafikken så jeg har ikke noe behov for å delta videre i denne tråden :b_c: :rose
:rofl:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar