Fuktig i garasje

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Fuktig i garasje

Legg inn av Duville »

Erik.H.M skrev:
Duville skrev:Da vil du få kondens siden garasjen sannsynligvis gjennomgående vil være minst 1 - 3 grader kaldere enn luften ute og du vil få kondensering. En temperaturøkning i garasjen som gjør at luften gjennomgående er over utetemp vil fjerne risiko for fukt.

BusaTrond som blåser av problematikken bor på Østlandet og snakker om østlandsvær med relativt konstant kaldt vær - før eller siden vil også han få kondens på mc men ikke så ofte og så mye som du får på Vestlandet.... og om han ikke får fordampet denne fukten vil den bli liggende til våren.... Ikke sikkert han vil merke det selv siden han bare skifter MC - han skifter ganske ofte....
Skjønner. Men nå har det seg sånn at jeg også bor på Østlandet. Nærmere bestemt østfold Sarpsborg :-) :D
Ja, da er du inne i "før eller senere" alternativet hvor det har kondensert på MCen og ikke minst at du har oppdaget at det har kondensert på den. Det "beviser" jo bare det argumentet. Gjør du ikke noe med det vil du få overflaterust på utsatte steder i løpet av vinteren.. Problematikken er den samme - uten varme vil fukten som ligger inn mellom alle dekslene etc sannsynligvis bli liggende til våren. Fryser det så spiller det neppe samme rolle som om det er plussgrader....

Skifter du like ofte som enkelte her, som sjelden har mcen lenger enn en sesong eller to så kan du jo bare la det kondensere, du har byttet før det betyr noe likevel.. Skal du ha den lenger, bør du kanskje gjøre noe med det....

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Fuktig i garasje

Legg inn av Bringisen »

En dyr men fin løsning er å isolere garasjen , ha innlufting et sted i garasjen , og en vifte som drar luften ut i en annen. Ha på termostatstyrt varme som holder temperaturen stabil.
Dette fungerer veldig fint hos meg, men jeg har en veldig liten garasje. Kun plass til en MC og en moped. Jeg har spalte under døren hvor litt luft kommer inn. Så har jeg en vanlig 150x150mm vifte som styres av et koblingsur. Den starter hver annen time og går i ca 15 minutter. Jeg har en panel ovn med effekt på ca 100w pr. m2 og termostat. Termostaten står innstilt på ca 20 grader. Jeg har også et hydrometer som jeg for ordenskyld kan følge med fuktigheten. Har lekt med tanken å lage meg en styring som er avhengig av en hydrostat , men det blir litt for voldsomt :P :p
Om man synes dette blir for voldsomt, kan man jo bruke disse posene til MC avisa eller lufte godt ut med jevne mellomrom.
Fordelen med varme og utlufting , er at man kan jobbe der ute i t-skjorte samtidig som man tar seg en øl :yeyeye
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Fuktig i garasje

Legg inn av Duville »

Bringisen skrev:En dyr men fin løsning er å isolere garasjen , ha innlufting et sted i garasjen , og en vifte som drar luften ut i en annen. Ha på termostatstyrt varme som holder temperaturen stabil.
Dette fungerer veldig fint hos meg, men jeg har en veldig liten garasje. Kun plass til en MC og en moped. Jeg har spalte under døren hvor litt luft kommer inn. Så har jeg en vanlig 150x150mm vifte som styres av et koblingsur. Den starter hver annen time og går i ca 15 minutter. Jeg har en panel ovn med effekt på ca 100w pr. m2 og termostat. Termostaten står innstilt på ca 20 grader. Jeg har også et hydrometer som jeg for ordenskyld kan følge med fuktigheten. Har lekt med tanken å lage meg en styring som er avhengig av en hydrostat , men det blir litt for voldsomt :P :p
Om man synes dette blir for voldsomt, kan man jo bruke disse posene til MC avisa eller lufte godt ut med jevne mellomrom.
Fordelen med varme og utlufting , er at man kan jobbe der ute i t-skjorte samtidig som man tar seg en øl :yeyeye
Dette er jo det beste - en ovn som holder høyere temp inne enn ute er tilstrekkelig til å holde ute fukt. En standard baderomsvifte med hygrostat koster ikke all verdens. Med bare litt utskifting av luften slik du beskriver blir det bra...

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Fuktig i garasje

Legg inn av SuperMorten »

Regner med at lufting ikke har vært noe problem siste døgn.. ? Har vært ganske heftig fralandsvind på andre siden av fjorden :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

KawaKjetil

Re: Fuktig i garasje

Legg inn av KawaKjetil »

Kjøpte denne http://www.shipshop.no/produkt/avfukter ... e-avfukter
Case closed!! No more moisture :D

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Fuktig i garasje

Legg inn av Erik.H.M »

SuperMorten skrev:Regner med at lufting ikke har vært noe problem siste døgn.. ? Har vært ganske heftig fralandsvind på andre siden av fjorden :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Stemmer det. Syklene var helt tørre å fine :D
Har fått lov til å ha syklene stående på varmt verksted. Så jeg kjørte de til en vaskehall, gav de en ordentlig vask, og satt de fra meg på verkstedet. Regner ikke med at jeg får lov til å ha de der over lengre tid, så jeg er nødt til å gjøre noe.
Har jo veldig lyst på en ny garasje :prf
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Svar