Hva er den beste sykkelen?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

KrankenWagen skrev:Nå begynner det å fleske seg til her. :P :p
Når det går opp for Bringisen at han har malt seg opp i et hjørne, og at BMW IKKE konstruerte de første nebbdyrene, men derimot har gjort det som han beskylder japanere for... KOPIERE, da begynner han å... ro, med å fortelle at når DR750/800 kom, vakte den ingen oppmerksomhet.

Vel, jeg kan fortelle deg at det gjorde den!
Jeg husker godt vi diskuterte den, og alle var fullstendig klar over den og hadde sine meninger.
Men vi var jo brukere av sånne sykler dengang, husk på at det var jo ikke mote å ploffe rundt på sånne sykler da. :P :p
Hollendere hadde litt å si dengang om entenschnabel og


Så konklusjon, Suzuki var først ute, den lagde oppmerksomhet, og tyskerne har kopiert den designen.
Flere som mener det.

Og å hevde at japs bare er kopister og redde for ny design og teknologi er jo direkte historieløst, siden vi snakker om Suzuki, hva med Katana 1100... Et desiginikon den dag i dag som bare stiger i verdi.
[img]http://i10.photobucket.com/albums/a127/ ... 8e9220.jpg[/img]

Kawa lagde den første hekken;
"In 1972, Kawasaki designers took a progressive leap forward in overall design appearance with the creation of the first race tail on the H2 as well as on the 350 cc S2 Mach II. The race tail covered most of the taillight assembly behind the seat and allowed for a less conspicuous rear fender. This design innovation would be copied and seen on the 1977 Yamaha RD250 and 400 and nine 1978 Suzuki models, beginning with the GS1000 down to their 250 cc bikes" Linkelunk

Julen er lang, kjør på. :roll
Ja, farsken, jeg glemte katta...
Har flere bilder av en gromsykkel.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... fa60de.jpg[/img]

[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... a9e1ab.jpg[/img]

[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 9e5e0b.jpg[/img]

[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... ea798b.jpg[/img]
Sist redigert av DrGreve den 25 des 2013, 18:29, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:Ojsann!

Her er det visst enda en nebbløs adv.sykkel... ;-) :P :p

[img]http://img21.imageshack.us/img21/1476/2rm1.jpg[/img]

Bilde
Ser bra ut denne også :thumleft
Der traff du faktisk en ADV sykkel jeg liker som faktisk også er uten nebb :thumleft Mulig det er resten av kåpen som gjør at jeg kan like den på tross av at den mangler nebbet.
Jeg likte den faktisk så godt at jeg hadde den med i valget i høst. Men jeg har nevnt det i noen andre tråder i fjor at denne sykkelen var meget interessant.
Den har ESA , TC , ABS og LED lykt. Mangler aktive dempere , men var fin å kjøre. Dog ble jeg litt skuffet over vindbeskyttelsen og den opplevde kvaliteten på brytere og instrumenter.
Likte dessuten dette kontrollhjulet på GS'en svært godt. En fin liten detalj som gjør at man kan bla seg gjennom menyer og navigasjon uten å ta hendene fra styret. Hendelen for cruisekontrollen er også betjeningsvennlig på GS synes jeg.
Synes også innstilling av ESA og kjøremodus var enklere på GS'en enn KTM Adventure. Jeg liker heller ikke så godt digitale visere. Lysene til GS'en virker også mer avansert med både LED kjørelys som slår automatisk over på hovedlys ved mørke. Hovedlysene er også LED , noe som visstnok er første gang på en motorsykkel. De originale LED ekstralysene som også er LED har akkurat samme fargetemperatur som hovedlysene. Små detaljer som KTM ikke har vært like flinke til synes jeg. Det er også større plass på setet til GS'en enn på KTM Adventure og setet på GS kan justeres i høyden hver for seg siden fører og passasjersetet er delt. Passasjeren sitter også høyere på GS enn på KTM'en , og passasjersetet kan tas av for større bagasjeplass om man er alene. orginalavisene til KTM Adventure ser etter min mening lite tiltalende ut , selv om de fleste velger uoriginale her.
Dette er småting for noen , men avgjørende for meg :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37976
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av AJ »

DrGreve skrev: Ja, farsken, jeg glemte katta...
Har flere bilder av en gromsykkel.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... fa60de.jpg[/img]
Se der, ja!
KIWI, helt lik den som tydelig vises på dette bildet, var min første hjelm etter at jeg ble tung-MC eier i 1991 :-)

Ellers kan jo dette bildet passe fint inn i denne tråden:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=90894#p90894" onclick="window.open(this.href);return false; ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

DrGreve skrev:
KrankenWagen skrev:Nå begynner det å fleske seg til her. :P :p
Når det går opp for Bringisen at han har malt seg opp i et hjørne, og at BMW IKKE konstruerte de første nebbdyrene, men derimot har gjort det som han beskylder japanere for... KOPIERE, da begynner han å... ro, med å fortelle at når DR750/800 kom, vakte den ingen oppmerksomhet.

Vel, jeg kan fortelle deg at det gjorde den!
Jeg husker godt vi diskuterte den, og alle var fullstendig klar over den og hadde sine meninger.
Men vi var jo brukere av sånne sykler dengang, husk på at det var jo ikke mote å ploffe rundt på sånne sykler da. :P :p
Hollendere hadde litt å si dengang om entenschnabel og


Så konklusjon, Suzuki var først ute, den lagde oppmerksomhet, og tyskerne har kopiert den designen.
Flere som mener det.

Og å hevde at japs bare er kopister og redde for ny design og teknologi er jo direkte historieløst, siden vi snakker om Suzuki, hva med Katana 1100... Et desiginikon den dag i dag som bare stiger i verdi.
[img]http://i10.photobucket.com/albums/a127/ ... 8e9220.jpg[/img]

Kawa lagde den første hekken;
"In 1972, Kawasaki designers took a progressive leap forward in overall design appearance with the creation of the first race tail on the H2 as well as on the 350 cc S2 Mach II. The race tail covered most of the taillight assembly behind the seat and allowed for a less conspicuous rear fender. This design innovation would be copied and seen on the 1977 Yamaha RD250 and 400 and nine 1978 Suzuki models, beginning with the GS1000 down to their 250 cc bikes" Linkelunk

Julen er lang, kjør på. :roll
Ja, farsken, jeg glemte katta...
Har flere bilder av en gromsykkel.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... fa60de.jpg[/img]

[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... a9e1ab.jpg[/img]

[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 9e5e0b.jpg[/img]

[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... ea798b.jpg[/img]
Ser noen svært gjerne har lyst til å fortsette å diskutere Bringisen , men jeg må dessverre beklage at det for min del stoppet i innlegg nr. 1025 etter arrestasjon av flere debattanter :vs
Så til bildene her. Det jeg husker best med Katana var ulykkene på grunn av de elendige kjøreegenskapene. Husker spesielt meget godt en svært stygg dødsulykke i Bergen på 80 tallet. Noen mente til og med at den burde bli forbudt , ut over dette vet jeg ikke så mye om disse syklene. Av en eller annen grunn interesserte de aldri meg.
Noen som kan fortelle mer om dette var en myte eller om det var hold i ryktene om denne spesielle sykkelen ?
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

Bringisen skrev:Ja , det nebbet , det nebbet. Lurer på om BMW ingeniørene hadde forutsett at en plastdel skulle kunne lage så mange diskusjoner og blir så kopiert som denne plastdelen.

Først var denne plastdelen en skjerm som var plassert høyt oppe for å ta av sprut.
....
Etter hvert fikk man skjermen plassert nede over hjulet fordi spruten da lettere ble holdt nede , nebbet var kommet opp i tillegg for å lede ekstra luft til oljekjøleren.
...
I dag har nebbet blitt designet , slik at det etter min mening ser pent ut. I dag har også nebbet flere funksjoner som å lede luft til motoren og fungere som en del av vindbeskyttelsen. Det har blitt bredere og lenger og er utformet med tanke på dette.
....
Etter min mening finnes det ikke en sykkel med et penere og mer nyttig "nebb" enn på R1200GS.
Nebbet ... som sagt, jeg er ikke overbevist om hvor bevisst dette med kjølingen var.
Motoren er vel kjent for sin robusthet, også mtp temp.
Når er det størst sannsynlighet for oppheting? Er det ved landeveiskjøring eller er det ved krypefart i ulendt terreng?
Jeg tror ikke den lille endringen i luftstrømmen er av noen som helst betydning med tanke på kjølingen, men bevis gjerne at jeg tar feil. Dvs, kanskje den bidrar litt, men etter hva jeg forstår er det ikke nødvendig. Det finnes jo andre luftkjølte motorer der sylinderene sitter mye mere beskyttet for fartsvinden. Var overoppheting et problem på boxeren før nebbets tid. Næ, trukke det.
Første gang jeg hørte om dette med kjølingen var det en kar som spekulerte litt fritt, han hadde hørt omen kar som kjente en kar som trodde at kanskje kjølingen ble påvirket av nebbet.
Er det noen som har sett at BMW har sagt nebbet har denne funksjonen?
Jeg tror at BMW så nebbet på en Suzuki, syntes det var passe stygt, og kopierte det.

Simpson sa:
"Ser at greven klager på boksertwinen til BMW og mener at den er utdatert siden det er en 100 år gammel konstruksjon.
Men hva sier det? Jo at det er en genial konstruksjon som fortsatt i 2013 i aller høyeste grad er på høyden med alle andre konfigurasjoner av motorer.
Lurer på om Honda fortsatt bruker V4 etter 100 år"
V-motoren er en like gammel konstruksjon som Boxeren, og det var vel hverken BMW eller Honda som fant opp noen av dem, så her har vel ingen av de noen større grunn enn den andre til å slå seg på brystet.
Ellers så ser jeg at det er et par stk som ikke forstår poenget med nakensykler ... og det er de samme
som sier at utseende er et viktig moment under sykkelkjøp, historie og entusiasme er andre ting de trekker frem.
De har også nevnt at de liker at teknikken er synlig.
At folk som er opptatt av slike ting ikke ser poenget med nakensykler er en merkelig tanke ...
man trenger ikke like syklene, men man bør vel skjønne filosofien bak ethvert sykkelvalg.
Jeg tror at de som kjøper nakensykler er entusiastiske motorsyklister som kan litt historie.
Så tror jeg at mange av de som kjøper GS i dag, lider av sterkt fremskreden dingsedilla

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

KrankenWagen skrev:Når det går opp for Bringisen at han har malt seg opp i et hjørne, og at BMW IKKE konstruerte de første nebbdyrene, men derimot har gjort det som han beskylder japanere for... KOPIERE, da begynner han å... ro, med å fortelle at når DR750/800 kom, vakte den ingen oppmerksomhet.
Bringisen skrev:Ser noen svært gjerne har lyst til å fortsette å diskutere Bringisen , men jeg må dessverre beklage at det for min del stoppet i innlegg nr. 1025 etter arrestasjon av flere debattanter :vs
Så til bildene her. Det jeg husker best med Katana var ulykkene på grunn av de elendige kjøreegenskapene. Husker spesielt meget godt en svært stygg dødsulykke i Bergen på 80 tallet. Noen mente til og med at den burde bli forbudt , ut over dette vet jeg ikke så mye om disse syklene. Av en eller annen grunn interesserte de aldri meg.
Noen som kan fortelle mer om dette var en myte eller om det var hold i ryktene om denne spesielle sykkelen ?
Nå syns jeg du ramler litt av her. KrankenWagen imøtegår dine påstander med fakta. Han diskuterer ikke deg, men det du påstår.
Eller er det bare en unnamanøver for å slippe å svare? :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

Her er for øvrig første del av historien om GS motorsyklene. Man finner de andre episodene etter denne. Kan være man kan fange opp noe om nebbet i en av historiene for de interesserte.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=k2Ho1_BCUhA[/video]
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
KrankenWagen
Innlegg: 135
Registrert: 26 apr 2012, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av KrankenWagen »

Bringisen skrev:
Ser noen svært gjerne har lyst til å fortsette å diskutere Bringisen , men jeg må dessverre beklage at det for min del stoppet i innlegg nr. 1025 etter arrestasjon av flere debattanter :vs
Så til bildene her. Det jeg husker best med Katana var ulykkene på grunn av de elendige kjøreegenskapene. Husker spesielt meget godt en svært stygg dødsulykke i Bergen på 80 tallet. Noen mente til og med at den burde bli forbudt , ut over dette vet jeg ikke så mye om disse syklene. Av en eller annen grunn interesserte de aldri meg.
Noen som kan fortelle mer om dette var en myte eller om det var hold i ryktene om denne spesielle sykkelen ?
Du må faktisk forvente å bli motsagt når du kommer med så mye rart. :roll Sånn er det blant oss voksne, men bra unnskyldning om ikke annet.

Katana er ikke kjent for spesiellt dårlige kjøreegenskaper, men hadde noen av 70 og tidlig 80 tall av denne typen sykkel bra kjøreegenskaper???
Og hvis det er den ulykken på Lønborg du tenker på der vedkommende smokket inn i siden på en buss, så var HØY FART årsaken der, ikke type sykkel.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6990
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Jompa »

Bringisen skrev: Ser noen svært gjerne har lyst til å fortsette å diskutere Bringisen , men jeg må dessverre beklage at det for min del stoppet i innlegg nr. 1025 etter arrestasjon av flere debattanter :vs
Så til bildene her. Det jeg husker best med Katana var ulykkene på grunn av de elendige kjøreegenskapene. Husker spesielt meget godt en svært stygg dødsulykke i Bergen på 80 tallet. Noen mente til og med at den burde bli forbudt , ut over dette vet jeg ikke så mye om disse syklene. Av en eller annen grunn interesserte de aldri meg.
Noen som kan fortelle mer om dette var en myte eller om det var hold i ryktene om denne spesielle sykkelen ?
GSX1100 Katana var bygd på samme ramme og med de samme komponentene som suksessen GSX 1100 E.
Mulig Katanaen hadde noen få hester mere enn E-modellene.
GSX1100 var vinner av de fleste sammenligningstestene på den tida, både på motor, kjøreegenskaper, bremser, den var mao vinner på allroundegenskapene,
og mest solgte tunge sykkel i Norge flere år på rad. Nå vil nok noen si at Honda var største merket, og det stemmer.
Men GSX1100 var mest solgte modell.

Ja, det var mange som ville ha forbud mot sykler med høy effekt på den tida.
Motorsyklister døde omtrent som fluer, en av årsakene var unge, uerfarne kjørere på de største syklene.
Og på den tida kjøpte man mc for å kjøre fort, man trengte ikke å kamuflere valget sitt med ord som "frihetsfølelse, nærhet til naturen" og annet romantisk svada.
Eh, nok om det.
Denne forbudsdebatten var ikke noe særnorsk fenomen, den gikk i europa også.
Og endte med et frivillig hk-tak på 100 hk som de fire store ble enige om å innføre på sykler importert til Europa.
Frivillig med god hjelp av myndigheter og forsikringsselskaper.........
I Norge fantes ikke denne grensa, men det kom allikevel mange 100-hk-sykler hit pga at de var hentet inn gjennom tysk, svensk, nederlandsk importør.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6990
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Jompa »

Bringisen skrev:Her er for øvrig første del av historien om GS motorsyklene. Man finner de andre episodene etter denne. Kan være man kan fange opp noe om nebbet i en av historiene for de interesserte.

[video]http://www.youtube.com_BCUhA[/video]
Kunne ikke se noen GSer der :scratch

Den første GSen kom vel i 1978 ? R80GS.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

Jompa skrev:
Bringisen skrev: Ser noen svært gjerne har lyst til å fortsette å diskutere Bringisen , men jeg må dessverre beklage at det for min del stoppet i innlegg nr. 1025 etter arrestasjon av flere debattanter :vs
Så til bildene her. Det jeg husker best med Katana var ulykkene på grunn av de elendige kjøreegenskapene. Husker spesielt meget godt en svært stygg dødsulykke i Bergen på 80 tallet. Noen mente til og med at den burde bli forbudt , ut over dette vet jeg ikke så mye om disse syklene. Av en eller annen grunn interesserte de aldri meg.
Noen som kan fortelle mer om dette var en myte eller om det var hold i ryktene om denne spesielle sykkelen ?
GSX1100 Katana var bygd på samme ramme og med de samme komponentene som suksessen GSX 1100 E.
Mulig Katanaen hadde noen få hester mere enn E-modellene.
GSX1100 var vinner av de fleste sammenligningstestene på den tida, både på motor, kjøreegenskaper, bremser, den var mao vinner på allroundegenskapene,
og mest solgte tunge sykkel i Norge flere år på rad. Nå vil nok noen si at Honda var største merket, og det stemmer.
Men GSX1100 var mest solgte modell.

Ja, det var mange som ville ha forbud mot sykler med høy effekt på den tida.
Motorsyklister døde omtrent som fluer, en av årsakene var unge, uerfarne kjørere på de største syklene.
Og på den tida kjøpte man mc for å kjøre fort, man trengte ikke å kamuflere valget sitt med ord som "frihetsfølelse, nærhet til naturen" og annet romantisk svada.
Eh, nok om det.
Denne forbudsdebatten var ikke noe særnorsk fenomen, den gikk i europa også.
Og endte med et frivillig hk-tak på 100 hk som de fire store ble enige om å innføre på sykler importert til Europa.
Frivillig med god hjelp av myndigheter og forsikringsselskaper.........
I Norge fantes ikke denne grensa, men det kom allikevel mange 100-hk-sykler hit pga at de var hentet inn gjennom tysk, svensk, nederlandsk importør.
Stemmer på en prikk, Jompa. Som regel ble de sykler som ikke hadde restriksjoner solgt under fanen "european direct sale" men dette var dessverre ikke noe man kunne stole på. Det eneste som skilte disse fra de som var strupet, var stempelet på forgasserne.
Sverige, Tyskland, Sveits og Østerrike var noen av landene som strupet syklene til 100hk. I Tyskland ble gasserne strupet med høyere vakuumkolber.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... duced2.jpg[/img]
Flere av disse ble solgt i Norge og mange vet faktisk ikke at de eier en sykkel med redusert effekt..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

KrankenWagen skrev:
Bringisen skrev:
Ser noen svært gjerne har lyst til å fortsette å diskutere Bringisen , men jeg må dessverre beklage at det for min del stoppet i innlegg nr. 1025 etter arrestasjon av flere debattanter :vs
Så til bildene her. Det jeg husker best med Katana var ulykkene på grunn av de elendige kjøreegenskapene. Husker spesielt meget godt en svært stygg dødsulykke i Bergen på 80 tallet. Noen mente til og med at den burde bli forbudt , ut over dette vet jeg ikke så mye om disse syklene. Av en eller annen grunn interesserte de aldri meg.
Noen som kan fortelle mer om dette var en myte eller om det var hold i ryktene om denne spesielle sykkelen ?
Du må faktisk forvente å bli motsagt når du kommer med så mye rart. :roll Sånn er det blant oss voksne, men bra unnskyldning om ikke annet.

Katana er ikke kjent for spesiellt dårlige kjøreegenskaper, men hadde noen av 70 og tidlig 80 tall av denne typen sykkel bra kjøreegenskaper???
Og hvis det er den ulykken på Lønborg du tenker på der vedkommende smokket inn i siden på en buss, så var HØY FART årsaken der, ikke type sykkel.
Ok , det er faktisk mulig å bli motsagt uten å gjøre det personlig. Jeg kunne se at jeg ble med på galoppen som var tidligere i tråden der man ble veldig personlige. Jeg fikk et inntrykk av at forumdeltagerne ønsket at man ikke skulle være så personlige. På bakgrunn av dette utrykte jeg forhåpentligvis ganske klart at jeg skulle hoppe av det i innlegg 1025.

Når det gjelder det mye omtalte nebbet , så kan jeg lese at jeg allerede har skrevet om at jeg faktisk ikke visste at Suzuki kunne være den første som monterte et slikt nebb.
Om dette er å ro seg vekk , så skal jeg ta den til meg , jeg har rygg til å bære personlige pek, rullende øyne, små bokstaver , store bokstaver og fet skrift :-)å Melding er mottatt.
På bakgrunn av denne tråden og alt annet jeg har hørt , så har det alltid vært diskutert om alle dem som kopierer dette stygge nebbet til GS. Da undrer jeg på hvorfor ingen har nevnt denne Suzukien i den sammenhengen ? Kan det ha en grunn. Kan det være at Suzukien er en glemt skygge mens GS lever i beste velbefinnende ? Suzuki har vel en gang sagt at de muligens skulle vekke Dr.big til live igjen , men i stedet hoster fabrikken opp den nye V-Storm 1000 som etter min mening er totalt sjelløs og helt ordinær. De har endelig klart å utstyre modellen med ABS og TC som er helt nytt for dem. Jeg vedder hatten min på at ingen kommer til å diskutere den sykkelen om noen år.
Yamaha har endelig utstyrt sin Tenere i en E-versjon med TC , cruisekontroll og elektronisk justerbare dempere. Det kommer etter hvert selv om ting skjer tregt. Om noen år ser vi vel kanskje dynamisk fjæring på disse syklene også, hvis de ikke blir glemt da.
Det kan jo til og med hende at noe av teknikken som brukes i dag faktisk kommer fra en Japansk motoroppfinnelse eller annen teknisk oppfinnelse , men diskuteres det i samme volum som dette her ?
På bakgrunn av dette påstår jeg fremdeles at Japanske motorsykler fremstår som sjelløse og fort blir glemt. Drar man frem et gammelt bilde av en slik sykkel , kan man selvfølgelig oppleve at man tenker ; "den der husker jeg ja". Men i andre sammenhenger blir de i dag som oftest glemt. Europeiske og Amerikanske motorsykler er etter min mening lettere å diskutere og har mer lidenskap over seg. Men bevares , det er lov å være uenige. Er det ikke ?
Sist redigert av Bringisen den 25 des 2013, 20:55, redigert 3 ganger totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

Jompa skrev:
Bringisen skrev:Her er for øvrig første del av historien om GS motorsyklene. Man finner de andre episodene etter denne. Kan være man kan fange opp noe om nebbet i en av historiene for de interesserte.

[video]http://www.youtube.com_BCUhA[/video]
Kunne ikke se noen GSer der :scratch

Den første GSen kom vel i 1978 ? R80GS.
Tror nok du dessverre må lide deg gjennom de andre delene også , den første delen omhandler vel boxermotoren og terrengkjøring. Begge disse tingene tror jeg har med GS å gjøre.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

Jompa skrev:
Bringisen skrev: Ser noen svært gjerne har lyst til å fortsette å diskutere Bringisen , men jeg må dessverre beklage at det for min del stoppet i innlegg nr. 1025 etter arrestasjon av flere debattanter :vs
Så til bildene her. Det jeg husker best med Katana var ulykkene på grunn av de elendige kjøreegenskapene. Husker spesielt meget godt en svært stygg dødsulykke i Bergen på 80 tallet. Noen mente til og med at den burde bli forbudt , ut over dette vet jeg ikke så mye om disse syklene. Av en eller annen grunn interesserte de aldri meg.
Noen som kan fortelle mer om dette var en myte eller om det var hold i ryktene om denne spesielle sykkelen ?
GSX1100 Katana var bygd på samme ramme og med de samme komponentene som suksessen GSX 1100 E.
Mulig Katanaen hadde noen få hester mere enn E-modellene.
GSX1100 var vinner av de fleste sammenligningstestene på den tida, både på motor, kjøreegenskaper, bremser, den var mao vinner på allroundegenskapene,
og mest solgte tunge sykkel i Norge flere år på rad. Nå vil nok noen si at Honda var største merket, og det stemmer.
Men GSX1100 var mest solgte modell.

Ja, det var mange som ville ha forbud mot sykler med høy effekt på den tida.
Motorsyklister døde omtrent som fluer, en av årsakene var unge, uerfarne kjørere på de største syklene.
Og på den tida kjøpte man mc for å kjøre fort, man trengte ikke å kamuflere valget sitt med ord som "frihetsfølelse, nærhet til naturen" og annet romantisk svada.
Eh, nok om det.
Denne forbudsdebatten var ikke noe særnorsk fenomen, den gikk i europa også.
Og endte med et frivillig hk-tak på 100 hk som de fire store ble enige om å innføre på sykler importert til Europa.
Frivillig med god hjelp av myndigheter og forsikringsselskaper.........
I Norge fantes ikke denne grensa, men det kom allikevel mange 100-hk-sykler hit pga at de var hentet inn gjennom tysk, svensk, nederlandsk importør.
Det er vel bare til å søke på youtube så ser man at der er forbrukere også i dag som kjøper sykkel for å kjøre fort. Så denne "romantiske svadaen" lever i beste velgående i dag også.
Men i dag er vi jo så voksne og ansvarlige. I dag er ulykkes statistikken heldigvis på vår side og en av grunnen er nok at vi er en gjeng med gamlinger som har kjørt sykkel i en mannsalder. Men dagens moderne sykler og hjelpemidler er nok også en medvirkende årsak.
Ellers husker jeg godt 100hk grensen , Tyskerne var svært så interessert i min ZX10 som hadde 136 hk mens deres hadde 100.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

Bringisen skrev:På bakgrunn av denne tråden og alt annet jeg har hørt , så har det alltid vært diskutert om alle dem som kopierer dette stygge nebbet til GS. Da undrer jeg på hvorfor ingen har nevnt denne Suzukien i den sammenhengen ? Kan det ha en grunn. Kan det være at Suzukien er en glemt skygge mens GS lever i beste velbefinnende ? Suzuki har vel en gang sagt at de muligens skulle vekke Dr.big til live igjen , men i stedet hoster fabrikken opp den nye V-Storm 1000 som etter min mening er totalt sjelløs og helt ordinær. Jeg vedder hatten min på at ingen kommer til å diskutere den sykkelen om noen år.
Det kan jo til og med hende at noe av teknikken som brukes i dag faktisk kommer fra en Japansk motoroppfinnelse eller annen teknisk oppfinnelse , men diskuteres det i samme volum som dette her ?
På bakgrunn av dette påstår jeg fremdeles at Japanske motorsykler fremstår som sjelløse og fort blir glemt. Drar man frem et gammelt bilde av en slik sykkel , kan man selvfølgelig oppleve at man tenker ; "den der husker jeg ja". Men i andre sammenhenger blir de i dag som oftest glemt. Europeiske og Amerikanske motorsykler er etter min mening lettere å diskutere og har mer lidenskap over seg. Men bevares , det er lov å være uenige. Er det ikke ?
Jeg kan med 99,99% sikkerhet si at din GS vil bli akkurat like lite diskutert som Katana om 25 til 30 år. Jeg vil påstå at din GS vil gå inn i mc-historien som et lite apostrof. Time will show :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar