Motor GS650G

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
reldor
Innlegg: 103
Registrert: 09 jan 2014, 18:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
Sted: Moss

Motor GS650G

Legg inn av reldor »

Hei.
Jeg holder på å "pakke" om en GS motor.
Denne får da nye tettninger ,stempelfjærer og fikset topplokk.+div.
Det er ikke "trust" lager i denne men glideflater på den ene lager bukken. Se bilde.
Flaten ser ille ut men bilde lyver litt!!!
Denne glideflaten er ikke under minimumsmål men jeg vurderer å gjøre noe med den.
Men hva......
Jeg har tenkt en løsning , borre to 6mm hull på hver side av bukken og presse inn bolter av glidemateriale.
For så å slipe ned til maks. bredde på bukken.
Spørsmålet da er vilket materiale er brukenes til dette og er det noen som har reparert noe lignende?

Mvh. Richard Eldor (ny på forumet)

Bilde
Religion er menneskets seier over fornuften.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 499
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Motor GS650G

Legg inn av MGR1 »

Hmmmmm... ser ikke helt bra ut dette. Er det slik på andre siden av bukken også, og på den andre halvdelen over? Litt rart, det skal egentlig ikke være så stor belastning sidelengs. Kan dette være korrosjon?

Jeg hadde først prøvd å finne ut hva som er rotårsaken her. Hvis slitasjen bare er på ene siden er det definitivt noe annet galt.

For å løse dette, hvis du absolutt må, vil det være lurt å bruke bronse. Den ideelle løsningen blir kanskje å frese vekk den eksisterende sliteflaten oppe og nede (noe som ikke er trivielt), så dreie en (eller to hvis du gjør dette på begge sider) ringer av bronse, slitte disse i to, og skru de fast (med forsenkede skruer og Loctite) evt. nagle fast til lagerbukkene. Bronse er nok best å bruke her.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 499
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Motor GS650G

Legg inn av MGR1 »

Forresten, når jeg ser nøye på bildet ser det ut som om sliteflaten har skalet litt av? Er den limt på, eller festet på annen måte? I så fall kan det være lett å pelle den av og gå for metoden jeg beskrev over.

reldor
Innlegg: 103
Registrert: 09 jan 2014, 18:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
Sted: Moss

Re: Motor GS650G

Legg inn av reldor »

Hei
Å lage trust lager for så å skru fast blir det for liten plass til , har ikke muligheten til å frese på den måten.
Bronse er nok materiale som du sier.

Glideflaten er kun på begge sider av øvre lagerbukk og slitasjen er bare på 0,1mm så det ser verre ut enn det er.
Det jeg trur har skjedd her er at når motoren var med på en hard velt fikk flaten ett eller flere slag.
Jeg har polert veiva og det er ingen skader på den og den har riktige mål.
Klaringen på lageret her er 0,25mm, maks. klaring er 0,5mm så den kan brukes som den er.


Jeg har en lik motor som er i drift med samme slitasje uten ulyd eller andre problemer.
Så det er bare en vurdering om jeg skal gjøre noe med den.

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 499
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Motor GS650G

Legg inn av MGR1 »

Det er vanskelig å gjøre noe med det ja. Men jeg tror ikke en velt er rotårsaken til dette. Jeg tipper på korrosjon, eller at veiva har blitt vridd grunnet for høyt turtall. Hvis motoren dras på turtall forbi rødmarkeringen vil veiva flekse voldsomt, og kan forårsake slike skader.

Svar