Politiets responstid...og andre ting

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av Chanten »

JohnnyTh skrev:
Chanten skrev:
JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
JohnnyTh skrev:Når HV Derby ble mobilisert 22 juli så var de klar til å løse oppdrag etter 3 timer. Det er nok raskere enn det TMBN hadde klart. Med all respekt for TMBN.
Vel, 22 juli er ikke akkurat en vanlig hendelse i Norge.
Og blande inn HV i dette er bare tull da beredskapstroppen er mye bedre egnet og trent enn 99% av HV soldater til å takle dette.
Har en bror som var Kompanisjef i HV04 og hans omerådesjef var/er sjef i beredskapstroppen i politiet til daglig.
Har fått høre mye som er "off record" og vil si at HV absolutt bør holde seg til det de kan, bortsett fra ett X antall gamle marinejegere osv som er i en særegen gren i HV.
Og jeg vil med temmelig stor sikkerhet påstå at du ikke er i den gruppa.
Men det er ikke vanlige hendelser hendelser man har en beredskapsfunksjon for.

Beredskapstroppen er helt klart best egnet, men hvor mange er de? Hvor stor del av Oslo tror dere beredskapstroppen klarer å holde vakt i?

Din bror kompanisjefen og områdesjefen er tydligvis ikke enig med forsvarsminister Espen Barth Eide.

http://www.regjeringen.no/nb/dokumentar ... ?id=663760" onclick="window.open(this.href);return false;

Om jeg er marinejeger eller ikke vet vel du egentlig veldig lite om?

Hvor mange dager i året trener vanlig politi på terrorhendelser? Før var det 4 dager. HV øver 25 dager i året.
Og det er akkurat her du feiler! Dette er også grunnen til at 016 ble nedlagt. Sitat tidligere forsvarssjef Sunde : " Det var, og er, politiet som har ansvaret for å forebygge og bekjempe terror på norsk jord. Verken de tidligere HV-016-tropper eller resten av Heimevernet hadde, eller har, politisk vedtatte oppgaver knyttet til kontraterror. Forsvarets spesialstyrker kan bistå politiet i slike operasjoner, sier Sunde."

Så da kan en jo stille spørsmålstegn med hva innsatsstyrken egentlig driver med.... 25 dager med terrortrening i året?
Fra Forsvaret.no
Utgjør spydspissen av kampkraft i Heimevernet, og består av spesielt utvalgt, utdannet og utrustet personell. Styrken kan hurtig mobiliseres og er en nasjonal ressurs. Innsatsstyrkene bidrar til nasjonal sikkerhet.
Foruten vernepliktsforvaltningen består Heimevernet av en rekke frivillige innsatsavdelinger og spesialiserte tropper, disse er også stasjonert rundt om i landet. Personellet har normalt lang fartstid fra Forsvaret -og ofte også fra internasjonale operasjoner. De har skrevet en innsatsavtale med Forsvaret, men jobber til daglig i sivil jobb. Dette er erfarne og voksne soldater, som har et ønske om å kunne bidra om samfunnet trenger det.

Innsatssoldatene kommer ofte fra operative avdelinger i Forsvaret og forplikter seg til minimum 2-3 uker med militær trening hvert år, og kan bli beordret på skarpe oppdrag i Norge. De må oppdatere og videreutvikle sin militære kompetanse fortløpende. De kan delta på en rekke fagkurs, task force-oppdrag og andre forsvarsaktiviteter.

Styrkene utgjøre en unik kapasitet og er en svært kostnadseffektiv sikkerhetsløsning for samfunnet vårt.

Helt klart er det mindre fokus på terror handlinger nå enn det et var i starten. Når hele vesten var i terror modus ette 9/11.
Står ikke et kløyva ord om terror, eller kontraterror.. lurer fælt på hvorfor du skryter på deg 25 dager med terrortrening ? Muligens noen ønsker å utvide sitt mandat...igjen ? :[-X :scratch

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av JohnnyTh »

Ser hva du mener. Dårlig formulert av meg igjen. Politiet øver 4 dager i året på hendelser som er større en gjennomsnitts kriminallitet. HV trener 25 dager i året, på kritiske hendelser. De fleste øvelsene er sammarbeidsøvelser der hv støtter politiet.
De første årene var det mest fokus på terror, nå er det mer krise i fredstid.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av jhn »

Duville skrev: .... ....
Man vil finne uheldige hendelser i alle etater. Spørsmålet er ledelse og opplæring, samt hva som forventes av vedkommende. Det gjelder både for Politi og HV. Å si generelt at folk i HV er undermåls sier vel bare alt om de som uttaler ser og ingen ting om HV.
Ja, og det samme ser vi jo i alle diskusjoner som handler om politi og UP ... der er jo sånn generalisering svært vanlig. Ikke minst her inne

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av Duville »

jhn skrev:
Duville skrev: .... ....
Man vil finne uheldige hendelser i alle etater. Spørsmålet er ledelse og opplæring, samt hva som forventes av vedkommende. Det gjelder både for Politi og HV. Å si generelt at folk i HV er undermåls sier vel bare alt om de som uttaler ser og ingen ting om HV.
Ja, og det samme ser vi jo i alle diskusjoner som handler om politi og UP ... der er jo sånn generalisering svært vanlig. Ikke minst her inne

Ja det var jo klar tale - skjønner ikke helt hva du mener men det har jo ikke noe å si - det er jo fredda????

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av JohnnyTh »

jhn skrev:
Duville skrev: .... ....
Man vil finne uheldige hendelser i alle etater. Spørsmålet er ledelse og opplæring, samt hva som forventes av vedkommende. Det gjelder både for Politi og HV. Å si generelt at folk i HV er undermåls sier vel bare alt om de som uttaler ser og ingen ting om HV.
Ja, og det samme ser vi jo i alle diskusjoner som handler om politi og UP ... der er jo sånn generalisering svært vanlig. Ikke minst her inne
Har ikke vært min intensjon å generalisere politiet som undermåls. Mente at det er mye dyktige folk men også endel som abselutt ikke er det. Mulig jeg har hatt uflaks og møtt de som er mindre dyktige. Og at alle de andre er flinke.

Når jeg sa at jeg håper det ikke var mangler med politiets radio som var medvirkende årsak til helikopterulykken, så tenkte jeg mest på hvor frustrerende det må være med utstyr som ikke fungerer tilfredstillende.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av jhn »

Duville skrev:
jhn skrev:
Duville skrev: .... ....
Man vil finne uheldige hendelser i alle etater. Spørsmålet er ledelse og opplæring, samt hva som forventes av vedkommende. Det gjelder både for Politi og HV. Å si generelt at folk i HV er undermåls sier vel bare alt om de som uttaler ser og ingen ting om HV.
Ja, og det samme ser vi jo i alle diskusjoner som handler om politi og UP ... der er jo sånn generalisering svært vanlig. Ikke minst her inne

Ja det var jo klar tale - skjønner ikke helt hva du mener men det har jo ikke noe å si - det er jo fredda????
En gang til da ... Du sa:" Å si generelt at folk i HV er undermåls sier vel bare alt om de som uttaler ser og ingen ting om HV"
Så mener jeg at i diskusjoner som handler om politi generelt, og UP spesielt, er det ganske vanlig å lese at alle som tilhører disse etatene er undermålere. Det er kanskje spesielt utbredt på div mc-forum. Ikke bare mc-siden, men sikkert overalt hvor det vanker kjøreglade mennesker som diskuterer alt mulig vedrørende trafikk.
På samme måte som man kan lese på alle mc-forum at alle bilister og syklister er idioter.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av JohnnyTh »

jhn skrev:
Duville skrev:
jhn skrev:
Duville skrev: .... ....
Man vil finne uheldige hendelser i alle etater. Spørsmålet er ledelse og opplæring, samt hva som forventes av vedkommende. Det gjelder både for Politi og HV. Å si generelt at folk i HV er undermåls sier vel bare alt om de som uttaler ser og ingen ting om HV.
Ja, og det samme ser vi jo i alle diskusjoner som handler om politi og UP ... der er jo sånn generalisering svært vanlig. Ikke minst her inne

Ja det var jo klar tale - skjønner ikke helt hva du mener men det har jo ikke noe å si - det er jo fredda????
En gang til da ... Du sa:" Å si generelt at folk i HV er undermåls sier vel bare alt om de som uttaler ser og ingen ting om HV"
Så mener jeg at i diskusjoner som handler om politi generelt, og UP spesielt, er det ganske vanlig å lese at alle som tilhører disse etatene er undermålere. Det er kanskje spesielt utbredt på div mc-forum. Ikke bare mc-siden, men sikkert overalt hvor det vanker kjøreglade mennesker som diskuterer alt mulig vedrørende trafikk.
På samme måte som man kan lese på alle mc-forum at alle bilister og syklister er idioter.
Ingen av mine negative politi opplevelser har vært trafikkrelatert. Har blitt stanset mange ganger og det har aldri vært negativt. Kanskje bortsett fra den gangen jeg ble tatt for å kjøre 86 km/t på akselerasjonsfelt ut på 80 sone.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
JohnnyTh skrev:Når HV Derby ble mobilisert 22 juli så var de klar til å løse oppdrag etter 3 timer. Det er nok raskere enn det TMBN hadde klart. Med all respekt for TMBN.
Vel, 22 juli er ikke akkurat en vanlig hendelse i Norge.
Og blande inn HV i dette er bare tull da beredskapstroppen er mye bedre egnet og trent enn 99% av HV soldater til å takle dette.
Har en bror som var Kompanisjef i HV04 og hans omerådesjef var/er sjef i beredskapstroppen i politiet til daglig.
Har fått høre mye som er "off record" og vil si at HV absolutt bør holde seg til det de kan, bortsett fra ett X antall gamle marinejegere osv som er i en særegen gren i HV.
Og jeg vil med temmelig stor sikkerhet påstå at du ikke er i den gruppa.
Men det er ikke vanlige hendelser hendelser man har en beredskapsfunksjon for.

Beredskapstroppen er helt klart best egnet, men hvor mange er de? Hvor stor del av Oslo tror dere beredskapstroppen klarer å holde vakt i?

Din bror kompanisjefen og områdesjefen er tydligvis ikke enig med forsvarsminister Espen Barth
http://www.regjeringen.no/nb/dokumentar ... ?id=663760" onclick="window.open(this.href);return false;

Om jeg er marinejeger eller ikke vet vel du egentlig veldig lite om?

Hvor mange dager i året trener vanlig politi på terrorhendelser? Før var det 4 dager. HV øver 25 dager i året.
Vel, Barth Eide har vel ikke noe med Forsvaret å gjøre.
Men om du er marinejegere eller ikke vet jeg ikke noe om, men jeg vet at du ikke er i elitegruppa til HV, da de knapt selv vet hvem som er med og ihvrtfall ikke bruker sosiale medier til å reklamere for sin virksomhet. Så derfor vet jeg at du ikke er med der.
Barth Eide var forsvarsminister fra 11 november 2011 før han ble utenriksminister. Det å si at forsvarsministeren ikke har noe med forsvaret å gjøre er litt merkelig i mine øyner.

Hvilken Elite avdeling er det vi har i HV nå? Den har jeg aldri hørt om?
Stemmer at han har vært forsvarsminister, men det begynner å bli en stund siden.
Du tittelerer han som minister enda og hva han mente og sa en gang i fortiden er ikke relevant i dag i det hele tatt.
Så du tar feil og det stemmer 100% at han ikke har noe med Forsvaret å gjøre.
Skjønner ikke at du kan forstå dette, men du er kanskje ikke så opptatt av politikk.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:
JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
JohnnyTh skrev:Når HV Derby ble mobilisert 22 juli så var de klar til å løse oppdrag etter 3 timer. Det er nok raskere enn det TMBN hadde klart. Med all respekt for TMBN.
Vel, 22 juli er ikke akkurat en vanlig hendelse i Norge.
Og blande inn HV i dette er bare tull da beredskapstroppen er mye bedre egnet og trent enn 99% av HV soldater til å takle dette.
Har en bror som var Kompanisjef i HV04 og hans omerådesjef var/er sjef i beredskapstroppen i politiet til daglig.
Har fått høre mye som er "off record" og vil si at HV absolutt bør holde seg til det de kan, bortsett fra ett X antall gamle marinejegere osv som er i en særegen gren i HV.
Og jeg vil med temmelig stor sikkerhet påstå at du ikke er i den gruppa.
Men det er ikke vanlige hendelser hendelser man har en beredskapsfunksjon for.

Beredskapstroppen er helt klart best egnet, men hvor mange er de? Hvor stor del av Oslo tror dere beredskapstroppen klarer å holde vakt i?

Din bror kompanisjefen og områdesjefen er tydligvis ikke enig med forsvarsminister Espen Barth
http://www.regjeringen.no/nb/dokumentar ... ?id=663760" onclick="window.open(this.href);return false;

Om jeg er marinejeger eller ikke vet vel du egentlig veldig lite om?

Hvor mange dager i året trener vanlig politi på terrorhendelser? Før var det 4 dager. HV øver 25 dager i året.
Vel, Barth Eide har vel ikke noe med Forsvaret å gjøre.
Men om du er marinejegere eller ikke vet jeg ikke noe om, men jeg vet at du ikke er i elitegruppa til HV, da de knapt selv vet hvem som er med og ihvrtfall ikke bruker sosiale medier til å reklamere for sin virksomhet. Så derfor vet jeg at du ikke er med der.
Barth Eide var forsvarsminister fra 11 november 2011 før han ble utenriksminister. Det å si at forsvarsministeren ikke har noe med forsvaret å gjøre er litt merkelig i mine øyner.

Hvilken Elite avdeling er det vi har i HV nå? Den har jeg aldri hørt om?
Stemmer at han har vært forsvarsminister, men det begynner å bli en stund siden.
Du tittelerer han som minister enda og hva han mente og sa en gang i fortiden er ikke relevant i dag i det hele tatt.
Så du tar feil og det stemmer 100% at han ikke har noe med Forsvaret å gjøre.
Skjønner ikke at du kan forstå dette, men du er kanskje ikke så opptatt av politikk.
Vel han var forsvarsminister når hendelsen fant sted, så litt relevant er det jo. Er jo som å si at Hitler ikke hadde noe med krigen å gjøre på grunn av at han ikke er diktator lengre.

Denne eliteavdelingen du nevnte, hvilken avdeling er det?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av MrPitlane »

Jeg synes politiet gjør en fantastisk jobb innenfor sitt ansvarsområde. De har forbedringspotensiale innenfor de fleste områder, men må innse at de er politisk styrt og må rette seg etter pålegg fra beslutningstakere i samfunnet.

HV gjør en god jobb innenfor sitt ansvarsområde, og til tross for jevnlig trening er det vel et faktum at de ikke utøver en funksjon 24/7 og derved får litt lite erfaring og rutine.

Forsvarets elitestyrker har en enorm kapasitet og kompetanse, men kan ut fra at vi lever i et demokrati og har i år muligheten til å feire 200 års jubileum for grunnloven, ikke mulighet til å bistå i samfunnet på alle steder der de ønsker. Det synes litt tuklete å sette inn Forsvaret i sivile gjøremål som politiet er satt til å løse.

Vektere og andre sikkerhetseksperter gjør også en flott jobb, selv om jeg føler det som offentlig godkjent trakassering hver gang jeg reiser med fly. Ok med rolleforståelse, men mange mangler evne til kommunikasjon, og da blir det ubehagelig.

Tråden starter med politiets responstid, og med min kunnskap innen det feltet så er det et produkt av politikernes prioriteringer. Blir alltid en avveining mellom økonomi og trygghet, og de politikerne jeg har fulgt de siste 30 årene har sagt mye om lov, orden og trygghet, men jeg har ikke sett dette materialisert via tildelingsbrev til politiet.

Man analyserer seg ihjel etter hendelser som skaper debatt, men ingen gjør noe konkret. Les tildelingsbrev til politiet, og oppdragsgiver (Politidirektoratet og justisdepartementet ) sier man skal prioritere innenfor allerede tildelte budsjettrammer.

Problemet er at når alt prioriteres, blir det ikke endringer.

Sukk... Kjip lesing, men jeg trur ingen i politiet, hv, redningstjenesten eller Forsvaret ønsker annet enn å gjøre best mulig jobb. Man er bare bundet av lov, forskrift, politiske føringer og eget mot.

Kom med gode forslag til endringer fremfor å påpeke hvor udugelige man mener de andre er.

:-)å :prf

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av JohnnyTh »

Her lokalt er nok respons tiden ganske brukbar. Med mindre patruljen er opptatt meg å kjøre noen til fyllearesten eller lignende. Da tar det i værste fall minst en time før de er på plass.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av jhn »

Bare lurer litt ... hva er rimelig responstid? Og skal det være samme responstid uansett hvor man måtte befinne seg ... til alle døgnets tider?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av JohnnyTh »

jhn skrev:Bare lurer litt ... hva er rimelig responstid? Og skal det være samme responstid uansett hvor man måtte befinne seg ... til alle døgnets tider?
Aner ikke. En gang i ungdomen min så kom en psykisk syk person på fest med våpen for å skyte festdeltagere. Han ble overmannet og politiet vaslet. Det tok 4 timer før de var på plass. For ham som holdt denne personen og oss andre så opplevde vi ikke det som innenfor rimelig tid.

For en stund siden varslet min kone om en kar på moped som utførte hærverk på idretshallen. Da var de på plass på 15 min og det må da være godt innenfor rimelig tid.

Jeg vil si det er helt umulig å svare på. Her jeg bor har man bare en patrulje på vakt og de kan ikke være over alt hele tiden. Men man må kunne forvente at de dukker opp i det hele tatt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av Chanten »

JohnnyTh skrev:
jhn skrev:Bare lurer litt ... hva er rimelig responstid? Og skal det være samme responstid uansett hvor man måtte befinne seg ... til alle døgnets tider?
Aner ikke. En gang i ungdomen min så kom en psykisk syk person på fest med våpen for å skyte festdeltagere. Han ble overmannet og politiet vaslet. Det tok 4 timer før de var på plass. For ham som holdt denne personen og oss andre så opplevde vi ikke det som innenfor rimelig tid.

For en stund siden varslet min kone om en kar på moped som utførte hærverk på idretshallen. Da var de på plass på 15 min og det må da være godt innenfor rimelig tid.

Jeg vil si det er helt umulig å svare på. Her jeg bor har man bare en patrulje på vakt og de kan ikke være over alt hele tiden. Men man må kunne forvente at de dukker opp i det hele tatt.
Hvordan kan du forvente at de kan komme når det bare er 1 patrulje der du bor? Forventer du at en kasserer på Rimi skal ekspedere samtlige kunder samtidig, eller er en nødt til å vente når det kun er en kasserer på jobb? :scratch

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av SuperMorten »

Og så vil det alltid være stor forskjell på Oslo sentrum og et eller annet lite tettsted i utkant-Norge. Man kan ikke forvente samme respons


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar